Gå til innhold

Sykemeldt - oppgi ferie til nav? Allerede trukket for 5 uker..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt, og hadde tenkt å ta ut en eller to uker ferie snart. Jeg har ikke krysset av for dette på sykemeldingen, fordi da vil jo nav trekke meg for den/de ukene. Men jeg ble trukket for alle mine 5 uker i sommer da feriepengene kom. Så hvis nav trekker meg nå også, har jeg jo plutselig blitt trukket for 6-7 ukers ferie!

Det er vel ikke riktig? Må jeg bare krysse av for å ha rent mel i posen, og finne meg i å tape pengene?

Anonym poster: 8fbe35dc2048032e61b905f2104a012d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten så er du sykmeldt eller så har du ferie!

Dersom du er sykemeldt før du skal ta ut avtalt ferie så har du rett til å avtale med arbeidsgiver at du flytter ferien til du er friskmeldt.

Ett alternativ er at du får en friskmelding fra legen fra dagen før du skal ut i ferie, tar dine 2 uker ferie og deretter kan du få en ny sykemelding fra legen din fra første dag etter ferien. På den måten så får ikke arbeidsgiveren din plikt til å betale ut en ny arbeidsgiverperiode når du får ny sykemelding. Samtidig så skal du da få din faste lønn de 2 ukene som du har ferie siden du allerede er trukket for ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg får ikke anledning til å flytte ferien, fordi jeg skal ut i svangerskapspermisjon (blir antakelig sykemeldt helt fram til den starter) og jeg skal ikke tilbake til den jobben etterpå.

Men jeg skjønner hva du mener med å ikke være sykemeldt akkurat når ferien er. Så om jeg da er sykemeldt 50% i tre av fire uker en mnd, og har ferie den siste uka, så skal jeg få halv lønn for tre uker pluss hel lønn for en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Jeg er sykemeldt, og hadde tenkt å ta ut en eller to uker ferie snart. Jeg har ikke krysset av for dette på sykemeldingen, fordi da vil jo nav trekke meg for den/de ukene. Men jeg ble trukket for alle mine 5 uker i sommer da feriepengene kom. Så hvis nav trekker meg nå også, har jeg jo plutselig blitt trukket for 6-7 ukers ferie!

Det er vel ikke riktig? Må jeg bare krysse av for å ha rent mel i posen, og finne meg i å tape pengene?

Forestill deg at du ikke er sykmeldt. Du er tilbake på jobb. Du tenker på å ta en eller to ukers ferie snart. Sier du i fra til sjefen din eller bare reiser du på ferie?

Hmm.. Jeg får ikke anledning til å flytte ferien, fordi jeg skal ut i svangerskapspermisjon (blir antakelig sykemeldt helt fram til den starter) og jeg skal ikke tilbake til den jobben etterpå.

Men jeg skjønner hva du mener med å ikke være sykemeldt akkurat når ferien er. Så om jeg da er sykemeldt 50% i tre av fire uker en mnd, og har ferie den siste uka, så skal jeg få halv lønn for tre uker pluss hel lønn for en uke?

Nei. Du får ikke sykmelding for de ukene det gjelder. Du står som FRISKMELDT hos NAV, også får du en ny sykmelding når du er tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar deg 6-7 ukers ferie (5+nå) og du blir trukket for 6-7 ukers ferie. Ser ikke hvordan det er å tape penger? :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sykemeldt taper man ikke penger. Man får penger, i tillegg til at man slipper å betale for å reiseutgifter til jobb, for de som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...