Gå til innhold

Hvordan få mannen i huset til å rydde og vaske klær?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jobber og studerer for tiden og føler at det til tider blir litt vel mye med husarbeid i tilegg. Da tenker jeg på daglig rydding fra bordet, klær, klesvask mm.

Har prøvd å ta opp temat på en "pen" måte flere ganger, men det resulterer aldri i handling bare i lovord om at han skal begynne å bli flinkere til å hjelpe til.

Merker at jeg i perioder blir veldig sliten av å ikke få hjelp og blir rimelig frustert. Er nå inni en slik periode som dere kanskje skjønner.

Er det noen som har noen gode råd for å få partneren til å hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordel oppgavene, slik at han har noe som er "sitt", f.eks. klesvasken.

Tror det er lettere for dem (så forferdelig generaliserende jeg var nå da!) å forholode seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om det - og la være å gjøre det selv...

Hva med å la han foreslå en løsning han kan leve med? eller at han bestemmer fordelingen? Det kan jo være han mener du bør ta din del av snømåkingen dersom han skal ta klevasken??

Eller - du kan ta opp etter deg, vaske dine klær og la støvet ligge.. Før eller siden vil han se det - spørsmålet er bare om du klarer la det ligge så lenge... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli sint og snakk rett fra levra - ikke pakk det pant inn.

Når du ikke fram med hinting og påminnelser - si fra på en klar og tydelig måte. Krev at dere setter opp ei liste der alt blir rimelig fordelt og følg den!

Ikke gjør hans andel om han ikke gjør det han skal. Det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting: Jeg blir så frustrert når kvinner snakker om å få mannen til å "hjelpe til". Når man sier det slik, antyder man jo selv at det er kvinnens jobb å gjøre husarbeid, hvilket er helt horribelt i 2004.

Gjenta etter meg: Det heter ikke hjelpe til!!! :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenta etter meg: Det heter ikke hjelpe til

*Gjentar etter Nilma*

Og er så enig!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig - min vet hva som er hans plikt. Ene av oss lager middag - andre vasker opp. Så bytter vi litt på.

Men av erfaring hjemmefra med brødre vet jeg en ting - mange gutter sliter med å se hva som bør gjøres. De er som om de har en underutviklet sans for å "se" rotet (eller kanskje bry seg om det). Da er lister en fin ting. Brødrene mine var flinke til å hjelpe til dersom de fikk konkrete oppgaver. Som vaske opp etter middag, vaske stuegulvet osv. Mens en stadig masing om de kunne hjelpe til å rydde ble oversett. For dem var det ryddig nok....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har en samboer som er flink til å hjelpe meg. Og jeg er flink til å hjelpe ham. Vi hjelper... men vi hjelper hverandre, og sammen får vi oppgavene unna.

Jeg hjelper ham med oppvasken, om jeg tørker f.eks, og han hjelper meg med klesvasken om han henger opp klærne. Vi har fordelt oppgavene mellom oss, og hjelper gjerne hverandre. Det er lettere derosm du gir ham konkrete oppgaver, ikke bare ber ham "hjelpe til", som flere andre også har sagt. Rett og slett: si at oppvasken er HANS ANSVAR, f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til min sambo da vi flyttet sammen:

"Her drives intet hotell. Skal vi bo sammen og skal dine klær også bli rene så må du gjøre det samme nå som da du bodde for deg selv!"

Hadde egentlig ikke trengt si det da for han er kjempeflink til å holde huset sitt og alt i skjønneste orden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg i perioder blir veldig sliten av å ikke få hjelp

Hjelp??

Hvis det er slik du definerer det er det ikke rart at han ikke gjør noe... Han skal ikke hjelpe deg han skal ta sin del!

Og det første du må gjøre er å bli det bevisst selv.

Jeg har gjort det veldig enkelt her i huset. Jeg gikk hjemme en stund og gjorde da selvsagt det aller meste av husarbeidet.

Men nå er jeg ute i full jobb igjen, og kampen for å få han til å delta har ikke vært lett.

Velg deg ditt første satsningsområde. Her ble det klesvask. Jeg vasker alle husets klær. Men jeg nekter å rydde alles klær. Barnas klær legger jeg på de respektive barnerom. Min kjære manns klær lar jeg henge på tørkestativet. Det tok sin tid, men nå plukker han dem ned og legger de på plass selv. Videre ville jeg at han skulle ta ansvaret for alle håndklær, kluter, sengetøy osv. Jeg rett og slett plasserte alt på hans seng og hver gang sa jeg, der er din haug.

Jeg var konsekvent og nå rydder han det uten en lyd.

Samme med fex støvsuging. Jeg har ikke støvsugd på månedsvis. Jeg rett og slett lot det vær, samtidig som jeg kommenterte at det trengtes å gjøres. Til slutt tok han hintet og nå støvsuger han regelmessig.

Jeg kunne fortsette her lenge.

Poenget mitt er at du må bare kjøre på, ta ett område om gangen og ikke gi deg. Og bruk god tid.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jenter! skifter dere dekkene på bilen? Vasker bilen utvendig og innvendig? Skifter olje? Klipper plen, måker snø osv......

Det å ligge på sofaen å slappe av med avisen er også en jobb :roll: Tulla!

Det jeg skulle frem til, deler dere de jobbene som faller naturlig på mannen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har inngått kompromiss, hver søndag er vaskedag. Da skal alle gulv støvsuges og vaskes og badet skal vaskes og alle klærne skal vaskes og henges opp. Her har vi våre faste oppgaver etter hva vi foretrekker å gjøre. Jeg er nok den som er mest interessert i å ha det rent, men liker ikke å mase på ham og han liker ikke å bli mast på. På denne måten får jeg en ren leilighet og han slipper at jeg maser i løpet av uka fordi han gjør det han skal på søndagen.

I hverdagen er det jeg som lager mat (fordi jeg elsker det, og han hater det), og han som dekker bord, setter inn og ut av maskinen og tar evt oppvask som ikke tåler maskinvask. Jeg vasker kattens skåler og fat, han tømmer kattedoet hver kveld. Støvtørking hater vi begge, så det har blitt gjort kanskje 3 ganger de 4 årene vi har bodd her, han gjorde det vel 2 av de gangene. Vindusvask tror jeg bare har blitt gjort en eneste gang, det var i fjor sommer og det var jeg som gjorde det (de er utrolig nok ikke skitne, men kommer vel til å gjøre det litt oftere). Så sånn fungerer det hos oss, han må bare vite hva han skal gjøre så går det greit.

Inntil i fjor hadde ikke jeg lappen, og bilen er det uansett han som eier, så han tar seg av alt som har med den å gjøre, men nå når jeg også kjører kan jeg like godt som han skifte dekk og vasking gjør vi i vaskehaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter! skifter dere dekkene på bilen? Vasker bilen utvendig og innvendig? Skifter olje? Klipper plen, måker snø osv......

Nei, men jeg går på foreldremøter og hjelper ungene med lekser, sørger for at de har alt de trenger av klær og utstyr, ordner bursdagsselskaper og vasker badene, lager middag og vanner blomster. Så den tror jeg går opp i opp gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det jeg skulle frem til, deler dere de jobbene som faller naturlig på mannen også?

Har ikke bil eller oppkjørsel, ei heller plen. I vår leilighet er det mao svært få manneoppgaver.

Forøvrig viser undersøkelser at om mannen gjør alt av manneting og kvinnen alt i huset ellers er det allikevel en milievis forskejll mht antall timer.

(Er forøvrig enig i at manneoppgaver også bør deles)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Hos oss har vi fordelt det slik;

Min bedre halvdel (på enkelte områder) ordner opp i alt som er på utsiden av huset. Med hjelp fra meg til tider, spørs hva det gjelder. Reparere biler f.eks har jo ikke jeg peiling på. Men male og klippe plen kan jeg gjøre.

Middagslaging er også mannens oppgave, med mindre jeg tilbyr meg å lage mat en dag. Jeg rydder opp på kjøkkenet etterpå.

Min oppgave er å holde huset i orden. Mannen får værsågod rydde opp etter seg. Men ellers gjør jeg det meste. Er jeg litt sliten en dag, ber jeg han steppe inn. Og det gjør han med et smil. :-)

Barna er vår felles oppgave.

Meget mulig at jeg er gammeldags, men det er nå slik vi liker å ha det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jenter! skifter dere dekkene på bilen? JA Vasker bilen utvendig og innvendig? JA Skifter olje? DEN LEVERER JEG SELV Klipper plen, JA måker snø JA osv......

MENER DU AT FORDI VI ER JENTER SÅ KLARER VI IKKE DET/GIDDER DET??!!

hOS OSS ER DET INGEN DAME/MANNE JOBB. JEG GJØR ALT KAN KAN LIKE GODT, ENTEN DET ER MONTERING AV MØBLER ELLER Å FESTE GARDINSTANG

Det å ligge på sofaen å slappe av med avisen er også en jobb :roll: Tulla!

Det jeg skulle frem til, deler dere de jobbene som faller naturlig på mannen også?JA JA JA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utrolig hvor mange tilbakemeldinger som har blitt lagt inn!

Jeg får vel nok en gang ta det opp med han på en konkret måte. Vi har hatt lister, men etter kort tid sklir det dessverre ut og vi er tilbake til utgangspunktet.

Har sagt til ham gjenntagende ganger at han er et voksent menneske (8 år eldre) og at han må ta ansvar for sine egne ting. På jobb er det jo ikke noen sak, men der er det vel også større konsekvenser om han ikke gjør sine plikter. Han er jo vokst opp med en mor som ryddet alt etter ham. Han tok knapt oppvasken i barndommen, men han var flink til å hjelpe far med "gutteting".

Når det gjelder gutteting, gjør han det uten videre. Skal sies at jeg ikke har lappen, så jeg føler meg heller ikke forpliktet i å ta del i dekskifting, vasking av bil mm. Siden vi bor i leielighet, har vi verken hage eller andre uteting å ta ansvar for.

Synes ikke det er formye for langt at en annen voksen person skal kunne ta del i å rydde klærne, papirer (aviser, post, ark mm), vaske klær og rydde inn og ut av oppvaskmaskinen etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå sitter jeg her på KG mens mannen min lager middag til meg :kul:

Vi deler det meste... klesvask, vasking og rydding, og alt som har med barnet å gjøre.

Det han gjør mer av er bilting og daglig rydding

Det jeg gjør mer av er "grunnrydding" og handling av klær til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bil, plen eller område som trenger snømåking. Ingenting i huset her er typisk mannejobb, eller kvinnejobb for den del. Skifte lyspærer? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...