Gå til innhold

hvordan kle seg mer "bertete"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av 20-årene, og har delvis kommet inn i en jentegjeng fra Oslo. De er utrolig hyggelige:) Men jeg føler meg litt ukomfortabel med dem, fordi de kler seg så fint. Eller, de trenger ikke pynte seg en gang, og de ser smashing ut. Her kommer jeg, kledd fra topp til tå i HM, BikBok, VeroModa osv. Føler meg som et barn sammen med dem :sjenert:

Har dere forslag til plagg jeg kan kjøpe? Butikker?

Jeg mener ikke at jeg skal endre hele meg, men kanskje finne en mer voksen og litt mer "bertete" stil:) Jeg er 165 høy, og veier ca 55 kg.

Anonym poster: 696511d6f76cfc869ce5fee64a2162d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes flere av disse antrekkene er fine, selv om jeg aldri går med høye sko og ikke liker skinnjakker. Men jeg vet ikke, er det for rocka kanskje? Uansett så kan du jo søke litt rundt, mange bloggere gir jo bra med inspirasjon :)

http://hedda.blogg.no/1351466301_today_i_wanna_wear_th.html

Anonym poster: d9c4e0ea15c4da92896e311cf223a81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertete? Er du voksen? Høres ikke bra ut.

Uansett, stramme pentsittende bukser og en pen strikkegenser og et par fine boots funker jo strålende i kulden. Eventuelt ei hvit skjorte under genseren.

Anonym poster: 46c35329ff44921e336b7e0076a66123

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sminken din? Hvordan er håret ditt? :) Du er jo forholdsvis slank, så du kan gå i det meste. Butikker som generelt har fine og litt classy klær, uten å tømme lommeboken HELT, er Zara og Massimo Dutti. Sistnevnte er litt dyrere, og du får nok ikke så altfor mye for pengene sånn egentlig, men de har SÅ mye fint, og kvaliteten er upåklagelig.

Kjør klassiske og nøytrale farger. Det slår alltid an. Blazere er fint, klassiske figursydde Oxford-skjorter i hvitt/lyseblått/lyserosa, alt ettersom hva du liker, skinny jeans i mørk denim, sorte skinny jeans.. Classy bluser. Fine, feminine jakker. Ang. sko er hæler veldig fint, verken for høye eller for lave. Chelsea boots er in nå , men de er lave. Nå som vinteren er rett rundt hjørnet hadde kanskje et finere skjerf gjort seg? Jeg liker Acne-skjerfene veldig godt, men de er jo veeeeldig overpriset spør du meg, og veldig mainstream, men de kan ikke slå feil, hvert fall. :) Strikkegensere og cardigans er noe jeg liker veldig godt denne sesongen og. F.eks. en såkalt Oxford-skjorte(hvitt, lyseblått og rosa er og smashing) med cardigan(som rekker til over rumpa ca.) over. Cardiganen bør være klassisk, i sort eller grått f.eks. OG lange ermer. Med skinny jeans, et par fine sko, et par perle-øredobber og kanskje en klokke fra Marc Jacobs/Michael Kors til, vil du se SMASHING ut. :) Det er hvert fall hva JEG liker, og jeg får mye skryt. :fnise: Lykke til!

Anonym poster: 381d970d46b4389dd5e9646ae4178a7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sminken din? Hvordan er håret ditt? :) Du er jo forholdsvis slank, så du kan gå i det meste. Butikker som generelt har fine og litt classy klær, uten å tømme lommeboken HELT, er Zara og Massimo Dutti. Sistnevnte er litt dyrere, og du får nok ikke så altfor mye for pengene sånn egentlig, men de har SÅ mye fint, og kvaliteten er upåklagelig.

Kjør klassiske og nøytrale farger. Det slår alltid an. Blazere er fint, klassiske figursydde Oxford-skjorter i hvitt/lyseblått/lyserosa, alt ettersom hva du liker, skinny jeans i mørk denim, sorte skinny jeans.. Classy bluser. Fine, feminine jakker. Ang. sko er hæler veldig fint, verken for høye eller for lave. Chelsea boots er in nå , men de er lave. Nå som vinteren er rett rundt hjørnet hadde kanskje et finere skjerf gjort seg? Jeg liker Acne-skjerfene veldig godt, men de er jo veeeeldig overpriset spør du meg, og veldig mainstream, men de kan ikke slå feil, hvert fall. :) Strikkegensere og cardigans er noe jeg liker veldig godt denne sesongen og. F.eks. en såkalt Oxford-skjorte(hvitt, lyseblått og rosa er og smashing) med cardigan(som rekker til over rumpa ca.) over. Cardiganen bør være klassisk, i sort eller grått f.eks. OG lange ermer. Med skinny jeans, et par fine sko, et par perle-øredobber og kanskje en klokke fra Marc Jacobs/Michael Kors til, vil du se SMASHING ut. :) Det er hvert fall hva JEG liker, og jeg får mye skryt. :fnise: Lykke til!

Anonym poster: 381d970d46b4389dd5e9646ae4178a7b

Tusen takk! Dette hjalp veldig :)

Legg gjerne ut bilder hvis du gidder:)

Anonym poster: ef85faf6789f0c314086d6d66a8c5fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Studerer økonomi og jobber deltid i bank. Både på studiet og jobb kler folk seg "bertete". De ser alltid perfekte ut, med skjorter, cardigans, blazers og flotte sko. Typisk BI stil.

Jeg føler meg alltid ubehagelig i nærheten, og ville følt det rart om jeg plutselig en dag dukket opp i skjorte og cardigan, men skulle ønske jeg klarte å kle meg bedre og penere.

I tillegg har jeg 15 kg for mye, så mye av klærne de kler seg i, ville dessuten ikke kledd meg..

Jeg prøver å handle litt på vila, og b-young, føler de har noe likt der.

Anonym poster: 8dc576ad08bc8242c9871fc0eba0ceea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, fatter ikke at jeg gidder å hjelpe TS, siden hun beskriver stilen jeg liker sm bertete :fnise:

Var ikke jeg som skrev det innlegget, men jeg tillater meg selv å legge ut bilder i ca. den samme stilen som AB her over beskriver i innlegget sitt ;)

tumblr_mc6l2zSxcF1r3g1d6o1_500.jpg

tumblr_m8p4s9cjIP1qkmsleo1_500_large.jpg

181df6a0d1UFZECIB_18953_ed8e9bf33d_large.jpgSoft-Stripes-15-433x650_large.jpgFFNEON_2B089_large.JPG

tumblr_ly9szrQdIY1rnhreao1_500_large.jpg

tumblr_m3edgd2E9V1qd36rxo1_500_large.png

Veldig mye av det jeg la ut det jeg la ut er sommerklær, men regner med at du ikke har noe imot å få litt inspirasjon på den biten heller.

Her kommer noen generelle råd som du absolutt ikke trenger å følge for å bli en stilfull dame, men som imo hjelper deg litt på vei hvis du er helt blank. Du må se på hva som passer deg, og dette er bare det jeg liker og du trenger så absolutt ikke å gå bananas med kreditt-kortet ditt fordi "du må bare ha den og den, siden de sa at en skikkelig garderobe må inneholde følgende".

Klær

Noen enkle cardigans i bomull kan forresten kjøpes her. Jeg synes Ralph Lauren har fine oxford-skjorter og modellen Megan er veldig fin. Den er ekstra slim, så det lønner seg å kjøpe en str. større enn det du vanligvis ville tatt om du ikke vil at den skal sitte som et pølseskinn. Den er litt dyr her i Norge (rundt 900, om jeg ikke husker feil), men om du prøver i butikk kan du kjøpe på nett til halvparten av prisen.

Jeg er veldig glad i skjørt, og det går fint å bruke de på vinteren også, så lenge jeg bruker ullstrømper under. Et a-formet skjørt er jo lekkert (sånn som de på bildet har), ellers så er jo pencil-skirts også veldig pent.

Gensere i kabelstrikk er jo alltid veldig pent og det er lett å finne noen fine i alle mulige farger. Om jeg ikke husker feil, så fløt jo HM over av deilige ullplagg for en stund siden, så du kan jo ta deg en tur dit å se om du finner noen gensere. Forresten så vil jeg fraråde deg å kjøpe plagg som inneholder Angora, da min personlige erfaring med den type plagg, er at de lett nupper seg og blir stygge. Synd igrunn, siden det er så utrolig behagelig å gå med.

Pensko

Av hæler ville jeg valgt å kjøpe et par veldig enkle i sort. Ikke altfor høye (da er de ikke komfortable uansett), og ikke med altfor mye platå. Jeg synes at en mandel-formede sko, er det man burde gå etter, siden jeg ser på de som mye mer klassiske enn spisse og helt runde, altså en mellomting. Kitten Heel, er fint (snellehæl), til hverdags da de er lave og ganske komfortable. En skoguide for damesko finner du forresten her. Ballerinasko er også veldig pent til hverdags (dog litt upraktisk nå som vinteren virkelig begynner å komme over oss), men det kan også være greit å ha noen til fest, da jeg som regel synes disse er mer komfortable enn hæler. Du kan selvfølgelig kjøpe noen hos kjedebutikkene, da det florerer av dem der, men komfort vil som regel også være deretter. Pretty ballerinas har noen som er nydelige på beina :)

Hverdagssko

Sett bort fra Chelsea Boots, som jeg ser er nevnt, så synes jeg jodhpur-boots og "vanlige" enkle støvletter som stopper ca. 10 cm under kneet er veldig pent. Det er veldig kjekt å ha et par i sort og i brunt, siden de passer til forskjellige antrekk.

For inspirasjon anbefaler jeg forøvrig:

http://www.classygirlswearpearls.com/

http://atlantic-pacific.blogspot.no/

http://www.thepinkpeonies.com/

http://www.fashionsalade.com/lovelypepa/

We heart it, style.com, tumblr, lookbook osv :)

Lykke til!

Hvordan sminker du deg og hvordan har du håret ditt forresten?

Endret av Fashionistaen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål: hvorfor skal du kle deg likt som vennene dine?

Anonym poster: d9c4e0ea15c4da92896e311cf223a81e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er sminken din? Hvordan er håret ditt? :) Du er jo forholdsvis slank, så du kan gå i det meste. Butikker som generelt har fine og litt classy klær, uten å tømme lommeboken HELT, er Zara og Massimo Dutti. Sistnevnte er litt dyrere, og du får nok ikke så altfor mye for pengene sånn egentlig, men de har SÅ mye fint, og kvaliteten er upåklagelig.

Kjør klassiske og nøytrale farger. Det slår alltid an. Blazere er fint, klassiske figursydde Oxford-skjorter i hvitt/lyseblått/lyserosa, alt ettersom hva du liker, skinny jeans i mørk denim, sorte skinny jeans.. Classy bluser. Fine, feminine jakker. Ang. sko er hæler veldig fint, verken for høye eller for lave. Chelsea boots er in nå , men de er lave. Nå som vinteren er rett rundt hjørnet hadde kanskje et finere skjerf gjort seg? Jeg liker Acne-skjerfene veldig godt, men de er jo veeeeldig overpriset spør du meg, og veldig mainstream, men de kan ikke slå feil, hvert fall. :) Strikkegensere og cardigans er noe jeg liker veldig godt denne sesongen og. F.eks. en såkalt Oxford-skjorte(hvitt, lyseblått og rosa er og smashing) med cardigan(som rekker til over rumpa ca.) over. Cardiganen bør være klassisk, i sort eller grått f.eks. OG lange ermer. Med skinny jeans, et par fine sko, et par perle-øredobber og kanskje en klokke fra Marc Jacobs/Michael Kors til, vil du se SMASHING ut. :) Det er hvert fall hva JEG liker, og jeg får mye skryt. :fnise: Lykke til!

Anonym poster: 381d970d46b4389dd5e9646ae4178a7b

Beklager at jeg sporer av her, men jeg må bare spørre: Hva mener du med forholdsvis slank? Har du brukt ordet forholdsvis feil, eller mener du at ts burde vært slankere?

Anonym poster: 0017e53e9533f116e04b95b8113442ba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder Fashionistaen! Som jeg savner å se slik ut... Har fått en alvorlig sykdom så jeg veier tyve kg for mye og orker ikke vaske håret lenger.

Anonym poster: 8b6a0b9a7e28149d96559b9e89bae2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder Fashionistaen! Som jeg savner å se slik ut... Har fått en alvorlig sykdom så jeg veier tyve kg for mye og orker ikke vaske håret lenger.

Anonym poster: 8b6a0b9a7e28149d96559b9e89bae2cc

Unnskyld meg! Det var ikke meningen å syte, jeg bare tenkte meg bort.. Dere kan gjerne slette det.

Anonym poster: 8b6a0b9a7e28149d96559b9e89bae2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver bertete stil tenker jeg ikke fjortis-stil, men damete/jenten/feminin. Men uansett;

jeg kan ikke skryte på meg at jeg har en spesielt bertete stil, og jeg kjører absolutt ikke den BI-stilen, men jeg er veldig glad i klær, og opptatt av det. Mine tips er:

  • Kjøp kvalitetsklær! Bruk noen hundrelapper ekstra klær i ull, bomull, silke, lin. Ja, det er dyrere, men det sitter mye bedre, holder lenger, formen holder lenger, og du kommer til å ta bedre vare på klærne nettopp fordi de er finere.
  • Kjøp ordentlige smykker også. Dropp plastikk, kjøp gull, sølv, perler, stein.
  • Nettshopping syns jeg er genialt. Ofte blir jeg sliten og gretten av å gå rundt i byen hele dagen. Hjemme kan jeg ta meg god tid, sammenligne plagg og pris, og jeg trenger ikke kjøpe noe jeg er usikker på.
  • jeg handler mye fra sider som: asos.com, laredoute,no, ellos.no, lookfantastic.com. Jeg er like høy og veier like mye som deg, og pleier å kjøpe small i det meste.
  • Når det kommer til sminke pleier jeg også å bruke en del penger på det. Til gjengjeld har jeg ikke øyenskygger i alle regnbuens farger. Skygger fra Chanel holder lenger og sitter penere enn de fra HM, men ja, du må betale rundt 500 kr for fire skygger fra Chanel, som du kunne fått for 79 kr på HM.
  • Kjøp jakker, vesker og sko i ekte skinn. Ikke bare ser det penere ut, det holder lenger. Jeg har hatt et par vintersko i skinn i 6 år nå, og de er fremdeles fine! Til sammenligning må jeg skifte ut ballerinasko i tøy hver sommer. De veskene jeg har i skinn er jeg mye mer fornøyd med enn de som er i syntetisk skinn. Jeg bruker de mye mer og de holder formen bedre.
  • Lag deg en bruker på pinterest.com og hent inspirasjon derfra! :)
  • Kjøp moteblader. Jeg abonnerer på amerikansk cosmopolitan. Jeg betaler vel rundt 300 kr for et helt år - det er altså billigere enn norske moteblader, og dette på tross av at de sender helt fra USA. Norske moteblader syns jeg er skremmende kjedelige og dårlige, og alle viser den samme moten. Ugh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste punkt:

  • VÆR LEKEN! Du trenger ikke kle deg som alle andre. Hvis du våger å teste ut farger og kombinasjoner finner du fort ut hva som kler deg og hva du føler deg vel i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besøk lesesalene og kafeterian på Nova i Oslo. Se hvordan de kler seg. ;)

Men for å være mer seriøs: Fashionistaen er en av de dyktigste og mest velkledde brukerne her inne. Hør på hva hun sier, for hun har mye god kunnskap. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svar og bilder!

Det er lett å se på bildene at ja, dette var fint! Men så tusler jeg rundt i butikkene og finner ingenting :sukk:

Hvis dere har tid og ork, kan dere linke til spesifikke plagg, enten nettbutikker eller butikker som også finnes i Norge?

Anonym poster: ef85faf6789f0c314086d6d66a8c5fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og bilder!

Det er lett å se på bildene at ja, dette var fint! Men så tusler jeg rundt i butikkene og finner ingenting :sukk:

Hvis dere har tid og ork, kan dere linke til spesifikke plagg, enten nettbutikker eller butikker som også finnes i Norge?

Anonym poster: ef85faf6789f0c314086d6d66a8c5fbe

Selvfølgelig kan jeg gjøre det :)

Oxford-skjorten som jeg pratet om kan du finne her, men de shipper ikke til Norge. Hvis du gidder kan du jo bruke jet-cartier/ en proxy for shipping. Om du ikke gidder dette, vet jeg at de har skjortene på RL butikken på Steen og Strøm og på 4woman i Sandvika <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Jeg synes også at J.crew har noen fine skjorter, uten at jeg har prøvd de selv.

HM har da noe:

http://www.hm.com/no...article=00843-A

http://www.hm.com/no...article=95929-A

http://www.hm.com/no...article=04394-B

http://www.hm.com/no...article=03348-A

http://www.hm.com/no...article=00709-M

Som AB nevnte over her, sjekk ut siden til Massimo Dutti, der har de endel fint :) Jeg synes også at Inwear og Zara har endel pent.

Denne cardiganen har jeg linket til før, og denne cable knit genseren så jo veldig fin ut. J.crew synes jeg egentlig har utrolig mye fint på hjemmesiden sin.

Skjørt og bluser kan jeg ikke hjelpe deg med, men det finner jeg litt overalt. Men jeg kjøpte et veldig pent ullskjørt fra Marco Polo for en tid tilbake, kanskje de fortsatt har noen igjen?

Om du lurer på noe mer, så er det bare å spørre, kan prøve å gi deg et litt "bedre" svar om du skriver litt mer spesifikt hva du er ute etter ;)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er en hvit skjorte! Den går til alt. Du kan ha den med en blazer, under en vest, under en cape eller uten noen ting med et kult eksklusivt skjerf til. Slikt kan man variere veldig enkelt og alltid se elegant og stilig ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Tusen takk for alle svar og bilder!

Det er lett å se på bildene at ja, dette var fint! Men så tusler jeg rundt i butikkene og finner ingenting :sukk:

Hvis dere har tid og ork, kan dere linke til spesifikke plagg, enten nettbutikker eller butikker som også finnes i Norge?

Anonym poster: ef85faf6789f0c314086d6d66a8c5fbe

Esprit har en del klassiske plagg i utvalget sitt, men er litt overpriset i forhold til kvaliteten. Esprit får du kjøpt online hos ellos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...