Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2004 #21 Del Skrevet 5. mars 2004 Det er sjelden meg som skifter dekk, men vaske bilen innvendig og utvendig deler vi på. Han lager mer mat enn meg og jeg vasker mer do og klær enn ham. Mange ganger er jeg litt grinete fordi jeg vil at han skal rydde mer, men skal jeg være helt objektiv vet jeg at: ingen av oss har mer fridtid enn den andre. Barna, matlaging, husarbeid, oppussing og vedlikehold krever sitt, og tilsammen vil jeg tro at vi bruker omtrent like mye tid og krefter på det. Jeg må forøvrig innse at jeg setter større pris på et nyvasket gulv og støvfri bokhylle en det mannen gjør - så der er nok kravene våre litt i utakt. Etter mange års samliv har jeg innsett en ting; jeg ser støv og rot med mine øyne - han ser det med sine. Ved å slippe skuldrene ned litt og la han ta det han skal når det passer ham og ikke meg - så slipper vi mange krangler og diskusjoner. På den annen side; etter en lang og (smilende) dag på jobb er det godt å få blåst litt ut. Faen hvor her ser ut - er en relativt uskyldig strofe i så måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #22 Del Skrevet 5. mars 2004 Utrolig hvor mange tilbakemeldinger som har blitt lagt inn! Jeg får vel nok en gang ta det opp med han på en konkret måte. Vi har hatt lister, men etter kort tid sklir det dessverre ut og vi er tilbake til utgangspunktet. Har sagt til ham gjenntagende ganger at han er et voksent menneske (8 år eldre) og at han må ta ansvar for sine egne ting. På jobb er det jo ikke noen sak, men der er det vel også større konsekvenser om han ikke gjør sine plikter. Han er jo vokst opp med en mor som ryddet alt etter ham. Han tok knapt oppvasken i barndommen, men han var flink til å hjelpe far med "gutteting". Når det gjelder gutteting, gjør han det uten videre. Skal sies at jeg ikke har lappen, så jeg føler meg heller ikke forpliktet i å ta del i dekskifting, vasking av bil mm. Siden vi bor i leielighet, har vi verken hage eller andre uteting å ta ansvar for. Synes ikke det er formye for langt at en annen voksen person skal kunne ta del i å rydde klærne, papirer (aviser, post, ark mm), vaske klær og rydde inn og ut av oppvaskmaskinen etter seg. Når det gjelder klærne er det jo enkelt. Det er jo bare å la være å vaske hans klær rett og slett. Går bare ut over han det. Prøv å prate med han på en ordentlig måte uten å være sint. Si at han må hjelpe til og la han velge hvilke oppgaver han kunne tenkt seg. Min mann støvsuger, vasker gulv og tar oppvasken. Jeg har nå sagt at det er hans ansvar å se når det skal støvsuges og vaskes. Men jeg pleier å hinte litt når jeg synes det er dags Er han ikke med på det kan du jo true med streik. Og er han likevel ikke med er det bare å gjennomføre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kittykat, ikke innlogget Skrevet 5. mars 2004 #23 Del Skrevet 5. mars 2004 Jenter! skifter dere dekkene på bilen? Vasker bilen utvendig og innvendig? Skifter olje? Klipper plen, måker snø osv...... Det å ligge på sofaen å slappe av med avisen er også en jobb Tulla! Det jeg skulle frem til, deler dere de jobbene som faller naturlig på mannen også? Vi har "helårsdekk" på bilen vår, så han slipper det. Bilen vaskes når den trenger det, dvs når han gidder egentlig. Vi bor i blokk så vi har ikke hage. Uansett, mannen her i huset er med på å lage rot, bruke ting og tang o.l. og da skal han jammen meg være med på å rydde på plass og. Bare fordi jeg er hjemme med 3 barn så betyr ikke det at jeg er en hushjelp som skal stå på pinne for andre. Jeg driver ikke et hotell, så han får vær så god ta sin del av jobben. Det er ikke så vanskelig å brette klær, vaske klær, støvsuge, vaske opp eller skifte en bleie da.....Han har ikke akkurat noe spesielt viktig han bare MÅ gjøre ( som f eks bilen ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå