Gå til innhold

Frekke ting leger sier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at flere leger er veldig direkte innimellom, og det kan av og til virke sårende.

Jeg har vært overvektig hele livet, men la om livsstilen min og gikk ned 20 kg. Jeg følte at jeg hadde en "valk" over magen som aldri gikk bort, og jeg hadde lyst til å fettsuge den. Jeg spurte legen min og hva han synes, og viste han han magen min. Han sa "Jeg syns ikke magen trenger det! Hadde jeg vært deg hadde jeg helle fettsugd ryggen, for der har du et fettansamling". Jeg hadde aldri tidligere tenkt over at jeg hadde mye fett på ryggen, men etter det besøket gikk jeg hjem og så på ryggen min i speilet, istedenfor magen :(

Og en annen historie: En venninne av meg gikk til legen fordi hun hadde slitt med ryggvondt over en lengre periode. Legen sa "Det er jo ikke noe rart du har vondt i ryggen så overvektig som du er, det er egentlig rart du ikke har mer vondt i ryggen..".

Jeg skjønner at leger må være litt ærlige, men det sårer jo også.

Har du noengang tatt deg nær av noe legen har sagt?

Anonym poster: 282f4864266023ae2ff4546128004af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du legen skal si da? Det er klart de må være ærlige - de er ikke akkurat kompisen din som skal pakke ting pent inn.

• Liker 13
Skrevet

"Hvorfor skyter du deg ikke selv i hodet istedet?" var det en lege som sa til meg for noen år siden, helt alvorlig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en kompis som ser helt normal og slank ut, men på grunn av BMI ble han fortalt av legen at han måtte slanke seg.

Så ikke vær hårsår. Leger leser ut av boken og er ærlig slik de skal være.

Anonym poster: b31653f6ac53cd621025ee9bc646c40e

• Liker 3
Skrevet

"Hvorfor skyter du deg ikke selv i hodet istedet?" var det en lege som sa til meg for noen år siden, helt alvorlig.

Det er da du skal anmelde han/hun for oppfordning til selvmord og ta det videre til sjefen.

• Liker 1
Skrevet

Det er da du skal anmelde han/hun for oppfordning til selvmord og ta det videre til sjefen.

Sjefen?

Anonym poster: 2cf0d94e2f993de3d96f2503b7745043

Skrevet

Har aldri klart å gjøre noe med det, og nå er det jo dessuten over 3 år siden..

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at flere leger er veldig direkte innimellom, og det kan av og til virke sårende.

Jeg har vært overvektig hele livet, men la om livsstilen min og gikk ned 20 kg. Jeg følte at jeg hadde en "valk" over magen som aldri gikk bort, og jeg hadde lyst til å fettsuge den. Jeg spurte legen min og hva han synes, og viste han han magen min. Han sa "Jeg syns ikke magen trenger det! Hadde jeg vært deg hadde jeg helle fettsugd ryggen, for der har du et fettansamling". Jeg hadde aldri tidligere tenkt over at jeg hadde mye fett på ryggen, men etter det besøket gikk jeg hjem og så på ryggen min i speilet, istedenfor magen :(

Og en annen historie: En venninne av meg gikk til legen fordi hun hadde slitt med ryggvondt over en lengre periode. Legen sa "Det er jo ikke noe rart du har vondt i ryggen så overvektig som du er, det er egentlig rart du ikke har mer vondt i ryggen..".

Jeg skjønner at leger må være litt ærlige, men det sårer jo også.

Har du noengang tatt deg nær av noe legen har sagt?

Anonym poster: 282f4864266023ae2ff4546128004af6

Vel, jeg ser ikke helt problemet med de to episodene, faktisk. Jeg forstår at det ikke er noe hyggelig, men det er sannheten, og hvordan ellers skulle man ha sagt det, hvis det var akkurat det som var tilfellet?

Anonym poster: b7a3376daf59625ae1b8bfb6735748cf

• Liker 5
Skrevet

Var du deprimert i den perioden? Leger kan ofte si sånn for å provosere fram en reaksjon og finne ut hva som holder deg tilbake, finne ut hva som er verdt og leve for vel. Synes vi må få høre forhistorien for å finne ut hvor frekt det var.

Skrevet

Hva har dette med frekkhet å gjøre? Er man ærlig så er man frekk? Folk bruker ordet frekk helt feil

Det legen sa var ikke frekt,men ærlig. Noen ganger ser vi oss blinde på oss selv. Og gjerne henger oss opp i ting andre ikke en gang ser.

• Liker 4
Skrevet

En lege på legevakten presterte å si til min bulimiske søster at han ikke skjønte problemet, for hun "var jo ikke akkurat sykelig tynn".

Søsteren min hadde dratt til legevakten fordi hun var livredd etter å ha blødd ut begge veier...

Jeg hadde lyst til å denge ham etter den hensynsløse oppførselen hans! :frustrert:

Anonym poster: be13820756a96b8769453e564900cf5f

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde lite vitamin k, og lå på sykehus i 14 dager for å ikke blø i hjel. Da jeg slapp ut måtte jeg ta en sprøyte hver 2 uke eller noe for å stabilisere. En gang jeg skulle ta den sprøyten, hadde de ikke mer igjen på akutten,så jeg fikk beskjed om å springe selv til apoteket for å ta ut medisinen. Da jeg spurte om ikke det var deres anvar å ha nok medisin til pasieneten, fikk jeg til svar at om jeg ikke ville hente medisinen, kunne jeg bare blø i hjel.

Anonym poster: 2c8cf2477d7dac1a209eecfeea73b668

• Liker 3
Skrevet

Greit at leger skal være ærlige, men ærlighet og frekkhet/nedlatenhet er to ulike ting.

Anonym poster: 6f96369f4f16805979ce0b1429c511e9

• Liker 5
Skrevet

Greit at leger skal være ærlige, men ærlighet og frekkhet/nedlatenhet er to ulike ting.

Anonym poster: 6f96369f4f16805979ce0b1429c511e9

Enig i det. Men frekkhet er et ord folk strør om seg uten å kunne bruke det riktig.

En lege skal være objektiv og tenke helse /forebyggende osv. Om du kommer og sier jeg er feit ,men veier 40kg.Så skal legen da si neida..du er fin? Da juger jo legen.

I ts sitt eksempel, synes jeg legen gjør helt rett.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Har aldri klart å gjøre noe med det, og nå er det jo dessuten over 3 år siden..

hjelpe meg. Hvorfor i all verden sa han det?
Skrevet

hjelpe meg. Hvorfor i all verden sa han det?

Si det! Han jobbet på en psykiatrisk avdeling jeg var på..

Skrevet

Jeg har IBS og har vært ut og inn til forskjellige leger og undersøkelser før jeg fikk diagnosen.

I tillegg har jeg ignorert og oversett angst i veldig mange år.

En lege sa til meg at "Ja, du kan bare takke deg selv for den irritable tarmen, sånn går det når du ikke hører på kroppen din!!" Han mente jeg hadde slitt på meg ibs pga at jeg hadde ignorert angsten i mange år.

Jeg har spurt spesialist innen mage senere, om dette er noe jeg kan skylde meg selv for, og fortalt hva denne legen sa til meg, og spesialisten var rystet. Det er IKKE noe man sier til en pasient.

Skrevet

Var du deprimert i den perioden? Leger kan ofte si sånn for å provosere fram en reaksjon og finne ut hva som holder deg tilbake, finne ut hva som er verdt og leve for vel. Synes vi må få høre forhistorien for å finne ut hvor frekt det var.

Ja, var det. Ønsker ikke å legge ut forhistorien her, men uansett om det var det han prøvde å få fram, så kan det være farlig å si noe sånnt.

Men det var mye mer han også sa, som da jeg nevnte at jeg hadde opplevd overgrep, så sa han "Ja, og så? Er det noe galt?". Han krenket meg hver dag, og jeg tok veldig stor skade av mye av tingene han sa, og det sitter i enda.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Si det! Han jobbet på en psykiatrisk avdeling jeg var på..

jojo men i hva slags sammenheng? Høres ut for meg at han slet mer psykisk enn deg. han kunne ikke vært helt frisk om han sa sånne ting til deg og forsøkte å trykke deg ned Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Skrevet

Hva faen da!!!!! :frustrert:

Jeg hadde anmeldt han,selv om det var tusen år siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...