Gå til innhold

Har jeg lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom over en artikkel om lavt stoffskifte og fant merkelig nok at mange av symptomene passer meg. Tror dere jeg har lavt stoffskifte? Noen som har erfaringer med det? Jeg er kun 18 år, er ikke dette noe eldre får?

Nedenfor har jeg markert symptomene jeg finner meg igjen i. De andre er jeg ikke rammet av, eller jeg er usikker (som ved Struma-greiene, også har jeg heller ikke oversikt over blodprosent osv) :

• Tørr og kjølig hud. Det kan også oppstå flekkvist pigmenttap i huden.
  • Tørt og flisete hår, håravfall
  • Sprø og tynne negler
  • Hevelser rundt øynene
  • Sakte hjerterytme
  • Tregt bevegelsesmønster og langsomme reflekser
  • Struma i 50 prosent av tilfellene
  • Muskelsmerter,leddsmerter og hovne ledd
  • Frossen/fryser lett
  • Vektøkning uten at du spiser mer
  • Appetittløshet, treg avføring, forstoppelse
  • Sykdom i nerver, trykk på nerver, prikking i huden, svimmelhet
  • Uregelmessig og kraftigere menstruasjon, eller sjeldnere og sparsom blødning
  • Stemmeforandring, heshet, svimmelhet og øresus
  • Lav blodprosent og endret blodplatefunksjon med tregere blodlevring

I tillegg kommer symptomer som tristhet/depresjon, tiltaksløshet, hukommelsessvikt, demens og økt søvnbehov.

Anonym poster: f2ff271fa761d45860794da78aba5ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel kvinner i 30 åra som får det. Men jeg har selv hatt diagnosen siden jeg var 15, følgesykdom til revmatismen-_-

Eneste måten å være sikker på er å gå å ta en blodprøve hos legen. Behandlingen er kun en liten pille, men riktig dose kan noen ganger være vanskelig å finne da.

Skrevet

Om du har lavt stoffskifte vil dette vises på blodprøver.

Noen kan være i nedre del av normalområdet og få beskjed om at prøvene er fine, men likevel ha alle symptomer og få bedring av levaxin.

Samtidig er det også mange andre type tilstander(både vitaminmangel - men også andre sykdommer) som har disse symptomene, og som kan likne veldig på lavt eller høyt stoffskifte.

Dermed er det veldig viktig at man ikke begynner på Levaxin før det er godt sjekket ut, nettopp fordi Levaxin vil hemme din egen produksjon av tyroksin(lavt stoffskifte er at du produserer for lite tyroksin).

Dette er IKKE noe bare gamle folk får, det fikk jeg ogs beskjed av fra flere leger - og da var jeg 19 år. Det er en feiloppfattelse.

Jeg har også mange venninner som har dette - og de fikk det alle i tidlig 20år.

Gå til legen og be om å teste stoffskifte, og pass på at de ikke bare måler TSH - men også måler fritt T4, T3 samt anti TPO.

Du bør også sjekke vitamin nivåer for å se at det ikke skyldes åpenbare ting som Dvitaminmangel/jern/B12 osv.

Anonym poster: 0a22a5e3b372905dae3420383b7ba53f

• Liker 1
Skrevet

Dette er det nok ingen som kan svare deg på bare utfra dette. Derimot er det veldig enkelt å bare ta en blodprøve så får du raskt svar og et mye mer riktig svar enn synsing på nettet......

Mange symptomer er så typiske at det kan være omtrent hva som helst.

Og nei, dette er ikke noe bare gamle får. Det kan være arvelig, og man kan få det utfra måten man lever på, uansett alder...

Ta deg en tur til legen du! Viser det seg at du har lavt stoffskifte kan medisiner gjøre livet en god del bedre, og kanskje helt bra om du er heldig!

Skrevet

Mest sannsynlig har du lav viljestyrke/gjennomføringsevne. Selv Jørgen Foss, alle overvektiges hjälte, hadde klart å gå ned i vekt hvis jeg hadde organisert matinntaket hans (eventuelt hvis han hadde evnet å holde seg til en fastsatt diett).

Skrevet

Mest sannsynlig har du lav viljestyrke/gjennomføringsevne. Selv Jørgen Foss, alle overvektiges hjälte, hadde klart å gå ned i vekt hvis jeg hadde organisert matinntaket hans (eventuelt hvis han hadde evnet å holde seg til en fastsatt diett).

Hvor står det TS er overvektig? Jeg kjenner voksne mennesker på under 50 kg som lider av lavt stoffskifte, vektøkning er bare 1 av over 30 mulige symptomer på lavt stoffskifte. Bare pga. du har en sykdom betyr ikke det at du automatisk har 100% av symptomene.

• Liker 3
Skrevet

Er du helt knãpp?

Dette har ingenting med vekt å gjøre what so ever.

Hilsen 35 åring med lavt stoffskifte, diagnosert som attenåring. Er 1,70 og veier 53 kg.

Anonym poster: 202561d9194ee0583b96a838ab41b945

• Liker 1
Skrevet
Mange symptomer er så typiske at det kan være omtrent hva som helst.

Og nei, dette er ikke noe bare gamle får. Det kan være arvelig, og man kan få det utfra måten man lever på, uansett alder...

Hæ?

Lavt stoffskifte er ikke noen livsstilssykdom.

Skrevet

Oi sann! Jeg er 174 cm høy og veier ca. 65 kg. Jeg har gått opp et par - tre kilo, men vil ikke kalle meg selv overvektig eller tjukk haha.

Takk for alle seriøse svar :)

- TS

Skrevet

Det finner du ut ved en blodprøve. Da jeg var yngre hadde jeg de fleste kjennetegn på lavt stoffskifte bortsett fra at jeg ikke var overvektig (frøs til og med på hytta i juli med genser på), men blodprøvene var fine. Samtidig har jeg hatt ordentlig jernmangel uten et eneste symptom på det. Blodprøver har svaret.

Du går forresten ikke til legen og sier 'jeg tror jeg har lavt stoffskifte', du går til legen og sier 'Hei, dette er hva som plager meg: a, b, c, d, blabla' og legen sier 'Vi tar noen utredende blodprøver' og så får du svar etter hvert.

Anonym poster: 61d6cff8e559b1519b4f36f1d9651e97

• Liker 1
Skrevet

Det beste er nok å ta seg en tur til legen og få det sjekket.

Jeg testet meg nettopp for ALT og var sikker på at det var noe i veien med stoffskiftet mitt, det viste seg imidlertid at jeg var frisk som en fisk, fysisk. Vi kom derimot frem til at jeg hadde "tøyd den psykiske strikken" og vært i overkant ambisiøs det siste året. Jeg anbefaler deg derfor også å tenke over hvordan du har hatt det i det siste, om du er sliten, stresset, har mye å tenke på osv.

• Liker 1
Skrevet

Oi sann! Jeg er 174 cm høy og veier ca. 65 kg. Jeg har gått opp et par - tre kilo, men vil ikke kalle meg selv overvektig eller tjukk haha.

Takk for alle seriøse svar :)

- TS

Jeg skrev et annet innlegg også her....

Det at man bare trenger ta blodprøver er ikke alltid tilfelle.

Jeg fikk avvikende svar, men som ble regnet som normale på blodprøver. Jeg kranglet i 2 år for å få utredet videre, og da ble jeg tilslutt sendt til ultralyd av skjoldbruskkjertelen som viste jeg hadde en svulst der(godartet, men det fucket til produksjonen). Ergo, jeg hadde svingende verdier.

Så ble den operert, og jeg fikk da kronisk lavt stoffskifte som følge av det(som er lettere å regulere med medisiner da høyt stoffskifte ikke kan reguleres på samme måte, derav operasjon som de vet fører til medisiner livet ut).

Noen har også subklinisk, altså "litt" lavt - ikke nok til å nødvendigvis få diagnose med en gang, men når de tester ut medisiner får de bedring i symptomer.

Subklinisk ligger uansett på nedre del av normalområde, ikke høyt.

Skrevet

Det finner du ut ved en blodprøve. Da jeg var yngre hadde jeg de fleste kjennetegn på lavt stoffskifte bortsett fra at jeg ikke var overvektig (frøs til og med på hytta i juli med genser på), men blodprøvene var fine. Samtidig har jeg hatt ordentlig jernmangel uten et eneste symptom på det. Blodprøver har svaret.

Du går forresten ikke til legen og sier 'jeg tror jeg har lavt stoffskifte', du går til legen og sier 'Hei, dette er hva som plager meg: a, b, c, d, blabla' og legen sier 'Vi tar noen utredende blodprøver' og så får du svar etter hvert.

Anonym poster: 61d6cff8e559b1519b4f36f1d9651e97

Men hva skal jeg si når jeg ringer og bestiller legetime? At jeg ønsker å ta en blodprøve for å finne ut om noen feiler meg..? :klo:

Skrevet

Var på mestringskurs for lavt stoffskifte. Yngstemann var 14 år. Eldste 81 år.

En blodprøve kan fortelle deg om du har det. Be om utskrift fra prøvene.

Anonym poster: bd8898ab4b9cc94f5a8f4f884cf5b562

• Liker 1
Skrevet

Stoffskifteprøver må tas 2-3 dager i forkant av en legetime for å få svar til selve timen.

Skrevet

Så ble den operert, og jeg fikk da kronisk lavt stoffskifte som følge av det(som er lettere å regulere med medisiner da høyt stoffskifte ikke kan reguleres på samme måte, derav operasjon som de vet fører til medisiner livet ut).

En sannhet med modifikasjoner. Jeg har operert skjoldbruskkjertelen min. Opplever at det er vanskeligere å regulere nå enn før operasjonen. I tillegg så var jeg i mye bedre form før.

• Liker 2
Skrevet

Stoffskifteprøver må tas 2-3 dager i forkant av en legetime for å få svar til selve timen.

Det kommer helt an på. Når jeg skal til min endokrinolog, må jeg ta prøvene ca 10 dager før og helst på sykehuset, for de kan behandle prøvene bedre.

(PS. Hvorfor hvisker du?)

Skrevet

Gå til legen og legg frem symptomene dine. Det kan skyldes lavt stoffskifte, men det kan også skyldes andre ting. Legen din må vurdere symptomene dine og så evt. bestille relevante blodprøver. Det er ikke noe vits i å "bestille stoffskifteprøver" eller "passe på at legen måler andre ting enn TSH" og slike rare råd du har fått her. Stol på at legen din har mer kunnskap om dette enn andre, og selv klarer å finne frem til den utredningen du trenger.

Lykke til :)

Anonym poster: 283126d6bf8427baefd371bf86a3c521

• Liker 2
Skrevet

Tråd ryddet for avsporing og ufine kommentarer

Kosemose, mod

Skrevet

Hva er nedre grense og hva er ikke stoffstifteproblemer?

Anonym poster: 73263695b618b44361791081f918606c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...