Gå til innhold

oppkjøring


Gjest heihopp

Anbefalte innlegg

Gjest heihopp

Det er ikke så veldig lenge til jeg har oppkjøring. Det jeg lurte på er, hvordan spørsmål fikk dere?:) Og dere som har fått lappen, gjorde dere noe feil under kjøringen. Litt nervøs siden jeg har oppkjøring på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk spørsmål om varseltrekanten. Måtte finne den frem, sette den sammen, og svare på hvor langt unna bilen den skal stå. Bomma på hvor langt unna den skulle stå, stod for det :)

Anonym poster: 1f0cbd83a5582717561a7a53a1336cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hva jeg fikk spørsmål om lengre akkurat nå, da det er noen år siden, men tror det var å vise sensor hvordan man peiler olje. Jeg fikk en liste av kjørelæreren min med spørsmål jeg kunne få, og vi gikk igjennom bilen før oppkjøring, sjekk av lys, mønsterdybde etc, regner med din kjørelærer gjør det samme. :)

Eneste jeg fikk "refs" for, var at jeg kunne kjøre litt fort til tider (ikke alt for fort da), så fikk beskjed om passe på så jeg ikke havnet over grensen, ellers gikk det greit. :)

Masse lykke til!

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fikk om mønsterdybde på dekkene. Husker ikke helt. Fikk faktisk liiitt hjelp av sensor til å finne fram, han var veldig grei. Eneste bommerten, som jeg husker, var at jeg stoppa for en gjeng med folk som ville over veien der det ikke var gangoverfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnikenSi

Fikk spørsmål om tilatt hengervekt, så måtte bare se i vognkortet. Ikke vær superstressa for det sikkerhetsspørsmålet på starten, konsentrer deg heller om kjøringen, skal du være så uheldig å ikke kunne svare på spørsmålet så stryker du ikke av den grunn, likevel, tror alle spørsmålene du kan få finnes ute på nettet en plass :) Jeg strøk på første oppkjøring, grunnen var at jeg ikke utnytter fartsøkningsfeltet godt nok, kuttet en venstresving og visstnok plasserte meg utydelig(ikke at jeg er enig i det siste der) men skjønner at jeg strøk. Andre oppkjøring bestod jeg på, eneste han sa var at jeg kunne se enda mer i speilene. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med sport og fritid å gjøre?

Anonym poster: 92b13641593664d4edfd4a5d1a7344ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min første oppkjøring, fikk jeg spørsmål om mønsterdybde på dekk. Skulle måle det, og svare på hva som var vanlig på sommer- og vinterdekk. Fikk det ikke helt til. Men du bør kanskje øve på dette, siden det er flere som nevner at de fikk akkurat dette.

Kjøringen gikk ikke særlig bra, for jeg var så nervøs at jeg nesten glemte å puste... Så jeg strøyk fordi jeg kjørte generelt dårlig og var usikker.

På andre oppkjøring husker jeg ikke hva jeg fikk spørsmål om. Tror det var noe med vindusvirkerne og/eller forskjellige typer lys. Kjøringen gikk mye bedre denne gangen, takket være beroligende urte-drops fra helsekost. Og at kjørelæreren tok en prat med sensoren på forhånd og sa hvor nervøs jeg var. Jeg hadde også litt mer kjæreerfaring da, så sto på andre forsøk. Eneste feilen jeg fikk kommentar på var at jeg sto klar med clutchen før det ble gult lys i lyskryss. Det slet visst veldig på clutchen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oppkjøring for fire år siden, så jeg husker ikke alt i detalj. Jeg fikk spørsmål om å teste bremser og ABS. Holdt inne bremsepedalen og startet opp bilen, og bekreftet at den sank innover. Fant en stor plass på biltilsynet, akselerte opp til 45-50 km/t, holdt et forsiktig grep om rattet og bremset. Sensor spurte om jeg ikke var litt for forsiktig på bremsen, så jeg måtte gjenta testen. Denne gangen var det klart at ABS slo inn, og jeg kommenterte at bremsene tok jevnt på begge sider (ingen skjening).

Selve kjøringen gikk greit. Kjørte vel ikke plettfritt, men ingen alvorlige feil. Til slutt nevnte jeg småting jeg kunne gjort bedre til sensor (viktig å vise selvinnsikt – sensor noterer/registrerer det meste du gjør), og fikk ros for å ha bremset ned til gangfart og tatt det rolig forbi en buss som hadde stoppet ved en holdeplass.

Anonym poster: 06c27304ed57a6356de1129a30cac41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet jeg fikk var "Hvor er nødlyset, og hva brukes det til". Haha.

Jeg gjorde ingen feil under oppkjøring, men søstra mi knota med fart og noe annet. Hun bestod på første forsøk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen spørsmål. På selve oppkjøringen gjorde jeg en del småfeil, og holdt faktisk på å kræsje (men var årvåken nok til å unngå det). Jeg hadde lite kjøretrening og var nok ikke en teknisk god sjåfør, men sensor sa at det viktigste var at han følte jeg var en sikker sjåfør, så jeg sto på første forsøk. Med at jeg var sikker mente han at jeg så meg for, sjekket speil og dødvinkel, ga tegn og så eventuelle farer som kunne oppstå, pluss at jeg holdt kontroll over bilen og ikke kjørte for fort. At jeg da hadde litt uelegante bakkestarter og en knotete parkering, var ikke så viktig. Men jeg tror det er forskjell på sensorer, kjørelæreren min fortalte om en sensor som strøk kandidater som ikke klarte lukeparkering på første forsøk (altså de måtte klare det uten å rette opp bilen på noen måte). Han var litt nervøs for at jeg skulle få den sensoren, men jeg slapp heldigvis unna.

Lykke til :)

Anonym poster: e2ae0597b7ed3105d1773f09e5f0b54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg kjørte opp fikk jeg ingen biltekniske spørsmål

men siden du skal ha oppkjøring på vinterføre så sjekk gradestokken og er den rundt null pluss minus så sjekk føret på bena først, så du får en følelse av hvor glatt det er, og husk at bremselengde endrer seg med føret, og er det akeføre så vær obs på sideveier og barn på akebrett, og husk at temperatur og føre kan forandre seg fort

på den skriflige prøven hadde jeg 3-4 feil og det var vel lov med 8 eller 9 , jeg husker ikke helt

det jeg fikk spørsmål om på oppkjøringen var om jeg ville prate, noe kjørelærer anbefalte å si nei til, det er for at sensor skal prøve å distrahere deg, men sier du nei du er for nervøs så blir det godtatt, da får du bare anvisnigene kjør til høgre der og etter det til venstre i neste kryss f.ex.

etter ca halv oppkjøring fikk jeg beskjeden ta til venstre der framme , og havnet i et byggefelt jeg ikke ante fantes, så jeg kjørte litt ekstra sakte der, og sensor spurte hvorfor jeg kjørte så sakte , jeg svarte at jeg hadde ikke ant at det var så mange hus der så jeg måtte se meg litt om også når han sendte meg på sightseeing , og siden jeg aldri har vært der aner jeg ikke hvor småveier er så barn kan komme veldig brått på, fikk vite da at der ligger en barnehage bak den husrekka er det en skole og borti der er det en butikk, og fra hovedveien så ser en tre hustak , men det ble sett på som poitivt at jeg var ekstra forsikyig der jeg var helt ukjent

men da jeg skulle inn på hovedveien igjen skjedde det jeg kunne strøket på, en syklist kom i ganske stor fart på gang og sykkelveien og i det han svinger ut i veibanen så retter han handa ut som signal på at han vil over veien , jeg står på bremsa, sensor rekker ikke reagere før bilen står stille, og det reddet førerkortet for meg, hadde sensor vært raskere enn meg til å bremse så hadde jeg strøket, selv om syklisten gorde feil med å ikke nesten stoppe/stoppe opp og så rette ut armen til tegn til at han ville over veien, det er alltid bilisten sin skyld om det blir sammenstøt med syklist

ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihopp

tusen takk for gode svar dere! :)

Hva har dette med sport og fritid å gjøre?

Anonym poster: 92b13641593664d4edfd4a5d1a7344ee

Det har vel noe med fritiden å gjøre? visste ikke at det var et så jævla stort problem for deg;)

Endret av heihopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har til sammen hatt 3 oppkjøringer, så har vel god erfaring i dette:p Strøk på den første, og sto på de to siste(mista lappen, så måtte kjøre opp på nytt igjen).

Første gangen, var 18 år, pissnervøs, lite kjøreerfaring, fikk den sensoren som var mest kjent for å stryke folk(han har heldigvis fått sparken i ettertid pga han er uegnet i jobben sin, umenneskelig type!). Det som gjorde meg mest nervøs var at sensoren sa ikke et jævla ord i løpet av turen, selv om jeg sa jeg ville snakke. Han hadde ikke sosiale antenner i hele tatt. I tillegg fikk jeg den verste kjøreruta man kan få, MIDT i byen, hvor jeg aldri hadde kjørt alene før. Presterte jo å nesten kjøre på rødt lys, fordi jeg brukte litt for lang tid for å se meg for, slik at det rakk å skifte farge. Allerede da skjønte jeg vel at det hadde skjært seg, og verre skulle det bli. Kjørte feil, lå i kollektivfeltet uten at jeg visste det osv.

Fikk ingen kontrollspørsmål på starten.

Andre gangen gikk det smertefritt. Fikk en superlett rute jeg kunne veldig godt fra før. En kjempehyggelig sensor som prata masse:) Hun hadde ingenting å utsette på kjøringa mi.

Tredje gangen gikk det også kjempefint. Da hadde jeg jo en god del kjøreerfaring også da etter å ha hatt lappen i ett år. Fikk en sensor som jeg prata masse med, og vi hadde masse felles interesser å snakke om(dette er alfa omega for meg, da jeg slipper å være nervøs). Kjørte ei rute jeg var litt kjent med fra før, så han hadde heller ikke noe å utsette på. Fikk ros for at jeg takla en situasjon jeg kom oppi kjempebra.

Kontrollspørsmål var om å sjekke at vindusviskerne funka.

Anonym poster: ad513de5541dd06ad5cc077c15c5b8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig lenge til jeg har oppkjøring. Det jeg lurte på er, hvordan spørsmål fikk dere? :) Og dere som har fått lappen, gjorde dere noe feil under kjøringen. Litt nervøs siden jeg har oppkjøring på vinteren.

He. Jeg hadde oppkjøring i dag, og bestod (til tross for at min kritiske kjørelærer mente jeg ikke ville bestå!).

Jeg trakk spørsmål blant flere lapper han holdt frem, og fikk i oppgave å slå på nødlyset. Gjorde det, og fikk spørsmål om det er noen andre lys som skal settes på sammen med dem. Svarte at nei, de lyser opp godt alene - og skal absolutt ikke kombineres med fjernlys. Han virket fornøyd, så begynte jeg å kjøre. Gjorde overraskende nok ingen alvorlige feil, skiftet felt litt sent forut for en rundkjøring, men han sa det var ok siden jeg ikke var lokalkjent. Ellers påpekte han at jeg et par ganger begynte å akselerere litt tidlige ut av rundkjøring. Ellers fint, sensor var kjempekoselig og det var god stemning i bilen, han sa jeg skulle slappe av og ikke tenke på at han var der. :-)

Anonym poster: c80f29e68552e9076311d3eb4d5a1c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...