Gå til innhold

Beregning av aap: 3600 kr brutto i mnd.... :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jøss. Hvis du aldri har vært i jobb så får du så mye? Lønner seg ikke å jobbe for mange da! Dette er jo mer enn mange får i lønn. Får du det, kun AAP på 16.000 i md UTEN å noen sinne ha jobbet? Uten noen som helst tillegg - kun AAP???

Anonym poster: 2ee4c728372686c9b0da2b38eb53f9b3

Skrev litt lenger nede at jeg har ung ufør :)

Anonym poster: 2c9b050c2f269fb53207b039237c1ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blah blah

Det er ikke meg du har sitert, men vedkommende som skrev det må ha ung ufør-tillegg for å få så mye utbetalt per måned. Minstesats AAP vil gi en brutto månedsinntekt på ca 13 500 kroner i mnd (6320 kroner utbetalt hver 14. dag). Får man AAP har man utbetalt 2G i løpet av et år, har man ung ufør-tillegg får man til sammen 2,4G i året. (Det finnes også andre tillegg som f.eks. barnetillegg, les mer om det her)

Det er IKKE forskjell på hvor mye minstesatsen er, den er felles for alle over hele landet. Får man innvilget AAP kan man IKKE få under minstesats utbetalt. Det er derfor det heter minstesats.

Anonym poster: 98d81b89c346321d56da84a4c9adab15

Så rart. Brutto får jeg 11.000:- og jeg får minstesats.

Så joda, man det ER forskjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, min søster får 9000 utbetalt i mnd og det er minstesats.. Merkelige greier.

Anonym poster: 62bcb8b798c97a977bc1cbb3b7b3a2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev litt lenger nede at jeg har ung ufør :)

Anonym poster: 2c9b050c2f269fb53207b039237c1ecf

Ja ok. Så det nå. Da var jo svaret ditt irrelevant egentlig. Derfor jeg stusset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Brutto får jeg 11.000:- og jeg får minstesats.

Så joda, man det ER forskjeller

Hvordan får du minstesats til å bli 11 000 i mnd? Minstesats AAP er 2G i året, 82 122 kroner * 2 = 164 244 kroner, delt på 12 måneder = 13 687 kroner i mnd.

Dere som regner ut hva dere får i måneden må IKKE gange 14. dagersbeløpet med 2, da det blir feil. Det er mer enn 28 dager i en måned. Det korrekte blir å gå ut i fra grunnbeløpet, eller å gange brutto per utbetaling med 26 (52 uker i året, utbetaling annenhver), og dele på 12. Jeg mistenker det er her mange gjør feil, samt at mange nok blander brutto og netto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det dette dere vil? Leve på nav? Hva bedriver dere dagene med? Man kan da ikke forvente at nav skal pøse ut penger til dere og at dere da kan kjøpe det siste nye innen,klær, mote, interiør, og leve likt slik de som jobber gjør? Det skal lønne seg og jobbe. men hvis man får 16 000 av å trø hjemme, så er noe galt et sted. Jeg er i jobb, ikke fulltid pga barna mine da, men jeg har lønnen min og 2 barnetrygder. Har da utbetalt 14 000 i mnd. Hvordan får dere AAP uten å ha jobbet, hva er kriteriene?? Psykisk syk? Jeg har mann altså, og han jobber også, så vi klarer oss fint, men kjenner jeg blir så sur når friske folk heller vil nave enn å skaffe seg en jobb.

Anonym poster: 55ca6be195923f111f9b5553f9d36709

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å bli sur, for det er ikke slik som du tror det er. Naving er ikke så utbredt og man får ikke 16000 hverken brutto eller netto om man ikke har jobbet før og ikke har noen tillegg. Du kan trøste deg med at mennesker som lever av staten blir sett ned på hele tiden.

Anonym poster: 2f59fc8caec5325b5ea103a5dbdc2118

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det dette dere vil? Leve på nav? Hva bedriver dere dagene med? Man kan da ikke forvente at nav skal pøse ut penger til dere og at dere da kan kjøpe det siste nye innen,klær, mote, interiør, og leve likt slik de som jobber gjør? Det skal lønne seg og jobbe. men hvis man får 16 000 av å trø hjemme, så er noe galt et sted. Jeg er i jobb, ikke fulltid pga barna mine da, men jeg har lønnen min og 2 barnetrygder. Har da utbetalt 14 000 i mnd. Hvordan får dere AAP uten å ha jobbet, hva er kriteriene?? Psykisk syk? Jeg har mann altså, og han jobber også, så vi klarer oss fint, men kjenner jeg blir så sur når friske folk heller vil nave enn å skaffe seg en jobb.

Ja, hvis man får AAP så trør man bare hjemme og har ingen ambisjoner i livet. :sarkasme:

§ 11-5. Nedsatt arbeidsevne

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått arbeidsevnen nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid.

Når det vurderes om arbeidsevnen er nedsatt i en slik grad at vedkommende hindres i å beholde eller skaffe seg inntektsgivende arbeid, skal det blant annet legges vekt på helse, alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn, interesser, ønsker, muligheter for å gå tilbake til nåværende arbeidsgiver, arbeidsmuligheter på hjemstedet og arbeidsmuligheter på andre steder der det er rimelig at vedkommende tar arbeid.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-035.html

Anonym poster: 940b3c780bd21a9a80a0ad29158aa791

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å bli sur, for det er ikke slik som du tror det er. Naving er ikke så utbredt og man får ikke 16000 hverken brutto eller netto om man ikke har jobbet før og ikke har noen tillegg. Du kan trøste deg med at mennesker som lever av staten blir sett ned på hele tiden.

Her tror jeg du tar feil, dessverre.

Anonym poster: fc886e51b288f622c7a508830b9c22c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "lever på Staten" og føler heldigvis ikke at jeg blir sett ned på. Men med god grunn går jeg fortiden på AAP og er glad vi har et så godt velferdssystem i Norge. At du ser ned på folk som mottar søtte fra NAV sier mest om deg.

PS. Jeg er ny i tråden og ikke noen av de andre AB'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløst innlegg. Hva er alternativet til å leve på nav? Å bo på gata og tigge? Alle kan få AAP selv om de ikke har jobbet så lenge de er for syke til å jobbe. Kriteriene er at du må være syk. Hvor du får fra at friske folk naver i stedet for å skaffe seg en jobb må gudene vite.

Anonym poster: 585fb8f43c256b33145122b4c54e0ba2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få arbeidsavklaringspenger er det ingen krav om at man må ha hatt inntekt tidligere. Et av kravene for å få AAP er at man har arbeidsevnen nedsatt med minst 50%. Dette må være dokumentert fra en lege, altså kan man ikke bare "bestemme seg for å ikke jobbe".

AAP er noe man får i en periode for å, som navnet sier, avklare om/hvordan man kan jobbe. I denne perioden må man jobbe med de tingene som gjør at man fikk AAP i utgangspunktet, for eksempel må man dersom man er syk gå i behandling og prøve å bli frisk igjen.

Jeg har AAP pga en kronisk sykdom, og det er ikke spesielt kult å se folk på sin egen alder bli ferdig utdannet og få fast jobb mens jeg sitter her uten utdanning, uten jobb, med en alvorlig sykdom og akkurat får pengene til å strekke til. Det er absolutt ikke noe jeg har valgt, og om jeg kunne velge å trylle meg selv frisk ville jeg selvsagt gjort det. Jeg er likevel veldig glad for at vi i Norge har et system som gjør at jeg faktisk får noe utbetalt i denne perioden, for ellers hadde jeg faktisk måttet bo på gata. Grunnen til at jeg ikke jobber er ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke kan.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Hvordan får du minstesats til å bli 11 000 i mnd? Minstesats AAP er 2G i året, 82 122 kroner * 2 = 164 244 kroner, delt på 12 måneder = 13 687 kroner i mnd.

Dere som regner ut hva dere får i måneden må IKKE gange 14. dagersbeløpet med 2, da det blir feil. Det er mer enn 28 dager i en måned. Det korrekte blir å gå ut i fra grunnbeløpet, eller å gange brutto per utbetaling med 26 (52 uker i året, utbetaling annenhver), og dele på 12. Jeg mistenker det er her mange gjør feil, samt at mange nok blander brutto og netto.

Jeg ganger ikke med to, men regner en hel måned.

11.000:- er hva jeg får brutto.

Med så lite penger så er det ikke slik at jeg tar feil og det egebtlig er netto...man vet om hver eneste krone man får inn på konto ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningsløst innlegg. Hva er alternativet til å leve på nav? Å bo på gata og tigge? Alle kan få AAP selv om de ikke har jobbet så lenge de er for syke til å jobbe. Kriteriene er at du må være syk. Hvor du får fra at friske folk naver i stedet for å skaffe seg en jobb må gudene vite.

Anonym poster: 585fb8f43c256b33145122b4c54e0ba2

Ikke meg du siterte, men selv kjenner jeg flere som naver når de fint kunne hatt en jobb. De har bare lært at å være nedfor og umotivert løses med å kalle det depresjon og dermed motta penger. Disse er ikke mine venner lengre, for å si det sånn... Å påberope seg psykiske problemer er skremmende enkelt bare man går inn for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Hva jeg vil? Jeg vil da helst være frisk og jobbe, men slik er det ikke for alle.

Ikke krever jeg det siste innen mote og interiør heller, men når man har to slitne truser igjen i skuffen og må velge mellom mat eller truser så sier det seg at det ikke er lukrativt heller.

Jeg har ingen vinterjakke. Jeg har heller ikke vintersko. Jeg bruker klærne til de er ødelagte, reparerer dem og bruker dem enda litt til.

Det sier seg jo selv at jeg heller ville hatt en jobb, som øker det sosiale nettverket, som gjør at jeg får mer penger i måneden og kan kjøpe meg det jeg trenger.

Majoriteten av oss som går på Nav vil jo helst ha et godt liv og ikke sitte hjemme hver dag og telle kroner og håpe på at man klarer seg til neste måned

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majoriteten av oss som går på Nav vil jo helst ha et godt liv og ikke sitte hjemme hver dag og telle kroner og håpe på at man klarer seg til neste måned

Sånn er det jo for mange som jobber også. Ikke alle som jobber har romslig økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettavise...icle3374185.ece

Jeg vil legge til at jeg ikke ser ned på mennesker som er på trygd, som noen her beklaget meg for.

Eh, man trenger ikke være under 18 og gå på sosialstøtte for å være naver, så denne artikkelen ser jeg ikke som særlig relevant. Du kan jo også lese denne i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du siterte, men selv kjenner jeg flere som naver når de fint kunne hatt en jobb. De har bare lært at å være nedfor og umotivert løses med å kalle det depresjon og dermed motta penger. Disse er ikke mine venner lengre, for å si det sånn... Å påberope seg psykiske problemer er skremmende enkelt bare man går inn for det.

Vel, jeg som startet denne tråden har slitt med mye helt fra barndom av... Tror ikke jeg som barn kunne tenke bevisst at "ja, nå skal jeg spille angst og depresjon sånn at jeg kan få leve på staten når jeg blir 18!"

Man påberoper seg jo ikke noe når man faktisk er nødt til å gå gjennom utredninger av profesjonelle for å få en diagnose??

Kjenner jeg blir så jævlig provosert av sånne som deg, som mener at man bare skal sparke seg selv å ræva liksom... Det ER ikke sånn! Hvis man ikke har opplevd å være syk selv, så har man absolutt ingen grunnlag for å trekke sånne konklusjoner!

Anonym poster: 62bcb8b798c97a977bc1cbb3b7b3a2e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne naut som meg? Hva vet du om meg egentlig? Annet enn jeg ikke tolererer folk som sparker dem som ligger nede? Du er patetisk.

Anonym poster: 940b3c780bd21a9a80a0ad29158aa791

Da er spørsmålet mitt til deg såpass essensielt i denne usaklige og ubrukelige diskusjonen ganske enkelt:

Hva vet du om meg og min intellektuelle kapasitet?

Spiller egentlig ingen rolle hva du svarer, jeg ser overhodet ikke poenget i vie deg oppmerksomhet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...