AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Del Skrevet 25. oktober 2012 I sommer flyttet jeg inn i ny leilighet. Prisen var utrolig rimelig, og selv om den ligger noe usentralt, er den rett i nærheten av arbeidsplassen min. Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd, men har støtt på en del problemer. Har bedt om å få leiekontrakt, men huseier sier det er unødvendig og unngår temaet. Har noen forslag til hvordan jeg kan håndtere disse problemstillingene? 1.) Etter å ha flyttet inn, oppdaget jeg tilløp til mugg i gangen ved inngangsdøra. Det var også ekstrem rå luft inne i leiligheten. Jeg gikk da til anskaffelse av en luftavfukter, som er i bruk innimellom. Utleier sa at de hadde "tenkt på dette mange ganger", men tilbød meg ikke å refundere luftavfukteren, som var et ganske stort utlegg for en student. Jeg ventet i det lengste med å anskaffe meg denne, men hadde vondt i halsen og følte meg dårlig, og når foreldrene mine kom på besøk (min far arbeider med gamle hus, og har en del kursing i dette med inneklima), mente de at fuktnivået i innelufta var helt uakseptabelt. I forrige uke oppdaget jeg store mengder mugg på den tidligere nevnte veggen i gangen, fra gulvet og halvveis opp til taket. Dette til tross for at jeg bruker avfukteren. Ble ikke på noen måte informert om at dette var noe problem før jeg flyttet inn, og siden jeg tilbringer mye tid i leiligheten (studerer hjemmefra) er jeg redd for å bli syk på sikt. 2.) Jeg bor i kjelleren hos et eldre par, og studerer som sagt hjemmefra. De krangler ofte og utrolig høylytt, og ettersom leiligheten er veldig dårlig lydisolert, får jeg med meg alt. Dette er veldig sjenerende, ettersom det ofte forekommer mange ganger om dagen, og jeg inviterer derfor aldri noen andre enn kjæresten på besøk. Kanskje en bagatell, men det er fryktelig slitsomt. Kjæresten min og en venninne har også reagert på dette når de har vært på besøk. Det skal sies at det er ytterligere en leieenhet i huset, og jeg har en felles bekjent med ei som bodde der tidligere. Hun hadde store problemer med høylytt krangling, smelling med dører, osv., og valgte derfor å flytte til et annet sted, ettersom hun var ille berørt av det høye lydnivået. Jeg aner imidlertid ikke om huseier er klar over at det er veldig lytt i huset, og at vi får med oss alt som blir sagt i etasjen over. Kan heller ikke komme på noen diskret måte å hinte om dette på, det kan jo hende at de ikke er klar over problemet? 3.) Jeg har flere ganger funnet løv og rusk på gulvet inne i stua mi, til tross for at jeg aldri går inn med sko. Av og til har jeg reagert at dørene inne i leiligheten står åpne, selv om jeg var sikker på at jeg hadde lukket dem før jeg forlot leiligheten. En dag jeg var syk, og lå lenge til sengs og halvsov, banket det på ytterdøra mi. Jeg tuslet ut av senga i bare pysjen, og møtte huseieren inne i gangen. Da hadde han låst seg inn helt uten å gi meg beskjed på forhånd, fordi han trodde at jeg ikke var hjemme. Han skulle bare "bære noe gjennom" min leilighet, ettersom det var enklere enn å bruke hans egen inngangsdør. Greit nok hvis jeg hadde blitt forhåndsvarslet, men betaler jeg ikke for bruksretten av leiligheten? Jeg har jo rett på privatliv? Mistenker at dette har skjedd ved mange flere anledninger, ettersom det av og til ser ut til at noen har vært der når jeg kommer hjem fra jobb eller forelesning. 4.) Jeg ble ikke informert om at det var/ hadde vært noen problemer med skadedyr i leiligheten før jeg flyttet inn, og reagerte på å finne oppspente musefeller to steder i leiligheten. Den ene var full av størknet blod, jeg fikk jo totalt skrekken! Mistenker å ha funnet ut hvor musa tidligere har kommet seg inn, og har tettet så godt det lot seg gjøre med stålull. Det har heldigvis ikke gått noe i fellene enda, men det er veldig ubehagelig. Jeg endte opp med å kjøpe glassbeholdere til all mat (mel, sukker, tørkede bønner, osv.), for å ikke risikere at den ble ødelagt. Det skal sies at begge musefellene var plassert på kjøkkenet. 5.) Før jeg flyttet inn ble jeg informert om at det var et problem med peisen i leiligheten min. Det ligger nemlig en peis i etasjen over, og når huseier fyrer i denne, kommer røyken ned til meg, og inn i min leilighet. Jeg fikk likevel beskjed om at jeg skulle bli forhåndsvarslet før de skulle fyre, og at problemet tidligere hadde blitt effektivt forebygget ved hjelp av en hel masse kubbelys som sto i peisen. Dersom jeg tente lysene når de ga meg beskjed om at de skulle fyre, ville varmen drive røyken oppover, og det ville ikke være noe problem. Det har imidlertid bare blitt fyrt én gang mens jeg har bodd her, og jeg ble varslet på forhånd. Jeg tente alle kubbelysene (samt noen telys), og tenkte at dette egentlig var en god løsning, ettersom jeg hadde laget romantisk middag med kjæresten. Det tok ikke lang tid før leiligheten min var stinn av røyk, og vi måtte åpne alle vinduer for å bli kvitt røyken. Ettersom det var i slutten av oktober, drøyde vi dette så lenge som det lot seg gjøre, men røyken ble til slutt helt uutholdelig. Det tok lang tid og mye lufting for å få ut den verste røyken, men røyken hadde satt seg i gardiner og andre tekstiler, og ble værende ganske lenge. Jeg burde kanskje ha sagt ifra umiddelbart, men huseieren hadde middagsselskap, og jeg ville ikke være til sjenanse mtp. gjestene. Jeg liker virkelig leiligheten med unntak av disse tingene, og utleierne er alltid hyggelige når de snakker til meg direkte. Pga. jobb er det nesten nødvendig for meg å bo i dette området (blir ofte tilkalt på kort varsel, noe som inngår i stillingsbeskrivelsen min). Jeg har også anskaffet meg en hel del ting gjennom årenes løp, og trenger en leilighet på denne størrelsen for å ha plass til alt. Leiligheter på samme størrelse i dette området (riktignok i bedre stand og nyoppussede) ligger vanligvis på nesten det dobbelte av hva jeg betaler i leie. Får jeg det jeg betaler for? Bør jeg ta opp disse problemene med huseier på noen måte? Jeg er ganske sikker på at de er klar over det med musefellene og mugg i gangen, jeg tror på ingen måte at dette er nyheter for huseier. Jeg har jo ingen leiekontrakt heller, fordi huseier har utsatt dette hver gang jeg har spurt. Kan jeg likevel kreve utbedringer/ avslag i leia? Tenk om de sier meg opp hvis jeg tar opp problemene? Det er min store frykt. Det er jo akutt boligmangel i denne byen! Anonym poster: 59ce1079cf240cbc1ad3b3b3e53b9772 Anonym poster: d1ad114074445977f878a2ea5160f973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eva-80 Skrevet 25. oktober 2012 #2 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Jeg vil tro at det er en sammenheng mellom manglene og at du ikke har kontrakt. At du orker å finne deg i alt dette er et mysterium for meg. For meg ville halvparten være god nok grunn til å flytte. Disse folka respekterer deg ikke og du leker med helsen din. Du gjør som du vil, men den type huseiern kommer aldri til å ta ansvar for noe som helst, det kan du banne på. Edit : Regner med at du betaler leia i kontanter uten kvittering ? Endret 25. oktober 2012 av eva-80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #3 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg vil tro at det er en sammenheng mellom manglene og at du ikke har kontrakt. At du orker å finne deg i alt dette er et mysterium for meg. For meg ville halvparten være god nok grunn til å flytte. Disse folka respekterer deg ikke og du leker med helsen din. Du gjør som du vil, men den type huseiern kommer aldri til å ta ansvar for noe som helst, det kan du banne på. Edit : Regner med at du betaler leia i kontanter uten kvittering ? TS her. Jeg betaler per nettbank. Synes situasjonen er uholdbar og vil ta fatt i den, det er derfor jeg spør om hjelp her inne. Vil gjerne ha konkrete tips på om jeg har noen form for rettigheter i dette leieforholdet, evt, hvordan jeg skal ta opp manglene med huseier. Anonym poster: d1ad114074445977f878a2ea5160f973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss-Grey Skrevet 25. oktober 2012 #4 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) - Endret 25. oktober 2012 av Miss-Grey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #5 Del Skrevet 25. oktober 2012 Det er ikke noe krav om at en husleieavtale skal være skriftlig – det er et hovedprinsipp i norsk avtalerett at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. Men siden det kan være vanskelig å bevise hva som er avtalt muntlig, har hver av partene rett til å kreve en skriftlig avtale, jf. § 1-5. Dette gjelder både når avtalen inngås, men hvis det ikke er gjort da, kan det også kreves senere. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Husleieloven#Muntlige_og_skriftlige_husleieavtaler http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleielovenogfuktproblemer.aspx Her står det om sopp og mugg. Anonym poster: 4ae6bb1390cb1201fdcb8b0073756473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Memories Skrevet 25. oktober 2012 #6 Del Skrevet 25. oktober 2012 Nå kan ikke jeg spesielt mye om slikt, men tviler på at du har noen rettigheter i og med at dere ikke har kontrakt. Om han vil kan han omså hive deg ut på dagen. Jeg ville uten tvil ha flyttet ut med engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #7 Del Skrevet 25. oktober 2012 Nå kan ikke jeg spesielt mye om slikt, men tviler på at du har noen rettigheter i og med at dere ikke har kontrakt. Om han vil kan han omså hive deg ut på dagen. Jeg ville uten tvil ha flyttet ut med engang. FEIL! Anonym poster: 4ae6bb1390cb1201fdcb8b0073756473 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Memories Skrevet 25. oktober 2012 #8 Del Skrevet 25. oktober 2012 FEIL! Anonym poster: 4ae6bb1390cb1201fdcb8b0073756473 Javel. Ble fortalt det sist jeg skulle leie i en by. Men bra for leietakeren sin del at det ikke stemmer da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 25. oktober 2012 #9 Del Skrevet 25. oktober 2012 Javel. Ble fortalt det sist jeg skulle leie i en by. Men bra for leietakeren sin del at det ikke stemmer da. Så lenge du kan bevise at du har bodd der gjelder 1 mnd. oppsigelse når det ikke foreligger kontrakt =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #10 Del Skrevet 25. oktober 2012 Nå kan ikke jeg spesielt mye om slikt, men tviler på at du har noen rettigheter i og med at dere ikke har kontrakt. Om han vil kan han omså hive deg ut på dagen. Jeg ville uten tvil ha flyttet ut med engang. Selvfølgelig ikke. Dette er regulert i husleieloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Anonym poster: 2110359e5c732bf4d20ba7d1a3ed27a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #11 Del Skrevet 25. oktober 2012 Du er nødt til å flytte og det tror jeg du vet selv. Er det ikke noe store rom i kollektiv etc i nærheten du kan leie? Det er en del ting du påpeker som egentlig skal utbredes av boligeier i henhold til husleieloven, men med så teite boligeiere hadde jeg ikke orket å sette i gang den prosessen. For at leiligheten skal bli i orden må du sikkert flytte ut også. Tenk på helsa di. Mugg, mus, røyk fra peisen, fukt............ Anonym poster: a55163de0bb27e216da87af04aac8c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #12 Del Skrevet 25. oktober 2012 Så lenge du kan bevise at du har bodd der gjelder 1 mnd. oppsigelse når det ikke foreligger kontrakt =) Nei. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Altså, det spiller ingen rolle om man har kontrakt eller ikke, det er om man leier egen boenhet eller et rom som er avgjørende. Når det står at bestemmelsene kan fravikes ved avtale, betyr det etter § 1-2 at det ikke kan ...avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonym poster: 2110359e5c732bf4d20ba7d1a3ed27a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 25. oktober 2012 #13 Del Skrevet 25. oktober 2012 Nei. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Altså, det spiller ingen rolle om man har kontrakt eller ikke, det er om man leier egen boenhet eller et rom som er avgjørende. Når det står at bestemmelsene kan fravikes ved avtale, betyr det etter § 1-2 at det ikke kan ...avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonym poster: 2110359e5c732bf4d20ba7d1a3ed27a9 Men da foreligger det en leieavtale... Hvis man ikke har skriftlig leieavtale og ikke "annet kan bevises" gjelder 1 mnd. oppsigelsestid. Var hvertfall sånn når jeg hadde jus =P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 25. oktober 2012 #14 Del Skrevet 25. oktober 2012 Et annet sted inne her er det noen som har skrevet: Unntaket fra tremånedersregelen er hvis utleier selv bor i huset (eks. leier ut sokkel) og kun leier ut en enhet. Da kan oppsigelsestiden være så kort som en måned hvis kontrakten løper i ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #15 Del Skrevet 25. oktober 2012 Men da foreligger det en leieavtale... Hvis man ikke har skriftlig leieavtale og ikke "annet kan bevises" gjelder 1 mnd. oppsigelsestid. Var hvertfall sånn når jeg hadde jus =P Det foreligger en leieavtale i dette tilfelle, den er bare ikke skriftlig. Ser du et krav om at avtalen må være skriftlig i lovteksten? Det er vel heller rettslære du har hatt. Et annet sted inne her er det noen som har skrevet: Unntaket fra tremånedersregelen er hvis utleier selv bor i huset (eks. leier ut sokkel) og kun leier ut en enhet. Da kan oppsigelsestiden være så kort som en måned hvis kontrakten løper i ett år. Les lovteksten jeg har linket til en gang til. Der står det svart på hvitt at fristen på en måned bare gjelder hvis det er snakk om et enkelt rom og leieren har tilgang til en annens bolig. Det er det ikke snakkk om her, altså gjelder 3 måneds regelen. Egne oppsigelsesregler for leie av et enkeltrom i utleiers bolig Leier du et enkeltrom og har rett til å benytte rom i utleiers bolig, for eksempel at dere deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden én måned, hvis det ikke er avtalt noe annet. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. For eks- empel: Sier du opp leieavtalen 16. januar, avsluttes leieforholdet 16. februar. Med et enkeltrom menes leie av ett eneste rom. Det vil si at du ikke kan ha f.eks. eget kjøkken i tillegg til rommet du leier. http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/Nr_10_web.pdf Anonym poster: 2110359e5c732bf4d20ba7d1a3ed27a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusekatta Skrevet 26. oktober 2012 #16 Del Skrevet 26. oktober 2012 Å kjære.. Les husleieloven i sin helhet! Les også på denne siden her: http://www.boligjegeren.no/ I dette leieforholdet er det så mye galt at jeg rett og slett ikke orker å begynne å skrive om det. Det hadde tatt en time Jeg mener også på at slik fuktig/rå luft, og mugg i leiligheten kan være kreftfremkallende! Du leker med andre ord med helsen din når du bor her. Hvis ikke du har tenkt å bruke uante mengder med energi og tid på å fikse alt som ikke er riktig her, vil jeg gi deg et råd: Flytt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #17 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har ikke så mye peiling på leieforhold og sånt. men jeg brukte 1,5 år på finne leilighet i den byen jeg bor i nå ved å kontakte folk som la ut annonse på finn.no. Men sist gang brukte jeg 2 uker på å skaffe meg leilighet og jeg ble kontaktet av 8 stykker som gjerne ville leie ut til meg. ( jeg har dyr i tillegg så er ikke populær på markedet). Jeg la ut annonse på finn.no med bilde og tekst om meg selv. Det anbefales virkelig å legge ut annonse selv Anonym poster: 3dcbf83f7556c27794debf5f5d999a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå