AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Del Skrevet 7. november 2012 Jeg har motatt et brev fra NAV hvor det står at de har motatt informasjon om at jeg bor sammen med kjæresten min. Jeg regner med det er noen som har gitt beskjed, i den tro at vi bor sammen. Jeg vil anta at det er min eks. Men nå er det slik at vi bor ikke i lag, jeg betaler alt selv, og alt står på meg. Men han er ganske mye hos meg, og har til og med hentet barnet i bhg noen ganger. Vi reiser på ferier i lag, lager middager i lag, handler sammen og slik. Han har en tannkost og en deo hos meg, til når han overnatter (veldig ofte). Det jeg lurer på er hvor mener NAV denne grensen går? Hvor mye "besøk" får man ha av kjæresten sin liksom? Noen som har vært i en lignende situasjon? Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 7. november 2012 #2 Del Skrevet 7. november 2012 Hvor ofte er han oss deg? Lager dere middag sammen hver dag, og kos dere sammen hver kveld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #3 Del Skrevet 7. november 2012 Ikke hver dag, men er vel ikke så langt ifra. Ja, han er her bortimot hver kveld. Men vi deler jo ikke de økonomiske utgiftene? Hadde jeg hatt en vennine boende her, og tatt leige, hadde vel ikke nav sagt noe? Er det noen forskjell at jeg deler seng med personen? Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 7. november 2012 #4 Del Skrevet 7. november 2012 Etter mitt syn så ville jeg kalt det en samboer, ikke kjæreste. Han er der veldig hyppig. At du velger at han bor der gratis er derimot ditt valg, men jeg antar at du f.eks ikke spanderer mat på han hver dag? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #5 Del Skrevet 7. november 2012 I mitt hode så er dette en kjæreste og ikke en samboer. En samboer deler man fellesutgifter med som strøm, husleie, internett mm. Du har en kjæreste som er mye hos deg. Fordi du har barn og han ikke? Med barn i huset så må man holde seg hjemme og da er det lettere at en kjæreste kommer på besøk. Om han betaler noe for maten dere lager sammen så betaler han jo for sin del av det han spiser. Om han velger å sponse deg så er det hans valg. Han er fortsatt bare en kjæreste. Kan ikke tenke meg at du får noe som helst trøbbel med nav her. Du har bare noen som har et agg i siden på deg og melder deg sånn at du får litt pes i hverdagen. Anonym poster: 35a8227061a25b882fa08f3ef49fcf49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #6 Del Skrevet 7. november 2012 Etter mitt syn så ville jeg kalt det en samboer, ikke kjæreste. Han er der veldig hyppig. At du velger at han bor der gratis er derimot ditt valg, men jeg antar at du f.eks ikke spanderer mat på han hver dag? Velger å la ham bo gratis der? Kjæresten er på besøk. Han betaler sikker husleie og strøm for sin egen bolig. Anonym poster: 35a8227061a25b882fa08f3ef49fcf49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 7. november 2012 #7 Del Skrevet 7. november 2012 Det er vel 3-4 overnattinger pr uke som NAV regner som samboende, med mindre de har endret regler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #8 Del Skrevet 7. november 2012 Ok. Får ringe å høre med NAV i morgen om hvor ofte jeg får lov til å ha overnattingsbesøk ;P Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #9 Del Skrevet 7. november 2012 Ja, han betaler leige der han bor. Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 7. november 2012 #10 Del Skrevet 7. november 2012 Det kan da umulig regnes som en samboer når han ikke bidrar med verken leie eller husholdningsutgifter, og selv betaler leie på egen leilighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 7. november 2012 #11 Del Skrevet 7. november 2012 Det kan da umulig regnes som en samboer når han ikke bidrar med verken leie eller husholdningsutgifter, og selv betaler leie på egen leilighet? Hørt om svindelsaker? Det er mange svindelsaker på dette, og derfor går det en grense på når man regnes som samboere og ikke. Ta ett eksempel: A bor i leiligheten sammen med barna B og C. D leier egen leilighet hos venn, familie eller fra ukjent. D er hos A dager 7 i uken, og er sammen med barna deres. De gjør alt sammen som ett vanlig par. D henviser til NAV at D bor i egen leilighet, og A får derfor videre alle trygdeutylser som alene. Derfor finnes det grenser........ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #12 Del Skrevet 8. november 2012 Han er ikke far til barnet! Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #13 Del Skrevet 8. november 2012 Men snakket med NAV, og de sa at siden det ikke var barnefar, han ikke bidro til husholdningen, så måtte jeg selvsagt få ha besøk av kjæresten min! Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 8. november 2012 #14 Del Skrevet 8. november 2012 Han er ikke far til barnet! Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Selv om han ikke er far til barnet opphører stønader 12 mnd etter man flytter sammen. Om jeg var deg, TS ville jeg tatt en tlf til NAV, forklart situasjonen og hørt hva de sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #15 Del Skrevet 8. november 2012 Han er ikke far til barnet! Anonym poster: 1e1f4e5d1f19b7a26941bbddc9abb0f7 Og? Alle med samboere mister overgangsstønaden 12 måneder etter de får seg ny samboer. I eksemplet mitt er det urelevant om det er far til barnet eller ikke, men at vedkommende faktisk har en samboer i huset. Derfor eksisterer det grenser. Selvfølgelig er det lov med besøk, men det spørs selvsagt på hyppigheten. Om naboene dine ser at du kommer hjem med en mann hver dag, så er det vel ikke rart at de lurer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 8. november 2012 #16 Del Skrevet 8. november 2012 Og? Alle med samboere mister overgangsstønaden 12 måneder etter de får seg ny samboer. I eksemplet mitt er det urelevant om det er far til barnet eller ikke, men at vedkommende faktisk har en samboer i huset. Derfor eksisterer det grenser. Selvfølgelig er det lov med besøk, men det spørs selvsagt på hyppigheten. Om naboene dine ser at du kommer hjem med en mann hver dag, så er det vel ikke rart at de lurer? Jeg hadde synes det var bedre om alle kunne bry seg litt mer om sine egne saker, og litt mindre om andres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 8. november 2012 #17 Del Skrevet 8. november 2012 Hørt om svindelsaker? Det er mange svindelsaker på dette, og derfor går det en grense på når man regnes som samboere og ikke. Ta ett eksempel: A bor i leiligheten sammen med barna B og C. D leier egen leilighet hos venn, familie eller fra ukjent. D er hos A dager 7 i uken, og er sammen med barna deres. De gjør alt sammen som ett vanlig par. D henviser til NAV at D bor i egen leilighet, og A får derfor videre alle trygdeutylser som alene. Derfor finnes det grenser........ Men så lenge D faktisk betaler husleie der han leier, er folkeregistrert der og leiligheten ikke er fremleiet slik at han kan dra dit når han vil, er de jo ikke samboere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adhara Skrevet 8. november 2012 #18 Del Skrevet 8. november 2012 Så lenge kjæresten ikke er folkeregistrert hos deg, og har sin egen leilighet med alle utgifter det innebærer, så kan han da umulig regnes som samboer?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #19 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Men så lenge D faktisk betaler husleie der han leier, er folkeregistrert der og leiligheten ikke er fremleiet slik at han kan dra dit når han vil, er de jo ikke samboere. Ikke at det trenger bety at vedkommende i praktisk talt betaler husleie der vedkommende er folkeregistrert, ei heller. Kontrakter kan fint forfalskes. Eller pengene kan settes inn på konto, og tas ut, og gis tilbake kontant. Endret 8. november 2012 av Misteltein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misteltein Skrevet 8. november 2012 #20 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Jeg hadde synes det var bedre om alle kunne bry seg litt mer om sine egne saker, og litt mindre om andres. Ja, og 1/3 av statsbudsjettet går til NAV. Trygdeutbetalinger øker, øker og øker. Men hei? Hvorfor bryr seg? La oss bare kaste ut penger! Vi kan bare anta at alle er 100% ærlige. Ikke noe svindel, ikke noe bedrageri i Norge. Det skjer ALDRI. Endret 8. november 2012 av Misteltein 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå