AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #1 Del Skrevet 27. oktober 2012 Hei, Jeg jobber på en Ica butikk, og i dag var det en kunde som knuste en ganske dyr flaske sider (150 kroner ca.) rett ved kassen. Hun mistet den ned. Har ikke jobbet i butikk lenge så viste ikke hvordan man gjør det med slikt, men vet at om det var jeg som hadde gjort det så hadde jeg betalt, og det har jeg gjort en gang tror jeg. Damen ble sur på meg og sa at det ikke var slik det skulle gjøres, så jeg spurte sjefen min og han sa at hun ikke skulle betale. Og greit, jeg kan følge den regelen... samtidig synes jeg det er merkelig. Greit, var ikke overlagt, men det var hun som mistet den. Jeg hadde blitt flau om jeg knust en annen butikk sine varer uten å betale for det, jeg skjønner ikke at folk klarer det. Hver enkelt butikk er vistnok forsikret, men hallo, skal vi gå til forsikringsselskapet om en kunde f.eks. knuser en øl til 29 kroner? Blir litt dumt, synes da jeg. Så jeg tenkte å høre hva dere tenker om dette. Betaler dere, eller spør dere om å få betale? Eller mener dere at butikken skal ta det på seg, uansett om dere har knust det? Blir flau, jeg... betalte for en seks-pakning min nevø rev ned engang, tenkte ikke over det engang, følte det er slik det skal være. Anonym poster: bbb1640861a314e452cfed732cf6cf70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 27. oktober 2012 #2 Del Skrevet 27. oktober 2012 Vi krever ikke betaling for varer som ødelegges med uhell (Rives ned o.l), men er det noe kunden gjør med overlegg (åpner produkter, river opp forsegling) må det betales for. (Nå jobber jeg på parfymeri da, så her er regelen enkel, "åpner du, kjøper du"...) Om kunden tilbyr seg å betale og ta med den ødelagte varen sier jeg ikke nei. Har hatt kunder som har knust korken på shampoflasker og betalt for dem og fått dem med seg hjem, men da har kunden selv tilbudt seg å gjøre det på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein86 Skrevet 27. oktober 2012 #3 Del Skrevet 27. oktober 2012 Det er butikkene ansvar mener jeg.. Man må regne med svinn når man driver butikk.. 150 kroner svir mer for ett menneske enn for en stor bedrift.. Man lar kunder gå rundt i butikken, og da må man ta konsekvensene av at ting kan ramle ned, knuses eller bli ødelagt.. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #4 Del Skrevet 27. oktober 2012 Vel, jeg har fått høre at tilbake på 70-tallet, når brusflasker var i glass, så kjøpte folk brus, gikk ut av butikken, knuste toppen på den, drakk brusen, gikk tilbake til butikken med glassbitene og fikk ny brus. Så det er ikke noe nytt. Ikke en gang noe folk trenger å gjøre i butikken for å få erstattet tydeligvis. Og ja, folk er noen tjuvradder. Anonym poster: c389fa4dade8f3ff570194404fba7e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 27. oktober 2012 #5 Del Skrevet 27. oktober 2012 Er det som heter svinn det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myosotis Skrevet 27. oktober 2012 #6 Del Skrevet 27. oktober 2012 En gang jeg jobbet på matbutikk måtte vi kasere 3 paller med kaffe fordi datoen var utgått og vi hadde glemt å sette dem ut i butikken i tide. Vi har også måttet hive flere dusiner med brus, fiskekaker, brødvarer etc. En gang klarte vi å brenne 100 boller i ovnen. Tror ikke det hadde blitt spesiellt attraktivt å jobbe i matbutikk om vi hadde måtte betale for alt vi klarte å ødelegge. Så om en kunde var uheldig å knuste et tacoglass så skal han/hun jaggu slippe å betale for det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #7 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg mistet en hel 6-pack med øl i bakken, og tilbød meg å betale. Han som jobbet der sa med et smil: "Slapp av, slike uhell skjer. Ikke tenk på det, jeg fikser dette. Bare gå å handle videre du, du er ikke den første og ikke den siste. Og betalingen skal du selvfølgelig ikke tenke på." I ettertid ser jeg at dette var jo skikkelig service, han gjorde ikke en stor sak ut av at jeg hadde et uhell, og om dette skjer igjen (dyrere eller billigere varer) så spør jeg gjerne om å legge ut for deres tap- men satte også stor pris på at det ikke ble en ekkel stemning. Jobbet selv i en butikk for noen år siden, hvor ei jente knuse noe. Jeg ilte til med kost og brett, og så at denne kunden var på gråten av flauhet, så jeg mente at her var det kjempeviktig at jenta ikke fikk dagen mer ødelagt så jeg smilte mitt fineste smil, og sa hun kunne slappe helt av; dette skulle jeg fikse i. Hun skulle bare gå videre så hun slapp å stå der mens andre sto rundt og stirret. Det handler litt om service mener jeg, uhell må regnes med. I en eksklusiv butikk med mye glass vet jeg ikke hvordan de gjør dette, men i vanlige butikker som Ica,Rema,Rimi, Spar, Meny, Joker++ bør man holde det på et service-nivå. Jeg synes det høres ut som om du var litt krass, noe som ikke får kunden tilbake for å si det sånn. Karma, forresten? Anonym poster: c2a4115a19c506520798a7608c5041e7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. oktober 2012 #8 Del Skrevet 27. oktober 2012 Vi krever ikke betaling for varer som ødelegges med uhell (Rives ned o.l), men er det noe kunden gjør med overlegg (åpner produkter, river opp forsegling) må det betales for. (Nå jobber jeg på parfymeri da, så her er regelen enkel, "åpner du, kjøper du"...) Om kunden tilbyr seg å betale og ta med den ødelagte varen sier jeg ikke nei. Har hatt kunder som har knust korken på shampoflasker og betalt for dem og fått dem med seg hjem, men da har kunden selv tilbudt seg å gjøre det på denne måten. Det synes jeg er dårlig gjort. De som gir faen skal ikke betale, men de som har dårlig samvittighet skal betale? Synes ikke du skal forskjellsbehandle kundene dine sånn. Har alltid tilbudt meg å betale, men til nå har jeg ikke trengt det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 27. oktober 2012 #9 Del Skrevet 27. oktober 2012 Vel, jeg har fått høre at tilbake på 70-tallet, når brusflasker var i glass, så kjøpte folk brus, gikk ut av butikken, knuste toppen på den, drakk brusen, gikk tilbake til butikken med glassbitene og fikk ny brus. Så det er ikke noe nytt. Ikke en gang noe folk trenger å gjøre i butikken for å få erstattet tydeligvis. Og ja, folk er noen tjuvradder. Anonym poster: c389fa4dade8f3ff570194404fba7e54 Om man går ut av butikken nå til dags og knuser, får man ingenting igjen. Det er når man er inne i butikken og det skjer et uhell at man ikke trenger å betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #10 Del Skrevet 27. oktober 2012 Det er butikkene ansvar mener jeg.. Man må regne med svinn når man driver butikk.. 150 kroner svir mer for ett menneske enn for en stor bedrift.. Man lar kunder gå rundt i butikken, og da må man ta konsekvensene av at ting kan ramle ned, knuses eller bli ødelagt.. Svinn regner vi da med, men det meste av svinnet er varer vi ikke får solgt og dermed må kaste. Selvsagt svir 150 kroner mer for en privatperson enn for en bedrift, men altså, forstår meg likevel ikke på folk... jeg hadde blitt så flau. Synes det er forskjell på å dulte bort i noe og være såpass uforsvarlig at man ikke holder godt nok i varene når man ligger de på kassa. Anonym poster: 73738395f89a3206f03472f56bc4e6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 27. oktober 2012 #11 Del Skrevet 27. oktober 2012 Svinn regner vi da med, men det meste av svinnet er varer vi ikke får solgt og dermed må kaste. Selvsagt svir 150 kroner mer for en privatperson enn for en bedrift, men altså, forstår meg likevel ikke på folk... jeg hadde blitt så flau. Synes det er forskjell på å dulte bort i noe og være såpass uforsvarlig at man ikke holder godt nok i varene når man ligger de på kassa. Anonym poster: 73738395f89a3206f03472f56bc4e6bc Man behøver jo ikke være uforsvarlig. Det er faktisk mulig å være uheldig å miste noe. Nå har jo uansett sjefen din sagt at det er greit, så da skal du bare smile og si at det er greit, samt tørke det opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annemor30 Skrevet 27. oktober 2012 #12 Del Skrevet 27. oktober 2012 Trodde det var slik at har man "flaske halsen m/kork" får de ny gratis fra leverandøren. Mulig det er feil. Jeg hadde tilbudt meg og betale uten å gjøre noe nummer ut av det;) Har jeg ikke råd til å tilby meg å betale får jeg holde mine lange klåfingre unna butikker;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 27. oktober 2012 #13 Del Skrevet 27. oktober 2012 det viker som at du vil at kunden skal betale for det TS..? Uhell skjer jo alle og enhver, og jeg har sett at ting har blitt revet ned i butikken fordi hylla er overfylt.....da er det jo ihvertfall idiotisk om kunden skal betale for det..... egentlig så synes jeg det er idiotisk såsant kunden ikke har ødelagt varen med vilje (noe som jeg neppe tror pleier å skje). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuntzilla Skrevet 27. oktober 2012 #14 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg sier ifra når jeg presterer å velte noe i bakken, sånn at noen kan trå til med en mopp. Jeg blir flau og beklager, men jeg har aldri tilbudt meg å betale. Heller aldri blitt bedt om det, de sier jo bare at det går helt fint og at sånt skjer. De har jo regnet med den type svinn i regnskapet, og det er nok en forsvinnende liten post sammenlignet med f.eks. gammel mat som må kastes. At du oppfører deg litt dårlig mot en kunde koster nok bedriften mer enn den flasken med juice. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Memories Skrevet 27. oktober 2012 #15 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg tilbyr meg alltid å betale dersom jeg ødelegger noe på en butikk. Skjer heldigvis rimelig sjelden, og hittil har jeg ikke behøvd å betalt noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #16 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg sier ifra når jeg presterer å velte noe i bakken, sånn at noen kan trå til med en mopp. Jeg blir flau og beklager, men jeg har aldri tilbudt meg å betale. Heller aldri blitt bedt om det, de sier jo bare at det går helt fint og at sånt skjer. De har jo regnet med den type svinn i regnskapet, og det er nok en forsvinnende liten post sammenlignet med f.eks. gammel mat som må kastes. At du oppfører deg litt dårlig mot en kunde koster nok bedriften mer enn den flasken med juice. TS her. Hører jo på sjefen min, fra nå av sier jeg at det er greit selvsakt, men dette var noe jeg aldri hadde opplevd før, og i følge min egen logikk så betaler man for det man selv ødelegger. er det jeg alltid har gjort og levd etter, har ikke hjerte til annet egentlig. Viste ikke at det var vanlig at butikken tar det på seg når det ikke er deres feil, ante det bare ikke. ordnet opp og kunden måtte ikke betale. Jeg sier ikke at jeg vil at kunde skal betale, men jeg hadde ikke klart å droppe å betale når jeg vet at det er min feil... men men, folk er forskjellig.e Anonym poster: 73738395f89a3206f03472f56bc4e6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #17 Del Skrevet 27. oktober 2012 må si jeg føler meg veldig dårlig for at jeg i det hele tatt ba kunden om å betale, er alt jeg tenker på nå, er en av grunnene til at denne tråden ble til... føler meg veldig dum og angrer selvsagt. Anonym poster: 73738395f89a3206f03472f56bc4e6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 27. oktober 2012 #18 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Det synes jeg er dårlig gjort. De som gir faen skal ikke betale, men de som har dårlig samvittighet skal betale? Synes ikke du skal forskjellsbehandle kundene dine sånn. Har alltid tilbudt meg å betale, men til nå har jeg ikke trengt det. Det er jo ikke forskjellsbehandling? Om varen er fult brukbar og kunden faktisk tilbyr seg å betale og ta med varen sier man jo ikke nei. Det er jo da snakk om varer som kunden faktisk skal ha og som ikke er ødelagte, bare blitt stygge pga bulker eller knuste korker. Jeg krever aldri betaling, det er alltid kunder som selv instisterer på det.... Som jeg skreiv, vi krever ikke betaling for ødelagte varer. Har selv en shampoflaske emd knust kork i dusjen etter å ha mistet den på vei til kassen. jeg skulle ha den shampoen og den er helt fin fortsett fra en sprekk, så ga jeg beskjed om at jeg hadde knust den, men like vel kunne kjøpe den siden det kun er en skavanke. Endret 27. oktober 2012 av Lykkelitenen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nejve Skrevet 27. oktober 2012 #19 Del Skrevet 27. oktober 2012 De gangene det har skjedd, har jeg alltid kontaktet en ansatt, og alltid sluppet å betale. Det verste jeg ser er folk som mister varer i gulvet og later som ingenting! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 27. oktober 2012 #20 Del Skrevet 27. oktober 2012 Juridisk handlar dette om når risikoen for ei vare går over frå butikken til kunden. Når ein har ein butikk har ein eit varelager, og det varelageret ber butikken risikoen for, dei må altså erstatte eventuelle tap som måtte oppstå, med mindre tapa er forårsaka av klanderverdig oppførsel frå nokon. Når ein kunde har betalt for vara har risikoen for vara gått over på kunden, med mindre det er ein feil ved vara. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå