Gå til innhold

Skal det lønne seg å ikke jobbe? Mer penger ved å nave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir litt irritert her.

I går hadde jeg en samtale med ei venninne med ei datter på rundt 20 år. Denne datteren har ikke gjort noe annet enn å gå på en folkehøyskole siden ungdomsskolen. Hun bor hjemme hos sin mor, og gjør ikke noe nå... I høst hadde hun oppsøkt sosialkontoret og bedt om hjelp... (litt usikker på hva som gikk fra sosialkontoret og hva som gikk fra nav.....), hun endte iallefall opp med å få over 11 000 utbetalt i mnd!!!!!!! Hallo...!!

Jeg er frivillig hjemme (akkurat som henne), men jeg er hjemme pga. mine barn. Jeg jobbet i mange år før jeg fikk barn, har god utdannelse og skal tilbake i arb. livet når barna blir litt større. (De minste går på barneskolen). Jeg får ikke en krone fra staten....... (mener i utgangspunket heller ikke at jeg skal det, men når jeg hørte dette........)

Tenk om JEG hadde fått 11 000 kr inn på kontoen hver mnd..... Jeg som imotsetning til denne jenta har 3 barn å forsørge/følge opp... (Ja, jeg har en mann...men denne jenta bor like "gratis" hos sin mor)

Itillegg skulle hun nå søke om å få gratis førerkort, for det hadde noen på Nav(eller sosialkontoret) sagt at hun kunne få....

Jeg kjenner denne jenta veldig godt. Det er ingenting annet enn latskap, som gjør at hun ikke jobber, eller går på skole. Men det er jo ikke vanskelig å skjønne at hun heller koser seg hjemme i senga om morra`n og i sofa`n resten av dagen, når hun får så mye penger uten å leè en finger.....

For et samfunn vi lever i........sy puter under armene på folk som ikke gidder noe....

Min eldste sønn går på ungdomsskolen og jobber på fritiden for å spare opp penger til førerkort.... Bør jeg råde han til å vente med utdanning og bare "dasse" hjemme noen år, slik at han får førerkort og masse penger av nav uten å måtte jobbe for det???

Anonym poster: bfd15cc045488c83579e151896aaa67f

Og hvorfor jobber ikke du? Vanlige folk klarer da å håndtere 3 barn med begge foreldrene i jobb! Du skal ikke sitte der på din høye hest når du dasser hjemme med barn i skolealder, ærlig talt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Alle debatter som omhandler NAV ender opp sånn. Det starter med "jeg kjenner noen som snylter" og fortsetter med "neheheeei, det gjør du ikke, personen har garantert problemer du ikke vet om, ikke mobb de som går på NAV".

Det er et problem at det ikke går an å diskutere trygdesystemet og satsene uten at det ender opp op denne måten hver eneste gang. Veldig lite konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får 20-21 tusen i måneden.

Anonym poster: de9db50a17034dd66fed597c903bf28b

Nei.

Anonym poster: 7b3d0c8f3696449db4a4264044570ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

De snylter til seg 20-21 tusen i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som jeg vil kalle snyltere, men jeg kjenner en hel del med problemer som ikke blir trodd og må sloss for å få rettighetene sine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei bekjent som fikk hele sin skolegang (privatskole) finansiert av NAV. Siden hun også er innvandrer fikk hun også subsidiert leilighetskjøp. Kan du tenkte deg. Ressurssvak innvandrerjente (født i Norge da, men med rart navn og muslimske foreldre) får gratis privatskoleutdanning og egen leilighet. Har aldri vært i jobb før dette, men brukt NAV grunnet litt depresjoner osv.

Anonym poster: fe6b18badcfb03b0be478b9612349c1a

Det er ikke bare angst eller litt depresjoner om en får dekket utdanning før en fyller 25 år. Det er faktisk veldig strengt å få dekket noe før en er 25. Før det så er det meningen at om de klarer seg med studielån om en klarer å studere.

Alle kan søke om startlån i kommunen, ofte blir halvparten av dette gjort om til bidrag (dvs at en ikke trenger å betale det tilbake. Hos noen er startlån organisert under NAV. Det er egentlig husbanken som gir stønaden, men det er kommunen som administrerer den.

Endret av liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De snylter til seg 20-21 tusen i måneden.

Nei. Vet ikke hvorfor du tror det er så høye summer man vanligvis får.

Man får ikke så høye beløp med mindre man har jobbet og tjent meget bra før man helsen skranter og man havner under NAV.

Flere havner på minstesats som er rett under 10.000 i mnd. Noen får litt mer hvis de får innvilget tillegg som ung ufør.

Flere på aap har gjerne jobbet, men ikke tjent nok til å få høyere sats.

Ja, det finnes de som snylter og synes det å leve på så lite penger er mye bedre enn å jobbe. Og disse har bidratt til at kampen for de som virkelig trenger støtte er lenger og tyngre.

Men leve fett på NAV på minstesats er ikke mulig i et så dyrt land som Norge. Ikke med bolig+ strøm utgifter osv. Derfor mange må søke bostøtte i tillegg.

Veldig mange sliter og klarer ikke å jobbe. De prøver seg i tiltak, går til lege og til behandling i håp om hjelp. De fortjener støtten siden de ikke har annet valg. Helsen holder ikke til å kunne jobbe nok til en inntekt de klarer å leve for.

Psykiske lidelser kan være like invalidiserende som fysiske lidelser. De bør ikke undervurderes og de bør få rett hjelp til å komme seg ut i verden i et tempo som ikke forverrer lidelsen. Dette gjelder fysisk som psykisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Høyre vinner valget og at de forandrer på NAV så at bare de som faktisk er fysisk syke får støtte. De som klager på å være deprimert eller annen dritt ikke får det. De som ikke gidder jobbe får heller ikke mer enn maks 2000 måneden. Og mindre hvis de ikke søker jobb.

Vil folk leve så får de for svingede se å få seg jobb som vi andre? Alt for mange lever et fett liv på NAV, får førerkort, bil, en fet lønn og alt mulig annet av NAV. I mens må vi som jobber betale nesten 50% i skatt for at folk som ikke gidder å jobbe skal få sitte hjemme og spille tv-spill hele dagene!

Vet du hva! Jeg sliter på det psykiske plan.Og da snakker jeg ikke bare om depresjon.Jeg er 29 og har stått utenfor samfunnet i 10 år.Og tro meg det er ingen god følelse. Jeg skulle mye heller ønske at jeg var i stand til å studere eller å være i jobb,men det går ikke.Jeg har prøvd.Men når du er såpass syk at den ene sykehus innleggelsen etter det andre er det et faktum at jeg ikke fungerer i en "normal hverdag" Men jeg går ikke bare hjemme og dasser. Jeg går i behandling. Jeg kjemper en daglig kamp for å komme meg tilbake i samfunnet. Så ikke kom her å si at det bare er fysisk sykdom som skal gi rett til stønad.Men mindre du har sliti heftig psykisk selv bør du ikke utale deg! Og jeg lever ikke heftig på NAV. det er ikke mye jeg kan unne meg,og jeg vrir og vender på krona for å få ting til å gå rundt.

Anonym poster: 677cb439e126ec6395814301b98c9488

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får 20-21 tusen i måneden.

:hoho:

Alltid like underholdende når folk uten snøring skal diskutere NAV. Og så kommer de med argumenter av typen "jammen jeg kjenner ei bortskjemt jente som får 20 000 av NAV selv om hun ikke er syk, helt sant assa, og jeg vet ALT om denne jenta, lover!" eller "Dagbladet sa at naving er kjempevanlig så da må det jo bety at nesten alle med psykiske problemer naver, for Dagbladet er en troverdig kilde, dessuten kjenner jeg ei som naver, det er kjempelett!"

Få beina deres på jorda. En frisk ungdom som prøver å leke deprimert har ikke sjans i havet til å få 20 000 i måneden. Dere bør vurdere deres egen naivitet hvis dere tror på absolutt all sladder dere blir servert.

Anonym poster: f71934f2309bc6fca35f848309073321

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig naver er voksne mennesker som har hatt en godt lønnet jobb, men sa opp for å ta seg litt fri og så går på dagpenger. Det værste er at så mange er ærlige og åpne om det! De får jo mange hundretusener utbetalt så de "klarer seg greit selvom det er litt trangt". De drar på lange ferier til utlandet eller sitter hjemme å ser på tv og går på shopping. Ikke én eneste av disse sliter fysisk eller psykisk. De oppfordrer andre til å ta et friår slik som de gjør! Det er helt forkastelig at voksne mennesker setter et slikt eksempel for sine barn. Men de har jo tross alt betalt inn så mye skatt i alle år at de har jo krav på dette friåret.

Anonym poster: f68d04fa03247b2d08fd9ebd4209767e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle debatter som omhandler NAV ender opp sånn. Det starter med "jeg kjenner noen som snylter" og fortsetter med "neheheeei, det gjør du ikke, personen har garantert problemer du ikke vet om, ikke mobb de som går på NAV".

Det er et problem at det ikke går an å diskutere trygdesystemet og satsene uten at det ender opp op denne måten hver eneste gang. Veldig lite konstruktivt.

Jeg tror det blir veldig naturlig for de som får støtte fra nav pågrunn av ulike psykiske eller fysiske forhold å verne om en del av naverne som blir omtalt her inne. Rett og slett fordi mange selv går rundt med plager som ikke alle andre vet om, og som de heller ikke har krav på å få vite om.

Derfor tror jeg at når noen åpner en tråd om naboen, dama til broren, venninna av venninna eller hvem som helst som heeelt sikkert snylter fordi de har aldri hørt om noe som feiler den personen og iallefall aldri sett det med egne øyne, så vil mange som får støtte fra nav kunne forstå at det er ikke alt andre vet eller tror de vet.

Må bare legge til ( selv om du ikke har påpekt noe slikt) at det er jo aldri noen som nekter for at det finnes snyltere. Jeg vet om en som jeg har en mistanke om bare snylter. Men jeg vet det er litt fordommer og rett og slett uvitenhet så jeg kan ikke gå rundt og påstå at han snylter. For jeg vet ærlig talt ikke alt om han.

Det som frusterer mange tror jeg er all uvitenheten rundt psykiske og fysiske lidelser og hva slags liv mange faktisk lever om man mottar støtte fra nav. Og all anklagen når man faktisk rett og slett ikke kan vite sikkert hva som ligger til grunn. Vi har vel alle mange mørke hemmeligheter vi ikke vil dele med alle og enhver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Det er intet mindre enn skammelig at man får nesten dobbelt så mye gjennom å ikke gjøre en dritt, enn å f.eks. studere.

Den dagen jeg melder meg på NAV, da er det siste utvei.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intet mindre enn skammelig at man får nesten dobbelt så mye gjennom å ikke gjøre en dritt, enn å f.eks. studere.

Den dagen jeg melder meg på NAV, da er det siste utvei.

Og om den dagen kommer, at det er bare en utvei, ville du da synes det hadde vært like skammelig å få det dobbelte av hva studenter får?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men de har jo tross alt betalt inn så mye skatt i alle år at de har jo krav på dette friåret.

Det er absolutt ikke tilfellet for den gjennomsnittlige nordmann som får tilbake mye mer enn vedkommende har betalt inn, så for de aller fleste er det å si at man har "krav" på et friår på skattebetalerens regning feil. La oss se:

- Penger til utdanning og eventuelt bostipend.

- Pensjonsutbetalinger i ca 20 år.

- Helse og tannlegehjelp, ofte millionkostnader på helsehjelp hvis man får dødelige sykdommer som kreft.

- Barnetrygd, sykelønn, osv.

- Mer indirekte ytelser som infrastruktur, militærvesen, politivesen osv.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Og om den dagen kommer, at det er bare en utvei, ville du da synes det hadde vært like skammelig å få det dobbelte av hva studenter får?

Definitivt.

Hvorfor skal jeg ha goder uten å ha jobbet for dem?

Forhåpentligvis har dog regjeringen økt fokuset på studietilværelsen innen den tid :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva! Jeg sliter på det psykiske plan.Og da snakker jeg ikke bare om depresjon.Jeg er 29 og har stått utenfor samfunnet i 10 år.Og tro meg det er ingen god følelse. Jeg skulle mye heller ønske at jeg var i stand til å studere eller å være i jobb,men det går ikke.Jeg har prøvd.Men når du er såpass syk at den ene sykehus innleggelsen etter det andre er det et faktum at jeg ikke fungerer i en "normal hverdag" Men jeg går ikke bare hjemme og dasser. Jeg går i behandling. Jeg kjemper en daglig kamp for å komme meg tilbake i samfunnet. Så ikke kom her å si at det bare er fysisk sykdom som skal gi rett til stønad.Men mindre du har sliti heftig psykisk selv bør du ikke utale deg! Og jeg lever ikke heftig på NAV. det er ikke mye jeg kan unne meg,og jeg vrir og vender på krona for å få ting til å gå rundt.

And who the hell cares? Man hører om flust av skrekkhistorier om hvor "vanskelig" det er å få støtte fra NAV, men det er jo bare å se til statistikkene så ser man at NAV alt for lett gir ut støtte, pluss at støtten er alt for omfattende.

350 mrd i året på å lønne trygdede, 1/3 av statsbudsjettet!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Definitivt.

Hvorfor skal jeg ha goder uten å ha jobbet for dem?

Forhåpentligvis har dog regjeringen økt fokuset på studietilværelsen innen den tid :)

Det er utrolig trist synes jeg at man skal gå rundt og synes det er skammelig å motta en støtte om man av en eller annen grunn har blitt fratatt muligheten til å fungere i en ordinær jobb.

Hva kan man egentlig gjøre for å snu denne tankegangen? Hva skal til for at du foreksempel ikke føler det er skammelig å motta støtte om du mister din vanlige inntekt av gode grunner? Finnes det i det hele tatt i dine ( eller andres øyne) noen gode grunner hvor man mister inntekten sin og må leve på støtte?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Det er utrolig trist synes jeg at man skal gå rundt og synes det er skammelig å motta en støtte om man av en eller annen grunn har blitt fratatt muligheten til å fungere i en ordinær jobb.

Hva kan man egentlig gjøre for å snu denne tankegangen? Hva skal til for at du foreksempel ikke føler det er skammelig å motta støtte om du mister din vanlige inntekt av gode grunner? Finnes det i det hele tatt i dine ( eller andres øyne) noen gode grunner hvor man mister inntekten sin og må leve på støtte?

La meg omformulere meg:

Det er intet mindre enn skammelig at et menneske - som ikke har touchet arbeidslivet - får dobbelt så mye som sine jevnaldrende, som sliter seg gjennom studier.

Det er også skammelig å ty til den offentlige puppen før man faktisk har gjort sitt beste for å fungere for egen maskin (for min egen del). Jeg har ikke samvittighet eller mangelen på selvrespekt som tilsier at jeg løper til NAV om jeg opplever problemer.

NAV er siste utvei, og da synes jeg det er ok+. Siste utvei er nøkkelordene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg omformulere meg:

Det er intet mindre enn skammelig at et menneske - som ikke har touchet arbeidslivet - får dobbelt så mye som sine jevnaldrende, som sliter seg gjennom studier.

Det er også skammelig å ty til den offentlige puppen før man faktisk har gjort sitt beste for å fungere for egen maskin (for min egen del). Jeg har ikke samvittighet eller mangelen på selvrespekt som tilsier at jeg løper til NAV om jeg opplever problemer.

NAV er siste utvei, og da synes jeg det er ok+. Siste utvei er nøkkelordene.

Da er jeg litt med. Og i eksempelet jeg ga til deg benyttet jeg ordene siste utvei. Eller ingen annen utvei. Trudde du mente at det var skammelig da også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And who the hell cares? Man hører om flust av skrekkhistorier om hvor "vanskelig" det er å få støtte fra NAV, men det er jo bare å se til statistikkene så ser man at NAV alt for lett gir ut støtte, pluss at støtten er alt for omfattende.

350 mrd i året på å lønne trygdede, 1/3 av statsbudsjettet!

Du har tydeligvis levd et liv uten noen store utfordringer i hverdagen når du kan si noe sånt.Det er nesten sånn at jeg ønsker at du skal gå på en heftig smell slev.så kanskje du får mer forståelse! Jeg reagerte på komentaren som sa at det bare var folk med fysiske lidelser som skulle få støtte. Jeg sier ingen ting om det er lett eller ikke. Og bare så det er sagt så virker du som er svært usympatisk person.

Anonym poster: 677cb439e126ec6395814301b98c9488

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...