Gå til innhold

Gastrisk bypass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så utrolig mange flinke det er her :) Blir så stolt over folk som går ned så mye og er så målbevisste! Dere har helt rett, dette burde jeg klare selv! Uff, tenk at jeg sitter her, ung og passe sprek, og tenker på operasjon for å gjøre det lettere for meg. Nei du, dere åpnet øynene mine. Jeg skal gjøre dette selv!!

Anonym poster: b3ef4af7ed78cc676c02ee62c20d5e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Man kan ikke reversere den fordi den delen av magen som blir lukket bort dør ut og funksjonen i magen forsvinner.

Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad

I teorien kan den sikkert det, men ikke i praksis.

Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad

Nei? Det dør ikke, og svinner ikke bort. De kobler magesekken bort så den ikke mottar mat, men den produserer galle og bukspyttkjertelen jobber fortsatt sammen med den opprinnelige magesekken, og man beholder tolvfingertarm etc, og denne "gamle" delen av fordøyelsen er koblet inn på den fungerende og gir viktige tarmsafter og hormoner inn i systemet. Ingen tarm blir fjernet, og alt blir sydd sammen så vevet dør ikke bort, det er fortsatt i funksjon, men de leder maten gjennom et mindre stykke tarm.

Operasjonen er reverserbar, ikke bare i teori, men også i praksis. Det er derimot sjelden at de gjør det, fordi den "funksjonelle" delen av tynntarmen etter operasjonen blir bedre på å ta opp næring, så de reverserer stort sett kun i tilfeller mage eller tarmkreft.

De fleste mennesker har ganske mange meter tynntarm og man kan overleve fint uten å rase ned i vekt med 1 meter tynntarm aktiv.

Jeg sier ikke at operasjonen er risikofri, det er heller ikke risikofritt å ta bort blindtarmen - men ikke skrem folk uten at du vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ihvertfall tenke seg om før man gjør dette, det er ikke en lett utvei.

Jeg har sett flere bivirkninger bla; nekrose i tarmen så store deler av tynnetarmen måtte fjernes. Dette førte til korttarm syndrom som er ganske alvorlig.

Operasjonssår som blir infisert og går mange,mange cm inn i magen og trengte hjelp av hjemmesykepleien i flere måneder.

Dårlig oppsugingsevne fra tarmen som fører til anemi, vitamin mangel, proteinmangel og generelt slapphet og ikke minst diaré.

Jeg er klar over at mange går ned veldig mange kilo og får god hjelp, men det er faktisk bivirkninger. Mat blir ikke det samme, det er mini,mini porsjoner man kan spise. Drikke gjør man utenom måltider ellers så blir magesekken full av drikke.

Anonym poster: 36a818107d241c54d82592e900792916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er bivirkninger på alle operasjoner, vis man skal tenke slik så blir man jo helt rar i hode.

å ta en slankeoperasjon er nok den siste utvei for de fleste som tar den. Og alt er ikke like lett for alle samme hva man sier. En slankeoperasjon er en stor hjelp for folk som ikke klarer det helt selv. Selv om man må gjøre om livstil, mat vaner osv uansett så er en operasjon veldig stor hjelp for dem som virkelig trenger det.

Anonym poster: b627ae2af1a74ed4b4631df9b7b7bbf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har et veldig godt liv etter GB!! kontakt meg gjerne på pm for mer gledelig historie:-)

Jeg vil gjerne sende om men du er gjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...