Gå til innhold

Ta opp lån i en alder av 17 år?

Brystholder

Anbefalte innlegg

Nå sliter jeg litt her. Jeg er 17 år og akkurat kommer ut i "voksenlivet". Da jeg begynte på videregående i høst måtte jeg flytte på internat fordi skolen ligger langt hjemmefra. Jeg fikk også lov til å ha med hesten min hit.

Dette blir jo selvsagt noen utgifter. For første gang måtte jeg betale mine egne regninger. Før jeg flyttet opp hadde pappa regnet ut at hvis han betalte 1300 i måneden + stipendet mitt hadde jeg råd til alt. Der tok han grundig feil.

Regningene hoper seg opp.. Hovslager, dyrlege, stalleie og bo. Jeg fikk betalt for den første måneden, men nå har jeg en regning som må betales i morra og jeg har null på konto. Pappa er ikke lett å få tak i, er jeg heldig svarer han et par dager etter jeg har prøvd å kontakte han. Mamma betaler ingenting.

Nå er det så ille at jeg ikke har råd til mat til meg selv. Da lever jeg på middag en gang om dagen som vi får på internatet. jeg overlever på det, hater å spørre om penger!

Pappa vil at jeg skal ta opp lån, han skulle fikse det. Som han sa for en måned siden.. Da slipper jo han å betale noe. Men jeg tenker jo på framtiden.. Hva hvis jeg går videre på skole, må jeg ta opp et lån til da?

det er enten dette eller å sende hesten hjem, noe som vil knuse meg fullstendig. Jeg går rundt å tenker på dette hele tiden, gråter om nettene og er i dårlig humør om dagen. det tærer veldig på meg. Nå har jeg også måttet slutte hos kiropraktor fordi jeg ikke har råd. Huff, dette ble et klageinnlegg!

Hva ville dere gjort?

Endret av Brystholder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du borteboerstipend og barnetrygda?

Foreldrene dine har fortsatt forsørgerplikt for deg, men hestehold er ikke inkludert i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regningene hoper seg opp. Hovslager, dyrlege, stalleie og bo.

Nå er det så ille at jeg ikke har råd til mat til meg selv.

Hva ville dere gjort?

Det er fristende å si at hest er best, som pølse.

Men seriøst, du har ikke penger til mat, men du har råd til hest? Hvis du ikke selv ser svaret, så vil jeg anbefale luksusfellen fra 17.10.2012: http://www.tv3play.no/play/284228/?autostart=true.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg av alle forstår hvor viktig kjæledyr er, og hvor knyttet man blir til sitt kjæledyr, men saken er; du har faktisk ikke råd til å ha denne hesten. Og denne hesten passer jo tydeligvis ikke inn i livet ditt nå. Så når du sier at du skal sende den hjem igjen, innebærer det å sende hesten hjem til foreldrene dine, eller hva mener du? Hvis det er snakk om at foreldrene dine skal ha hesten mens du går på skolen, syns jeg det er det eneste riktige å gjøre. Denne hesten trenger det den trenger. Og leve uten hesten en stund er kjipt - men å utsette regninger, få betalingsanmerkninger, rote til økonomien og leve på èn middag om dagen, er mye verre.

Egentlig er jeg litt sjokkert over at foreldrene dine lar deg leve på denne måten. Du er jo faktisk ikke myndig enda. Med andre ord, du kan ikke stå som lånetaker for lån. Så at faren din sier at han skal ta opp lån i ditt navn, eller hva han mener, er ganske sykt. Han plikter å hjelpe deg så lenge du går på skolen, og det samme gjelder moren din. Har foreldrene dine økonomi til å hjelpe deg mer enn dette? Hvem skulle betalt for hesten dersom den bodde hos foreldrene dine?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg av alle forstår hvor viktig kjæledyr er, og hvor knyttet man blir til sitt kjæledyr, men saken er; du har faktisk ikke råd til å ha denne hesten. Og denne hesten passer jo tydeligvis ikke inn i livet ditt nå. Så når du sier at du skal sende den hjem igjen, innebærer det å sende hesten hjem til foreldrene dine, eller hva mener du? Hvis det er snakk om at foreldrene dine skal ha hesten mens du går på skolen, syns jeg det er det eneste riktige å gjøre. Denne hesten trenger det den trenger. Og leve uten hesten en stund er kjipt - men å utsette regninger, få betalingsanmerkninger, rote til økonomien og leve på èn middag om dagen, er mye verre.

Egentlig er jeg litt sjokkert over at foreldrene dine lar deg leve på denne måten. Du er jo faktisk ikke myndig enda. Med andre ord, du kan ikke stå som lånetaker for lån. Så at faren din sier at han skal ta opp lån i ditt navn, eller hva han mener, er ganske sykt. Han plikter å hjelpe deg så lenge du går på skolen, og det samme gjelder moren din. Har foreldrene dine økonomi til å hjelpe deg mer enn dette? Hvem skulle betalt for hesten dersom den bodde hos foreldrene dine?

Hvis jeg sender hjem hesten blir den stående hos hun som tidligere var min stemor. Hun, pappa og jeg bodde sammen på en gård, vi hadde en hest hver. De flyttet fra hverandre nå nylig. Foreldrene mine vet ikke at jeg ikke har råd til mat, fordi jeg vil ikke be om mer penger enn nødvendig.

Min mor har ikke råd til å betale noenting sier hun.. faren min tjener hvertfall for mye til at jeg kan få grunnstipend så han tjener godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg sender hjem hesten blir den stående hos hun som tidligere var min stemor. Hun, pappa og jeg bodde sammen på en gård, vi hadde en hest hver. De flyttet fra hverandre nå nylig. Foreldrene mine vet ikke at jeg ikke har råd til mat, fordi jeg vil ikke be om mer penger enn nødvendig.

Min mor har ikke råd til å betale noenting sier hun.. faren min tjener hvertfall for mye til at jeg kan få grunnstipend så han tjener godt.

Fortell faren din hvordan du har det. Spør om han kan låne deg mer penger. Svelg stoltheten din - dette handler om livet og helsa di. Og snakk med stemoren din om situasjonen med hesten din. Kanskje er det greit for henne at den bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å beholde hesten så må du få deg en kveld- /helgejobb.

Med skole og jobb, har hun vel ikke tid til hesten også eller? Så da blir det vel ett fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16 og bor for meg selv jeg og. Jeg får 6000 av foreldrene mine hver måned (4000 av pappa og 2000 av mamma) fordi det er barnebidragspenger + nav sin barnetrygd og utvidet barnetrygd. Jeg sparer en tusenlapp i måneden slik at jeg kan overleve når barnebidragspengene tar slutt når jeg er 18. Du som 17-åring har krav på at foreldrene dine hjelper deg økonomisk.

Anonym poster: 0901ff5d09b3a972969a8ecf1b205884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å beholde hesten så må du få deg en kvelds- /helgejobb.

Kveldsjobb har jeg desverre ikke tid til. Jeg jobber i helger så mye jeg kan. Har skjedd at jeg har jobber 11 timer i strekk, alt for penger. Litt vanskelig å jobbe da ryggen min er helt ødelagt. huff, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16 og bor for meg selv jeg og. Jeg får 6000 av foreldrene mine hver måned (4000 av pappa og 2000 av mamma) fordi det er barnebidragspenger + nav sin barnetrygd og utvidet barnetrygd. Jeg sparer en tusenlapp i måneden slik at jeg kan overleve når barnebidragspengene tar slutt når jeg er 18. Du som 17-åring har krav på at foreldrene dine hjelper deg økonomisk.

Foreldrene (faren, i alle fall) hjelper jo henne økonomisk, med 1300 kroner i måneden. Å betale for hesten hennes er vel ikke et krav, man overlever fint uten hest.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist situasjon du er i, men jeg bare prøver å få en oversikt over inntekten din.

Får du borteboerstipend + barnetrygd + inntekt fra helgejobbing + 1200kr i måneden? Pluss muligens småbeløp i jule- og bursdagsgaver?

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både jobbet, gikk på skole og hadde hest når jeg var på den alderen, og det er fint mulig å kombinere hvis man står på. Jobbet ikke ofte, bare et par dager i uken, men det var nok til å dekke opp hesten, så stipend og diverse gikk til husleie, regninger og mat. Men dette må man selvfølgelig vurdere selv, akkurat nå er jo selvfølgelig det viktigste å fullføre skolen, å ikke slite seg ut med alt for mange ting på en gang.

Om man syntes det blir for mye med hest skole og jobb på samme dager, kan man jo også tenke på å kanskje ha en forrytter/hestepasser de dagene som er knappest med tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene (faren, i alle fall) hjelper jo henne økonomisk, med 1300 kroner i måneden. Å betale for hesten hennes er vel ikke et krav, man overlever fint uten hest.

Siden faren og moren er skilt, antar jeg at faren betaler barnebidrag til moren. Jeg mener at det er penger TS skal ha. TS sier at faren tjener godt, så da kan jeg tenke meg at det er en god del mer enn 1300 i måneden faren har gitt til moren.

Jeg er enig med det med hesten, men på under 6000 kroner fra lånekassen i måneden + 1300 kommer man ikke så veldig langt med om man har en husleie, strøm, telefonregning, nye klær osv å betale altså! (og mat selvfølgelig)

Jeg betaler 4000 bare i husleie og strøm hver måned og det er veldig billig i forhold til andre jeg kjenner.

Kun maten jeg spiser koster 2500 i måneden! (Middagen må jeg lage selv)

Så kanskje TS bare må tørre å spørre faren om litt mer penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden faren og moren er skilt, antar jeg at faren betaler barnebidrag til moren. Jeg mener at det er penger TS skal ha. TS sier at faren tjener godt, så da kan jeg tenke meg at det er en god del mer enn 1300 i måneden faren har gitt til moren.

Jeg er enig med det med hesten, men på under 6000 kroner fra lånekassen i måneden + 1300 kommer man ikke så veldig langt med om man har en husleie, strøm, telefonregning, nye klær osv å betale altså! (og mat selvfølgelig)

Jeg betaler 4000 bare i husleie og strøm hver måned og det er veldig billig i forhold til andre jeg kjenner.

Jeg vet ikke hvordan det er med barnebidrag, tror det er mamma som betaler pappa da adressa mi står på han. Han ville egentlig bare betale 1000 i måneden, men han strakk seg til 1300..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist situasjon du er i, men jeg bare prøver å få en oversikt over inntekten din.

Får du borteboerstipend + barnetrygd + inntekt fra helgejobbing + 1200kr i måneden? Pluss muligens småbeløp i jule- og bursdagsgaver?

Jeg får bortebostipend, inntekt fra helgejobbing og 1300 av pappa i måneden. Inntekten fra helgejobbinga kommer ikke hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bortebostipend, inntekt fra helgejobbing og 1300 av pappa i måneden. Inntekten fra helgejobbinga kommer ikke hver måned.

Da burde du redegjøre for hva av barnetrygd og -bidrag hovedforsørgeren din mottar, og hva disse pengene går til. :)

Dessuten syns jeg det er det helt legitimt å ønske seg penger (evnt. gavekort på hestegreier) til jul når man er student.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Jeg er selv skilsmissebarn, så vet at den TS ikke bor med egentlig skal betale penger til den hun bor med. Vet ikke hvordan det fungerer når hun bor på internat, rett og slett.

Uansett, om faren tjener for mye til at hun kan få grunnstipend, så tjener han godt. Min far tjener også godt, men siden jeg ikke bodde hos han, men hos mamma, så fikk jeg grunnstipend. Siden TS ikke får grunnstipend regner jeg med at hun "er registrert" boende hos faren, og dermed er det ikke FAREN med sin gode inntekt som skal betale barnebidrag, men moren. Om moren tjener dårlig får hun vel ikke særlig mye uansett?

Edit: Ser nå ar det er kommet nye innlegg, hvor TS sier at hun er registrert hos faren. Det forklarer jo endel...

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...