AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #121 Del Skrevet 8. november 2012 Et stort problem som folk ikke tenker over er at hvem vil ansette noen med 5 års hull i CV'n når det er 20 andre søkere som har jobbet i disse årene? Svært få. Hvem vil ansette en med fysisk funksjonshemming som koster masse penger å tilrettelegge for, det tar tid, krever ombyggning av totalett når det er 20 søkere til samme jobb som ikke koster penger, ikke trenger ekstra ressurser og ikke bruker lengre tid på arbeidsoppgavene? Svært få. Dette har enkelte SVÆRT vanskelig for å la synke inn. Jeg tror de lever på rosa skyer. Anonym poster: 42de8a120d16885d890759c0d986bf9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eriks Skrevet 8. november 2012 #122 Del Skrevet 8. november 2012 Et stort problem som folk ikke tenker over er at hvem vil ansette noen med 5 års hull i CV'n når det er 20 andre søkere som har jobbet i disse årene? Og hvordan oppstår hullet på 5 år dersom vi antar at de kan jobbe selv om de er psyke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 8. november 2012 #123 Del Skrevet 8. november 2012 Kall meg dum men jeg skjønner ikke hvordan det kan gagne et psykisk sykt menneske å ikke jobbe i det hele tatt. Mennesker flest har en fundamentalistisk trang til å føle seg nyttige og til å bidra med noe......hvordan kan folk bli friske av å sitte hjemme i en leilighet mesteparten av dagen? Jeg tror også at de fleste mennesker blir lykkeligere om de føler at bidrar til samfundet på en eller annen måte, men man skal være svært klar over at det er faktisk ikke nødvendigvis lett å skaffe seg en deltidsjobb\ jobb med lav stillingsprosent. Dette er situasjonen i Trondheim: http://www.adressa.no/jobb/article4790905.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katniss Skrevet 8. november 2012 #124 Del Skrevet 8. november 2012 Og hvordan oppstår hullet på 5 år dersom vi antar at de kan jobbe selv om de er psyke? Med dagens ventetider i helsevesenet så tar det ofte laang tid før en blir rehabilitert når man er utsatt for fysisk eller psykisk skade. Hvis man er i en kraftig bilulykke som medfører stor endring i fysisk funksjon så er 5 år dessverre ikke helt urealistisk tid til man er tilbake til personen man engang var. Venting på operasjoner, venting på å komme inn til rehabilitering a la Sunnaas, venting til å trene opp kroppen, venting på å finne arbeidsplass igjen, venting til byråkratiske papirer går igjennom. Årene går fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #125 Del Skrevet 8. november 2012 Med dagens ventetider i helsevesenet så tar det ofte laang tid før en blir rehabilitert når man er utsatt for fysisk eller psykisk skade Da får man vel finne en jobb som passer i mellomtiden. Som telefonselger feks. Eller ta telefonintervjuer for diverse undersøkelser. Det finnes alltid en eller annen jobb man kan ta så lenge man kan puste, tenke og prate. Hvis man ikke er lat da. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 8. november 2012 #126 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Dette har enkelte SVÆRT vanskelig for å la synke inn. Jeg tror de lever på rosa skyer. Anonym poster: 42de8a120d16885d890759c0d986bf9f Jeg ser ærlig talt ingen som klager på at sterkt psykisk og/eller fysisk funksjonshemmede får trygd, men det er ikke 500,000 av den norske befolkningen som er psykisk eller fysisk funksjonshemmet, det er mange som får penger når de er i full stand til å jobbe, det å få en relativt høy sum utbetalt hver måned uten å gjøre noe som helst er jo helt klart en motivasjonsdreper for mange når det gjelder å skaffe seg jobb. Hadde systemet vært slik at det ikke lønner seg på noen måte å være arbeidsløs, så hadde folk i mye større grad vært motivert til å kunne forsørge seg selv. Endret 8. november 2012 av meh 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #127 Del Skrevet 8. november 2012 Problemet til mange som er syke er ikke at de ikke kan jobbe, men at de ikke kan vite når eller hvor mye de kan jobbe på grunn av at formen er ustabil. Hvilken arbeidsgiver vil ansette en person som ikke kan si hvilke dager de kommer på jobb og hvor lenge de blir, og som kan risikere å bli vekke fra jobb i en måned i strekk fordi de er for dårlige til å møte opp. En annen ting er at mange blir gående lenge uten å komme seg ut i arbeidslivet igjen fordi de ikke får et adekvat behandlingstilbud og dermed ingen sjanse til å bli bedre. Anonym poster: 8443e92d4c27e2a55db591e598ef82d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ratata Skrevet 8. november 2012 #128 Del Skrevet 8. november 2012 Da får man vel finne en jobb som passer i mellomtiden. Som telefonselger feks. Eller ta telefonintervjuer for diverse undersøkelser. Det finnes alltid en eller annen jobb man kan ta så lenge man kan puste, tenke og prate. Hvis man ikke er lat da. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på slike kommentarer jeg. Det frister enormt å svare hånlig og å bruke hersketeknikk men jeg skal ikke synke så lavt. Men seriøst, tror du virkelig, tror du virkelig at det er så sort/hvitt om man får en form for tung psykisk eller fysisk lidelse? Tror du virkelig at det er så enkelt å bare skaffe seg en jobb da når hverken kropp eller sinn fungerer optimalt? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #129 Del Skrevet 8. november 2012 Men seriøst, tror du virkelig, tror du virkelig at det er så sort/hvitt om man får en form for tung psykisk eller fysisk lidelse? Tror du virkelig at det er så enkelt å bare skaffe seg en jobb da når hverken kropp eller sinn fungerer optimalt? Jeg tror at hvis man fjernet mye av den luksusen som naverne har så ville de fort ha funnet seg jobb. Samme hvor syke de påstår seg være. Betal ut en fjerdedel av det de får i dag, fjern bostøtten og du skal se at mange av de plutselig blir friske og kommer seg i jobb. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 8. november 2012 #130 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) ... Endret 8. november 2012 av meh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ratata Skrevet 8. november 2012 #131 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg ser ærlig talt ingen som klager på at sterkt psykisk og/eller fysisk funksjonshemmede får trygd, men 500,000 av den norske befolkningen er verken psykisk eller fysisk funksjonshemmet, det er mange som får penger når de er i full stand til å jobbe, det å få en relativt høy sum utbetalt hver måned uten å gjøre noe som helst er jo helt klart en motivasjonsdreper for mange når det gjelder å skaffe seg jobb. Hadde systemet vært slik at det ikke lønner seg på noen måte å være arbeidsløs, så hadde folk i mye større grad vært motivert til å kunne forsørge seg selv. Men hvorfor skal det være slik at de som svindler systemet skal ødelegge for de som virkelig trenger det? Hvorfor kan ikke alle som har en oppfattelse om at han eller hun svindler nav melde dette med en begrunnelse slik at man får luket dem ut? For de som virkelig trenger pengene, de som har gjort seg fortjent til det pågrunn av reelle plager,skal de virkelig lide ekstra ved å få en sum som gjør at de får det vanskelig med å få ting til å gå rundt? Hvorfor? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #132 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg tror at hvis man fjernet mye av den luksusen som naverne har så ville de fort ha funnet seg jobb. Samme hvor syke de påstår seg være. Betal ut en fjerdedel av det de får i dag, fjern bostøtten og du skal se at mange av de plutselig blir friske og kommer seg i jobb. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b Luksus?! Hva er luksus ved å ha så lite ubetalt at man må snu på hver krone for å ha råd til mat og tak over hodet? Dersom jeg skulle få utbetalt en fjerdedel av det jeg får i dag, ville jeg hatt i underkant av 3400 kroner brutto i måneden (jeg har minstesats AAP). Hvordan vil det gjøre meg friskere å måtte bo på gata? Bostøtte har forresten ingenting med trygd å gjøre, det er basert på inntekt. Jeg synes det er synd at folk mener at de som er for syke til å jobbe ikke skal få noe støtte. Man velger ikke å bli syk, det er ingen som VIL være syke dersom de kunne ha valgt å være friske! Husk at vi som ikke har jobb fordi vi er syke ikke kan gjøre de samme tingene som friske mennesker kan når de har fri fra jobb. For mange er dagene bare et eneste stort smertehelvete, der man ikke har energi til annet enn å varme fjordland i mikroen og kanskje gløse et par timer på tv. Skal man ikke ha rett til et verdig liv i verdens rikeste land, fordi man har vært så uheldig å få en sykdom?! Anonym poster: 8443e92d4c27e2a55db591e598ef82d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ratata Skrevet 8. november 2012 #133 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg tror at hvis man fjernet mye av den luksusen som naverne har så ville de fort ha funnet seg jobb. Samme hvor syke de påstår seg være. Betal ut en fjerdedel av det de får i dag, fjern bostøtten og du skal se at mange av de plutselig blir friske og kommer seg i jobb. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b Men hvorfor skal ikke de som har en god grunn til det, få den støtten de trenger for å kunne føle seg som en del av samfunnet? Hvorfor skulle ikke de kunne få den samme muligheten som de friske har? Hvorfor er man så opptatt av å straffe de som faktisk er syke? Er det misunnelse fordi de ikke jobber slik du mener man skal jobbe? Tror du virkelig at alle som er under nav gjør det kun for skøy? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #134 Del Skrevet 8. november 2012 Skal man ikke ha rett til et verdig liv i verdens rikeste land, fordi man har vært så uheldig å få en sykdom?! Kutt ut den selvmedlidenheten. Lathet er ingen sykdom. Hvis du ikke fikk mer enn en fjerdedel av det du får nå hadde du blitt motivert til å få deg en jobb. Du ville rimelig fort funnet ut av at du kan faktisk jobbe og du ville ha gjort deg fortjent til de pengene du fikk. Faktisk tror jeg det ville ha kurert deg. Mye av de problemene folk har er psykiske. Det er bare tankeproblemer. Da blir man ikke frisk av å sitte inne og synes synd på seg hele dagen. Man må slutte å tenke at folk hater en. Bare man innser at det ikke er sånn så blir man frisk. Da er jobb faktisk det beste som kan skje en. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #135 Del Skrevet 8. november 2012 Men hvorfor skal ikke de som har en god grunn til det, få den støtten de trenger for å kunne føle seg som en del av samfunnet? Hvorfor skulle ikke de kunne få den samme muligheten som de friske har? Hvorfor er man så opptatt av å straffe de som faktisk er syke? Er det misunnelse fordi de ikke jobber slik du mener man skal jobbe? Tror du virkelig at alle som er under nav gjør det kun for skøy? Slik du beskriver det nå så blir jo de friske straffet om de syke skal ha like mye penger som en som jobber. Er det greit at de som jobber skal sponse så de syke får en liv i luksus? Er man syk har man alltid nok til å overleve og vel så det. Ja, det mener jeg. Mange har mer å rutte med enn meg som jobber. Det føles kanskje ikke rettferdig at når man er syk og ikke kan jobbe, er man dømt til å ikke kunne tjene like mye som en som kan jobbe hardt og mye. Men sånn er det jo bare, veldig lite i verden er rettferdig og man får bare takle de utfordringene man får servert i livet. Faktisk er syke i Norge VELDIG heldige sammenlignet med andre land. Man får hjelp. Anonym poster: 9bea522cb5fa69878714a3fcecae9863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #136 Del Skrevet 8. november 2012 Tror du virkelig at alle som er under nav gjør det kun for skøy? Jeg tror mange gjør det rett og slett fordi de er for dårlig oppdratt. Mange ungdommer i dag er helt enkelt late. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 8. november 2012 #137 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Men hvorfor skal det være slik at de som svindler systemet skal ødelegge for de som virkelig trenger det? Hvorfor kan ikke alle som har en oppfattelse om at han eller hun svindler nav melde dette med en begrunnelse slik at man får luket dem ut? De som virkelig trenger støtte vil ikke lide særlig av at folk uten diagnoser osv ikke får støtte. Hvorfor skal det være slik at produktive og hardtarbeidende nordmenn skal straffes og frastjeles store mengder av sin eiendom for å finansiere støtten til 500,000 uføretrygdede som bedriver lite annet enn parasittisme? Endret 8. november 2012 av meh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #138 Del Skrevet 8. november 2012 Kutt ut den selvmedlidenheten. Lathet er ingen sykdom. Hvis du ikke fikk mer enn en fjerdedel av det du får nå hadde du blitt motivert til å få deg en jobb. Du ville rimelig fort funnet ut av at du kan faktisk jobbe og du ville ha gjort deg fortjent til de pengene du fikk. Faktisk tror jeg det ville ha kurert deg. Mye av de problemene folk har er psykiske. Det er bare tankeproblemer. Da blir man ikke frisk av å sitte inne og synes synd på seg hele dagen. Man må slutte å tenke at folk hater en. Bare man innser at det ikke er sånn så blir man frisk. Da er jobb faktisk det beste som kan skje en. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b Jeg er ikke lat, jeg har en kronisk psykisk lidelse som gjør at jeg ikke er i stand til å verken jobbe eller ta hånd om meg selv. Vil du bytte? Anonym poster: 8443e92d4c27e2a55db591e598ef82d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 8. november 2012 #139 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg er visst lat. Der lærte jeg noe nytt. Men bare halv-lat nå da kanskje, når jeg jobber 50%? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 8. november 2012 #140 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg tror at hvis man fjernet mye av den luksusen som naverne har så ville de fort ha funnet seg jobb. Samme hvor syke de påstår seg være. Betal ut en fjerdedel av det de får i dag, fjern bostøtten og du skal se at mange av de plutselig blir friske og kommer seg i jobb. Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b Tror du? Jeg tror heller vi ville sett en eksplosjonsartet økning i selvmordsstatistikken, et voldsomt press på allerede fulle mentalsykehus, samt enda lengre ventelister hos psykologene. Vi ville muligens blitt kvitt den ene prosenten som ikke gidder å jobbe, men det høres ikke ut som en særlig god måte å spare penger på. At man ikke har fått papirer på diagnosen ennå, betyr ikke at man ikke er bipolar, schizofren, autistisk, har en personlighetsforstyrrelse, <sett inn det som passer - det er mye å velge mellom>. Mange av de som dere tror "naver", er mennesker som har det helt forjævlig inni seg, men som foreløpig ikke har fått et navn på det de sliter med, har opplevd at rådgivende lege hos Nav fullstendig overkjører spesialistene de har vært i kontakt med, eller rett og slett har vært uheldig med hvilken saksbehandler de ble tildelt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå