Gå til innhold

Blandingshund klar til avl...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen hunder blir blandet vet uhell. Kan ha 2 helt rene foreldre og da kan man gå like langt tilbake som hvis det hadde vert renrasede. Og samme rase kan vere 2 vidt forskjellige også. Har en god det og si om gemytt på hunden også.

Er enig om at ikke alle blendinger burde blandes. Men ikke alle renrasende heller.

Anonym poster: e459fa806e4560cb779abc6487b712da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da beklager jeg at du har møtt noen dårlige dogoer. Jeg har kunn possitivt og si om de. Og det er ikke sikkert og parre noen hunder. Vet om flere renrasende hunder med agrisjonsproblemer enn blandinger. Og er en fakta at blandings hunder lever lenger og har mindre sykdommer. HD vet jeg alle hunder kan bli testet for hos dyrlegen. Bar hatt både renrasede hunder og blandinger og må ærlig si at de blandingshundene jeg har hatt har alltid vert de som har vert lettest og trene og de som har levd lengst uten sykdommer og plager. Jeg skal absolutt ikke si at jeg vet bedre enn andre. Men hvorfor rakke ned på andre for at de vl avle på hunden sin? Uansett om det er blanding eller ikke. Ville heller ha avlet med denne en en renraset med agresjon eller noe slikt. Sier ikke at alle blandinger burde parres men man må se ann hunden og foreldrene også videre.

De jeg har kjent er nå alle døde.Pga først kjønnsagressjon,så bet de mennesker. Veldig tragisk.

Kan bli testet for ja,men skjeldent en gjør det på blandinger. Merklig ....

Kan du virkelig vise til fakta hvor det står at blandingshunder lever lengre,så post det.

Det er ikke snakk om å rakke ned på noen,men snakk om å sette valper til en verden som er overbefolket av valper fra før av.Om du på liv og død må avle,hvorfor ikke avle på sunde friske individer som en kan dokumentere flere år tilbake er friske? Hvorfor ta sjangsen på å blande en blanding og få syke dyr?

Du har null garantier ,med blandingshunder der en kun vet mor/far siden.

Med en renraset har man tavler,som vanligvis går langt tilbake i tid.Med div. tester av sykdommer osv. Sjangsen for at det blir et sykt individ er mindre ved renrased avl enn ved blandinger.

Verden trenger ikke flere valper fordi eier synes tispa si er såååååå vakker eller spesiell.

Min nåværende hund er renraset,men jeg ville ikke avlet på han uansett hvor mye jeg synes han er flott.Han i mine øyne,mangler en del og derfor skal han ikke vidreføre sine gener.

Samme for blandingsbikkja jeg hadde. Flott herlig hund men ikke noe avlsmateriale. Dette ikke pga lynne eller eksteriør,men fordi dette var en hund med 3 forskjellige raser i seg. Om du da blander 3 + 1 får du 4 forskjellige raser. Og ingen oversikt over arvelige sykdommer ,lynne osv.

Har faktisk ikke merket store forskjellen på mine hunder igjennom 30år når det kommer til lydighet .Eneste som er "treig" er leonbergern.Han er ikke treig sån sett,men de har sin egen måte å reagere på.

Bare sån for å ha understreket det, Jeg er ikke for avl bare pga renraset hund.Men det må være friske sunne hunder som har noe å tilføre rasen.

Endret av Kårky
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden det er snakk om har 2 renrasede foreldre og begge foreldrene har stamtavle. Men man får jo ikke det på blandinger. Den ble blandet ved et uhell når hannen hadde stokket av og møtt på tispa i en hage. Hannen er sjekket hos dyrlege og den er frisk som en fisk. Man kan jo aldri garantere hva som kan komme når de blir gamle. Er jo mye mer HD og lignende hos renrasende enn hos blandinger. Spørr hvær en dyrlege så får du vite at blandinger lever lenger og de har ofte mindre sykdommer. Om DU ikke vil avle så er det ditt valg. Denne hunden har også folk som vil ha valper av den alerede. Og de som eier den er en familie. Og de er seriøse når det gjelder at valpene ikke skal bli brukt som såkalte"skumle" hunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Da beklager jeg at du har møtt noen dårlige dogoer. Jeg har kunn possitivt og si om de. Og det er ikke sikkert og parre noen hunder. Vet om flere renrasende hunder med agrisjonsproblemer enn blandinger. Og er en fakta at blandings hunder lever lenger og har mindre sykdommer. HD vet jeg alle hunder kan bli testet for hos dyrlegen. Bar hatt både renrasede hunder og blandinger og må ærlig si at de blandingshundene jeg har hatt har alltid vert de som har vert lettest og trene og de som har levd lengst uten sykdommer og plager. Jeg skal absolutt ikke si at jeg vet bedre enn andre. Men hvorfor rakke ned på andre for at de vl avle på hunden sin? Uansett om det er blanding eller ikke. Ville heller ha avlet med denne en en renraset med agresjon eller noe slikt. Sier ikke at alle blandinger burde parres men man må se ann hunden og foreldrene også videre.

Kan du bevise dette? Nope.

Det som er fakta, er det stikk motsatte. Fra veterinærstandes åsyn. Veldig mange blandingshunder avlives tidlig. Det er faktisk unge blandingshunder, som avlives oftes på veterinærkontorene rundt om. Pga aggresjon, nervøsitet og sykdom. Men siden ingen blandinger er registrert i NKK, så finnes det ingen konkrete tall heller og veterinærene fører ingen offisiell statestikk men kun egenobservasjoner. Men hadde de gjort dette, så hadde blandingshundforkjempere fått seg en midt i fleisen gitt.

Ring smådyrklinikken til NVH, så kan du få fakta servert av de ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes både fordeler og ulemper med renrasede hunder og blandingshunder.

Renrasede hunder er riktignok renraset men har ofte sykdommer i større eller mindre grad. Hunder med flattrykte fjes klarer knapt puste, hunder med hoftefeil, rennende øyne og nese. OSV...

Det er nok derfor NOEN veterinærer mener at slik sett kan en bl.hund komme bedre ut av det når de får spørsmål om hva som er best av renraset vs bl.hund. Helsemessig står nok bl.hund bedre stilt.

Det finnes selvsagt også fordeler og en av de viktigste er at man har en pekepinn på hva slags hund man får pga stamtavler og stort sett har man en raseklubb i ryggen om det skulle bli problemer..

Blandingshunder...en ulempe er at ofte er far, bestefar osv ukjent og det å finne ut hvilke raser som er i en hund blir rene quizen.

Ergo vet man ikke hva man får mtp for eks aggresivitet og om det er en del av hunden som ikke egner seg sammen med barn.

Den eneste pekepinnen blir da å studere mor for å se hvordan hun er sammen med valpene sine og menneskefamilien sin.

Hvis man vet hvem faren er er det lett(ere) å funne ut av lynnet til denne.

Man er selvsagt ikke garantert å få en mental frisk hund selv om den er renraset på samme måte som man ikke er garantert en fysisk frisk hund selv om den er av blandingshund.

Man kommer langt med sunn fornuft. Man velger en hund som passer til egen familie og dagliglivet, og man bør også ta seg god tid til å sjekke hvilken hund som passer inn i livet deres. Man velger ikke en aktiv hund til en lat familie.

Hvis det er mulig så besøk valpen noen ganger før du kjøper den. Det er nyttig å se hvordan den innretter seg blandt søsknene og om den blir sosialisert blandt mennesker.

Det finnes folk som foretrekker det ene og folk som foretrekker det andre utfra egne (og andres) erfaringer og kriterier.

Jeg har en bl.hund som jeg vil ha valper på etterhvert. Regner med at jeg stikker hånden inn i et vepsebol nå men det er greit.

Jeg respekterer at folk har ulik oppfatning av det enn meg og jeg får bare håpe at jeg blir respektert på samme måte.

Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Oh my god, disse folkene er vel de samme som får barn bare for å ha etterfølgere og en mening med livet, så ønsker de at deres lille tassen skal få noen barn og.

GUESS what, lille tassen driter i hvor mange eller hvor få unger han får, men alle får det best om han ikke får NOEN i det hele tatt.

Anonym poster: e46814e5a235192490d445d9d835262b

Den der skjønte jeg ikke helt, dum som jeg er.

Tassen.. er det menneskebaby? Eller bikkje?

Bikkjer "driter jo i" hvor mange avkom de får, sånn egentlig.. mennesker gjør ikke alltid det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dream89

Det finnes både fordeler og ulemper med renrasede hunder og blandingshunder.

Renrasede hunder er riktignok renraset men har ofte sykdommer i større eller mindre grad. Hunder med flattrykte fjes klarer knapt puste, hunder med hoftefeil, rennende øyne og nese. OSV...

Det er nok derfor NOEN veterinærer mener at slik sett kan en bl.hund komme bedre ut av det når de får spørsmål om hva som er best av renraset vs bl.hund. Helsemessig står nok bl.hund bedre stilt.

Det finnes selvsagt også fordeler og en av de viktigste er at man har en pekepinn på hva slags hund man får pga stamtavler og stort sett har man en raseklubb i ryggen om det skulle bli problemer..

Blandingshunder...en ulempe er at ofte er far, bestefar osv ukjent og det å finne ut hvilke raser som er i en hund blir rene quizen.

Ergo vet man ikke hva man får mtp for eks aggresivitet og om det er en del av hunden som ikke egner seg sammen med barn.

Den eneste pekepinnen blir da å studere mor for å se hvordan hun er sammen med valpene sine og menneskefamilien sin.

Hvis man vet hvem faren er er det lett(ere) å funne ut av lynnet til denne.

Man er selvsagt ikke garantert å få en mental frisk hund selv om den er renraset på samme måte som man ikke er garantert en fysisk frisk hund selv om den er av blandingshund.

Man kommer langt med sunn fornuft. Man velger en hund som passer til egen familie og dagliglivet, og man bør også ta seg god tid til å sjekke hvilken hund som passer inn i livet deres. Man velger ikke en aktiv hund til en lat familie.

Hvis det er mulig så besøk valpen noen ganger før du kjøper den. Det er nyttig å se hvordan den innretter seg blandt søsknene og om den blir sosialisert blandt mennesker.

Det finnes folk som foretrekker det ene og folk som foretrekker det andre utfra egne (og andres) erfaringer og kriterier.

Jeg har en bl.hund som jeg vil ha valper på etterhvert. Regner med at jeg stikker hånden inn i et vepsebol nå men det er greit.

Jeg respekterer at folk har ulik oppfatning av det enn meg og jeg får bare håpe at jeg blir respektert på samme måte.

Anonym poster: 9aa8b100236afc560f0b77a67b37f9b2

Er veldig enig med deg her. Men det med agresjon og slikt har kunn med eier og gjøre. En hund viser tidlig tegn til agresjon og hvis man ikke tar ansvar da så seff går det alt. Alle hunder er forskjelluge og trenger forskjellig trening. Selv om det er samme rase. Agresjon er noejeg syntes alle burde være strenge på. Her hjemme så er all tegn på agresjon forbudt. Det gjelder mat, barn, andre hunder osv. Vi har barn i hus og venter et barn så for oss er det veldig viktig at hunden er snill med barn. Seff de kan gå lei og da må man også lære barn at de må få være ifre når de sover og spiser og slikt.

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god, disse folkene er vel de samme som får barn bare for å ha etterfølgere og en mening med livet, så ønsker de at deres lille tassen skal få noen barn og.

GUESS what, lille tassen driter i hvor mange eller hvor få unger han får, men alle får det best om han ikke får NOEN i det hele tatt.

Anonym poster: e46814e5a235192490d445d9d835262b

Detter er da min hund og må si at dette var utrolig slemt sakt! Saken er det at jeg har en flott hund og han har utrolig godt gemytt og de genene ville jeg ha videre. Vet ahn driter i om han får etterfølgere og er ikke et must for meg heller men går jo ann og se om noen har interesse av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det i det hele tatt lov med blandingsavl på hund? På hest er det faktisk forbudt ved lov å blande raser. Selv om håndhevingen av denne loven er alt for dårlig, så sender det i det minste signaler om at det ikke er greit.

Anonym poster: dd84165109555fbff43befb983a678d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nesten er mest fascinerende med alle som hardnakket mener at blandingshunder er friskere enn rasehunder er deres forsvinnende små kunnskaper om genetikk generelt. Og noe kunnskap om genetikk er faktisk nødvendig for å diskutere et tema som dette på en ordentlig måte.

Så hva får egentlig folk til å tro at hunden vil bli friskere om du parer med en hund fra en annen rase? Genetikken og nedarvingen av sykdommer er akkurat den samme om du parer en setter mot en setter, en setter mot en retriever, eller en setter mot en seks generasjons blandingshund.

Hvorfor tror noen at man får noe mindre HD av å pare en border collie med HD mot en schæfer med HD, enn en border collie med HD mot en annen border collie med HD?

Det er for så vidt riktig at om du parer to raser som ikke er disponert for de samme sykdommene, så vil disse valpene være mindre utsatt for disse sykdommene da de ikke får dobbelt opp av en sykdom. Men til gjengjeld kan disse valpene arve et gen fra begge sykdommene fra de to rasene, noe som gjør dem til bærere av sykdommene, så om man parer denne valpen igjen med en hund som også bærer en eller flere av de samme sykdommene, så er det stor sannsynelighet for at avkommet deres igjen kan bli sykt.

Med andre ord; man bidrar bare til å lage enda sykere hunder fordi de kan bære alle sykdommene som rasene de er blanding av er disponert for. I de fleste raser er sykdommene begrenset til noen få, som PRA og/eller patella, mens når man begynner å mikse før man inn sykdommer fra en annen rase også, så da kan man plutselig sitte med en linje som er disponert for både PRA, patella, HD og spondolyse.

At blandingshunder kan se friskere ut, er rett og slett fordi det ikke føres noen sykdomsstatistikk som det gjøres hos rasene.

De fleste rasehunder sjekkes som regel i både hue og ræva før avl, selv om de ikke er noen mistanke om sykdommer. Det gjøres ”just in case” og fordi vi vet at noen hunder ikke viser tegn på at de er syke, selv om de er det.

Hvor mange blandingshunder røntges og øyelyses annet enn når det er misstanke om at noe er galt? Veldig få, og ettersom det finnes forskjellige grader av alle sykdommer kan en hund med HD C late til å være helt frisk til den begynner å bli gammel.

En annen ting med blandingshunder er at de ikke har stamtavle, noe som gjør det vanskelig å finne informasjon om foreldrene, besteforeldrene, alle søsknene deres igjen, og eventuelle avkom (men nå testes jo sjeldent blandingshunder for noen sykdommer annet enn ved mistanke, så det ville vel egentlig ikke spilt noen rolle uansett).

Mange sykdommer er recessive (hunden trenger to kopier av samme gen for å være syk) mens andre er styrt av flere gener enn bare to (som HD) og da er det ikke nok at foreldrene er friske.

Har man oversikt over alle hundene i stamtavlen, er det relativt lett å finne ut om det er sannsynelig at din hund er bærer av en recessiv sykdom.

Når det kommer til HD, så vil en hund med HD A hvor mange av de andre kullsøsknene og kanskje foreldrenes kullsøsken har en eller annen grad for HD, gi et stort antall avkom med HD. Fordi HD er en så kompleks sykdom som består av så mange gener, holder det ikke at kun foreldrene er fri.

HD kan også i stor grad sammenlignes med mentalitets problemer, så ei her er det nok å bare se på foreldrene.

Hunder forandrer i stor grad gemytt fra de er valp til de er rundt 2-3 år, avhengig av størrelse. En vidundervalp kan dermed utvikle store atferdsproblemer innen den er voksen, og vice versa.

Dessuten, majoriteten av problemhunder var normale valper uten noen store avvik, helt til de kommer i tenårene og begynner å utvikle sitt ”virkelige jeg”, som kan bestå av nervøsitet, stress, ressursforsvar, hundeaggresjon osv.

Og for ordens skyld; jeg er mot all uansvarlig avl, være seg blandinsavl eller raseavl. Så lenge man har kontroll på slekten (vet hva som befinner seg på linjene av sykdommer og mentalitet) og avkommet har et bedre formål enn å bare være et nytt tilskudd til det allerede mettede "søt, familiehund markedet", spiller det liten rolle for min del om hunden er raseren eller ei. Problemet er bare at avl så innmari sjeldent gjøres ordentlig når det kommer til blandingshunder.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Forskjellen på oppdrettere og de som vil ha valper bare fordi hunden er søt, er jo også at oppdrettere kjenner markedet.

De vet at når markedet er sprengt og det er vanskelig å få solgt valper, at de da ikke skal avle så lenge de ikke har folk på venteliste.

Bakgårdsoppdrettere vet ikke dette og risikerer med å sitte med en haug valper de ikke får solgt og enten gir dem bort til hvem som helst eller avlivet dem

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detter er da min hund og må si at dette var utrolig slemt sakt! Saken er det at jeg har en flott hund og han har utrolig godt gemytt og de genene ville jeg ha videre. Vet ahn driter i om han får etterfølgere og er ikke et must for meg heller men går jo ann og se om noen har interesse av dette.

Men hvis det er din hund, hvorfor vil du avle på den? Hva slags fantastiske egenskaper har den som du vil videreformidle? Og jeg regner med at den er sjekket for HD/AA, øyesykdommer og annet disse rasene normalt blir sjekket for når de avles på? Jeg har sett hunder med HD, sykdommen er arvelig og det er helt forferdelig å se på når de har det slik, det er også lite eier kan gjøre for at hunden skal ha det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Er veldig enig med deg her. Men det med agresjon og slikt har kunn med eier og gjøre. En hund viser tidlig tegn til agresjon og hvis man ikke tar ansvar da så seff går det alt. Alle hunder er forskjelluge og trenger forskjellig trening. Selv om det er samme rase. Agresjon er noejeg syntes alle burde være strenge på. Her hjemme så er all tegn på agresjon forbudt. Det gjelder mat, barn, andre hunder osv. Vi har barn i hus og venter et barn så for oss er det veldig viktig at hunden er snill med barn. Seff de kan gå lei og da må man også lære barn at de må få være ifre når de sover og spiser og slikt.

Feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

Hvorfor er dette feil?

Fordi det er flere faktorer som spiller inn enn eierne når det kommer til temperamentet til hunder. Blant annet riktig/feil avl og lite kunnskap om genetikk når man avler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er ganske naivt og tro at det kun er menneskepåført når en hund er agressiv. Ja som regel så er det menneskepåført, men det er heller ingen tvil om at feilavl kan gi veldig dårlig lynne.

Vet selv om valpekull av reale mikser, der ingen av hundene ble mer enn tre år gamle. Og alle vokste opp i forskjellige kår med forskjellig trening og forskjellig miljø.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det florerer av kritikk mot blandingsavl i rasehundmiljøet, men jeg har til gode å se at noen av klubbene er kritiske til eget arbeid. Hva som faktisk er rett eller galt når det kommer til avl på hund synes umulig for meg som kjøper å finne ut av nettopp fordi avl på rene raser er prestisje og konkuranse.

Man kan fint forsvare renraset avl med å forklare at alt av tester er ok i mange generasjoner bakover, men det behøver jo ikke bety at man er sikker siden naturen går sin gang.

Jeg ble veldig skeptisk til avl på renrasede hunder den dagen jeg fant ut at det avles på raser her i norge som ikke klarer å føde selv, mennesket har altså påvirket anatomien til hunden så mye at den må ta keisersnitt.. å dette betaler folk 18 lapper for! da er det innlysende for meg at selvom en hund er resistrert og at parringen er registrert så er det noe veldig galt med de som mener å styre og å godkjenne avl på hund i norge.

Jeg tror det er sterke krefter i rasehundmiljøet som kjemper mot blandingsavl mye fordi det handler om prestisje. Og det at folk som avler på renrasede hunder sier at de ikke tjener noe på det, det synes jeg er merkelig...

Såklart er drivkraften bak blandingsavl på små raser penger og dette kan man jo se på finn.no at er en populær måte for folk å tjene penger på, noe som er trist siden dyrene blir brukt på den måten.

Jag har landet på en middelvei og har skaffet meg hund der jeg har observert begge foreldrene til valpen, og når de lever i beste velgående, har godt gemytt og er i godt hold så er det en bra nok garanti ved kjøp av hund for min del. For man kan aldri bli helt sikker på at den hunden man kjøper er helt fri for sykdom resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Det florerer av kritikk mot blandingsavl i rasehundmiljøet, men jeg har til gode å se at noen av klubbene er kritiske til eget arbeid. Hva som faktisk er rett eller galt når det kommer til avl på hund synes umulig for meg som kjøper å finne ut av nettopp fordi avl på rene raser er prestisje og konkuranse.

Man kan fint forsvare renraset avl med å forklare at alt av tester er ok i mange generasjoner bakover, men det behøver jo ikke bety at man er sikker siden naturen går sin gang.

Jeg ble veldig skeptisk til avl på renrasede hunder den dagen jeg fant ut at det avles på raser her i norge som ikke klarer å føde selv, mennesket har altså påvirket anatomien til hunden så mye at den må ta keisersnitt.. å dette betaler folk 18 lapper for! da er det innlysende for meg at selvom en hund er resistrert og at parringen er registrert så er det noe veldig galt med de som mener å styre og å godkjenne avl på hund i norge.

Jeg tror det er sterke krefter i rasehundmiljøet som kjemper mot blandingsavl mye fordi det handler om prestisje. Og det at folk som avler på renrasede hunder sier at de ikke tjener noe på det, det synes jeg er merkelig...

Såklart er drivkraften bak blandingsavl på små raser penger og dette kan man jo se på finn.no at er en populær måte for folk å tjene penger på, noe som er trist siden dyrene blir brukt på den måten.

Jag har landet på en middelvei og har skaffet meg hund der jeg har observert begge foreldrene til valpen, og når de lever i beste velgående, har godt gemytt og er i godt hold så er det en bra nok garanti ved kjøp av hund for min del. For man kan aldri bli helt sikker på at den hunden man kjøper er helt fri for sykdom resten av livet.

Det er masse masse masse kritikk mot eget arbeid i raseklubbmiljøene også. Det er ikke uten grunn at det er prestisje å ha gått så mange avlskurs, gentetikkurs osv osv som mulig i det renrasede miljøet. Man vil ha mest mulig kunnskap om mest mulig, inkludert eget oppdrett. Det siles nøye ut hvilke hunder som er gode nok til avl og hvilke som selges ut, og man vet om alle seriøse oppdrettere i stort sett hele norge. Man holder hverandre i ørene og man passer godt på at andre ikke kan finne noe grums i eget oppdrett som fører til at de blir sett på som useriøse.

Det ligger så inderlig mye jobb, kjærlighet, kunnskap og disiplin bak et ordentlig oppdrett. Og man kjenner til hver eneste lille genetiske feil på både egne og andres hunder i mange ledd bakover.

Ja det er konkurranse og ja det er prestisje, og det er det som gjør at man prøver å avle frem det beste av det beste.

Og mennesker som avler renraset er ikke èn homogen gruppe. Det sees like ned på skadelig avl av oss som det gjør av hvem som helst andre.

Når man avler skal man ha det beste for rasen i bakhodet, ikke hva som egner seg på utstilling, økonomisk fortjeneste eller andre overfladiske ting. Mennesker som avler på skadelig feil og ikke er interessert i å utbedre skaden som allerede er gjort, er ikke seriøse. Da går man til et annet oppdrett der fokuset er å rette opp i feil.

Og nei, man tjener så godt som ingenting på avl.

Det er forøvrig ingen som påstår at en hund kan gå sykdomsfri, skadefri eller problemfri hele livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...