AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg leser på nettet at man kan arve 470 000 fra hver forelder før det blir arveavgift. Hvordan blir dette hvis man arver 940 000 fra den ene og ingenting fra den andre? Må man uansett betale arveavgift? Eller hva hvis man arver en million fra den ene, og bare gjeld fra den andre? Og hvor lang tid tar det fra man arver til man får regning på arveavgiften? Ser i tillegg at man kan få fradrag for utgifter til begravelse inntil 40 000. Hva skjer hvis man får hele arven på forskudd? Anonym poster: 2adffa23f1d12aa4c610ace71c73cd43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #2 Del Skrevet 29. oktober 2012 Nei, du kan ikke legge sammen på den måten. Når det står at man kan arve inntil 470 000 fra hver foreldre, så betyr det nettopp det. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke, men jeg fikk i løpet av et par måneder, men dette er lenge siden. Du får ikke fradrag for begravelsesutgifter når arvelater fortsatt er i live. Anonym poster: f478b7d95761f896eae23274408b5d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 29. oktober 2012 #3 Del Skrevet 29. oktober 2012 Vanligvis mottar man ikke arven før begge foreldrene er døde fordi lengstlevende ektefelle overtar formuen etter den døde udelt/uskiftet, og i slike tilfeller regnes halvparten av formuen å komme fra hver av foreldrene, så da blir arveavgiften lik 0 dersom arven til sammen er 940 000. Man arver ikke gjeld. Gjelden gjøres opp først, og så arver man nettoen. Hvis den dødes gjeld var større enn verdien av eiendelene, så lar man bare være å skrive under på skjemaet om gjeldsovertaking, så kan ingen kreve deg for gjelden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 29. oktober 2012 #4 Del Skrevet 29. oktober 2012 Hvis foreldrene dine er gift, kan du arve 940 000 fra de to til sammen uten at det utløser arveavgift. De kan fritt overføre midler til hverandre uten at det må beskattes. Du må selv innberette at du har arvet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #5 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hvis foreldrene dine er gift, kan du arve 940 000 fra de to til sammen uten at det utløser arveavgift. De kan fritt overføre midler til hverandre uten at det må beskattes. Du må selv innberette at du har arvet. Men ikke 940 000 fra den ene hvis det er 0 fra den andre? Foreldrene mine er skilt, og jeg får muligens snart forskudd på arv fra den ene, mens det er bare gjeld fra den andre. Hva skjer forresten med eiendelene hvis man ikke vil arve gjeld? Går alt til kreditorene da, inkludert personlige ting? Anonym poster: 2adffa23f1d12aa4c610ace71c73cd43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 30. oktober 2012 #6 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hvis man ikke vil ha gjelden, så må man vel frasi seg all arv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 30. oktober 2012 #7 Del Skrevet 30. oktober 2012 Men ikke 940 000 fra den ene hvis det er 0 fra den andre? Foreldrene mine er skilt, og jeg får muligens snart forskudd på arv fra den ene, mens det er bare gjeld fra den andre. Fribeløpet gjelder hver enkelt av foreldrene dine, så hvis du ikke får noe arv fra den ene, men bare fra den andre, så må du betale arveavgift dersom arven overstiger 470 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 30. oktober 2012 #8 Del Skrevet 30. oktober 2012 Men ikke 940 000 fra den ene hvis det er 0 fra den andre? Foreldrene mine er skilt, og jeg får muligens snart forskudd på arv fra den ene, mens det er bare gjeld fra den andre. Hva skjer forresten med eiendelene hvis man ikke vil arve gjeld? Går alt til kreditorene da, inkludert personlige ting? Anonym poster: 2adffa23f1d12aa4c610ace71c73cd43 Jeg skrev jo hvis de er gift. Hvis man arver gjeld (gjelden er større enn eiendelene) kan man velge å frasi seg arven, men da frasier man seg også alle personlige eiendeler. Ja, alt går til å betale ned gjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lista Skrevet 30. oktober 2012 #9 Del Skrevet 30. oktober 2012 Fribeløpet gjelder hver enkelt av foreldrene dine, så hvis du ikke får noe arv fra den ene, men bare fra den andre, så må du betale arveavgift dersom arven overstiger 470 000. Husk at hvis foreldrene er gift, så kan den med penger overføre til den som ikke har penger, slik at man får 470 000 fra hver, men det jo i realiteten er 940 000 fra en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 30. oktober 2012 #10 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hva skjer forresten med eiendelene hvis man ikke vil arve gjeld? Går alt til kreditorene da, inkludert personlige ting? Dersom gjelden er større enn verdiene, så går alle verdiene til kreditorene, for arven er lik nettoformuen, og er den negativ, så blir det ingen arv. Personlige ting uten omsetningsverdi går til arvingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 30. oktober 2012 #11 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hvis man ikke vil ha gjelden, så må man vel frasi seg all arv? Nei. Man kan bare forholde seg passiv. Man blir ikke ansvarlig for gjelden uten at man skriftlig erklærer at man påtar seg ansvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå