Gå til innhold

Svigerfar skyter katter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

De bor på en gård der det er en del løskatter, og etter en av dem bestemte seg for å bo i hagehuset deres og gjøre sitt i både stoler og solsenger har det gått rundt for min svigerfar. Han fikk beskjed av svigermor om å bli kvitt katten som bodde i hagehuset, men han har drept flere også.

Vet ikke hvor mange det er snakk om, men ble mildt sagt sjokkert når de sa det. Jeg, som elsker dyr, kjente jeg ble varm i hodet og spurte han "tenk hvis det er noen som eier katten, noen små jenter?" . Da fikk jeg til svar "Det er ikke mitt problem, de får ikke gå på vår eiendom å stjele hundefor og gjøre ifra seg". Selv synes jeg dette er veldig kaldhjertet, og fikk lyst til å si "Hva om deres hund gikk til naboen og de ikke visste det var deres hund og drepte den, hadde det vært greit?" men jeg vil ikke starte en krangel med han så jeg lot være..Senere i samtalen sa de at de bare drepte kattene de så var løskatter, men hvis en katt er borte fra eier i 1-2 uker kan de lett se ut som villkatter, eller?

En annen ting er at de har høner, og de plages veldig med at rotter spiser opp maten deres og dreper hønene, så jeg forstår virkelig ikke hva som er galt med et par katter som kan ta rottene for dem, så de slipper å legge ut fullt i gift og feller? De klager på rottene hele tiden, og jeg har bare så lyst å rope ut "men hvorfor i helvete dreper dere kattene da, de tar jo rottene!"

Vet ikke hva jeg vil med dette, må bare få det ut. Synes det er så vondt at han dreper katter. Har lyst at samboer skal si noe til han, men jeg tror ikke det hjelper...

Anonym poster: ff9d304a73a2e06c91a9aa546cb4d8af

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet.

Anonym poster: 9f0cab8851ceea1a59f609a46368b86e

• Liker 2
Skrevet

For det første, ikke alle katter tar rotter, og selv om de gjør det, så tar de fleste katter alt for få til å faktisk bli kvitt problemet.

Om det virkelig er villkatter det er snakk om også, så må jeg si at så lenge de dør momentant ser jeg ingen problemer med det. Det er alt for mange katter i Norge til at vi kan redde alle, og en død katt lider ikke, noe villkatter ofte gjør.

Ellers så kan jeg forstå frustrasjonen deres. Katter som markerer på møbler og driter på plenen er ikke hyggelig. Det hadde ikke vært greit om noen lot en hund markere på hagemøblene til folk og gjøre fra seg på plenen deres, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være greit at katter gjør det?

De eneste jeg vet om som ikke irriterer seg over markering og kattedritt i hagen er katteeiere selv, de samme som enten ikke bryr seg fordi ”det har jo alltid vært sånn” eller fordi de mener at katter ikke har optimale liv uten å kunne gå fritt. Men i dag har vi faktisk kommet så langt at det er fullt mulig å holde innkatter og lage luftegårder ute til kattene.

Dette er egentlig et spørsmål som ikke skulle vært diskutert en gang. Ditt dyr skal ikke være til sjenanse for noen andre, men det later de fleste katteeiere ikke til å bry seg videre om.

Anonym poster: 94e4babb88c481596b8420d0f81adf8a

• Liker 1
Skrevet

Om kattene dør med en gang, så synes jeg ikke det er så ille det han gjør. Det kan være veldig plagsomt å ha så mange katter rennende på ett og samme sted. Katter driter og pisser der det passer dem, og er de mange, så er det lett å tenke seg hvordan det blir. Ingenting lukter verre enn kattepiss- og dritt. Legg fra deg Disney-tankegangen, og prøv heller å forstå hvorfor svigerfaren din gjør det han gjør.

Anonym poster: ce30c2ecfeedc32282900415f679d765

• Liker 3
Skrevet

Helt vanlig her på landet å skyte villkatter. Hva skulle vi ellers gjort med de? Prøv å fange en villkatt så ser du hvor lett det er å få den med til dyrlegen. Ikke minst hva det vil koste å fjerne alle villkattene. Vi tok over en gård for to år siden, og etter det har vi tatt livet av i allefall 15-25 katter. Har to katter selv, så jeg er et "kattemenneske" men disse villkattene som vandrer rundt her er jeg ikke noe glad i.

Anonym poster: 81d5859be6f179e0497932026ef82632

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig her på landet å skyte villkatter. Hva skulle vi ellers gjort med de? Prøv å fange en villkatt så ser du hvor lett det er å få den med til dyrlegen. Ikke minst hva det vil koste å fjerne alle villkattene. Vi tok over en gård for to år siden, og etter det har vi tatt livet av i allefall 15-25 katter. Har to katter selv, så jeg er et "kattemenneske" men disse villkattene som vandrer rundt her er jeg ikke noe glad i.

Anonym poster: 81d5859be6f179e0497932026ef82632

Det du gjør er ulovlig og jeg håper at vi får dyrepoliti i Norge slik at slike som deg blir dømt. Har man et problem med villkatter tar man kontakt med rette myndighet.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det du gjør er ulovlig og jeg håper at vi får dyrepoliti i Norge slik at slike som deg blir dømt. Har man et problem med villkatter tar man kontakt med rette myndighet.

Det er ikke alltid at det blir tatt tak i av de med rette myndighet.

Hva ville du gjort da?

Noen har engang eid en katt som de har kastet ut eller forlatt. Katten vandrer rundt parrer seg og får unger. De kan ha flere kull i året og etterhvert som kattungene blir kjønnsmodne får de også avkom og slik baller det på seg.

Jeg er også kattemenneske og har hatt katter selv og jeg var en ansvarlig eier som fikk kastrert både hunn- og hankatter.

Noen har sviktet sin plikt som dyreeier og alltid er det helt uskyldige som blir plaget av løskattene. Det burde ikke være opp til dem å fange en villkatt (noe som er utrolig vanskelig og ikke minst farlig) for så å levere kattene til veterinær. Hvem skal betale for det?

Nei, folk bør heller tenke seg både en og fem ganger før de skaffer seg et husdyr. Og har de tatt seg vann over hodet bør de ta såpass ansvar at de får gitt bort/solgt/omplassert dyrene til folk som vil ha dyr.

Edit: Glemte en setning..

Endret av ols1
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke alltid at det blir tatt tak i av de med rette myndighet.

Hva ville du gjort da?

Da må man purre. Selvtekt er ikke lov.

• Liker 2
Skrevet

Da må man purre. Selvtekt er ikke lov.

Lett for deg å si. Det skjer titt og ofte at beskjeden man får er at man blir nedprioritert eller at det ikke finnes midler for å gripe inn i problemet.

Det er heller ikke lov å forlate dyrene sine men folk gjør det uansett.

Her jeg bor er det mange katter. Jeg tror ikke det finnes villkatter her men med så mange katter rundt husveggene er det umulig å vite.

Jeg kan godt forstå frustrasjonen til folk som gang på gang får eiendommen og utemøbler tilgriset av avføring og urin.

Et menneskes tankeløshet kan volde plager og irritasjon for mange,mange andre etterhvert som kattene formerer seg.

Hvem sitt ansvar er det når ikke de "rette myndighetene" griper inn selv etter purringer?

• Liker 1
Skrevet

Enig med de anonyme over her. Syns heller ikke det er så ille om de dør med en gang. Vi gjør det stadig vekk her vi bor også...

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si, selv om jeg er en ihuga dyreelsker, at det er bedre at løskatter blir skutt og at de dør momentant, fremfor at de går ute om vinteren i mange minusgrader, blir skadet, aldri kan slappe av, ikke har ly, får svære floker i pelsen ++ Blir så provosert av at folk ikke lærer og ikke gidder å ta ansvaret ved å kastrere/sterilisere kattene og lar de få kull på kull.

Var sterkt i mot å avlive friske katter før. Men etter å ha hatt besøk i garasjen av en "vill"katt som jeg brukte flere uker på å fange med hjelp av Dyrebeskyttelsens feller som led kraftig som følge av frostskader og frykt så har jeg forandret mening på dette. Katten var så redd og vill at etter noen uker så tenkte jeg at den hadde best av å slippe.

Man kan ikke redde alle desverre, men hvertfall gjøre sitt beste for at dyr slipper å lide.

Anonym poster: bc339fe3af615ac86ccb1d15ba992e0c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at alle de som bor på landet og skyter "villkatter"nødvendigvis treffer så godt at katten dør momentant og slipper ytterlige lidelser. Jeg som selv har katter skjønner godt at urin/avføring på hagemøbler osv er fryktelig irriterende, men jeg mener IKKE at det er god nok grunn til å ta saken i egne hender.

Om man skulle tatt saken i egne hender for alt som irriterer en så hadde det blitt kaos. Katteliv har også verdi selv om du misliker de/handlingene deres/eierne deres, og vi har rette myndigheter til å ta seg av de som ikke har hjem eller kan omplasseres.

Anonym poster: 24fc98f40ed8c672ec953cd02de26cdb

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i resten av landet, men på bygda her jeg bor er det kun de som KAN avlive dyr skikkelig (altså godkjente jegere) som evt tar seg av sånt. Vi er heldigvis ikke særlig plaget da. Uansett er det håpløst å tro at "rette myndigheter" kommer til å ta tak i alle problemene med villkatter rundt om i landet. Og hvilken forskjell gjør det egentlig om en jeger eller en veterinær skyter? For å fange kattene for å ta dem med for å gi sprøyte, DET er i hvert fall ikke mye greit gjort mot de stakkars kattene. Man må nesten huske på at dette er dyr som ikke er tam, de er som regel utmagret og ofte full av sykdom. De kommer ikke til å få et godt liv uansett, all den tid folk fortsatt ikke har vett til å kastrere kattene sine. Det finnes ikke hjem til en brøkdel en gang.

• Liker 2
Skrevet

Vel, alternativet er jo at villkattene går rundt nå ute om vinteren, med lite/ingen mat i magen og sulter til de fryser ihjel.

Anonym poster: 938c1d358f8e59305ebdcce8ff3db66e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vel, alternativet er jo at villkattene går rundt nå ute om vinteren, med lite/ingen mat i magen og sulter til de fryser ihjel.

Anonym poster: 938c1d358f8e59305ebdcce8ff3db66e

Viktig poeng! Men det er vel slik de vil ha det, disse som er så i mot at noen skyter villkatter. La dem sulte og fryse ihjel i stedet..

Endret av Skywalker
  • Liker 2
Skrevet

Det er ingen som har sagt at man skal la dem fryse/sulte ihjel, men man kan ikke gå rundt å skyte dyr etter eget forgodtbefinnende. Man tror det er villkatter, altså vet man ikke. Mattilsynet er vel rette myndighet, evt. politiet eller kommunen. De kan sende ut jegere som kan ta seg av problemet hvis det er stort. Poenget er at man uansett ikke bare kan ta seg til rette når det er ting man ikke liker.

Dersom naboens hund til stadighet kommer over i min hage og gjør fra seg, så betyr det ikke at jeg kan ta frem hagla.

• Liker 4
Skrevet

Lauskattar har ein lov å skyta, det er ofte naudsynt. Har spurd dei som syslar med slik og dei har gjeve grønt lys, så politiet kjem ikkje til å bøtleggje han.

• Liker 1
Skrevet

Huff, forstår godt at du reagerer på slike holdninger. Har du snakket med samboeren din om hva han tenker om det? Dersom han er enig med deg hadde det jo kanskje (som du skriver) vært greit at han gir beskjed da. Hm, det er ikke lett å vite hva men skal gjøre.. Du kan jo skrive et anonymt brev eller noe da hehe :P

Skrevet

Viktig poeng! Men det er vel slik de vil ha det, disse som er så i mot at noen skyter villkatter. La dem sulte og fryse ihjel i stedet..

Neida, bare ikke sikker på at alle som gjør dette har rett motivasjon og evne. Om man har det så er saken en annen. Ikke alle som skyter er like flinke, og ikke alle som kunne tenke seg å gjøre det er opptatt av om det er lidene/villkatter eller ei.

Anonym poster: 24fc98f40ed8c672ec953cd02de26cdb

• Liker 2
Skrevet

De bor på en gård der det er en del løskatter, og etter en av dem bestemte seg for å bo i hagehuset deres og gjøre sitt i både stoler og solsenger har det gått rundt for min svigerfar. Han fikk beskjed av svigermor om å bli kvitt katten som bodde i hagehuset, men han har drept flere også.

Vet ikke hvor mange det er snakk om, men ble mildt sagt sjokkert når de sa det. Jeg, som elsker dyr, kjente jeg ble varm i hodet og spurte han "tenk hvis det er noen som eier katten, noen små jenter?" . Da fikk jeg til svar "Det er ikke mitt problem, de får ikke gå på vår eiendom å stjele hundefor og gjøre ifra seg". Selv synes jeg dette er veldig kaldhjertet, og fikk lyst til å si "Hva om deres hund gikk til naboen og de ikke visste det var deres hund og drepte den, hadde det vært greit?" men jeg vil ikke starte en krangel med han så jeg lot være..Senere i samtalen sa de at de bare drepte kattene de så var løskatter, men hvis en katt er borte fra eier i 1-2 uker kan de lett se ut som villkatter, eller?

En annen ting er at de har høner, og de plages veldig med at rotter spiser opp maten deres og dreper hønene, så jeg forstår virkelig ikke hva som er galt med et par katter som kan ta rottene for dem, så de slipper å legge ut fullt i gift og feller? De klager på rottene hele tiden, og jeg har bare så lyst å rope ut "men hvorfor i helvete dreper dere kattene da, de tar jo rottene!"

Vet ikke hva jeg vil med dette, må bare få det ut. Synes det er så vondt at han dreper katter. Har lyst at samboer skal si noe til han, men jeg tror ikke det hjelper...

Anonym poster: ff9d304a73a2e06c91a9aa546cb4d8af

Da foreslår jeg at du fanger kattene å tar de med deg hjem også kan du forsøke å få omplassert dem siden du tenker at disse dyrene må få leve og å gå fritt rundt. Men du bør forte deg før kulda kommer for da vil nok en god del av dem fryse ihjel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...