Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #41 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg har erfart eller dvs kjøpt en registrert hund fra en godkjent oppdretter, denne erfaringen skulle jeg gjerne ha vært foruten. Hunden har dårlig gemytt og hans far har avkom som mister synet mer og mer for hvert år som går. Registrert og kontrolert avl er ikke alltid det samme som en garanti for en flott og frisk hund. Det gjøres helt sikkert masse god jobb rundt om i forhold til avl, jeg sikter mye til hvordan avl og godkjenninger blir styrt. For meg som bare er en vanlig hundeeier uten så stor kunnskap på området avl må jeg si at de blandingshundene jeg har eid har hatt en mye bedre kvaliteter enn den registrerte renrasede hunden min. Det vil for meg si at papirer osv har liten verdi og at folk som påstår at renraset avl kun er det riktige ikke har de samme erfaringene som meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. november 2012 #42 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg har erfart eller dvs kjøpt en registrert hund fra en godkjent oppdretter, denne erfaringen skulle jeg gjerne ha vært foruten. Hunden har dårlig gemytt og hans far har avkom som mister synet mer og mer for hvert år som går. Registrert og kontrolert avl er ikke alltid det samme som en garanti for en flott og frisk hund. Det gjøres helt sikkert masse god jobb rundt om i forhold til avl, jeg sikter mye til hvordan avl og godkjenninger blir styrt. For meg som bare er en vanlig hundeeier uten så stor kunnskap på området avl må jeg si at de blandingshundene jeg har eid har hatt en mye bedre kvaliteter enn den registrerte renrasede hunden min. Det vil for meg si at papirer osv har liten verdi og at folk som påstår at renraset avl kun er det riktige ikke har de samme erfaringene som meg. Godkjent oppdretter er ikke det samme som seriøs oppdretter, og kontrollert avl er ikke det samme som bra avl, dessverre, men det hadde vært flott om det var. Ville gjort det mye enklere å ikke gå seg vill i jungelen av oppdrettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. november 2012 #43 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg vet veldig godt at det er sykdom i renrasa også. Og det er mye av det der også. Men man har større forutsetning for å vite hva man går til, enn med blandingsavl. Og skal man ha en hund, så skal man faktisk sette seg grunndig inn i hva det er for en hund man skaffer seg. Men man har aldri noen garanti. Hverken når det gjelder blandinger eller renrasa. Alle raser er avlet for et bruk og et temperament. Det er denne grunnen folk bør handle hund ut i fra. Ikke fordi de liker utseendet på en hund. På blandingsavl så blir det gjerne utseendet, som styrer valget, for man vet jo ikke like godt hva slags bruksegenskaper som råder sterkest i hunden. Derfor ender veldig mange blandingshunder opp hos veterinæren med en sprøyte. Fordi den ikke funker som den skal i eiers øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #44 Del Skrevet 6. november 2012 Godkjent oppdretter er ikke det samme som seriøs oppdretter, og kontrollert avl er ikke det samme som bra avl, dessverre, men det hadde vært flott om det var. Ville gjort det mye enklere å ikke gå seg vill i jungelen av oppdrettere. Det er vel dette jeg vil frem til. Ved kjøp av hund så vil vel de fleste tenke at en registrert hund=kvalitet. Det skal jo liksom være et kvalitetsstempel.. Det er etter at jeg har forstått at dette ikke stemmer at jeg ofte sier i diskusjoner at det er ikke alltid det er så galt å kjøpe en blandingshund som så mange påstår kontra det å kjøpe reg hund. For meg blir det litt absurd at folk rakker ned på blandingsavl og påstår at renraset avl er det eneste rette når virkeligheten ikke alltid fortoner seg slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. november 2012 #45 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg mener, at gjør man jobben sin som valpekjøper så vil det lønne seg å kjøpe renraset. Men det er klart, blandingsvalper vil alltid eksistere og de trenger et hjem de også, men da syns jeg man skal gjøre sitt beste for å finne seg en blandingsvalp av to renraser med kjente stamtavler, og gjøre samme jobben som valpekjøper som om man skulle kjøpt en valp til 12.000 Ikke gå etter utseendet eller pris, eller fordi en bekjent har valper, gå etter trygghet, sikkerhet, forutsigbarhet og historie i så stor grad det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #46 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg vet veldig godt at det er sykdom i renrasa også. Og det er mye av det der også. Men man har større forutsetning for å vite hva man går til, enn med blandingsavl. Og skal man ha en hund, så skal man faktisk sette seg grunndig inn i hva det er for en hund man skaffer seg. Men man har aldri noen garanti. Hverken når det gjelder blandinger eller renrasa. Alle raser er avlet for et bruk og et temperament. Det er denne grunnen folk bør handle hund ut i fra. Ikke fordi de liker utseendet på en hund. På blandingsavl så blir det gjerne utseendet, som styrer valget, for man vet jo ikke like godt hva slags bruksegenskaper som råder sterkest i hunden. Derfor ender veldig mange blandingshunder opp hos veterinæren med en sprøyte. Fordi den ikke funker som den skal i eiers øyne. Om folk i utganspunktet kjøper hund etter utseende så er vel oddsene små for at de skal lykkes uansett. Det kreves kunnskap for å velge rett hund, men om det er blanding av to til tre raser så vil jeg mene at det ikke er umulig å sette seg inn i hundens bruksegenskaper. Jeg synes å se at de fleste hunder som blir omplassert som oftest er store raser, uavhengig om de er blandinger eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. november 2012 #47 Del Skrevet 6. november 2012 Om folk i utganspunktet kjøper hund etter utseende så er vel oddsene små for at de skal lykkes uansett. Det kreves kunnskap for å velge rett hund, men om det er blanding av to til tre raser så vil jeg mene at det ikke er umulig å sette seg inn i hundens bruksegenskaper. Jeg synes å se at de fleste hunder som blir omplassert som oftest er store raser, uavhengig om de er blandinger eller ikke. Man må selvfølgelig også lese seg opp på rasene hunden er mikset av og avgjøre om den passer til livsstilen ens. Gjør man ikke det kan det fort bli totalkræsj. Det finnes jo blandingsraser man ikke bør ta i med ildtang engang fordi miksen er så borti natta feil på alle måter. Onkelen min har en mops/ovnsrørmiks, er bare et spørsmål om tid før den knekker sammen som et trekkspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #48 Del Skrevet 6. november 2012 Når jeg til neste år en gang skal få meg et nytt familiemedlem blir det blandingsrase. Renrasede blir rett og slett for dyrt, jeg har ikke tusenvis av kroner liggende klar til hundekjøp. Jeg har råd til veterinær, vaksiner og andre obligatoriske utgifter så jeg trenger ikke få svar om at jeg ikke bør skaffe meg hund da. Tipper det er derfor så mange har blandingshunder nettopp fordi rasehunder er så svindyrt. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #49 Del Skrevet 6. november 2012 Man må selvfølgelig også lese seg opp på rasene hunden er mikset av og avgjøre om den passer til livsstilen ens. Gjør man ikke det kan det fort bli totalkræsj. Det finnes jo blandingsraser man ikke bør ta i med ildtang engang fordi miksen er så borti natta feil på alle måter. Onkelen min har en mops/ovnsrørmiks, er bare et spørsmål om tid før den knekker sammen som et trekkspill. Også har vi det med pels. En blandig av feks cocker og puddel vil som oftest gi en helvettes pels å stelle. Den blir så tykk og så lett tovete at det rett og slett blir en plage for hunden og antagelig en overaskende krevende jobb for kjøperen. Min holdning er at man må vite hva man velger og kunne endel om de ulike rasene. Er man inneforstått med dette så synes jeg det spiller liten rolle om en hund er renraset eller ikke. Gamle tante Olga bør jo ikke kjøpe en blanding av border collie og jack russel, men hun kunne nok fint ha skaffet seg en blanding av kinesisk nakenhund og puddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 6. november 2012 #50 Del Skrevet 6. november 2012 Når jeg til neste år en gang skal få meg et nytt familiemedlem blir det blandingsrase. Renrasede blir rett og slett for dyrt, jeg har ikke tusenvis av kroner liggende klar til hundekjøp. Jeg har råd til veterinær, vaksiner og andre obligatoriske utgifter så jeg trenger ikke få svar om at jeg ikke bør skaffe meg hund da. Tipper det er derfor så mange har blandingshunder nettopp fordi rasehunder er så svindyrt. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Det er nok ikke helt riktig siden blandingshunder er nesten like dyre som renrasede, men store hunder er billigere enn små når det er blandinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. november 2012 #51 Del Skrevet 6. november 2012 Når jeg til neste år en gang skal få meg et nytt familiemedlem blir det blandingsrase. Renrasede blir rett og slett for dyrt, jeg har ikke tusenvis av kroner liggende klar til hundekjøp. Jeg har råd til veterinær, vaksiner og andre obligatoriske utgifter så jeg trenger ikke få svar om at jeg ikke bør skaffe meg hund da. Tipper det er derfor så mange har blandingshunder nettopp fordi rasehunder er så svindyrt. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 de fleste klarer å spare til ting om de faktisk har lyst på det. Det er vel knapt noen som har 12.000 til å kjøpe hund for helt ut av det blå. Så det faller egentlig bare på om man gidder å bruke såpass med penger på en hund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 6. november 2012 #52 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg har erfart eller dvs kjøpt en registrert hund fra en godkjent oppdretter, denne erfaringen skulle jeg gjerne ha vært foruten. Hunden har dårlig gemytt og hans far har avkom som mister synet mer og mer for hvert år som går. Registrert og kontrolert avl er ikke alltid det samme som en garanti for en flott og frisk hund. Det gjøres helt sikkert masse god jobb rundt om i forhold til avl, jeg sikter mye til hvordan avl og godkjenninger blir styrt. For meg som bare er en vanlig hundeeier uten så stor kunnskap på området avl må jeg si at de blandingshundene jeg har eid har hatt en mye bedre kvaliteter enn den registrerte renrasede hunden min. Det vil for meg si at papirer osv har liten verdi og at folk som påstår at renraset avl kun er det riktige ikke har de samme erfaringene som meg. Jeg verken prøver eller vil forhellige raseavl, for raseoppdretterne er ikke en homogengruppe, akkurat som blandingsoppdretterne varierer i kvalitet. Jeg vet om mange oppdrettere som blir rasende om noen prøver å innføre nye helsetester, eller om noen våger å påstå at et helseproblem later til å ha blitt større de siste årene. Det er mange oppdrettere som bare stikker hodet i sanden og later som det ikke er noe problem, bare fordi at de ikke har en test som klart spesifiserer at hunden har et problem. Det har vel aldri vært så mye liv og røre om en test som kunne hjulpet avlsarbeidet betraktelig, - nemlig mentaltesten. I Sverige mentaltester man collie, men i Norge er de fleste oppdrettere fullstendige i mot det. Hvorfor kan man jo spørre seg, for det er ikke en hemmelighet at det er mye dårlig gemytt på colliene. Så da kommer man vel tilbake til at de muligens er redd for hva resultatet vil vise? Mange er også subjektive når det kommer til hunder fra eget oppdrett (den berømte kennelblindheten) og kan bli svært provosert og sint om man kritiserer noe på en hund som de har oppdrettet. Alt i alt, det finnes utrolig mye rart i rasemiljøet også. Alle kan registrere seg som oppdretter i NKK, og så lenge foreldrene til hunden er registrerte er det kun et mindretall av kullene som ikke kan registreres. At hunden og oppdrettet er registrert i NKK er ikke og har aldri vært ment som noen form for kvalitetssikring, garanti eller forsikring. Den eneste forsikringen du har i forhold til at hunden er registrert, er at du kan gå inn på dogweb og sjekke helseresultatene til slekten. Det florerer av kritikk mot blandingsavl i rasehundmiljøet, men jeg har til gode å se at noen av klubbene er kritiske til eget arbeid. Hva som faktisk er rett eller galt når det kommer til avl på hund synes umulig for meg som kjøper å finne ut av nettopp fordi avl på rene raser er prestisje og konkuranse. Man kan fint forsvare renraset avl med å forklare at alt av tester er ok i mange generasjoner bakover, men det behøver jo ikke bety at man er sikker siden naturen går sin gang. Selvsagt dukker det opp uforutsette ting når man avler, fordi genetikk er et så pass komplisert sak. Til og med de beste og mest seriøse oppdretterne får seg en overraskelse i blant. Men genetikk er fortsatt genetikk uansett hvordan du ser på det, og arvegangen av sykdommer forandrer seg plutselig ikke. En hund som er fri for PRA kan ikke gi PRA til avkommet. I Tyskland et sted har de gjort et forsøk på schæfer hvor de intensivt har avlet på individer med lite HD i slekten. De har nå utrolig lite HD på sin linje, i forhold til hvor mye HD man finner på rasen ellers. Så selektiv avl på friske, helsetestede individer med god stamme vil alltid lønne seg. Jeg ble veldig skeptisk til avl på renrasede hunder den dagen jeg fant ut at det avles på raser her i norge som ikke klarer å føde selv, mennesket har altså påvirket anatomien til hunden så mye at den må ta keisersnitt.. å dette betaler folk 18 lapper for! da er det innlysende for meg at selvom en hund er resistrert og at parringen er registrert så er det noe veldig galt med de som mener å styre og å godkjenne avl på hund i norge. De rasene du sikter til er det mange som er imot, både seriøse oppdrettere og vanlige hundeeiere. Nå jobbes det jo for så vidt med å regulere avlen av disse hundene mer, og raseklubbene har blant annet innført avlsforbud på tisper som har tatt flere keisersnitt enn to, samt at de ikke anbefaler å avle videre på linjer hvor keisersnitt forekommer hyppig. Det er også en del bulldogger som har født vanlig i alle år, det ble mer et hysteri for noen år siden så alle begynte å ta keisersnitt uten å en gang la tispa få prøve selv. En annen ting som blir gjort er at dommerne har blitt mer beviste på pusteproblemer i ringen. Rent forrige utstilling jeg var på kommenterte faktisk dommeren pusten til en av rasene med inntrykket snute, så vi er jo på rett vei for så vidt. Her er en video utarbeidet av SKK som bekrefter det. Veldig interessant for øvrig så anbefaler alle å se den. Jeg tror det er sterke krefter i rasehundmiljøet som kjemper mot blandingsavl mye fordi det handler om prestisje. Og det at folk som avler på renrasede hunder sier at de ikke tjener noe på det, det synes jeg er merkelig... Såklart er drivkraften bak blandingsavl på små raser penger og dette kan man jo se på finn.no at er en populær måte for folk å tjene penger på, noe som er trist siden dyrene blir brukt på den måten. Seriøse oppdrettere tjener så å si ingenting på oppdrettet sitt, og det er slik det skal være. Om man møter en oppdretter som tjener fett, så er det noe veldig galt. Seriøse oppdrettere tjener lite eller går i minus på oppdrettet sitt fordi: - Helsetester er ikke gratis, de fleste av dem koster gjerne et par tusen, samt at noen ganger må man reise et stykke for å kunne ta dem da ikke alle klinikker tilbyr alle former for tester. Noen sykdommer må man teste hunden for hele dens liv da den kan oppstå når som helst og den ikke kan testes for. Det innebærer testing rundt en gang årlig. - Hunden deltar i mange konkurranser for å ”bevise” hva den er god for (tenker da lenger enn bare utstilling, som jakt, lydighet, bruks ++). Trenings og kurs kostnader kan komme på en god del tusen innen hunden er ferdig utdannet. Så kommer påmeldingsavgifter som koster i underkant av 500. Deretter må man jo legge til reiseutgifter som fort kan bli en god del tusen pr. tur. Mange reiser langt for å konkurrere, så reisekostnader kan raskt bli enorme. - Så må man jo legge til alt det andre som et vanlig hundehold innebærer; Fôr, utstyr, forsikring og andre veterinær utgifter. - Å ha et valpekull koster også en del. Mange oppdrettere tar seg fri fra jobb for å følge opp valpekullet i noen uker, noe som innebærer mindre lønn. Så kommer jo selvsagt fôr utgifter, veterinærundersøkelsen, registrering i NKK og eventuelt vaksinering og/eller chip. Blir en del tusen pr. valp. - Legg så til at de fleste seriøse oppdrettere har 0 til kanskje 3 kull årlig. Jeg klarer i alle fall ikke se hvordan denne oppdretteren går i pluss. Alt det den tjener inn på valpesalget, har den alt brukt på hundene sine før valpekullet ble solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #53 Del Skrevet 6. november 2012 de fleste klarer å spare til ting om de faktisk har lyst på det. Det er vel knapt noen som har 12.000 til å kjøpe hund for helt ut av det blå. Så det faller egentlig bare på om man gidder å bruke såpass med penger på en hund. Det handler ikke om å gidde men om hva jeg er i stand til å legge til side etter at barn, hus, forsikring og gjeld har fått sitt. Hvis jeg skal vente til jeg har 12 000 på kontoen må jeg spare i årevis og jeg vil helst ha en hund i nær fremtid. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #54 Del Skrevet 6. november 2012 Det er nok ikke helt riktig siden blandingshunder er nesten like dyre som renrasede, men store hunder er billigere enn små når det er blandinger. Nei, det stemmer ikke. På div selge-bytte-gi bort sider på facebook er det mange som gir bort eller selger mellomstore hunder for slikk og ingenting. Helt sykt! Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 6. november 2012 #55 Del Skrevet 6. november 2012 Det handler ikke om å gidde men om hva jeg er i stand til å legge til side etter at barn, hus, forsikring og gjeld har fått sitt. Hvis jeg skal vente til jeg har 12 000 på kontoen må jeg spare i årevis og jeg vil helst ha en hund i nær fremtid. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Hvis du ikke vil spare i "årevis", men kjøper en blandingshund fremfor renraset fordi du helst vil ha en hund i nær fremtid så handler det jo kun om å gidde. Du kan spare, men du gidder ikke fordi det tar (i følge deg) for lang tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blah blah Skrevet 6. november 2012 #56 Del Skrevet 6. november 2012 Det handler ikke om å gidde men om hva jeg er i stand til å legge til side etter at barn, hus, forsikring og gjeld har fått sitt. Hvis jeg skal vente til jeg har 12 000 på kontoen må jeg spare i årevis og jeg vil helst ha en hund i nær fremtid. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Hva om hunden må opereres? Operasjonen koster mye, dete har forsikring, men må betale en egenandel på f.eks 5000:- Hva gjør dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #57 Del Skrevet 6. november 2012 Hvis du ikke vil spare i "årevis", men kjøper en blandingshund fremfor renraset fordi du helst vil ha en hund i nær fremtid så handler det jo kun om å gidde. Du kan spare, men du gidder ikke fordi det tar (i følge deg) for lang tid. Som sagt: Det handler ikke om å gidde men om hva jeg er i stand til å legge til side etter at barn, hus, forsikring og gjeld har fått sitt. Jeg vil helst ha en hund i vår familie innen barna blir så stor at de forlater hjemmet sitt. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #58 Del Skrevet 6. november 2012 Hva om hunden må opereres? Operasjonen koster mye, dete har forsikring, men må betale en egenandel på f.eks 5000:- Hva gjør dere da? Egenandel hos de fleste forsikringsselskapene er langt under 5000. Jeg fikk høre dette masse da jeg skulle skaffe meg hund, jeg har dårlig råd og alt på planlegges så hadde ikke lyst til å bruke 14.000 på renraset valp. Selv hadde jeg satt av penger til forsikring, egenandel, dyrlegesjekker/vaksiner etc, utstyr, kurs og slike ting - men alt dette til sammen ble langt mindre enn 14.000 så om jeg skulle ha spart til hund hadde det nok tatt 2-3 år. Jeg fikk en 7 måneder gammel renraset hund istedet fra noen som ønsket å omplassere, til kraftig redusert pris Anonym poster: 1f03c230e2d6baa8d94e12339c19663f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #59 Del Skrevet 6. november 2012 Hva om hunden må opereres? Operasjonen koster mye, dete har forsikring, men må betale en egenandel på f.eks 5000:- Hva gjør dere da? Når jeg til neste år en gang skal få meg et nytt familiemedlem blir det blandingsrase. Renrasede blir rett og slett for dyrt, jeg har ikke tusenvis av kroner liggende klar til hundekjøp. Jeg har råd til veterinær, vaksiner og andre obligatoriske utgifter så jeg trenger ikke få svar om at jeg ikke bør skaffe meg hund da. Tipper det er derfor så mange har blandingshunder nettopp fordi rasehunder er så svindyrt. Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blah blah Skrevet 6. november 2012 #60 Del Skrevet 6. november 2012 Tja, egenandelen er gjerne en viss prosent av totalbeløpet. Selv måtte jeg ut med 5000:- etter en operasjon på min hund fordi hun hadde fått kreft. Nå er hunden min over en viss alder slik at jeg måtte betale 10 % mer egenandel enn vanlig, men fortsatt en del penger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå