Gå til innhold

Slippe Nrk lisensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen, det at du ikke bruker NRK spiller ingen rolle, det er en kringkastingsavgift. Har du ikke råd til den, så har du ikke råd til TV.

Slutt og syt og voks opp istedet.

Hvor lite penger du har er heller ikke relevant. Du har selv valgt å være student og du har selv valgt å ikke jobbe ved siden av.

Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091

Jeg vet. Men det var ikke spørsmålet. Hvis du har problemer med selvkontroll, og la være å kommentere på hva det faktisk er jeg lurer på, spis en sitron og gå deg en tur. Jeg driter i hva du mener.

Anonym poster: b16b15e806f25940ec3a24264e345f0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet. Men det var ikke spørsmålet. Hvis du har problemer med selvkontroll, og la være å kommentere på hva det faktisk er jeg lurer på, spis en sitron og gå deg en tur. Jeg driter i hva du mener.

Det gjelder et sett med regler for deg og et helt annet sett for deg, med andre ord.

Spørsmålet ditt er hvordan du skal stjele fra fellesskapet og det håper jeg ingen svarer deg på.

Anonym poster: f1f9b7dc4dc612a98b7a7300bd52f091

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk absolutt snike seg unna tv-lisensen. Betal den som andre normale folk.

Blir så irritert når noen absolutt skal sno seg unna dette.

Ja, helt enig! Dette blir for dumt.

TVer har aldri vært billigere, så se på kringkastingsavgiften som en del av tv-kjøpet. Har du ikke råd, så synd for deg. Mye bedre at de som kjøper TV skal betale for det, enn at det skal trekkes felles fra skatten slik at folk uten TV også må betale.

Imidlertidig takker jeg gud for en tv-kanal uten reklame.

Anonym poster: ae5936fe2c48d1a9f0dc0474595bc4fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Er MASSE kvalitet på NRK. I alle kanaler på både TV og radio.

Lisensen er en skatt jeg betaler med glede!

Smaken er som baken... delt i to;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken... delt i to;)

Det handler faktisk ikke så mye om smak, men og proffesjonalitet og bevissthet. Det er masse på NRK jeg ikke bruker tid på, men jeg anerkjenner kvaliteten i sendingene. Lydverket f.eks. Videre så har vi kulturtilbudet på NRK3 på søndager og det geniale Newton og Scrödingers katt. Radioresepsjonen er genialt og NRK Alltid nyheter leverer variert og kvalitetsvare som ingen komersielle kanaler er i nærheten av. I andre enden av skalaen har vi TVN med så mye rask at en kan bli missmodig av mindre. TV3... Jøss så jeg håper den drittkanalen går konkurs. TV2? Både og, men ødelegger mye med masete reklame og overfladiske nyhetssendinger. NRK har samarbeidet Yr.no sammen med M.I. som gir oss kvalitetstjeneste basert på offentlige data. Og til min stpore glede skal NRK nå lage en portal for transportdata for offentlig kommunikasjon. Jeg betaler virkelig med glede min lisens! Og da har vi ikke en gan snakket om viktigheten av å ha en kommersielt uavhengig mediehus i et demokrati ;)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å slippe lisensen på er å ikke ha TV-apparat. Jeg har ikke det, og det lille jeg ser gjør jeg p NRKs nett-TV.

Men det er vel bare tidsspørsmål før det er krav om lisens for å ha PC/mobil/nettbrett også.... Men jeg nyter å slippe lisensen så lenge jeg kan.

Anonym poster: fcf54130da1f37be8709b4dabebc58cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Mitt spørsmål er vel:

Dersom jeg sender mail til de, og forklarer at jeg kjøpte TV på vegne av foreldre /solgte den eller noe.

Hva skjer? Det kan du, kanskje helst ringe, da forklarer de deg hva du må gjøre.

Kan de finne ut på annen måte at jeg har TV? Noen pratet om at de kunne "scanne", eller søke etter om folk har TV? . Det tror jeg ja, mener jeg har sett sånt utstyr på en nrk-bil. Hvis du ikke bor i blokk eller et sted med nære naboer (noe som gjør at de ikke vil kunne avgjøre hvor signalene kommer fra), bør du regne med å bli avslørt. Med mindre du kun bruker tv på søndager og helligdager, da har de fri.

Og om de plutselig står på døra, hva gjør en da? Du må regne med flere besøk, og her er jeg usikker på om du faktisk kan nekte de å komme inn å se, iom. at du faktisk har blitt registrert. Det kan hende de da kan få politi til å sjekke. Så ha et godt hjemmested til den i tilfelle, politiet vil nok sjekke på langt flere steder enn det kontrolløren vil.

Er ikke intr.i moralpreken. Jeg er fullstendig i mot hele lisensen, og så lenge jeg ikke benytter meg av "produktet" hvorfor skal jeg betale?

Men hadde min økonomiske situasjon vært annerledes, så hadde det muligens gått. Men som student har jeg i underkant av 7000 kr inn i mnd, og og skal leve på det. Denne avgiften utgjør såpass stor del av min mnd inn, at det klarer jeg ikke.

Dere som har 20.000 inn i mnd, forestill dere å betale en avgift til 10.000 kr. Fordi det er faktisk hva dette er for meg. Denne avgiften er halvparten av min månedlige "inntekt".. Men selv om jeg er i mot avgiften, så hadde jeg betalt hvis det var snakk om "studentpriser" eller mindre beløp. Men å betale halvparten av min mnd inn, er rustelig. Da må jeg spare! Og med 7000 kr inn i mnd, er det ikke mye rom for sparing..

Anonym poster: f94387d8ab579ab93e5c78298bc0556d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler faktisk ikke så mye om smak, men og proffesjonalitet og bevissthet. Det er masse på NRK jeg ikke bruker tid på, men jeg anerkjenner kvaliteten i sendingene. Lydverket f.eks. Videre så har vi kulturtilbudet på NRK3 på søndager og det geniale Newton og Scrödingers katt. Radioresepsjonen er genialt og NRK Alltid nyheter leverer variert og kvalitetsvare som ingen komersielle kanaler er i nærheten av. I andre enden av skalaen har vi TVN med så mye rask at en kan bli missmodig av mindre. TV3... Jøss så jeg håper den drittkanalen går konkurs. TV2? Både og, men ødelegger mye med masete reklame og overfladiske nyhetssendinger. NRK har samarbeidet Yr.no sammen med M.I. som gir oss kvalitetstjeneste basert på offentlige data. Og til min stpore glede skal NRK nå lage en portal for transportdata for offentlig kommunikasjon. Jeg betaler virkelig med glede min lisens! Og da har vi ikke en gan snakket om viktigheten av å ha en kommersielt uavhengig mediehus i et demokrati ;)

Etter å ha lest dette tenker jeg at det ikke er så veldig rart at du ikke har funnet deg et oppegående kvinnfolk. Du later til å være hjernevasket av staten/NRK, det er ingen som liker å betale for dritt.

Anonym poster: f94387d8ab579ab93e5c78298bc0556d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Er det altså slik at de kan måle om du har tv med den NRK-bilen? De kom iallefall på døren hos oss etter vi hadde flyttet i blokk, og skulle registrere. Skjønner ikke hvordan de kunne vite at vi hadde flyttet dit, og at vi hadde tv, og at ikke vi betale lisens. Hvordan vet de hvem sin tv det er, og at det ikke er betalt lisens for den?? Synes det er litt ekkelt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det altså slik at de kan måle om du har tv med den NRK-bilen? De kom iallefall på døren hos oss etter vi hadde flyttet i blokk, og skulle registrere. Skjønner ikke hvordan de kunne vite at vi hadde flyttet dit, og at vi hadde tv, og at ikke vi betale lisens. Hvordan vet de hvem sin tv det er, og at det ikke er betalt lisens for den?? Synes det er litt ekkelt jeg.

:daane:

Anonym poster: 1300ea37b276c1b483fdad8ebb842b8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane:

Haha, men ikke le sånn av meg da! Svar på det jeg spør om for pokker! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, men ikke le sånn av meg da! Svar på det jeg spør om for pokker! :fnise:

Beklager, det var bare litt skjønt spørsmål :fnise:

Kan være flere grunner:

- kjøpt nytt tv

- tilfeldig "kontroll" i området

- registrert med abonnement på tv kanaler hos et selskap

- noen har sladrer på dere

De kan selvsagt sjekke opp hvilke adresser som betaler lisens og ikke. Dere blir registrert med ny adresse i folkeregisteret.

Dere skulle åpnet døren og svart at dere ikke har tv, de har ikke lov til å komme inn i leiligheten å sjekke.

Tenker det er litt mer logisk enn en bil som "søker" opp tver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse mytene med nrk biler med radar som fanger opp tv'er er bare tull.

Anonym poster: 4faccd41bc87f387c877e6cc2e54aa35

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse mytene med nrk biler med radar som fanger opp tv'er er bare tull.

Ja. bare tull. Man sjekker hvem som bor hvor mot registeret for hvem som betaler og besøker folk utifra det.

Men, så det er sagt: Har man TV idag og ikke ser på NRK i noen som helst form så burde man iallefall kaste TVen med en gang. For da er det (med ytterst få unntak) bare søppel man fôrer seg selv med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å slippe lisensen på er å ikke ha TV-apparat. Jeg har ikke det, og det lille jeg ser gjør jeg p NRKs nett-TV.

Men det er vel bare tidsspørsmål før det er krav om lisens for å ha PC/mobil/nettbrett også.... Men jeg nyter å slippe lisensen så lenge jeg kan.

Anonym poster: fcf54130da1f37be8709b4dabebc58cb

Jo man kan ha tv, bare den ikke har innebygget kort, for det er først da den ifølge lisensvilkårene, defineres som fjernsynsmottaker. Og om du ikke har en slik mottaker kan du ifølge vilkårene heller ikke ilegges lisens.

Så.... jeg har min gamle tv og låner ti dvder gratis på biblioteket ukentlig. Litt større dvdbudsjett, men en god samling med tiden er ikke å forakte. Nå får jeg faktisk se, det jeg vil se, uren å zappe,

Det meste er snakk om en tilvenning, og seff gla for å slippe lisens.

Anonym poster: 70f7a2e70c409d6bfb2788aff5842546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jobber kontrollørene:

Anonym poster: 6fc191dac55af8f450b91d9e5abf54fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SpaceBaby

Er det mulig å slippe Nrk lisensen?

Kjøpte meg TV for noen måneder tilbake, og glemte helt at jeg ikke burde registrere den i mitt eget navn, og i kveld ble lisensavgiften dumpet ned i postkassa mi.

Kan jeg si at jeg hjalp mine foreldre med å kjøpe TV?

Jeg har hørt at de nå kan "måle" for å sjekke om folk har TV?

Hva skjer hvis de plutselig finner ut at jeg har TV? Eller de plutsleig står på døra?

Jeg vet jeg må egentlig betale, men som student, så er det fryktelig mye penger, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få råd til den.. Hva kan jeg gjøre?

Vær grei å ikke kom med en moralsk lære..

Jeg bor forøvrig i en kjellerleilighet, som jeg leier hos privatfolk. Ja, det er min egen TV.

Du kan føre eierskapet over på noen andre som allerede betaler lisens (foreldre, besteforeldre etc.). I så fall må du gi skriftlig melding til NRK om at du har "solgt" den eller "gitt den bort i gave":

§ 7. Overdragelse

Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

http://www.lovdata.no/for/sf/ku/xu-19801023-8798.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jobber kontrollørene:

Anonym poster: 6fc191dac55af8f450b91d9e5abf54fa

Det var en hissig rekkevidde på den greia han brukte :P

Og den avsluttet vel med at fyren egentlig ikke skulle ha betalt noe, eller tv er et tv uansett om den er ødelagt? :P

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene alle sammen, nå forstår jeg litt mer :-) Det merkelige i vår situasjon var at ingen av oss hadde byttet adresse på noe vis. Vi hadde vel opplyst Lånekassen og universitetene vi gikk på om hvilken adresse vi hadde på studiestedet, men ikke byttet ordinær adresse.. Kan bare ikke fatte og begripe hvordan de kunne vite det :klo: Har de tilgang til disse registrene også tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

TS, du får et større stipend i januar enn resten av året. Det er ikke snakk om ca 7 000, det er snakk om ca 18 000. Dette er for å dekke de store utgiftene man har i løpet av året - skolebøker, lisens, tannlegebesøk, nytt elektronisk utstyr +++. Dersom du klarer deg på 7 000 i måneden ellers, har du fint råd til å betale lisens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...