AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Nye filmer i dag på dvd koster ca 159 kroner. Synes du virkelig det er mye? Cd-er er jeg usikker på, men er ikke uvanlig at jeg ser cd-er på 50-75 eller i hvertfall ikke stort mer enn 100 kroner. Er det virkelig så mye at man må laste det ned? Folk laster jo ikke bare ned, de deler jo også. For jeg hører stadig vekk folk klage og si at det er så dyrt og sånt. Jo da, jeg laster jo ned selv, men jeg laster hovedsaklig ned filmer kun når jeg ikke får kjøpt det i Norge eller når de kun er på sone 1, som en liten demonstrasjon Men så er det jo de som mener de har en rett til det og da noe jeg ikke gjør. Cd-er kjøper jeg hvis jeg liker det, gjør jeg ikke lar jeg vær å kjøpe og høre. Hva mener dere egentlig? Er det greit å laste ned film og musikk? Hvorfor? Er 159 kroner for en ny dvd for dyrt? Selv synes jeg det er en helt grei pris. Vet det er flere som mener at artister skal gi ut musikken gratis og heller tjene penger på konserter. Men hvorfor det? Det er jo ganske mye jobb og sette sammen en plate, skal de liksom i tilegg måtte sette sammen en konsert også for å tjene penger? Blir nå litt som om jeg skulle hatt to jobber, men kun tjene penger på den ene. Og hva er deres syn på og laste ned programvare som koster 7000 til kanskje 20 000 kroner? Anonym poster: 6c6382693b4fd25cd3c24f37ddc221db
Gjest Chin Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg kjøper ikke filmer jeg ikke allerede vet jeg liker. Syns det er å kaste penger ut av vinduet. Og å leie nå koster jo nesten det samme som å kjøpe, så er ikke noe vits det heller.
Zzyzx Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 CD og DVD/blåstråle er jo håpløst arkaisk. Jeg er ikke interessert i å fylle opp en allerede full kåk med enda mer drit som bare blir stående. Skule gjerne kjøpt filmer hvis jeg fikk dem i et brukbart digitalt format i HD, der jeg kjøper filen og eier den etterpå, ikke bare leier/strømmer den. Det går jo med musikk, så hvorfor ikke med filmer og tv-serier? 1
Gjest Crazycatlady Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg laster ned endel.Mest tv-serier,siden det ofte tar 1000 år før de norske tv-kanalene får fingeren ut og sender neste sesong. Spesielt Nrk er dårlige på det.Hvis jeg for eksempel skulle sett True blood på nrk så hadde det jo tatt evigheter før jeg fikk sett neste sesong. Det blir mye enklere å laste ned da når man vet at man gjøre det istedet for å vente i evigheter,og ikke kan man kjøpe dem på dvd om det er nye tv-serier heller. Filmer kjøper jeg som regel på dvd/blu-ray,men det hender at jeg laster ned for å se om jeg liker filmen også kjøper jeg den. Musikk både kjøper jeg og laster ned.Skulle jeg kjøpt alt jeg hadde lyst på så hadde det blitt mye penger Støtter også band jeg liker med å gå på konsert og sånne ting,så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg laster ned.
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg er litt todelt her, mest fordi jeg synes det er myr dårlige løsninger ute å går. Da jeg prøvde å laste ned musikk lovlig på itunes fikk jeg i tillegg masse restriksjoner tredd ned over hodet. Jeg har heller ikke en musikkspiller som tar spotify. Så hva er mulige løsninger? Tv-serier har jo problemet vært tiden drt tar før man får tak i de i Norge på lovlig måte. Filmer derimot, kunne jeg helt sikkert blitt bedre på å kjøpe.
Bachata Skrevet 30. oktober 2012 #6 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg stjeler filmer, men ikke musikk. Og det har ingenting med at jeg synes det er dyrt å gjøre, men rett og slett fordi det er mye enklere å plutselig bestemme meg for at jeg vil se en film, søke den opp og laste den ned. En om jeg må ut å kjøpe den. Jeg tror veien videre, ihvertfall i forhold til film og serier, er av typen Netflix. Jeg synes ikke den norske versjonen er bra enda, men dersom man fikk tilgang til masse filmer og serier over en nettside man betalte for og som var lovlig, så tror jeg det ville vært ett alternativ også for endel som da altså stjeler idag. Sambo er egentlig den som har utstyret og kunnskapen til stjelingen her i heimen, og han var veldig positiv til å betale for en tjeneste alla Netflix, og gjorde det for å sjekke det ut. Per idag har de bare gammelt ræl, og ingen av seriene vi ser på, så per idag er det ikke godt nok. Men å kjøpe filmer på en fysisk butikk, tror jeg er på god vei ut. Musikk derimot kjøper jeg bare hvis jeg viiiiirkelig liker det, og da kjøper jeg gjerne cd'n nettopp fordi jeg ønsker at artisten skal tjene på det h*n gjør og fortsette å lage musikk jeg liker. 1
Angelheart2 Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 Er prinsippielt imot all piratnedlasting av både musikk og film/serier. De som står bak verkene sine skal selvsagt tjene penger på jobben sin, som alle oss andre. Jeg mener at piratnedlasting er det samme som stjeling, uansett. Nå skal det også sies at jeg mener TV-serier er best når de går på TV. Jeg har ikke behov (eller tid til) å sitte å se på en masse sesonger på rappen, men kan heller kose meg med forventningene i tiden det tar før neste sesong kommer ut. Jeg hører musikk på WIMP og kjøper sjelden musikk utover det. WIMP kan jeg jo bruke når som helst og hvor som helst, så jeg ser ikke vitsen i å laste ned musikk utover dette. Filmer kjøper jeg på BlueRay. Synes det er stas å ha en stor filmsamling, jeg....
Gjest BabyBlue Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg kjøper filmer uten problemer. Dette er fordi blurayspilleren og flatskjermen hjemme får gjort det beste ut av seg når man bruker en blurayplate, og ikke en nedlastet fil og hdmi kabel. Men jeg er enig i at det er lite praktisk og tar plass, spesielt om man har en del. Tv-serier som blir sendt i andre land før Norge blir derimot alltid lastet ned fordi jeg er utålmodig, men om jeg liker serien veldig godt kjøper jeg den etterpå så fort den kommer ut for salg på nett eller i Norge. Musikk... tja, jeg kjøper aldri en cd uten å ha "prøvekjørt" det gjennom piratebay først. Gode album liker jeg å ha i fast form i hylla, men jeg liker ikke tanken på å kjøpe musikk jeg aldri kommer til å like i det hele tatt. Så jeg kan vel si jeg ligger 50/50 an når det kommer til stjeling og kjøping. Kan kanskje kalles låning?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg laster aldri ned filmer eller serier, streamer de direkte fra nett. Men musikk er jeg skyldig i å laste ned, kunne selvfølgelig bare hørt sangene gratis på playlisten min youtube på telefonen når jeg trener istedenfor på iPoden, men liker ikke å trene med telefonen. Kjøper albumene til artister jeg liker etter å ha hørt sangene en stund.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 jeg synes 159 kroner er for mye for en film. Det er som regel mellom 1 og 2 timer med underholdning. Jeg skjønner at de koster mye å lage, det krever et voldsomt stort apparat for å produsere noe slikt, så fra deres side er det vel greit å kreve såpass, men jeg synes ikke det er verdt 159 kroner. Det siste PC-spillet jeg kjøpte kostet 399 og var helt nytt. Det har så langt gitt meg 77 timer med underholdning. Får litt mer for pengene da. Anonym poster: 9d4a5762211b707158ede23fad52f2c8
rosahelikopter Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg kjøper filmer i butikken, da spessielt på platekompaniet o.l hvor de alltid har nice price på det meste. Det kan godt hende om jeg er i tvil en gang om den filmen er verdt å kjøpe laster jeg ned og ser full fart om det er noe spenning, for så å kjøpe den orginalt. Når det kommer til musikk, laster jeg bare ned, for en del av den musikken jeg hører på er ulovlig å ha på cd
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 for en del av den musikken jeg hører på er ulovlig å ha på cd Å? Hvorfor det? Må nesten spørre deg om hva det er du hører på? Anonym poster: 5f404fd34a09dc98ac31d047b79dae10
rosahelikopter Skrevet 30. oktober 2012 #13 Skrevet 30. oktober 2012 Hører på div skinhead musikk Å? Hvorfor det? Må nesten spørre deg om hva det er du hører på? Anonym poster: 5f404fd34a09dc98ac31d047b79dae10 Hører på div skinhead musikk for å si det slik.
Karmosin Skrevet 30. oktober 2012 #14 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg betaler for åndsverk, enkelt og greit, jeg er ikke en tyv. En av favorittartistene mine sa i sin tid at han syntes 10 £ (som var det et album kostet da) for fem år av livet hans var jævlig billig, og jeg er fullstendig enig med ham. Tjenester som Netflix, Wimp, Spotify, Mubi og Voddler er veien det går enn så lenge, og det passer meg utmerket. Hører på div skinhead musikk Det er ikke noe som er mer ulovlig å ha på et fysisk format enn som filer. Dersom musikken du hører på er hatpropaganda, typ white power-band, er det like fullt hatpropaganda om du har filer som om du har CDer hjemme, men dersom det ikke hadde vært lov å eie og oppbevare slikt hadde ikke mange Vigrid-medlemmer gått fritt rundt. Dersom du sprer hatpropaganda begynner det å bli en annen skål.
Lutetium 71 Skrevet 30. oktober 2012 #15 Skrevet 30. oktober 2012 Streaming er veien å gå, til og med når det gjelder bøker. Fysisk media får jeg mindre og mindre interesse av. De tar plass, er sårbare, er tungvinte i bruk, og må fremfor alt fraktes. Miljøvennlig much? Vil bransjen bli kvitt ulovlig nedlasting/streaming, kan de tilby gode løsninger som er bedre enn "piratsystemene". Da vil folk ha det. Prisen har ikke så veldig mye med saken å gjøre. Amazone er en av de som virkelig har skjønt det.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. oktober 2012 #16 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg betaler aldri for verken film, musikk, serier eller nrk-lisens. Jeg ser på svært mange amerikanske tv-serier og filmer, men det er stort sett det. Samtlige av disse ligger gratis ute på de amerikanske tv-kanalene sine hjemmesider, men er ikke tilgjengelig for oss i andre land KUN fordi rettighetene for visning i vårt område er solgt. Med andre ord taper ikke produksjonsselskapet 1 eneste krone på at jeg laster ned. Musikk hører jeg på fra radio eller spotify og det er dermed reklame-finnansiert. Når jeg laster ned utover dette blir det uansett feil og si at produsentene taper penger for hadde det ikke ligget gratis ute hadde jeg ikke betalt for driten. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #17 Skrevet 30. oktober 2012 Streaming er veien å gå, til og med når det gjelder bøker. Fysisk media får jeg mindre og mindre interesse av. De tar plass, er sårbare, er tungvinte i bruk, og må fremfor alt fraktes. Miljøvennlig much? Vil bransjen bli kvitt ulovlig nedlasting/streaming, kan de tilby gode løsninger som er bedre enn "piratsystemene". Da vil folk ha det. Prisen har ikke så veldig mye med saken å gjøre. Amazone er en av de som virkelig har skjønt det. Det er veldig mange som fortsatt setter pris på å ha en fysisk kopi de kan holde og sette i hylla. Særlig produkter jeg er veldig fan av, type yndlingsfilmer, musikk og spill. Folk liker fortsatt å ha en samling og vise fram smaken sin. Anonym poster: 9d4a5762211b707158ede23fad52f2c8
Gjest blah blah Skrevet 30. oktober 2012 #18 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg kjøper ikke filmer jeg ikke allerede vet jeg liker. Syns det er å kaste penger ut av vinduet. Og å leie nå koster jo nesten det samme som å kjøpe, så er ikke noe vits det heller. Samme her. Jeg kjøper ingenting før jeg har testet det ut først, ja bortsett fra 3D filmer.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. oktober 2012 #19 Skrevet 30. oktober 2012 Det er veldig mange som fortsatt setter pris på å ha en fysisk kopi de kan holde og sette i hylla. Særlig produkter jeg er veldig fan av, type yndlingsfilmer, musikk og spill. Folk liker fortsatt å ha en samling og vise fram smaken sin. Anonym poster: 9d4a5762211b707158ede23fad52f2c8 Det liker jeg og, bøker kjøper jeg alltid fysisk, samme med favorittfilmene og favorittalbumene. Det er noe spesielt og flott med fysiske eksemplarer av ting man er glad i.
Pixie Skrevet 31. oktober 2012 #20 Skrevet 31. oktober 2012 Kjøper bare musikk, og laster ned det som er gratis. Filmer gidder jeg ikke se på engang, så de verken kjøper eller laster jeg ned...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå