Gå til innhold

Søtpotet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke, det er bare noe med smaken. Har prøvd den tilberedt på mange ulike vis, av mange ulike personer, men det faller bare ikke i smak. Virker som om mange her liker det da, så kanskje det er jeg som er rar :)

Anonym poster: 2fe6a549f89a13655c47f91745cd1d87

Takk for at du svarte. Alle har jo forskjellige smakssanser, men for meg smaker den ikke grønnsak bare godt om du skjønner, så jeg tenkte at det synes alle andre også. Korttenkt heter det vel :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtpotet er aldeles nydelig. Jeg liker søtpotetbåter, men synes aldri konsistensen blir så bra som potet. Hvis man er nybegynner synes jeg mos er en selvfølge - jeg liker å blande med pastinakk og/eller potet og servere med for eksempel sprøstekt chorizo siden mosen blir litt søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

jeg er skikkelig glad i potet, men har aldri smakt søtpotet. nå skal jeg prøve det, og jeg håper så inderlig at jeg liker det. haha. men hvordan smaker det ift vanlig potet?

jeg er dessverre litt kresen, så håper jeg liker det.. :P



Anonymous poster hash: 11daf...6c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er snadder, og passer til absolutt alt! Likte det ikke første gangen jeg smakte det, så for de av dem som ikke har likt det etter første forsøk så anbefaler jeg å gi det en sjanse. Blir mer frelst for hver gang jeg spiser det.

Veldig godt ovnsbakt som potetbåter med en god olje drysset over og salt, pepper og evt annet krydder. Har byttet det ut med vanlig potetbåter hver gang vi spiser biff. Søtpotetsuppe er også snadder. Eller å raspe en søtpotet og steke den i smør/olje på pannen og servere med egg, bacon og litt grønnsaker til frokost. Eller kokte/ovnsbakte søtpotetbiter i salat. Favorittsalaten min er med søtpoteten, spinat, tomat, feta, quinoa og bacon. Herlig kombinasjon og en fryd for ganen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt søtpotetmos, men jeg blander da aldri med vanlige poteter slik andre her gjør. Det fine med søtpotetmos, er at du ikke trenger å blande inn melk og smør for å få en ålreit mos. Jeg kutter i mindre skiver, koker til de er veldig myke og så bruker jeg bare en gaffel til å mose det. Noen ganger blander jeg litt smør inn, men stort sett holder det med litt salt. Fra hva jeg kunne lese meg frem til, så syns jeg ikke det ser ut til at søtpotet er særlig mye sunnere enn vanlige poteter, men en potetmos laget uten melk og smør vil i alle fall være sunnere enn en vanlig potetmos som inneholder dette.

Da har du ikke lett godt nok. Det totale næringsinnholdet gjør søtpoteten en sikker vinner. Søtpotet har også lavere GI og GL.

Anonymous poster hash: fbad1...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes søtpotet er fantastisk som stappe med saft av lime, smør og rød chili i. Gjerne med en sitronsaus og fisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker godt søtpotetmos, men jeg blander da aldri med vanlige poteter slik andre her gjør. Det fine med søtpotetmos, er at du ikke trenger å blande inn melk og smør for å få en ålreit mos. Jeg kutter i mindre skiver, koker til de er veldig myke og så bruker jeg bare en gaffel til å mose det. Noen ganger blander jeg litt smør inn, men stort sett holder det med litt salt. Fra hva jeg kunne lese meg frem til, så syns jeg ikke det ser ut til at søtpotet er særlig mye sunnere enn vanlige poteter, men en potetmos laget uten melk og smør vil i alle fall være sunnere enn en vanlig potetmos som inneholder dette.

Hvor i all verden er det du har lest om jeg tørr spørre? Skal ikke mer enn et lite googlesøk for å finne ut alt man trenger om søtpoteten, og det er vel blitt rimelig godt kjent nå hvor for de fleste at dette er en meget sunn og næringsrik liten grønnsak. Den blir jo ikke omtalt som en "Supermat" uten grunn. Den er forresten heller ikke i slekt med poteten selv om de er like i utseende og har like bruksområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Har ikke spist så mye søtpotet, men det vi har brukt det i wok og ovnsbakte grønnsaker!

Kokt eller dampet søtpotet er ikke godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det flere ganger i uka! Oftest ovnsbakt med krydder på, trenger ikke olje. Eller som mos, eller i gratenger og gryter! Vi er hvertfall blitt avhengige herni huset :)

Anonymous poster hash: dd712...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden er det du har lest om jeg tørr spørre? Skal ikke mer enn et lite googlesøk for å finne ut alt man trenger om søtpoteten, og det er vel blitt rimelig godt kjent nå hvor for de fleste at dette er en meget sunn og næringsrik liten grønnsak. Den blir jo ikke omtalt som en "Supermat" uten grunn. Den er forresten heller ikke i slekt med poteten selv om de er like i utseende og har like bruksområder.

Tror det NewYorkNewYork siktet til er at søtpotet inneholder mer kalorier per 100g enn det potet gjør. Søtpotet er sikkert sunnere og bedre på andre måter, men akkurat kalorier har den altså pittelitt mer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappe, som mange andre har nevnt, er kjempegodt!

Ellers pleier jeg å bruke søtpotet som en vanlig grønnsak i supper og gryter. Lager gjerne søtpotetsuppe, på samme måte som gulrotsuppen, men bare med søtpotet i stedet for gulrot.



Anonymous poster hash: caea6...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er skikkelig glad i potet, men har aldri smakt søtpotet. nå skal jeg prøve det, og jeg håper så inderlig at jeg liker det. haha. men hvordan smaker det ift vanlig potet?

jeg er dessverre litt kresen, så håper jeg liker det.. :P

Anonymous poster hash: 11daf...6c1

Navnet er litt misvisende for søtpotet er ikke i slekt med potet. Smaken er ikke like i det hele tatt.Søtpotet er søt.Det ligger jo i navnet,men søtpotet kan virkelig anbefales :)

Anonymous poster hash: 82f2a...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt at søtpotet mos er best, og da helst med mye hvitløk i! Bruker det mye til fisk (torsk og sei), men fungerer også fint til lam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mos med søtpotet, en gulrot, litt smør og sellerirot er en av mine favoritter. Ren søtpotet synes jeg smaker for søtt, kan kanskje også brukes i gulrotkake, men det har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde oppskriften til Linda Stuhaug, med søtpotet i pizzabunnen, og det var overraskende godt altså! Kommer til å lage det igjen, og lettvint var det og :)

Link: http://lindastuhaug.blogg.no/1409904852_05092014.html

Den tenkte jeg faktisk og lage i morgen :)

Anonymous poster hash: dd712...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

Jeg elsker søtpotet!

Bruker det i gryter der jeg bruker rotgrønnsaker, i rotmos, i søtpotetsuppe og som fries med chipotleaioli. Kjempegodt sammen med godt krydret grillmat for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet er snadder, og passer til absolutt alt! Likte det ikke første gangen jeg smakte det, så for de av dem som ikke har likt det etter første forsøk så anbefaler jeg å gi det en sjanse. Blir mer frelst for hver gang jeg spiser det.

Veldig godt ovnsbakt som potetbåter med en god olje drysset over og salt, pepper og evt annet krydder. Har byttet det ut med vanlig potetbåter hver gang vi spiser biff. Søtpotetsuppe er også snadder. Eller å raspe en søtpotet og steke den i smør/olje på pannen og servere med egg, bacon og litt grønnsaker til frokost. Eller kokte/ovnsbakte søtpotetbiter i salat. Favorittsalaten min er med søtpoteten, spinat, tomat, feta, quinoa og bacon. Herlig kombinasjon og en fryd for ganen.

Jeg er helt enig. Lurt å smake et par ganger før man bestemmer seg.

Selv spiser jeg ovnsbakte båtpoteter (vanlige) til oksefilet, mens til kyllingfilet, kyllinglår etc spiser jeg gjerne ovnsbakte søtpotetbåter. Søtpotetmos har jeg ikke smakt, men søtpotetpuré er utrolig godt! Skikkelig digg. Jeg har også nå nylig prøvd søtpotetfries. Det er også ganske godt, og en forandring. :)

Anonymous poster hash: fbad1...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tenkte jeg faktisk og lage i morgen :)

Anonymous poster hash: dd712...68e

Hva synes du? Smakte det godt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du? Smakte det godt? :)

Det va faktisk overaskende godt! Blir nok det fremfor vanlig pizza fra nå av

Anonymous poster hash: dd712...68e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...