AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Hei. Jeg er overvektig, men ikke ekstremt. Jeg elsker mat, og klarer ikke holde meg til noen dietter for å slanke meg. Går kun i trening, men det alene gir ikke fullt resultat. Har hørt om Gastrisk bypass før, men lurer på om det er noen her inne som har tatt denne oprasjonen? Hvordan har livet vært etter dette? Anonym poster: b3ef4af7ed78cc676c02ee62c20d5e07
eva-80 Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Jepp, jeg tok den.. For noen uker siden. Gikk kjæmpefint. Ingen plager , og vekta er godt på vei ned. Du finner også masse informasjon på forumet : www.vektoperasjon.no. Bare skriv pm om du lurer på noe.
Støvkornet Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 Må man være veldig overvektig for å få denne operasjonen? Og hva slags mat kan du spise?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Takk for svar Eva-80. Var ikke så mye info på den siden, har tittet litt rundt på nettet ang denne operasjonen, men ville høre det fra "virkelige" mennesker Spør som over her: Hva kan du spise, og hvor mye? TS Anonym poster: b3ef4af7ed78cc676c02ee62c20d5e07
eva-80 Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Takk for svar Eva-80. Var ikke så mye info på den siden, har tittet litt rundt på nettet ang denne operasjonen, men ville høre det fra "virkelige" mennesker Spør som over her: Hva kan du spise, og hvor mye? TS Anonym poster: b3ef4af7ed78cc676c02ee62c20d5e07 Tja, jeg er i prøvefasen men så langt er det egentlig det meste, bortsett fra sukker... Tåler Marie kjeks men ikke vanlig syltetøy.. Syltetøy uten sukker har jeg ikke prøvd enda. Spiser vanlig mat andrehver time , spiser stort sett det meste men veldig små porsjoner. som et lite barneporsjon om gangen. I begynnelsen bare et halvt knekkebrød. Må spise masse protein. som kylling og fisk,.. nesten ikke tilbehør. drikker mellom måltidene. På vektoperasjon.no må du registrere deg og du kan komme inn på forum siden. Masse info og hjelp og diskusjoner der.
eva-80 Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Må man være veldig overvektig for å få denne operasjonen? Og hva slags mat kan du spise? For å få det påspandert ( for å bruke et styggt uttrykk ) må man ha Bmi over 40 i søketidspunktet. Må søke via fastlegen. Ved St Olavs Hospital i Trondheim får man alle tiders oppfølging. Hos privat er de ikke så nøye men noen og 30 er nok for å få det. Men må betale det selv Endret 30. oktober 2012 av eva-80
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 Da er nok jeg for "slank" gitt! Men det er en veldig spennende og resultatrik oprerasjon, så måtte bare høre! Men du må ha masse lykke til videre Eva Anonym poster: b3ef4af7ed78cc676c02ee62c20d5e07
eva-80 Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Tusen takk Vær glad du, at du slipper det, for det er ikke bare å bare... Men jeg brukt Noka pulver kur ( Eller noe annet som du måtte like smaken på ) med fantastisk resultat, bortsett fra at 15 kilo minus var ikke nok i mitt tilfelle Lykke til selv
Gjest Gjest_Erica Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 Ved GBP fjerner man jo deler av tarmsystemet i tillegg til å redusere magesekken. Har lyst til å nevne Sleeve-operasjon som kan være et godt alternativ, og slik jeg ser det, en mindre inngripen i kroppen siden det kun er magesekken som reduseres og tarmene får være i fred.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 det er stort sett solskinnshistoriene en får høre , men det finnes "bivirkninger" som kan være plagsomme, noen klarer ikke å stabilisere vekten når en har komt ned til ønsket vekt, noen får så lav blodprosent at de må ha jevnlige blodøverføringer, og noen får trøbbel med gallegangene at de klapper sammen og må opereres stenter i for å holde de åpne, at de gror sammen der de munner ut i tarmen, og sikkert andre "bivirkninger" også , men jeg personlig kjenner noen som har desse jeg var til forsamataler og undersøkelser og stilte spørsmål om hyppigheten av desse og om det fantes andre jeg burde vite om - jeg ble slettet av gastric bypass operasjonslista det syns jeg er like greit når legene ikke vil svare på spørsmål om hva som kan skje, hvor mange % av de som har tatt denne opereasjonen som får plager/bivirkninger , vil ikke jeg risikere å måtte leve med store plager og inn og ut av sykehus, og ikke kunne planlegge fremover over tid de neste 50 årene siden en gastic bypass ikke kan omgjøres, det mat-regimet og de bivirkningene en får etter gastric bypass må en leve med resten av livet men noe godt kom det ut av samtalene med ernæringsfysiologen, ikke gastroskopi-biopsiene - jeg har laktoseintoleranse så nå kan jeg spise uten magesmerter som sender meg ned på kne og kronisk diare, Anonym poster: a3ed0e34bac05f00244ec12766e38b5b 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 det er stort sett solskinnshistoriene en får høre , men det finnes "bivirkninger" som kan være plagsomme, noen klarer ikke å stabilisere vekten når en har komt ned til ønsket vekt, noen får så lav blodprosent at de må ha jevnlige blodøverføringer, og noen får trøbbel med gallegangene at de klapper sammen og må opereres stenter i for å holde de åpne, at de gror sammen der de munner ut i tarmen, og sikkert andre "bivirkninger" også , men jeg personlig kjenner noen som har desse Og noen dør. Til og med år etter operasjonen. GBP er ikke noe man skal ønske seg om man ikke trenger det. Anonym poster: aebb4b049d75d86a8276e1239550cce7
Gjest annemor30 Skrevet 31. oktober 2012 #12 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Ved GBP fjerner man jo deler av tarmsystemet i tillegg til å redusere magesekken. Har lyst til å nevne Sleeve-operasjon som kan være et godt alternativ, og slik jeg ser det, en mindre inngripen i kroppen siden det kun er magesekken som reduseres og tarmene får være i fred. Feil! En fjerner ingenting ved GBP;) En lukker det;) Dette fordi en kan reversere denne type inngrep. Endret 31. oktober 2012 av annemor30 1
alamigo Skrevet 31. oktober 2012 #13 Skrevet 31. oktober 2012 Du må vite at en slik operasjon i stor grad kan ødelegge matgleden du har.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #14 Skrevet 31. oktober 2012 Du må for all del ikke finne på å gjøre dette. Om du er overvektig, men ikke helt ekstremt, så klarer du å gå ned i vekt på egenhånd. Det hjelper ikke at du tar denne operasjonen og fortsetter å stappe i deg drit, du må uansett legge om matvanene dine, og da kan du likesågodt gjøre det uten de forferdelige bivirkningene, OG du kan kose deg med masse mat innimellom. Jeg er 160cm høy, veier 105kg og holder på å slanke meg. Har gått ned fra 129kg. Hver gang jeg er hos legen begynner han stadig å mase om slankeoperasjon, selv om det ikke er derfor jeg er der. Men jeg NEKTER. Jeg skal klare å gjøre dette selv, det livet man må leve etterpå er ikke verdt det. Jeg kan skjønne det for folk som veier 200kg og har mange andre sykdommer i tillegg, men er du frisk og rask så klarer du det! Maten må du gjøre noe med uansett. Jeg sliter i tillegg med hormonsykdom som gjør det vanskelig for meg, men jeg nekter å gi opp. Vurder heller å spandere på deg et Grete Roedekurs og noen timer med PT. Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #15 Skrevet 31. oktober 2012 Feil! En fjerner ingenting ved GBP;) En lukker det;) Dette fordi en kan reversere denne type inngrep. Man kan ikke reversere den fordi den delen av magen som blir lukket bort dør ut og funksjonen i magen forsvinner. Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #16 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg er 160cm høy, veier 105kg og holder på å slanke meg. Har gått ned fra 129kg. Så utrolig flink du er. Jeg er nesten like høy som deg, og har gått ned fra 108 til 89, er nødt å ta det i puljer. Nå har jeg svært stabil på rett under 90 kg en stund og er klar for å fortsette videre nedover. Anonym poster: aebb4b049d75d86a8276e1239550cce7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #17 Skrevet 31. oktober 2012 Du må for all del ikke finne på å gjøre dette. Om du er overvektig, men ikke helt ekstremt, så klarer du å gå ned i vekt på egenhånd. Det hjelper ikke at du tar denne operasjonen og fortsetter å stappe i deg drit, du må uansett legge om matvanene dine, og da kan du likesågodt gjøre det uten de forferdelige bivirkningene, OG du kan kose deg med masse mat innimellom. Jeg er 160cm høy, veier 105kg og holder på å slanke meg. Har gått ned fra 129kg. Hver gang jeg er hos legen begynner han stadig å mase om slankeoperasjon, selv om det ikke er derfor jeg er der. Men jeg NEKTER. Jeg skal klare å gjøre dette selv, det livet man må leve etterpå er ikke verdt det. Jeg kan skjønne det for folk som veier 200kg og har mange andre sykdommer i tillegg, men er du frisk og rask så klarer du det! Maten må du gjøre noe med uansett. Jeg sliter i tillegg med hormonsykdom som gjør det vanskelig for meg, men jeg nekter å gi opp. Vurder heller å spandere på deg et Grete Roedekurs og noen timer med PT. Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad Helt enig med deg! Og du er flink som har klart å gå ned helt på egenhånd. Jeg veier 105 kg og er 1.70 høy. Har gått opp og ned i vekt i årevis, men aldri i livet om jeg har vurdert å ta en slankeoperasjon for det. Selv om det er vanskelig å slanke seg og holde vekten etterpå, så vil jeg ikke gi opp. En dag skal jeg klare å få vekten ned på et akseptabelt nivå. Og det skal jeg klare UTEN operasjon. Min lege maste også om slankeoperasjon, selv om min BMI faktisk lå godt under grensen for å få det innvilget. Man lurer jo på om legene holder på med en slags slankeoperasjons-kampanje eller noe, slik som de maser. Jeg ble dessuten ganske såret over forslaget, siden jeg faktisk ikke var SÅ stor. Jeg kjenner selv flere som har tatt operasjonen, og det er ingen dans på roser akkurat. Noen har blitt underernærte, rynkete og stygge, andre er på god vei opp i vekt igjen. I tillegg er det en mengde matvarer de ikke kan spise, og de må ta vitaminer etc. resten av livet++++ Operasjonen er omfattende og kan ikke reversers, og vi kjenner ikke s godt til langtidsvirkninger. Er alt dette verdt å gå gjennom for å bli tynn? Etter min mening, NEI! Anonym poster: c0506e42a2675302a6f1a1a4abe25e77
Gjest annemor30 Skrevet 31. oktober 2012 #18 Skrevet 31. oktober 2012 Man kan ikke reversere den fordi den delen av magen som blir lukket bort dør ut og funksjonen i magen forsvinner. Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad Jo,det kan de da! Det er tarmer her også vettu;-) Grunnen til at ingenting fjernes er hvis en blir rammet av kreft i tarm så reverseres GBP;)
Gjest annemor30 Skrevet 31. oktober 2012 #19 Skrevet 31. oktober 2012 Helt enig med deg! Og du er flink som har klart å gå ned helt på egenhånd. Jeg veier 105 kg og er 1.70 høy. Har gått opp og ned i vekt i årevis, men aldri i livet om jeg har vurdert å ta en slankeoperasjon for det. Selv om det er vanskelig å slanke seg og holde vekten etterpå, så vil jeg ikke gi opp. En dag skal jeg klare å få vekten ned på et akseptabelt nivå. Og det skal jeg klare UTEN operasjon. Min lege maste også om slankeoperasjon, selv om min BMI faktisk lå godt under grensen for å få det innvilget. Man lurer jo på om legene holder på med en slags slankeoperasjons-kampanje eller noe, slik som de maser. Jeg ble dessuten ganske såret over forslaget, siden jeg faktisk ikke var SÅ stor. Jeg kjenner selv flere som har tatt operasjonen, og det er ingen dans på roser akkurat. Noen har blitt underernærte, rynkete og stygge, andre er på god vei opp i vekt igjen. I tillegg er det en mengde matvarer de ikke kan spise, og de må ta vitaminer etc. resten av livet++++ Operasjonen er omfattende og kan ikke reversers, og vi kjenner ikke s godt til langtidsvirkninger. Er alt dette verdt å gå gjennom for å bli tynn? Etter min mening, NEI! Anonym poster: c0506e42a2675302a6f1a1a4abe25e77 Vitaminer resten av livet ja.. Det er småtteri iforhold til at en dør av hjerteinfarkt 40 år gammel pga overvekt ihvertfall!
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #20 Skrevet 31. oktober 2012 Jo,det kan de da! Det er tarmer her også vettu;-) Grunnen til at ingenting fjernes er hvis en blir rammet av kreft i tarm så reverseres GBP;) I teorien kan den sikkert det, men ikke i praksis. Anonym poster: a3f86f9dfa8576e172a59382094388ad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå