philippa starck Skrevet 3. mars 2004 #1 Del Skrevet 3. mars 2004 Mitt Lille Frø er blitt en "slem" jente... Nå i det siste har hun begynt å "hugge" til og klore den som måtte være i nærheten i ansiktet. Små fingre med skarpe negler er IKKE behagelig! Hun kan også finne på å knipe. Hardt og forferdelig vondt. Hun VET at hun gjør noe galt, og som oftest skal hun kose for å gjøre det godt igjen etterpå. Vi aner ikke hva vi skal finne på for å få henne til å slutte - vi har prøvd å late som ingenting(ga naturligvis ingen virkning!), prøvd å daske henne lett på hånden (hun ble flau, men fortsatte ) Jeg har tilogmed satt meg ned med henne og forklart at hvis hun holder på sånn, så vil ingen være venner med henne. (tror ikke hun skjønte så mye av det, nei...) Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få henne til å slutte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2004 #2 Del Skrevet 3. mars 2004 Er ikke "trikset" å klype eller klore tilbake (ikke veldig hardt selvfølgelig) for at hun skal merke at det gjør vondt?!? Noen vil kanskje si at hun er for liten til å forstå det, men du sier jo selv at hun skjønner at det er galt. Du sa at du hadde prøvd å klapse til henne, men at hun fortsatte. Da må du bare klapse en gang til! Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Brownstone Skrevet 3. mars 2004 #3 Del Skrevet 3. mars 2004 Begge mine barn har vært klorebarn. Fortvilende. Men du må bare ta tiden til hjelp. Det går over. Når de klorer så må du gjøre henne klar over at det er feil. Ikke med klaps eller liknende. Men med ord. Og si aldri til et barn at noen ikke vil være vennene deres om de ikke gjør sånn og sånn. Det er fy fy. Husk....betingelsesløs kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 3. mars 2004 #4 Del Skrevet 3. mars 2004 Er ikke "trikset" å klype eller klore tilbake (ikke veldig hardt selvfølgelig) for at hun skal merke at det gjør vondt?!? Noen vil kanskje si at hun er for liten til å forstå det, men du sier jo selv at hun skjønner at det er galt. Du sa at du hadde prøvd å klapse til henne, men at hun fortsatte. Da må du bare klapse en gang til! Hilsen Lille meg Nei, nei, nei... jeg er så uenig i den argumentasjonene. det er jo som å si: Du far ikke lov å gjøre andre vondt, men jeg kan klapse/klype deg likevel!" Det er masse tråder om dette her på "Barn og Famile", Phillipa. Bare i år tror jeg det har vært to - tre stykker. Jeg tror det beste er å gi masse oppmerksomhet til den som ble kløpet etter å ha bestemt sagt nei til barnet. Ta gjerne også barnet vekk fra situasjonen. Gjentar sikkert meg selv her. Let litt etter de andre trådene. mange råd der. Lykke til!! Vet det ikke er noe gøy! Jeg har hatt småbarn som slo. Hardt! Leit, flaut og slitsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 3. mars 2004 #5 Del Skrevet 3. mars 2004 Ta barnet ut av situasjonen, sett det på en stol eller et godt stykke unna " offeret", si bestemt nei i det du løsner barnet fra situasjonen. Ta deg av " offeret". Jeg vil fra råde deg å overse sitasjonen. Andre foreldre vil lett tolke dette som om du synes det er greit at ungen holder på slik. Sett deg inn i deres situasjon, jeg blir i hvert fall fryktelig irritert på foreldre med " voldsomme" unger som ikke foretar seg noe. Men for all del straff ikke ungen med samme " medisin" , jeg ser faktisk på det som barnemisshandling!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birgitte Skrevet 3. mars 2004 #6 Del Skrevet 3. mars 2004 Lille Rosin skrev; Sett deg inn i deres situasjon, jeg blir i hvert fall fryktelig irritert på foreldre med " voldsomme" unger som ikke foretar seg noe. Jeg er i utgangspunktet enig, men akkurat her er det snakk om en ettåring, og da stiller det seg litt annerledes. Jeg mener at du kan ta det med ro - det går over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 4. mars 2004 #7 Del Skrevet 4. mars 2004 Enig med Birgitte Barnet er for lite til at det kan ta særlig ansvar for sine egne handlinger. De fleste barn har slike perioder. Det er helt normalt, men slitsomt. Hold ut, det går over! Si nei, og fjern barnet fra situasjonen/gi trøst til det andre barnet. Det går inn etterhvert, det er bare så trasig mens det står på. Og jeg er enig med Pjusk (i denne tråden også). IKKE slå tilbake/klor tilbake/dask tilbake. En ettåring har ikke forutsetning for å skjønne annet av det enn at du er slem. (Ettåringer flest er ikke akkurat sterke på konsekvens-tankegang) Og jeg erfor såvidt enig med lille Rosin i at foreldre må reagere på barnas rampestreker. Men det er forskjell på en ettåring og en femåring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 5. mars 2004 #8 Del Skrevet 5. mars 2004 Sørg iallefall for å file barnets negler helt korte slik at det gjør minst mulig vondt for de andre. Ta tiden til hjelp, og fjern barnet fra situasjonen, konsekvent hver gang, og si enkelt nei. Lange forklaringer hjelper ingenting til så små barn. Og du....? Snart er det over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #9 Del Skrevet 5. mars 2004 Det er jo barnemishandling det ungen gjør mot de andre barna også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 5. mars 2004 #10 Del Skrevet 5. mars 2004 Det er jo barnemishandling det ungen gjør mot de andre barna også. Selvfølgelig er det ikke noe gøy for barna som blir klort. Poenget er at man kan vanskelig lære et barn at vold er galt ved å bruke vold som læring. Det er som om barna mine løste konflikter med rop & skrik, og jeg blir kjempeirritert og skriker: "Slutt å skrike! Dere skal lære dere å snakke ordentlig!!!! Dere kan ikke løse konflikter ved å skrike!!" (Vel, jeg må vel innrømme at akkurat dette er en feil jeg stadig gjør... :oops: ) Dessuten er dette barnet 14 mnd. Det er jo bare en stor baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 5. mars 2004 #11 Del Skrevet 5. mars 2004 Lille Rosin skrev; Sett deg inn i deres situasjon, jeg blir i hvert fall fryktelig irritert på foreldre med " voldsomme" unger som ikke foretar seg noe. Jeg er i utgangspunktet enig, men akkurat her er det snakk om en ettåring, og da stiller det seg litt annerledes. Jeg mener at du kan ta det med ro - det går over. Skal man ikke foreta seg noe fordi dette bare er en ettåring :-( ? Når er barnet gammel nok til å få grenser da? :o Det at en ettåring ikke skjønner at den gjør noe galt med å klore andre er jo selvklart, men ettåringen må jo lære det. Ved å sette grenser eller stopper for adferden lærer barnet det. Ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
philippa starck Skrevet 5. mars 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 5. mars 2004 Her var mange tips, og jeg ser at vi nok gjør det rette, selv om det ikke viser resultater ennå. Vi tar henne bort fra den hun har "angrepet" og sier strengt "NEI" og at slik må hun ikke gjøre. Det med klapsingen på hånden prøvde vi èn gang, og synes ikke det var noe særlig... Vi er veldig obs på å gjøre det samme hver gang hun klorer, og klipper neglene sånn at skadene blir minimale. Håper det er som dere sier, at det går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå