Gjest Badabing Skrevet 31. oktober 2012 #21 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg ville gjerne betalt for filmer og musikk, om det fantes en tjeneste jeg var fornøyd med. Etter at Wimp/Spotify kom, betaler jeg gjerne for musikk. Før det kjøpte jeg bare noen få vinylplater og lastet ned noe ulovlig for å vurdere om jeg ville kjøpe det. Jeg betaler NRK-lisensen med glede, for jeg får nett-tv i bra kvalitet og gode dokumentarer, serier og nyheter. Men når det gjelder film.. Det finnes ingen tjeneste jeg synes er verdt å betale for enda. Jeg gidder ikke betale 159 kr for en dvd jeg vil se én gang, og som jeg ikke vet om jeg kommer til å like. Jeg har gitt bort dvd'ene mine for lengst, de bare tar opp plass og samler støv. Jeg kommer til å betale for filmer når det kommer en god streamingtjeneste.
Mermaid Blues Skrevet 31. oktober 2012 #22 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg laster ned endel.Mest tv-serier,siden det ofte tar 1000 år før de norske tv-kanalene får fingeren ut og sender neste sesong. Spesielt Nrk er dårlige på det.Hvis jeg for eksempel skulle sett True blood på nrk så hadde det jo tatt evigheter før jeg fikk sett neste sesong. Det blir mye enklere å laste ned da når man vet at man gjøre det istedet for å vente i evigheter,og ikke kan man kjøpe dem på dvd om det er nye tv-serier heller. Filmer kjøper jeg som regel på dvd/blu-ray,men det hender at jeg laster ned for å se om jeg liker filmen også kjøper jeg den. Musikk både kjøper jeg og laster ned.Skulle jeg kjøpt alt jeg hadde lyst på så hadde det blitt mye penger Støtter også band jeg liker med å gå på konsert og sånne ting,så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg laster ned. Jeg synes dette er en temmelig bakvendt logikk, må jeg innrømme. Klart det er mye penger om man skal kjøpe alle platene man har lyst på - på akkurat samme måte som at det er dyrt å kjøpe alt annet man har lyst på. Feks om jeg ønsker meg tre par sko, men bare har råd til ett, er det da fullstendig akseptabelt at jeg kjøper det ene paret og stjeler de to andre? Det blir jo kanskje egentlig "greit", siden jeg allerede har støttet butikken og produsenten med pengene fra det ene paret jeg kjøpte? Tviler veldig på at innehaveren av skobutikken vil godta den argumentasjonen. Det er kanskje greit å forberede seg på at konserter kan komme til å bli latterlig dyre fremover - fordi det er faktisk den eneste måten artistene kan tjene penger på dersom folk fortsetter å laste ned ulovlig istedet for å kjøpe platene deres. Mange vil heller ikke ha råd til å lage mer musikk, det er nå blitt helt vanlig at selv veldig store band må legge ut på turné uten nytt materiale rett før de går i studio, fordi det er den eneste måten de kan finansiere den nye utgivelsen sin på. Å lage ei plate er innmari dyrt, særlig om man ikke kan forvente å tjene penger på selve utigvelsen, men bare den påfølgende turnéen. Det hører med til regnestykket at artister flest faktisk ikke ligger og kaver i rennesteinen med ei nål i arma og proklamerer vakker poesi for månen, de trenger mat og klær og tak over hodet de som alle andre, og musikken er strengt talt levebrødet deres. Videre kan man jo videre legge to og to sammen og se hvordan dette fungerer for mindre band. Evt ikke fungerer. 2
Gjest Crazycatlady Skrevet 1. november 2012 #23 Skrevet 1. november 2012 (endret) Jeg synes dette er en temmelig bakvendt logikk, må jeg innrømme. Klart det er mye penger om man skal kjøpe alle platene man har lyst på - på akkurat samme måte som at det er dyrt å kjøpe alt annet man har lyst på. Feks om jeg ønsker meg tre par sko, men bare har råd til ett, er det da fullstendig akseptabelt at jeg kjøper det ene paret og stjeler de to andre? Det blir jo kanskje egentlig "greit", siden jeg allerede har støttet butikken og produsenten med pengene fra det ene paret jeg kjøpte? Tviler veldig på at innehaveren av skobutikken vil godta den argumentasjonen. Det er kanskje greit å forberede seg på at konserter kan komme til å bli latterlig dyre fremover - fordi det er faktisk den eneste måten artistene kan tjene penger på dersom folk fortsetter å laste ned ulovlig istedet for å kjøpe platene deres. Mange vil heller ikke ha råd til å lage mer musikk, det er nå blitt helt vanlig at selv veldig store band må legge ut på turné uten nytt materiale rett før de går i studio, fordi det er den eneste måten de kan finansiere den nye utgivelsen sin på. Å lage ei plate er innmari dyrt, særlig om man ikke kan forvente å tjene penger på selve utigvelsen, men bare den påfølgende turnéen. Det hører med til regnestykket at artister flest faktisk ikke ligger og kaver i rennesteinen med ei nål i arma og proklamerer vakker poesi for månen, de trenger mat og klær og tak over hodet de som alle andre, og musikken er strengt talt levebrødet deres. Videre kan man jo videre legge to og to sammen og se hvordan dette fungerer for mindre band. Evt ikke fungerer. Ja, jeg kjøper jo platene etterhvert da, men om jeg vil ha en plate nå og ikke har råd til den eller flere så laster jeg den ned.Sånn tror jeg det er mange som gjør det, men nå som Spotify har kommet så har ikke jeg lastet ned noe særlig.Jo bedre det digitale tilbudet blir jo mindre blir mitt behov for å laste ned. Men da må de også skape tjenester som har et bredt utvalg, et oppdatert utvalg og en tjeneste som virker seriøs.Hadde Spotify kun hatt listepop så hadde jeg vært uinteressert. Samme med tjenester som netflix.Skal folk i det hele tatt gidde å bruke den og betale for den så må den bli bedre.Nytter ikke med gammalt ræl også forvente at folk skal bruke den. Endret 1. november 2012 av Crazycatlady
Gjest gjest17 Skrevet 1. november 2012 #24 Skrevet 1. november 2012 Vi kjøper mye musikk og filmer, har Wimp og filmkanaler, handler også CD'er brukt og vinyl på eBay. Men mange titler er ikke i salg lengre, hverken for lovlig nedlasting eller på CD. Da blir det alternative metoder og har i grunn ikke noe dårlig samvittighet for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå