Gå til innhold

Slippe Nrk lisensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke intr.i moralpreken. Jeg er fullstendig i mot hele lisensen, og så lenge jeg ikke benytter meg av "produktet" hvorfor skal jeg betale?

Men hadde min økonomiske situasjon vært annerledes, så hadde det muligens gått. Men som student har jeg i underkant av 7000 kr inn i mnd, og og skal leve på det. Denne avgiften utgjør såpass stor del av min mnd inn, at det klarer jeg ikke.

Dere som har 20.000 inn i mnd, forestill dere å betale en avgift til 10.000 kr. Fordi det er faktisk hva dette er for meg. Denne avgiften er halvparten av min månedlige "inntekt".. Men selv om jeg er i mot avgiften, så hadde jeg betalt hvis det var snakk om "studentpriser" eller mindre beløp. Men å betale halvparten av min mnd inn, er rustelig. Da må jeg spare! Og med 7000 kr inn i mnd, er det ikke mye rom for sparing..

Anonym poster: b16b15e806f25940ec3a24264e345f0b

Jeg skjønner ikke helg regnestykket ditt. I snitt får du ca 9000 kr i måneden fra Lånekassen. Deler du avgiften for 2013 på 12 måneder blir det rett over 200 kroner i måneden. Da har du fortsatt (i snitt!) minst 8700 kroner igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å slippe Nrk lisensen?

Kjøpte meg TV for noen måneder tilbake, og glemte helt at jeg ikke burde registrere den i mitt eget navn, og i kveld ble lisensavgiften dumpet ned i postkassa mi.

Kan jeg si at jeg hjalp mine foreldre med å kjøpe TV?

Jeg har hørt at de nå kan "måle" for å sjekke om folk har TV?

Hva skjer hvis de plutselig finner ut at jeg har TV? Eller de plutsleig står på døra?

Jeg vet jeg må egentlig betale, men som student, så er det fryktelig mye penger, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til den.. Hva kan jeg gjøre?

Vær grei å ikke kom med en moralsk lære..

Jeg bor forøvrig i en kjellerleilighet, som jeg leier hos privatfolk. Ja, det er min egen TV.

Har i løpet av mine 42 år hatt noen episoder med NRK.

Nevner noen her, samt hvordan jeg har kommet meg unna disse "facistene".

Uvitende en gang kjøpte jeg TV og selgeren fikk selvfølgelig navnet mitt, og sendte melding til NRK:

Løsning: Ringte NRK og fortalte de at jeg hadde kjøpt denne TV´n til en slektning bosatt utenlands, i konfirmasjonsgave, den tok jeg med meg over til "søta bror" og der er den. NRK kjøpte denne forklaringen, men ville få den skriftlig, og det fikk de. Hørte ikke noe på lenge.

En annen gang fikk jeg besøk, selvfølgelig midt i Dagsrevyen og Tv´n på full guffe:

Løsning: Jeg er barnevakt, jeg bor ikke her, kom tilbake en en annen gang!

Et annet besøk av lisens kontrollør, også midt i Dagsrevyen: Kontrollør spør om jeg er xxx.xxxx og om jeg har TV, jeg svarte at jeg ikke var xxx.xxxx og at ikke hadde TV. Han leste nok navnet på døra. Han gikk bare......2 års fred.

En gang, bare regning i postkassa, ringte og lurte på hvorfor......da hadde de hatt "folk i området" og konstatert at jeg hadde TV: Hadde de virkelig vært på vinduene mine og spionert på meg? Nei, men brukt noe teknisk utstyr for å påvise:

Løsning, dypt fornærmet - sendte et sint brev hvor jeg fortalte de at jeg er dypt religiøs (læstadianer) og VI har ikke TV, det er synd. Å beskylde meg for noe slikt er et overgrep, og totalt uakseptabelt. Fikk en beklagelse pr. brev fra en av toppene i "facist regimet" og hørte ikke noe før nå nylig.

Kom en kontrollør her forrige uke, TV på full guffe og glede i heimen. Jeg sa jeg ikke hadde noe utstyr med TV mottakere......han nektet å tro det, og skrev rapport.......jeg nektet å skrive under og kasta min gjenpart etter ham. Deretter kommer det brev, med regning fra NRK om denne kontrollen:

Løsning: Har en LCD skjerm, uten TV mottaker, der jeg streamer TV fra Internettet, spesielt NRK´s sendinger. Dette ble ikke godtatt, og de påsto videre at jeg er kunde hos et Kabel TV selskap, noe jeg aldri har vært. Sendte de linken til produktene det er mulig å ha for å streame TV med og ba de om å følge med i timen.......dessuten fikk de fullmakt fra meg til å undersøke påstått kundeforhold hos Kabel TV selskapet de hevder jeg er kunde hos.

Dette har ikke kostet meg mye tid, men jeg har vel spart ca. 50,000 på å "stritte i mot" denne avgiften jeg er prinsipielt er i mot, en avgift som skulle være midlertidig.

Kall meg gjerne for en snylter, men da kaller jeg vedkommende for en sau, som dilter etter og tenker svært lite.

Nesten slik at jeg gleder meg til neste besøk av NRK kontrolløren, men det blir ikke med det første han viser seg hos meg :-)

Anonym poster: 3c94c1fa8acbbf2039695b6893d462ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løpet av mine 42 år hatt noen episoder med NRK.

Nevner noen her, samt hvordan jeg har kommet meg unna disse "facistene".

Uvitende en gang kjøpte jeg TV og selgeren fikk selvfølgelig navnet mitt, og sendte melding til NRK:

Løsning: Ringte NRK og fortalte de at jeg hadde kjøpt denne TV´n til en slektning bosatt utenlands, i konfirmasjonsgave, den tok jeg med meg over til "søta bror" og der er den. NRK kjøpte denne forklaringen, men ville få den skriftlig, og det fikk de. Hørte ikke noe på lenge.

En annen gang fikk jeg besøk, selvfølgelig midt i Dagsrevyen og Tv´n på full guffe:

Løsning: Jeg er barnevakt, jeg bor ikke her, kom tilbake en en annen gang!

Et annet besøk av lisens kontrollør, også midt i Dagsrevyen: Kontrollør spør om jeg er xxx.xxxx og om jeg har TV, jeg svarte at jeg ikke var xxx.xxxx og at ikke hadde TV. Han leste nok navnet på døra. Han gikk bare......2 års fred.

En gang, bare regning i postkassa, ringte og lurte på hvorfor......da hadde de hatt "folk i området" og konstatert at jeg hadde TV: Hadde de virkelig vært på vinduene mine og spionert på meg? Nei, men brukt noe teknisk utstyr for å påvise:

Løsning, dypt fornærmet - sendte et sint brev hvor jeg fortalte de at jeg er dypt religiøs (læstadianer) og VI har ikke TV, det er synd. Å beskylde meg for noe slikt er et overgrep, og totalt uakseptabelt. Fikk en beklagelse pr. brev fra en av toppene i "facist regimet" og hørte ikke noe før nå nylig.

Kom en kontrollør her forrige uke, TV på full guffe og glede i heimen. Jeg sa jeg ikke hadde noe utstyr med TV mottakere......han nektet å tro det, og skrev rapport.......jeg nektet å skrive under og kasta min gjenpart etter ham. Deretter kommer det brev, med regning fra NRK om denne kontrollen:

Løsning: Har en LCD skjerm, uten TV mottaker, der jeg streamer TV fra Internettet, spesielt NRK´s sendinger. Dette ble ikke godtatt, og de påsto videre at jeg er kunde hos et Kabel TV selskap, noe jeg aldri har vært. Sendte de linken til produktene det er mulig å ha for å streame TV med og ba de om å følge med i timen.......dessuten fikk de fullmakt fra meg til å undersøke påstått kundeforhold hos Kabel TV selskapet de hevder jeg er kunde hos.

Dette har ikke kostet meg mye tid, men jeg har vel spart ca. 50,000 på å "stritte i mot" denne avgiften jeg er prinsipielt er i mot, en avgift som skulle være midlertidig.

Kall meg gjerne for en snylter, men da kaller jeg vedkommende for en sau, som dilter etter og tenker svært lite.

Nesten slik at jeg gleder meg til neste besøk av NRK kontrolløren, men det blir ikke med det første han viser seg hos meg :-)

Glemte å skrive en viktig ting her: Når du kjøper TV hos forhandler, gi opp et eller annet fiktivt navn og en fiktiv adresse. Ole Jensen, Storgata xx, xxxx BY fungerer 100%. Garantien gjelder uansett. Vær forsiktig når du kjøper TV via nettbutikker, de kan finne på å opplyse om navnet på mottaker/betaler til NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sånn ca ti år siden var jeg på politikontoret og sa jeg ikke hadde noen tv. Det hadde jeg ikke heller, da. Det skrev de under på og så sendte jeg det til NRK. Siden den gang har NRK lot meg være i fred. Selv om jeg har kjøpt meg tv (brukt, alltid brukt) i ettertid.

Anonym poster: c57763895ab386c5ef83f13603a8170d

Hvorfor skal du slippe når alle andre betaler? Håper de tar deg en dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. bare tull. Man sjekker hvem som bor hvor mot registeret for hvem som betaler og besøker folk utifra det.

Men, så det er sagt: Har man TV idag og ikke ser på NRK i noen som helst form så burde man iallefall kaste TVen med en gang. For da er det (med ytterst få unntak) bare søppel man fôrer seg selv med.

TULLING sier jeg bare, med Parabol får du kanaler som ikke kan måle seg med StatsKanalen....du har ikke peiling, indoktrinert kommunist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å slippe Nrk lisensen?

Kjøpte meg TV for noen måneder tilbake, og glemte helt at jeg ikke burde registrere den i mitt eget navn, og i kveld ble lisensavgiften dumpet ned i postkassa mi.

Kan jeg si at jeg hjalp mine foreldre med å kjøpe TV?

Jeg har hørt at de nå kan "måle" for å sjekke om folk har TV?

Hva skjer hvis de plutselig finner ut at jeg har TV? Eller de plutsleig står på døra?

Jeg vet jeg må egentlig betale, men som student, så er det fryktelig mye penger, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til den.. Hva kan jeg gjøre?

Vær grei å ikke kom med en moralsk lære..

Jeg bor forøvrig i en kjellerleilighet, som jeg leier hos privatfolk. Ja, det er min egen TV.

Skriv brev til NRK lisenskontoret i Mo I Rana og si at du har kjøpt denne TV´n i bryllupsgave til dine kjære, fantastiske foreldre - som giftet seg for 3. gang like før jul dette året :-)

De liker sånne historier, blir kanskje litt rørt...........kanskje nok å skrive at de giftet seg for 2. gang da :-)

Viktig å ikke overdrive, de kan fatte mistanke og sende GESTAPO til deg = Lisenskontrollør. Husk at du må ikke finne på å akseptere at vedkommende har lov å komme inn for døren din, det har de ikke.......ikke ennå :sjokkert:

Videre pass på å ikke kjøpe TV via nettbutikker, gå i butikk og kjøp TV og gi opp et hvilket som helst navn, og en adresse som eksisterer, gjerne adresse til en blokk :-) Du blir aldri spurt om legitimasjon for å kjøpe TV apparat. Så gale er det ikke blitt ennå :jolie:

Måle kan de ikke, bare tull og tøys :herremann:

Ikke snakk med de og si at du bor i leilighet du leier....det regnes som en egen husstand = De opprettholder kravet og terroriserer deg livet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, du får et større stipend i januar enn resten av året. Det er ikke snakk om ca 7 000, det er snakk om ca 18 000. Dette er for å dekke de store utgiftene man har i løpet av året - skolebøker, lisens, tannlegebesøk, nytt elektronisk utstyr +++. Dersom du klarer deg på 7 000 i måneden ellers, har du fint råd til å betale lisens.

Det er for å gjelde nytt skolemateriell.

I år betalt jeg rett under 9 000 kr for alle mine skolebøker (noen kjøpt brukt, andre nye), og i tillegg kanskje en tusing for kompendium, papirer, skrivesaker, og annet nødvendig diverse fra bokhandleren. I tillegg venter jeg på en kalkulator skal komme inn, her må jeg betale ca. 500 kr.

Så ikke kom her å uttal deg om noe du ikke vet. Selv om noen studier "bare" har skolebøker til 3000 +/- gjelder det langt fra alle studier.

Jeg sitter ikke igjen med noe mer enn normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helg regnestykket ditt. I snitt får du ca 9000 kr i måneden fra Lånekassen. Deler du avgiften for 2013 på 12 måneder blir det rett over 200 kroner i måneden. Da har du fortsatt (i snitt!) minst 8700 kroner igjen.

TS her.

Mye mulig.

Men på den vanlige måneden har jeg 7000 kr inn.

Jeg har 18000 i stipend August og Januar, det stemmer. Men stort sett går mellom 8000-1000 kr direkte til skolebøker. Og hvis vi da trekker fra de 7000 jeg vanligvis får, og behøver for å overleve så smått, sitter jeg igjen med ett "overskudd" på 1000-3000 kr. Det er nesten nok til å dekke lisensen, ja. Men det har jeg ikke råd til.

Jeg har 7000 kr inn en vanlig mnd, som såvidt dekker alle mine faste utgifter.

Da er det veldig godt å ha disse 1000-3000 kr spart opp i tilfelle noe uforutsett skulle skje. I fjor måtte jeg til tanlegen, og vips var 2200 borte, og året før fikk jeg en skade og måtte operere. De var 3 turer til legevakt, en tur på ett privat røntgen firma (pga. lang ventetid på sykehuset), oppfølgingstimer, og plutselig forsvant over tusen kroner. Da var de pengene gode å ha. Hvis ikke hadde jeg vært fortapt.

Ikke alle er like heldige til å ha familie som kan gi økonomisk støtte, være så heldige til å slippe så sitte med studier time etter time, og derfor ikke kunne ha deltidsjobb.. Dessverre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Jeg kjenner ingen som bruker så mye av storstipendet på pensumbøker, det var ikke meningen å overgeneralisere :) Men så er det engang slik at man betaler avgift for å ha lov til å se på TV - har du ikke råd til å betale, har du ikke råd til å ha TV. Jeg har ikke plass til lisensen i mitt budsjett, og har derfor kvittet meg med min gamle TV. I stedet har jeg et abonement på Netflix, som koster litt under halvparten av lisensen i året. Kan det være et alternativ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil slippe TV-lisens, er det bare to ting du kan gjøre:

a) Plombere TV-en

b) La være å ha TV

De kommer på døra di en dag, det kan du være trygg på. De fleste husstander betaler TV-lisens, så det er ganske enkelt for dem å kontrollere alle de som ikke gjør.

Ikke prøv å lure dem. Det er lavmål, uansett hvor dårlig råd du har.

Forresten synes jeg dere som henger dere opp i TS sin økonomi er passelig frekke. Ikke alle studenter får "storstipend" i januar/august, og for mange studenter som får går alle disse pengene til semesteravgift og/eller studiemateriell. Da jeg var student måtte jeg leve på andre penger i januar og august, fordi alt jeg fikk fra Lånekassen de månedene gikk rett ut igjen. Det heter heller ikke stipend, men lån. Stipend blir det ikke før man har fullført og bestått, og det er bare en del som blir omgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive en viktig ting her: Når du kjøper TV hos forhandler, gi opp et eller annet fiktivt navn og en fiktiv adresse. Ole Jensen, Storgata xx, xxxx BY fungerer 100%. Garantien gjelder uansett. Vær forsiktig når du kjøper TV via nettbutikker, de kan finne på å opplyse om navnet på mottaker/betaler til NRK.

Takk for gode tips!! Blir nok å bruke noe av dette. NRK er ikke greie med meg for tiden, og jeg som bare har en gammel 20" Finlux TUBE TV jeg arvet fra bestefar :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten synes jeg dere som henger dere opp i TS sin økonomi er passelig frekke. Ikke alle studenter får "storstipend" i januar/august, og for mange studenter som får går alle disse pengene til semesteravgift og/eller studiemateriell. Da jeg var student måtte jeg leve på andre penger i januar og august, fordi alt jeg fikk fra Lånekassen de månedene gikk rett ut igjen. Det heter heller ikke stipend, men lån. Stipend blir det ikke før man har fullført og bestått, og det er bare en del som blir omgjort.

Rart å henge seg opp i det, for dette er jo, i bunn og grunn, et spørsmål om økonomi og prioriteringer.

Ønsker man å ha produktet TV-kanaler når man lever på budsjett, må man prioritere det framfor andre ting. Det kan være å kjøpe brukte bøker framfor nye, droppe å kjøpe en kaffe latte hver dag, droppe én kveld på byen i måneden osv. Mange bekker små, og vips har man råd til den 200-lappen det koster i måneden å ha TV-kanaler.

Alternativt kan man droppe å ha TV-kanaler. Det er gratis. Man kan se mange programmer gratis på nett, NRK har jo omtrent hele sitt arkiv liggende ute, TV3 Play har mange programmer. Også har man jo Netflix o.l. som er billigere.

Lisensen vil jeg ikke kategorisere som en "uforutsett utgift". Det kommer to ganger i året. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye den er på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Hvorfor skal du slippe når alle andre betaler? Håper de tar deg en dag.

Dere som er pro statskanalen kan få betale, og så kan vi som er imot den la være. Selvsagt betaler jeg ikke for en kanal jeg anser som propagandøs, som kun fronter meninger og holdninger jeg er uenig i og som aldri fronter mitt syn på ting. Ville du godtatt det dersom det var påkrevd at du skulle betale lisens til Visjon Norge fordi du eier en TV?

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart å henge seg opp i det, for dette er jo, i bunn og grunn, et spørsmål om økonomi og prioriteringer.

Ønsker man å ha produktet TV-kanaler når man lever på budsjett, må man prioritere det framfor andre ting. Det kan være å kjøpe brukte bøker framfor nye, droppe å kjøpe en kaffe latte hver dag, droppe én kveld på byen i måneden osv. Mange bekker små, og vips har man råd til den 200-lappen det koster i måneden å ha TV-kanaler.

Alternativt kan man droppe å ha TV-kanaler. Det er gratis. Man kan se mange programmer gratis på nett, NRK har jo omtrent hele sitt arkiv liggende ute, TV3 Play har mange programmer. Også har man jo Netflix o.l. som er billigere.

Lisensen vil jeg ikke kategorisere som en "uforutsett utgift". Det kommer to ganger i året. Det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye den er på.

Jeg er enig med deg i at det ikke er noen uforutsett utgift, og at man ikke kan klage over hva det koster hvis man først ha valgt å ha TV. Jeg reagerte bare på at folk fikk det til å høres ut som studenter har masse penger til overs to ganger i året, når det slettes ikke er tilfelle for mange. Jeg synes likevel ikke det minste synd på folk som sutrer over at de ikke har råd til å betale lisensen. La være å ha TV-kanaler om du synes det er for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det ikke er noen uforutsett utgift, og at man ikke kan klage over hva det koster hvis man først ha valgt å ha TV. Jeg reagerte bare på at folk fikk det til å høres ut som studenter har masse penger til overs to ganger i året, når det slettes ikke er tilfelle for mange. Jeg synes likevel ikke det minste synd på folk som sutrer over at de ikke har råd til å betale lisensen. La være å ha TV-kanaler om du synes det er for dyrt.

SPM var hvordan slippe........en har svart, kommet med masse gode tips.......resten av innlegg er kun svada, avsporing ift. det TS spør om!!!!!

Jeg har aldri betalt NRK lisens, og kommer aldri til å gjøre det og forstår ikke folk som gjør det.

SKATT BETALER VI NOK AV, indirekte og direkte.

Men heldigvis er vi forskjellige :-)

Det er nok ikke lenge til politikerne innser at dette er tull, å ha et Lisenskontor i Mo i Helvete med flere hundre mennesker ansatt, avdelingsledere, direktører etc. SVADA.

Men først må vi bli kvitt det rødgrønne helvetet!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPM var hvordan slippe........en har svart, kommet med masse gode tips.......resten av innlegg er kun svada, avsporing ift. det TS spør om!!!!!

Jeg har aldri betalt NRK lisens, og kommer aldri til å gjøre det og forstår ikke folk som gjør det.

SKATT BETALER VI NOK AV, indirekte og direkte.

Men heldigvis er vi forskjellige :-)

Det er nok ikke lenge til politikerne innser at dette er tull, å ha et Lisenskontor i Mo i Helvete med flere hundre mennesker ansatt, avdelingsledere, direktører etc. SVADA.

Men først må vi bli kvitt det rødgrønne helvetet!!!!!!!!

Ja, la oss håpe det kommer nye til makten - som tupper idioter som deg til helvete ut av landet. Folk som kun er en belastning for Norge har vi ikke bruk for.

Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, la oss håpe det kommer nye til makten - som tupper idioter som deg til helvete ut av landet. Folk som kun er en belastning for Norge har vi ikke bruk for.

Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091

Du er tydeligvis en indoktrinert kommunist, i alle fall flink å avspore i debatten :-)

Betal lisensen med glede og gjør som AP/SV vil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg bare få meddele om at jeg har betalt min lisens i dag; kroner 1340,- ! 2uge4p4.gif

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...