AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #1 Skrevet 2. november 2012 Hadde det ikke vært mer effektivt å lære folk å ta hensyn til sin egen sikkerhet enn å prøve å lære sosiopater å slutte å være sosiopater? Jeg tenker på sitater som "Fortell menn å slutte å voldta" "Voldtekt er kvinnehat" "Jeg blir ikke voldtatt fordi jeg er alt for full, setter meg i pirattaxi eller sovner blottet i veigrøfta, jeg blir voldtatt fordi menn voldtar". Problemet blir adressert til menn. 100 % av menn der 99 % av dem aldri har tenkt tanken eller utført noe lignende. Det er ikke menn som voldtar, men sosiapater. De som ikke bryr seg om andre, og hvertfall ikke andres holdningskampanjer. Og de fratar kvinner alt ansvar for egen sikkerhet og mener at alle andre må få bukt med problemet. Hva syns dere? Tror dere virkelig slut walk demonstrasjonene har som hensikt å få bukt med voldekt, eller er de opptatt av å late som de gjør noe rett og slett for å profitere økonomisk på voldtektsoffere? Anonym poster: e9637b8090f502ba906c65d3b5b74757 2
Kara W Skrevet 2. november 2012 #2 Skrevet 2. november 2012 Først og fremst så vil jeg si at det aldri er offerets skyld at de blir voldtatt, men at vi alle har et ansvar for å forhindre voldtekter. Problemet jeg ser med slike demonstrasjoner at både skylden og ansvaret blir lagt på mennene. Kvinnene er helt fritatt fra begge deler. De fleste menn jeg kjenner har blitt svært bevisste på dette ansvaret, og lar f.eks. ikke jenter gå hjem alene om natten. Denne ansvarsfølelsen har ikke kvinner til samme grad. For å illustrere: Dersom en mann lar en full venninne gå hjem alene og hun blir voldtatt, vil de fleste legge noe av skylden og/eller ansvaret på denne mannen, og han vil trolig slite med dårlig samvittighet lenge. Om det var en kvinne som forlot den fulle venninnen så ville alt ansvar og skyld bli lagt på overgriperen, og kvinnen ville bli trøstet dersom hun hadde dårlig samvittighet.
Gjest norah Skrevet 2. november 2012 #3 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg blir helt matt av disse fordekte forsøkene på å legitimere voldtekt, og på å skyve ansvar over på offeret. Jeg kan gi deg et annet bilde: Det at du kaller det propaganda sier vel noe om underliggende motiver, som at en eller annen helt syk grunn oppfattes som legitime. Den eneste tingen som kan hindre voldtekt er nemlig; ikke voldta. That simple. Endret 2. november 2012 av norah 6
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. november 2012 #4 Skrevet 2. november 2012 Jeg vet ikke helt med dette du sier om å profitere på voldtektsoffere, men jeg er enig at det blir for dumt og bare fokusere på at "de slemme voldtektsmennene" må forandre seg, spesielt når det er snakk om overfallsvoldtekt. Så lenge det er en fare der ute så er det klokt og forholde seg til den. Det betyr ikke at det er din skyld at du blir voldtatt om du er så full at du svimer av på en benk på grønland-torg klokken 3 på natten, men det betyr at du ikke er særlig smart som setter deg i den situasjonen. Om jeg løper over de værste områdene av Svalbard, naken og innsmørt i blodpølse, så er det ikke min skyld om jeg blir drept av isbjørn. - Det er isbjørnens skyld at den dreper meg, men det var fortsatt jævlig dumt gjort. 3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. november 2012 #5 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg blir helt matt av disse fordekte forsøkene på å legitimere voldtekt, og på å skyve ansvar over på offeret. Jeg kan gi deg et annet bilde: Ok? - Skal vi lage slike plakater også da: People should be offendend when someone claims that you should prevent getting scammed by not answering certain e-mails from "African Princess", leaving your creditcard on the street or writing your credit-card number everywhere. That line of thinking presumes that humans are incapable of control. That you are so base and uncivilized that it takes extraordinary effort for you to see someones bank-account information without emptying it. That you require certain security-principles to be followed, that certain behavior be employed so that maybe today, just maybe, you won't scam someone. It presumes your natural state is a scammer. Endret 2. november 2012 av Yellow Taxi 2
Gjest meh Skrevet 2. november 2012 #6 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg blir helt matt av disse fordekte forsøkene på å legitimere voldtekt, og på å skyve ansvar over på offeret. Jeg kan gi deg et annet bilde: Konklusjonen som det kommes fram til er jo fullstendig feil ut i fra hva som vanligvis menes med de fleste slike uttalelser om at kvinner burde ta ansvar, det handler ikke om at menn flest ikke takler å se lettkledde kvinner uten å miste hemningene, men at det er en reell fare for at man blir voldtatt hvis man ikke tar forhåndsregler. Det er selvsagt aldri heller offerets skyld, men har ikke vedkommende tatt noen forhåndsregler så har jo sjansene for at noe kriminelt skjer økt drastisk, akkurat som at sjansene for innbrudd øker hvis du lar døra stå ulåst mens du er borte. Det hadde selvsagt vært fint hvis alle kunne ha gått rundt naken uten å risikere noe som helst, men gjett hva, dette er virkeligheten. Endret 2. november 2012 av meh
pressplay Skrevet 2. november 2012 #7 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg blir helt matt av disse fordekte forsøkene på å legitimere voldtekt, og på å skyve ansvar over på offeret. Jeg kan gi deg et annet bilde: Det at du kaller det propaganda sier vel noe om underliggende motiver, som at en eller annen helt syk grunn oppfattes som legitime. Den eneste tingen som kan hindre voldtekt er nemlig; ikke voldta. That simple. Beklager Norah, men det virker ikke som du forstår eller prøver å forstå hva TS mener. I det bildet du viser er hele avsnitt 2 en logisk brist fordi det drar alle menn over en kam. Det man må innse er at det er et pitte lite antall menn som faktisk passer inn i den beskrivelsen. De aller fleste menn, da snakker vi om en 99,99999%, har ingen problem med å holde seg i skinnet, men man må innse at det finnes et fåtall individer som ikke gjør det. Man må innse at det finnes sosiopater, man må innse at det finnes kriminelle, man må innse at det finnes sjåfører som ikke følger med i trafikken. Derfor må man ta sine forhåndsregler ved å se at bilen stopper før man går over gaten, at man ikke forlater verdisaker uten tilsyn på stranden og at man ikke setter seg inn i en pirattaxi alene. Og bare for å ha det klinkende klart, det er aldri voldtektsofferest skyld at h*n blir voldtatt, men det finnes ting man kan gjøre for å redusere sjansen. Endret 2. november 2012 av pressplay
Gjest norah Skrevet 2. november 2012 #8 Skrevet 2. november 2012 * Beklager Norah, men det virker ikke som du forstår eller prøver å forstå hva TS mener. Derfor må man ta sine forhåndsregler ved å se at bilen stopper før man går over gaten, at man ikke forlater verdisaker uten tilsyn på stranden og at man ikke setter seg inn i en pirattaxi alene. Jeg forstår nøyaktig hva TS prøver å si, og hva så mange andre sier i diverse debatter om dette. De dukker jo opp om og om igjen - og da ALDRI med å legge ansvar på voldtektsforbryteren. Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Og jeg sier nå som jeg har sagt tusen ganger før her: Den eneste som har ansvaret er den som voldtar. Ferdig med det. Det er ganske kvalmt å sammenlikne disse "gi penger til afrikanske prinser og vinn 7mill" med voldtekt. 2
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. november 2012 #9 Skrevet 2. november 2012 Det er ganske kvalmt å sammenlikne disse "gi penger til afrikanske prinser og vinn 7mill" med voldtekt. Hvorfor det? I forhold til overfallsvoldtekt så dreier det seg om akkurat det samme prinsippet. Det er uansett ikke offerets skyld at man blir utsatt for kriminalitet, men det er lov å bruke huet og ikke utsette seg selv for unødvendig risiko. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #10 Skrevet 2. november 2012 Jeg forstår nøyaktig hva TS prøver å si, og hva så mange andre sier i diverse debatter om dette. De dukker jo opp om og om igjen - og da ALDRI med å legge ansvar på voldtektsforbryteren. Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Og jeg sier nå som jeg har sagt tusen ganger før her: Den eneste som har ansvaret er den som voldtar. Ferdig med det. Det er ganske kvalmt å sammenlikne disse "gi penger til afrikanske prinser og vinn 7mill" med voldtekt. Uff kutt ut da. har ikke engang gått bort å sjekka opp ei jente før din tulling. du overser det jeg sier. Anonym poster: e9637b8090f502ba906c65d3b5b74757
Kara W Skrevet 2. november 2012 #11 Skrevet 2. november 2012 Jeg forstår nøyaktig hva TS prøver å si, og hva så mange andre sier i diverse debatter om dette. De dukker jo opp om og om igjen - og da ALDRI med å legge ansvar på voldtektsforbryteren. Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Og jeg sier nå som jeg har sagt tusen ganger før her: Den eneste som har ansvaret er den som voldtar. Ferdig med det. Det er ganske kvalmt å sammenlikne disse "gi penger til afrikanske prinser og vinn 7mill" med voldtekt. Feil Norah, ansvaret ligger hos oss alle, både menn og kvinner. Det er samfunnets oppgave å passe på at dens innbyggere er trygge. Hvorfor skal voldtekt være den eneste kriminelle handlingen der ingen andre har ansvar for å forhindre at det skjer? Det som står i plakaten din er jo akkurat det samme som de som deltar i slut walk sier: Vi antar at alle menn er (potensielle) voldtektsmenn og derfor må vi gjøre det vi kan for å forhindre dem fra å voldta. 1
pressplay Skrevet 2. november 2012 #12 Skrevet 2. november 2012 (endret) Egentlig er det en litt hå Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Egentlig er det litt håpløst å kaste seg ut i slike debatter. Det blir alltid to leire. Ene leiren påpeker kvinners ansvar for å sikre seg selv, mens den andre leiren mener at det må gjøres noe for at menn slutter å voldta. Så blir det stillingskrig der ingen ønsker å gå over på motsatt side. Problemet jeg har med vinklingen at menn må slutte å voldta er at jeg ikke vil ta på meg en kollektiv skyld for at andre menn gjør ulovlige handlinger. Da synes jeg det er mye mer fruktbart å drive risiko-håndtering. Ser jeg noen voldta vil jeg gripe inn men ellers kan jeg ikke gjøre stort annet enn å be kvinner tenke seg om. Ingen av mine kammerater har noen sinne hatt en holdning at det er greit å forgripe seg på kvinner så jeg har heller ikke grunn til å tro at det er en vanlig holdning. Endret 2. november 2012 av pressplay 1
Gjest Darthoven Skrevet 2. november 2012 #13 Skrevet 2. november 2012 Jeg blir helt matt av disse fordekte forsøkene på å legitimere voldtekt, og på å skyve ansvar over på offeret. Jeg kan gi deg et annet bilde: Det at du kaller det propaganda sier vel noe om underliggende motiver, som at en eller annen helt syk grunn oppfattes som legitime. Den eneste tingen som kan hindre voldtekt er nemlig; ikke voldta. That simple. Slik jeg tolker budskapet i videoen og til TS er ikke at man legger ansvaret på kvinner. Poenget er at det ikke er MENNs ansvar at voldtekter hender. Det er sosiopaten/den kriminelle som voldtar sitt ansvar. Det er ingenting VI som normale menn burde ha ansvar for. 2
Gjest Darthoven Skrevet 2. november 2012 #14 Skrevet 2. november 2012 Jeg forstår nøyaktig hva TS prøver å si, og hva så mange andre sier i diverse debatter om dette. De dukker jo opp om og om igjen - og da ALDRI med å legge ansvar på voldtektsforbryteren. Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Og jeg sier nå som jeg har sagt tusen ganger før her: Den eneste som har ansvaret er den som voldtar. Ferdig med det. Det er ganske kvalmt å sammenlikne disse "gi penger til afrikanske prinser og vinn 7mill" med voldtekt. Det er en helt absurd måte å se virkeligheten på. Man har da for søren ansvar for sin egen helse og sikkerhet. Jeg kan bli ranet og SLÅTT ned jeg også. Faktisk har menn større sjans for nettop å bli utsatt for det. Betyr det at jeg ikke har noe ansvar? Jeg kan bare reke langs akerselva og synge på tyske nazi-sanger slik som jeg gjør hjemme når jeg tuller med kjerringa? NEI. Jeg har et ansvar ovenfor min egen sikkerhet. Jeg burde for det første ikke gå langs akerselva om natten. Det er det ene jeg ikke burde gjøre. Det andre jeg ikke burde gjøre er å ikke synge nazisanger. Selvsagt BURDE jeg kunne få lov til det, men nå er det engang slik at det finnes syke og skada individer som utøver vold og kriminelle handlinger. Det er ulovlig å stjele biler, uansett om de er låst eller ikke. Betyr det at jeg lar bilen min stå ulåst? Nei. Jeg låser bilen min. Kvinner KAN selvsagt legge alt ansvar over på gjerningsmennene, problemet er bare at da misforstår du. Du kan legge all SKYLD over på gjerningsmenn, men IKKE alt ansvar. Ansvaret for at noe forferdelig ikke skjer deg, er kun ditt eget ansvar. Alt jævelig kan skje i denne verdenen, og vi har ansvaret for oss selv og våre nærmeste. Mitt fremtidlige barn burde kunne gå alene hjem fra en venn etter mørket. Det er en menneskerett. Betyr det at jeg kommer til å la det skje? NEI. Jeg tar ansvar. 2
Gjest ols1 Skrevet 2. november 2012 #15 Skrevet 2. november 2012 Jeg har brannalarm og brannslukkere hjemme. Mitt barn og jeg er forsikret fra topp til tå likeså hjemmet og innbo. Jeg sjekker at alt er avslått og trygt før jeg forlater hjemmet eller går og legger meg om kvelden. Jeg låser ytterdøra når jeg går hjemmefra og er det mørkt ute brukes refleks og refleksvest av mor og datter. Vi ser til høyre og venstre før vi går over en traffikert vei og vi bruker bilbelte i bilen og redningsvest i båten. Alt dette er for de fleste naturlige ting å gjøre for å forebygge faren for at noe skal skje og forminske skadenivået hvis noe skjer. Sosialt er det straks vanskeligere å beskytte seg mot potensielt farlige menn. Ofte er det menn som offeret kjenner fra før som voldtar og hvordan kan kvinner beskytte seg mot dem? Må det være sånn at vi må anta at ethvert mannfolk er troende til voldtekt? Overfallsvoldtekter er kanskje lettere å unngå? Passe på at man aldri går alene gjennom by og park, være to eller flere og passe på at alle drar hjem samtidig, passe på drinken på uteplasser, ikke drikke seg fotløs osv. Alle kvinner vet hva voldtekt er og ingen vil vel bli utsatt for en. Alle kan ta sine forhåndsregler for å minske faren for at det skjer nettopp deg. Vi vet også at selv da er det ingen garanti for at du ikke blir utsatt for noe men da har du iallefall gjort det du kunne for å unngå det. Det finnes galninger der ute og utallige avisoverskrifter og nyheter på tv og radio beviser det. Barn, kvinner og menn blir voldtatt. Det er bare å åpne en avis, slå på tv/radio så hører man om slike tilfeller. Nesten daglig.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #16 Skrevet 2. november 2012 Den eneste tingen som kan hindre voldtekt er nemlig; ikke voldta. That simple. Å ja. Det var det jeg skulle huske på ja... Jeg får notere ned: "Husk på å ikke voldta" i notisblokka mi slik at jeg husker på det til neste gang. Jeg trur det var noe jeg skulle huske på med drap også. Var det noe man skulle gjøre eller noe man ikke skulle gjøre? Jeg greier ikke helt å komme på det så jeg tror feministene må kjøre noen kampanjer slik at jeg vet hvordan jag skal forholde meg når det er en jeg ikke liker eller som gjør noe jeg ikke liker. Anonym poster: 7e2e3e5fa186c4a4bd9963a276f03fa8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #17 Skrevet 2. november 2012 Debatten skal alltid handle om offerets ansvar. Alltid. Og det er et nedrig vinkling i debatten. Går du fra bilen og huset ditt ulåst norah? Anonym poster: 7e2e3e5fa186c4a4bd9963a276f03fa8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå