Gå til innhold

Halv skatt desember

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker for lenge siden på vgs at jeg lærte at man får halv skatt i desember. Første året jeg jobber etter å ha tatt utdanning, så lurer på - betyr det at man faktisk blir trukket mindre i skatt i desember og får mer utbetalt den måneden, eller er den halve skatten jevnt fordelt utover hele året?

Anonym poster: 27ccfde38dd5b9d9226a357c4a52fa1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får halv skatt på november lønna,dvs at vi faktisk blir trukket halv skatt den måneden.

Anonym poster: 367539455c6304a888e234c164546dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil altså få mer utbetalt på neste lønning enn ellers i året? Er det vanlig å gjøre det sånn, eller varierer det fra bedrift til bedrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er vanlig praksis i alle norges bedrifter,har aldri hørt om noen som ikke har ordningen for å si det slik. Men ja,enten på november eller desember lønna blir du trukket halv skatt. Si du betaler 10 000 i skatt hver mnd,så vil du bli trukket 5000 den ene måneden og få 5000 mer i lønn utbetalt.

Anonym poster: 367539455c6304a888e234c164546dab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innbakt i skattesystemet at det betales halv skatt i desember, ved at du betaler mer de andre månedene i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men sånn rent praktisk, jeg som betaler rundt 8000kr i skatt, vil få 4000 mer utbetalt enn vanlig? Sitter med budsjettet mitt her og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til noen julegaver i år, men hvis jeg får 4000kr mer utbetalt enn til vanlig så er jo den saken i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner. Men sånn rent praktisk, jeg som betaler rundt 8000kr i skatt, vil få 4000 mer utbetalt enn vanlig? Sitter med budsjettet mitt her og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til noen julegaver i år, men hvis jeg får 4000kr mer utbetalt enn til vanlig så er jo den saken i orden.

Jepp, det stemmer. Så fremt bedriften din ikke er skrekkelig sær og har en helt annen praksis enn alle bedrifter jeg har hørt om.

Selv de som får dagpenger/AAP får halv skatt i desember. Eller, de blir ikke trukket skatt i det hele tatt på første desemberutbetaling mens de betale vanlig skatt på den andre, så da blir det jo halv skatt tilsammen.

Anonym poster: 1ac3e76c9f4324a9da3d6029dda8ec57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer. Så fremt bedriften din ikke er skrekkelig sær og har en helt annen praksis enn alle bedrifter jeg har hørt om.

Anonym poster: 1ac3e76c9f4324a9da3d6029dda8ec57

Halvt skattetrekk på desemberlønnen er regulert av skattebetalingsloven § 5-7 og er derferfor ikke noe arbeidsgiver kan lav være å gjennomføre.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får halv skatt nå i november mener jeg. Tror mannen får i desember. Så varierer nok fra plass til plass hvem av de to månedene man får, men alle skal ha halv skatt en av de månedene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være sikker må du spørre arbeidsgiveren din. Når det gjelder den totale skatten har det ikke noe å si. Hvis du f.eks. fikk all lønn utbetalt i desember for å få lavere skatt ville du måtte betale masse restskatt året etter.

Anonym poster: 11db5d8bd42b1439e3cfe229440a2d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Ofte kan man velge selv om man vil ha halv skatt eller ei. Det er på ingen måte noen gave, og går ut over det man eventuelt ville fått igjen på skatten året etter, det er altså helheten som teller. Så dersom du ikke allerede har litt margin på prosent - eller tabelltrekket, ender man opp med restskatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge beregnes skatt for hele året beregnet ut fra total inntekt, men arbeidsgiver trekker ikke skatt for ferien (normalt utbetaling av feriepenger i juni eller juli) samt halve desember. Man trekker av denne gunn litt mer skatt de øvrige månedene.

Endret av Montefalco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bestemme dette selv? Jeg ligger nemlig på vippen i forhold til skatt. betalte 28% de tre første mnd, gikk så ned til riktig trekkprosent, som er 19%. Nå har jeg jobbet litt ekstra som ringevikar og er litt bekymret for at jeg muligens vil vippe over beregnet innteklt for 2012. kan jeg da be arbeidsgiver trekke full skatt i desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bestemme dette selv? Jeg ligger nemlig på vippen i forhold til skatt. betalte 28% de tre første mnd, gikk så ned til riktig trekkprosent, som er 19%. Nå har jeg jobbet litt ekstra som ringevikar og er litt bekymret for at jeg muligens vil vippe over beregnet innteklt for 2012. kan jeg da be arbeidsgiver trekke full skatt i desember?

Det kan du.

Man kan be om høyere skattetrekk, men ikke lavere enn skattekortet sier.

Anonym poster: 7da9a6f0a01e6d62faa8da0fe4d1f603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...