Gå til innhold

kul og spontan

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

Jeg har så lyst til å være "kul og spontan". Bare møte opp på Gardermoen en morgen, se på tavla og kjøpe billett til første mulige fly.

Men alle som noengang har sett på tavla, vet at jeg med den planen har en 80 % skjangse for å enten havne i Alta eller Frankfurt.

Så er det noen som har noen tips? Litt av problemet med planen min; er at alle wksotiske oc spennende reisemål alltid har mellomreiser. Så det vil alltid stå Frankfurt hos Gardermoen, selv om reisen ebder i Goa.

Den eneste "utenlandsturen" min i år, har vært noen Km. over Svenskegrensa. Å slåss med fem tusen svette østfoldinger over billig bacon, er ikke det samme som å rusle hand i hand i en pyttoreisk gamleby eller å beundre skyskrapere.

Derfor er jeg litt redd for å tulle til ferien. Jeg ønsker ikke innenlandsferie eller Norden-ferie (har vært i hele Norden og mesteparten av Nord Europa).

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan reise "kult og spontant", uten at det er en 50% skjangse for å ende opp i campinghytte i Tana?

Anonym poster: 7a513980167342cfb06a0f24e76214b9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Skriver fra mobil, og det er ikke så lett! Beklager om jeg har noen feil. Alt kom ikke med på hovedinnlegget så jeg skriver det som kommentar.

Jeg ønsker i hovedsak ferier med stikkordene 'kultur' og 'opplevelser'. Å ligge på en strand i Mallorca er med andre ord uaktuelt.

På.grunn av "tvungen ferie" på jobben ser det ut som at det først blir påsken 2013 som er min neste ferie. Alternativt sommeren 2013 (men så lenge blir det vanskelug å vente!)

Anonym poster: 7a513980167342cfb06a0f24e76214b9

Skrevet

Norwegian har en haug med direkteruter til fine byer i Europa. Det som er problemet med spontantur med dem er at de flyr ikke alle disse stedene hver dag. Møter du opp onsdag morgen går det for eksempel fly rett til Beograd, men det gjør det ikke noen annen ukedags morgen.

Jeg liker ideen din, men den hadde nok funka bedre på en stor internasjonal flyplass. Hiv deg til Frankfurt og gå til tavla igjen, kanskje? :danse:

Skrevet (endret)

hei og takk for svar!

Jeg har faktisk vurdert å dra til Frankfurt (eller et annet "knytepunkt") og heller dra fra tavla der. Er litt redd for at alt skal være utsolgt/overpriset og at jeg ender med å tilbringe ferien i Frankfurt :P

Endret av Alice123
Skrevet (endret)

gah. Vanskelig å skrive fra mobil. Det er jeg som er TS

Endret av Alice123
Skrevet (endret)

.

Endret av Alice123
Skrevet

Men hvorfor kan du ikke planlegge ferien din på forhånd da du vet når du har ferie?

Spesielt da det er i påsken, da kan du jo fort oppleve at det er veldig dyrt og utsolgt.

Hadde mer skjønnt det hvis du skulle reise i morgen. Selv har jeg reist spontant, men alltid bestilt på forhånd, selv om det kanskje bare var dagen før jeg reiste.

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg lenge har hatt lyst til å ikke vite hvor jeg skal før jeg nesten sitter på flyet. Tenkte det kunne være en morsom greie å gjøre.

Så vet jeg helt ærlig ikke hvor jeg vil

• Liker 2
Skrevet

Sånn, da har jeg kommet meg til en PC, og fått rettet opp på feilene.

Tanken er at det kan være en morsom greie å gjøre. Men selvfølgelig, det kan jo bli helt misslykket også. Derfor lurte jeg på om noen hadde tips/råd/erfaringer :)

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville feks ha bestilt dagen før, sett deg ned dagen før på nett, let og finn hvilke fly som går dagen etter, da blir det fortsatt veldig tilfeldig hvor du havner, men du får og mulighet til å vite hvor du skal dagen før. Kanskje finne hotell, pakke rett osv.

• Liker 1
Skrevet

Sånn, da har jeg kommet meg til en PC, og fått rettet opp på feilene.

Tanken er at det kan være en morsom greie å gjøre. Men selvfølgelig, det kan jo bli helt misslykket også. Derfor lurte jeg på om noen hadde tips/råd/erfaringer :)

Jeg hadde booket senest dagen før, rett og slett fordi ting er mer oversiktlig på nettet, både med reisemål og priser.

Kvelden før du vil reise: sjekk på nettet hvor det går fly neste dag, og hva de koster. Skriv ned potensielle reisemål på lapper. Trekk en lapp og book billett dit. Da blir det fortsatt en overraskelse, og spontant - men du har en viss kontroll over prisnivå og også potensielle reisemål. Du slipper å bli stuck med en dyr billett til et sted du har vært før/ikke vil til, men du vil sikkert ha en masse spennende steder å velge i mellom.

Kjøp reiseguide/kart på flyplassen som du kan studere på vei dit.

En idé er å leie bil, eller hoppe på et tilfeldig tog når du kommer fram. La tilfeldigheter avgjøre hvor du reiser (trekke lapp, kaste terning, kjør til venstre dersom en dame synger neste sang på radioen)

Bare pass på å finne overnatting før det blir mørkt om kvelden. Spør de lokale om tips til alt fra severdigheter til mat og overnatting

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke forhåndbestille flybilletter så du vet hvor du ender opp og kan velge selv? Ryanair har mange billige billetter, blant annet til rundt 79 kr. hver vei til London. På østlandet flyr de fra Rygge og Torp. www.ryanair.com/no

Norvegian har også mange billige flybilletter, og flyr fra Gardermoen, dersom det passer bedre. Klm har også en del billige flybilletter. www.finn.no er grei å bruke.

Byer som har kultur, historie og shopping, og som jeg har vært i og likte veldig godt, er blant annet:

- Dublin.

- London.

- Firenze.

- Roma.

- Paris.

- Nice.

- Praha.

- Milano.

- Venezia.

Sist jeg var på ferie dro jeg og kjæresten til Firenze, og det var veldig fint. Fløy til Pisa og tok buss til Firenze, noe som tok ca. 1 time. Det er veldig greit å komme seg rundt i Italia, for togsystemet er lett å bruke, og billig. Bare husk å stemple billetten før du går på toget, så slipper du bot ;)

Om jeg skulle dratt alene på ferie ville jeg nok valgt Dublin. Det syns jeg er en veldig oversiktelig by, hvor det går an å gå de fleste steder. I tillegg snakker de engelsk, og det er jo et pluss. Jeg liker godt maten der, og Guinness.

Påska i Italia er forresten nydelig. Det er ikke som i Norge hvor alt stenger. Butikkene og restaurantene er åpne, hvertfall i storbyene. De har tradisjon for stoooore påskeegg, og butikkene er veldig fint pyntet. Roma i påska var veldig spesielt. Det kan jeg absolutt anbefale.

Skrevet

Eller ta fly til et knutepunkt og Interrail derfra? Med tog kan du havne i fine, små byer du ellers ikke ville visst om.

Skrevet

Ved å forhåndsbestille billetter, forsvinner jo hele poenget.

Å ta fly til et knypepunkt og så ta tog derifra høres lurt ut!

Skrevet

Jeg vil ha full rapport når du er hjemme igjen :Nikke:

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det skal du få!

Jeg lurer litt på hvordan dette gikk jeg!

Anonym poster: 30949634d2dbd6dca91031113a12c21f

Gjest Mrs.KennyPowers
Skrevet

Hahaha, ser denne er gammel, men jeg skulle også være like "gærn" for en del år siden, troppa opp med pass og sekk på Gardemoen og jeg endte opp i Berlin. Verste stedet jeg har vært, tror jeg, skikkelig nedtur. Etter det har jeg lært meg å bestille på forhånd!

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering!

Det som skjedde var følgende:

I god tid før påske, skjedde det en ulykke som endte med flere uker på sykehus, mangfoldige operasjoner og måneder i vannrett posisjon. Påskeferien tilbragte jeg 33% i morfinrus, 33 % foran PC'en på KG eller Unge Mødre DK på webtv. De resterende 33% tilbragte jeg på KG/unge mødre dk på webtv i morfinrus (derfor kan en del av mine svar/innlegg fra hele 2013 frem til midt-april være litt funky).

Så sånn endte det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...