Gå til innhold

Ung og arbeidsledig - hva skal jeg gjøre nå?

Gjest molecules

Anbefalte innlegg

Gjest likeeverything

Meld deg på NAV som arbeidssøker.

Det gjør at du lettere vil kunne få jobb, eller har noe å henvise til senere - dersom du senere får et behov for f.eks dagpenger.

Jeg har ikke krav på dagpenger siden jeg ikke har hatt en inntekt før, men jeg tror jeg skal definitivt registrere meg hos NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest likeeverything

Hvordan er din families nettverk? Veldig mange unge får jobb via nettverk. En kompis eller slektning av en forelder som driver en butikk eller bedrift av noe slag. Kan du snakke med familie? Foreldre, tanter, onkler og så videre?

Regner med at du har søkt via e-post, og det ikke hjelper. Det er da du må tenke utradisjonelt.

Om du går på NAV kan det være du får hjelp til å finne en slags praksisplass som får deg ut i yrkeslivet. Vet ikke helt hva slags system de har nå.

Du må utfordre deg selv og prøve å venne deg av med sjenanse. Vær tøff.

Jeg har vel spurt de fleste jeg kjenner, uten hell selvølgelig. Jeg skal registrere meg hos NAV og fortsette med å sende søknader. Jeg skal også stikke innom noen sykehjem i området. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første skikkelige jobb fikk jeg fordi min far kjente noen som kjente noen som visste om noen som lyste ut en stilling som blalalala. Hør med venner og kjente, det er enklere om du har en fot på innsiden. Hør litt rundt om det er noen som kjenner noen, plutselig så er det en åpning inn i arbeidslivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel spurt de fleste jeg kjenner, uten hell selvølgelig. Jeg skal registrere meg hos NAV og fortsette med å sende søknader. Jeg skal også stikke innom noen sykehjem i området. Takk for hjelpen :)

Ikke godt å vite hva du har prøvd, derfor hagler jo alle slags forslag.

Min mening er at om du sender ut en haug søknader uten å få napp, så er det noe feil med måten du har skrevet søknaden på.

Jobbsøking har flere trinn.

Først må du selge inn deg selv via søknad og CV til en bedrift. Du må komme i den bunken som de er villige til å se nærmere på. Avhengig av jobben vil ulike kvalifikasjoner bli foretrukket, men erfaring er nok et nøkkelord. Har du ikke det, så må du kompansere ved å komme med andre veldig gode egenskaper.

Neste trinn er kontakten mellom deg og bedriften i fasen fram mot et jobb-intervju. Her gjelder det å framstå ryddig.

Deretter skal du gå på intervjuet og virke på en slik måte at du får jobbe. Jeg ble alltid skikkelig nærvøs på slike intervjuer. Det intervjuet som gikk best var et hvor rekrutteringsbyrået sendte meg til en bedrift, og jeg hadde på forhånd en ide at denne jobben vil jeg i hvertfall ikke ha. Det gjorde at jeg var helt avslappet og fikk jobben. Var der noen år, faktisk. Ikke så ille som jeg trodde.

Du må jobbe med deg selv i sammenhenger der du er sjenert. Det er ikke en fordel i yrker hvor man skal ekspedere, etc.

Og se om du har muligheter for å studere litt om du ikke får jobb. Ett eller annet som er relevant for det du ønsker å bli. Nå er du i hvert fall en erfaring rikere, man får ikke jobb lett helt uten kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på jobber som personlig assistent, i dagligvarebutikker, som resepsjonist osv. Jeg ble faktisk innkalt til å ha en intervju som perosnlig assistent, men da jeg ringte og snakket med arbeidslederen, endret hun plutselig på alt og lovte å sende meg sms med addresse, men hun tok aldri kontakt.

Jeg tror det største problemet er at jeg føler at jeg er ung. At folk rundt meg ser på meg som et barn så jeg er alltid veldig nervøs og føler meg ganske idiotisk når jeg spør om en jobb. :rodme:

Det er da mange unge som har jobb, så du kan nok ikke skylde på alderen din.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt normalt å ha jobb fra man er 18 år, så jeg tror ikke at alderen din har noe å si. De aller fleste butikker trenger ekstrahjelp før jul, og med en gang du er innafor vil du etterhvert få flere vakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest likeeverything

Det er da mange unge som har jobb, så du kan nok ikke skylde på alderen din.

Det har du helt rett i! :) Det er bare en idiotisk tanke jeg har som jeg ønsker å bli kvitt. Jeg har dessuten et jobbintervju i morgen på torsdag, så forhåpentligvis går det bra.

Endret av likeeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...