Katniss Skrevet 5. november 2012 #21 Skrevet 5. november 2012 Det du gjør er ulovlig og jeg håper at vi får dyrepoliti i Norge slik at slike som deg blir dømt. Har man et problem med villkatter tar man kontakt med rette myndighet. Anonym poster: 9f0cab8851ceea1a59f609a46368b86e Norsk tankegang på sitt beste: det er ikke brødhuene som ikke steriliserer kattene som burde bli dømt, det er de som er humane nok til å la kattene slippe å fryse utsultet ihjel om vinteren som er problemet. 1
Gjest meh Skrevet 5. november 2012 #22 Skrevet 5. november 2012 (endret) Det du gjør er ulovlig og jeg håper at vi får dyrepoliti i Norge slik at slike som deg blir dømt. Har man et problem med villkatter tar man kontakt med rette myndighet. Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen på at vedkommende skyter kattene sammenlignet med at "egnet etat" blir ringt, de fanger kattene og avliver dem med sprøyte eller lignende. Jeg er ikke så sikker på at alle de som bor på landet og skyter "villkatter"nødvendigvis treffer så godt at katten dør momentant og slipper ytterlige lidelser. Det skal ganske godt gjøres å skadeskyte en katt med haglgevær eller rifle som tross alt er det nesten alle som innehar skytevåpen har. Endret 5. november 2012 av meh 3
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #23 Skrevet 6. november 2012 Jeg tok til meg to katter fra dyrebeskyttelsen en gang. De var kanskje seks mnd gammle. Den tiden jeg hadde dem så var de bare nede i kjelleren og satt livredde å gjemte seg så fort jeg kom, dette ble aldri bedre og jeg vasket masse kattedrit for kassa si turde de ikke å gå i. Jeg forsøkte mang en gang å snakke med kattene og å få tak i dem men da ble de helt desperate å klorte meg til blods. Dette var unger av en villkatt som dyrebeskyttelsen hadde funnet og som de ønsket å omplassere. Det jeg tenker nå i ettertid er, hva i alle verden får disse dyrevernerne til å tro at dette kan fungere.... Etter lang tid med disse kattene i hus ga jeg opp. Jeg tok dem til en bekjent som er jeger, han avlivet kattene for meg mens de satt i buret sitt. Ville det vært så mye bedre om jeg tok dem med til dyrlegen som må holde katten for å få satt en sprøyte eller er det like greit at kattene blir skutt mens de står i buret sitt? Disse kattene ble desperate om noen forsøkte å holde med. Skulle jeg beholdt to livredde katter som dreit ned huset mitt? Dere som er så opptatt av å redde villkatter, hva gjør man egentlig med dem sånn i praksis? Det har jeg til gode å forstå. Skulle jeg levert de tilbake til dyrebeskyttelsen slik at de kunne bo hos noen andre som antagelig ville bli lei av å vaske kattedrit etterhvert? Eller er det sånn at det finnes folk som synes det er ok å ha dissse rukene liggende her og der i huset sitt å stinke? Og som trives med å ha to katter som sitter å veser bakerst i et hjørne i kjelleren? Det er disse erfaringene som gjør at når folk sier til meg at de synes sååå synd på en eller annen villkatt så sier jeg bare, ta den med hjem davel. Synes man så synd på disse dyrene og man kritiserer avliving av dem så synes jeg man skal ta de med hjem selv og leve med den jobben det er å ha et vilt dyr i hus. Måten å redde katter på er å sørge for at de ikke blir for mange og å jobbe for at de blir sterilisert synes jeg.
Gjest meh Skrevet 6. november 2012 #25 Skrevet 6. november 2012 Han burde vært skutt selv. Hva med de i dyrebeskyttelsen, matillsynet o.l som gjør akkurat det samme? Hvis du sympatiserer så med villkattene hvorfor stiller du deg ikke frivillig til å hjelpe dem med å få et hjem, når alternativet er at de fryser i hjel? 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #27 Skrevet 6. november 2012 Jeg tok til meg to katter fra dyrebeskyttelsen en gang. De var kanskje seks mnd gammle. Den tiden jeg hadde dem så var de bare nede i kjelleren og satt livredde å gjemte seg så fort jeg kom, dette ble aldri bedre og jeg vasket masse kattedrit for kassa si turde de ikke å gå i. Jeg forsøkte mang en gang å snakke med kattene og å få tak i dem men da ble de helt desperate å klorte meg til blods. Dette var unger av en villkatt som dyrebeskyttelsen hadde funnet og som de ønsket å omplassere. Det jeg tenker nå i ettertid er, hva i alle verden får disse dyrevernerne til å tro at dette kan fungere.... Etter lang tid med disse kattene i hus ga jeg opp. Jeg tok dem til en bekjent som er jeger, han avlivet kattene for meg mens de satt i buret sitt. Ville det vært så mye bedre om jeg tok dem med til dyrlegen som må holde katten for å få satt en sprøyte eller er det like greit at kattene blir skutt mens de står i buret sitt? Disse kattene ble desperate om noen forsøkte å holde med. Skulle jeg beholdt to livredde katter som dreit ned huset mitt? Dere som er så opptatt av å redde villkatter, hva gjør man egentlig med dem sånn i praksis? Det har jeg til gode å forstå. Skulle jeg levert de tilbake til dyrebeskyttelsen slik at de kunne bo hos noen andre som antagelig ville bli lei av å vaske kattedrit etterhvert? Eller er det sånn at det finnes folk som synes det er ok å ha dissse rukene liggende her og der i huset sitt å stinke? Og som trives med å ha to katter som sitter å veser bakerst i et hjørne i kjelleren? Det er disse erfaringene som gjør at når folk sier til meg at de synes sååå synd på en eller annen villkatt så sier jeg bare, ta den med hjem davel. Synes man så synd på disse dyrene og man kritiserer avliving av dem så synes jeg man skal ta de med hjem selv og leve med den jobben det er å ha et vilt dyr i hus. Måten å redde katter på er å sørge for at de ikke blir for mange og å jobbe for at de blir sterilisert synes jeg. Slik var det med katta her også. Tok den med til sjekk hos veterinær, og den satt helt stiv i buret sitt, mest sansynlig aldri vært inne før, dyrlegen må ha hatt hodet sitt en annen plass for han satte en vanlig dose narkose og tok den ut av buret, og da fikk den så klart panikk og fløy opp etter veggen mens sprøyta sto i siden på den, det måtte 3 ganger så mye narkose for at veterinæren klarte å holde den under kontroll, fortsatt livredd. For så å dra med den stakkars katten hjem, og på eget rom. Bad idea. MEN det er en vesentlig forskjell på å ta livet av katter fordi de skal slippe å lide og det at man blir plaget av dem. Sistnevnte burde aldri ha våpenlisens. Anonym poster: bc339fe3af615ac86ccb1d15ba992e0c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #28 Skrevet 6. november 2012 Det er desverre alt for mange katter der ute for at alle kan få et godt og varmt hjem... Anonym poster: bc339fe3af615ac86ccb1d15ba992e0c 1
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #29 Skrevet 6. november 2012 Slik var det med katta her også. Tok den med til sjekk hos veterinær, og den satt helt stiv i buret sitt, mest sansynlig aldri vært inne før, dyrlegen må ha hatt hodet sitt en annen plass for han satte en vanlig dose narkose og tok den ut av buret, og da fikk den så klart panikk og fløy opp etter veggen mens sprøyta sto i siden på den, det måtte 3 ganger så mye narkose for at veterinæren klarte å holde den under kontroll, fortsatt livredd. For så å dra med den stakkars katten hjem, og på eget rom. Bad idea. MEN det er en vesentlig forskjell på å ta livet av katter fordi de skal slippe å lide og det at man blir plaget av dem. Sistnevnte burde aldri ha våpenlisens. Anonym poster: bc339fe3af615ac86ccb1d15ba992e0c Hadde det fungert sånn at mine katter kunne levd ute i det fri uten kontakt med mennesker og blitt foret ute så kunne de kanskje hatt et godt liv, men hva gjør man... kan jo ikke slippe de ut og håpe på at det går bra heller.. Jeg følte at det beste alternativet var å avlive dyrene siden det helt klart var grusomt for dem å leve sammen med mennesker inne i et hus. Jeg synes det er veldig spesielt av dyrebeskyttelsen å forsøke å omplassere to kattunger som var født ute av en villkattmor, sjangsene for at det skulle lykkes å få de til å trives sammen med folk mener jeg er veldig liten. Det virker noen ganger som at enkelte har en naiv forstilling om at dyr skal få leve uansett, dette er en ting jeg ikke kan forstå meg helt på.
Gjest ols1 Skrevet 6. november 2012 #30 Skrevet 6. november 2012 Det enkleste er å enten la være å skaffe seg katter eller å sterilisere kattene sine og IDmerke dem. http://www.h-avis.no/nyheter/villkatter-lider-i-kulda-1.6635627 http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7665409 http://norskhuskattforening.net/hjemlos.htm http://katterommet.blogspot.no/p/litt-om-sakalte-villkatter.html Så slipper vi å høre om katter som lider pga uansvarlige idioter.
OPIgirl Skrevet 7. november 2012 #31 Skrevet 7. november 2012 Hva med de i dyrebeskyttelsen, matillsynet o.l som gjør akkurat det samme? Hvis du sympatiserer så med villkattene hvorfor stiller du deg ikke frivillig til å hjelpe dem med å få et hjem, når alternativet er at de fryser i hjel? Hva i himmelens navn vet du om jeg ikke har tatt til meg hjemløse dyr? Slutt å uttale deg om ting du ikke har det minste peiling på. Hvis folk gadd å ta seg av kattene sine, sterilisere og kastrere dem, ville det ikke bli så mange og dermed slapp vi det proplemet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #32 Skrevet 7. november 2012 Hva i himmelens navn vet du om jeg ikke har tatt til meg hjemløse dyr? Slutt å uttale deg om ting du ikke har det minste peiling på. Hvis folk gadd å ta seg av kattene sine, sterilisere og kastrere dem, ville det ikke bli så mange og dermed slapp vi det proplemet. Nettopp! Det dumme er at tidligere eiere slipper unna med sin ansvarsløshet. Jeg lurer på om folk etterhvert lar være å melde fra om eierløse katter. Jeg ser jo flere steder at når noen melder fra om et katteproblem så er det de selv som får arbeidet med å ta seg av problemet. De blir oppfordret til å fange kattene, de blir oppfordret til å levere den der eller der. Så det som begynte med en bekymringsmelding ang løse katter ender opp med at innringeren utilsiktet har ballet på seg enda flere problemer. Det mange synes til å glemme er at det er mange som ikke bor i storbyer og har veterinær eller en dyreorganisasjon rett ned i gaten. Hvis jeg skulle fanget løskatter og levert dem til en av disse stedene måtte jeg kjørt langt og lenger enn langt for å bli kvitt et problem jeg hadde håpet andre og mer profesjonelle folk skulle ta seg av. En ting til.. Hvis man gjør det på den humane måten: fanger katten og tar den til en veterinær....hvem blir sittende med regningen? Anonym poster: ffec87c3e62a7666caa7dffbd304214f
Gjest meh Skrevet 7. november 2012 #33 Skrevet 7. november 2012 Hva i himmelens navn vet du om jeg ikke har tatt til meg hjemløse dyr? Slutt å uttale deg om ting du ikke har det minste peiling på. Hvis folk gadd å ta seg av kattene sine, sterilisere og kastrere dem, ville det ikke bli så mange og dermed slapp vi det proplemet. Du uttaler deg om at de som tar seg av problemet bør skytes, samtidig som du selv gjør fint lite for å fikse det på en alternativ måte, å skaffe alle et hjem er urealistisk.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #34 Skrevet 7. november 2012 Jeg tenker også på mine egne dyr. Jeg vil ikke at løskatter skal smitte katten min med f eks FIP. Det er mange løskatter og det gjør meg vondt å tenke på. Men vintrene er lange og kalde, spesielt her i nord og jeg mener det er mer humant at de blir skutt enn at de fryser og/eller sulter ihjel. Alt dette koker ned til èn ting: Ikke skaff deg dyr på impuls. Det er ikke en døgnflue du skaffer deg men dyr som lever i mange år. Anonym poster: ffec87c3e62a7666caa7dffbd304214f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #35 Skrevet 7. november 2012 Jeg synes det svigerfaren din gjør er greit. Hva skulle han elelrs gjort? Han har ikke bedt om å få disse kattene til gården sin. Mattilsynet kan du se langt etter. Her i bygda bor det en mann som "samler på katter". Inni og utenfor huset hans (som seff ser ut som husene på "syke samlere" på tv) kryr det av mer eller mindre ville og innavla katter, noen så misdanna at det ikke er forenelig med liv. Så mange dør jo av seg selv etter en liten stund, da. Disse kattene er til stor plage for nabolaget, både pga mengden og at de er småville, ikke får nok mat og stell osv. Mattilsynet er varslet utallige ganger, men det skjer ingen verdens ting. Og dette har pågått i årtier! Det må en holdningsendring til. Folk skulle ikke hatt lov til å anskaffe eller formidle katter uten at det var i orden med sterilisering og id-merking. Hvordan man skulle greid å håndheve noe sånt er jo et annet spørsmål, da. Mye av problemet ligger jo hos dyreeiere. Mer informasjon og bevisstgjøring rundt dyrehold, katt og hund spesielt! Anonym poster: ccbfed66f0811d49eb769487bf8c4091
HeadsVsTails Skrevet 7. november 2012 #36 Skrevet 7. november 2012 Ingenting får mennesker til å gjemme seg bak anonyme brukere som en diskusjon om dyr merker jeg... Jeg synes ikke svigerfaren din gjør det rette, men akkurat i denne situasjonen tror jeg ikke det finnes noe riktig svar. Det er umulig for oss å si om det er villkatter eller bare katter som har en eier men stort sett er ute (det finnes de kattene som bare kommer inn for å spise og sove) og tydeligvis liker seg i skjulet. Men: hvis de skulle blitt avlivet så skulle det gått gjennom riktig instans. Politiet gjør ikke en dritt, de bryr seg ikke om dyr, det har vi jo sett før. Men Mattilsynet skal kontaktes når det gjelder dyr som mishandles, lider etc (med mindre det er snakk om påkjørsel). Hele debatten om villkatter, mishandling av dyr, dumping av dyr osv kan løses ved at det for det første blir vanskeligere å skaffe seg dyr. Hvor mange barnefamilier har vel ikke dumpa kattene/kaninene sine når de skal på ferie fordi de tenkte ikke på hvem som skulle passe dem da de gav etter for 4-åringen som så sårt ønsket seg en katt? Dyrepoliti og dyrelov. Enough said!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #37 Skrevet 7. november 2012 Ingenting får mennesker til å gjemme seg bak anonyme brukere som en diskusjon om dyr merker jeg... Dyrepoliti og dyrelov. Enough said! Hva har det med saken å gjøre? Jeg har ingen problem med å stå for det jeg sier irl. Her på nett vil jeg ikke bli gjenkjent slik at jeg må bytte brukernavn. Igjen. Derfor er jeg AB. Bedre føre var.. Er forøvrig enig i at vi bør få dyrepoliti og dyrelov. Anonym poster: ffec87c3e62a7666caa7dffbd304214f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #38 Skrevet 7. november 2012 Det du gjør er ulovlig og jeg håper at vi får dyrepoliti i Norge slik at slike som deg blir dømt. Har man et problem med villkatter tar man kontakt med rette myndighet. Det er lov å avlive katter selv, så lenge man har jegerprøve og godkjent våpen. Anonym poster: 6436cdc020b50a2a7713256641f4cf8f
Gjest Crazycatlady Skrevet 7. november 2012 #39 Skrevet 7. november 2012 (endret) Jeg tok til meg to katter fra dyrebeskyttelsen en gang. De var kanskje seks mnd gammle. Den tiden jeg hadde dem så var de bare nede i kjelleren og satt livredde å gjemte seg så fort jeg kom, dette ble aldri bedre og jeg vasket masse kattedrit for kassa si turde de ikke å gå i. Jeg forsøkte mang en gang å snakke med kattene og å få tak i dem men da ble de helt desperate å klorte meg til blods. Dette var unger av en villkatt som dyrebeskyttelsen hadde funnet og som de ønsket å omplassere. Det jeg tenker nå i ettertid er, hva i alle verden får disse dyrevernerne til å tro at dette kan fungere.... Etter lang tid med disse kattene i hus ga jeg opp. Jeg tok dem til en bekjent som er jeger, han avlivet kattene for meg mens de satt i buret sitt. Ville det vært så mye bedre om jeg tok dem med til dyrlegen som må holde katten for å få satt en sprøyte eller er det like greit at kattene blir skutt mens de står i buret sitt? Disse kattene ble desperate om noen forsøkte å holde med. Skulle jeg beholdt to livredde katter som dreit ned huset mitt? Dere som er så opptatt av å redde villkatter, hva gjør man egentlig med dem sånn i praksis? Det har jeg til gode å forstå. Skulle jeg levert de tilbake til dyrebeskyttelsen slik at de kunne bo hos noen andre som antagelig ville bli lei av å vaske kattedrit etterhvert? Eller er det sånn at det finnes folk som synes det er ok å ha dissse rukene liggende her og der i huset sitt å stinke? Og som trives med å ha to katter som sitter å veser bakerst i et hjørne i kjelleren? Det er disse erfaringene som gjør at når folk sier til meg at de synes sååå synd på en eller annen villkatt så sier jeg bare, ta den med hjem davel. Synes man så synd på disse dyrene og man kritiserer avliving av dem så synes jeg man skal ta de med hjem selv og leve med den jobben det er å ha et vilt dyr i hus. Måten å redde katter på er å sørge for at de ikke blir for mange og å jobbe for at de blir sterilisert synes jeg. Jeg spurte dyrebeskyttelsen en gang om noen kattunger som var da ca. 3 måneder, men de mente at det aldri kom til å gå siden de var altfor gamle til at de noen gang kunne bli skikkelig tamme. Så det kommer nok litt an på avdelingen, og dyrebeskyttelsen sa til meg at det beste var om de ble avlivet.De sa også at de ikke hadde kapasitet til å ta til seg katter som ikke ville trives sammen med mennesker så alle dyreverner er nok ikke sånn at de tror at alle kan reddes. Jeg tok til meg den ene og fikk den tam, men det er en annen historie. Syns man bør kunne håndtere våpen om man skal gjøre det på den måten, men selv om jeg elsker katter og dyr så er det desverre sånn at det er for mange katter rundt omkring.Men man bør også være sikker på at katten ikke har en eier. Jeg er nok litt todelt her for jeg syns ikke at alle og en hver skal avlive dyr hvis man ikke har peiling på hva man driver med. Uansett så syns jeg kanskje det er enda viktigere å endre folk sine holdninger til det å ha dyr istedet for at folk irriterer seg over alle løskattene og legger skylden på dem og ikke alle de uansvarlige idiotene som aldri skulle ha hatt dyr. Det er tross alt et menneskeskapt problem. Endret 7. november 2012 av Crazycatlady 1
Butterball Skrevet 7. november 2012 #40 Skrevet 7. november 2012 Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen på at vedkommende skyter kattene sammenlignet med at "egnet etat" blir ringt, de fanger kattene og avliver dem med sprøyte eller lignende. En ting til.. Hvis man gjør det på den humane måten: fanger katten og tar den til en veterinær....hvem blir sittende med regningen? Anonym poster: ffec87c3e62a7666caa7dffbd304214f Jeg er faktisk uenig i at å fange slike katter og avlive dem med sprøyte/få hjelp av rett etat er den mest humane måten. For en villkatt som ikke er vant til menneskelig kontakt vil dette være ekstremt stressende og en stor påkjenning, og selve avlivingen trenger ikke nødvendigvis være noen verdig avslutning bare fordi det skjer med sprøyte. Om katten blir skutt dør den faktisk momentant, ute i det fri i kjente omgivelser. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå