Gå til innhold

Erfaring med elbil?


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Darthoven

Foreløpig er det veldig økonomisk med elbil. Dette vil opphøre når "nok folk" har kjøpt, og ladeprisen går opp, fordelene forsvinner og avgiftene sidestilles med bensin-, og dieselbiler. Men dette er det nok minst 5-10 før vi ser.

Det tror jeg også. Allerede snakk i media og blandt politikere at kollektivfeltet ikke vil være aktuelt for elbiler i framtiden. Det begynner faktisk å bli en del mievs og leafs i kollektivfeltet på drammensveien. Men foreløpig er disse nevnte bilene ikke biler NOK for at folk flest kan bruke dem. Tesla model S blir for dyr for folk flest, og det ser ikke ut til at tesla kommer til å produsere noen billigbiler. Men det dukker nok opp noen elbiler fra asia med 30-40 mil rekkevidde, hurtiglader, god plass og skirails på taket..da kommer "alle" til å ville ha el-bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg også. Allerede snakk i media og blandt politikere at kollektivfeltet ikke vil være aktuelt for elbiler i framtiden. Det begynner faktisk å bli en del mievs og leafs i kollektivfeltet på drammensveien. Men foreløpig er disse nevnte bilene ikke biler NOK for at folk flest kan bruke dem. Tesla model S blir for dyr for folk flest, og det ser ikke ut til at tesla kommer til å produsere noen billigbiler. Men det dukker nok opp noen elbiler fra asia med 30-40 mil rekkevidde, hurtiglader, god plass og skirails på taket..da kommer "alle" til å ville ha el-bil.

Alle gratis ladepunkt vil nok forsvinne også, men nå er ikke en oppladning på en typisk elbil så vanvittig kostbart i utgangspunktet da. Men hva som skjer med strømprisen når 1 000 000 biler skal lades en gang eller to i døgnet tør jeg ikke helt tenke på.. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har jo ikke sagt noe på en stund, men om elbilkjøp er aktuelt mest oga spesielle fordeler er det jo bare å kjøre på.

Jeg kunne godt tenkt meg å se et livstidsregnskap på elbil - økonomisk og økologisk.

Økonomisk sett er bilen billigere i innkjøp, veldig billig å lade og i drift med bonuser som er nevnt av andre (bl.a. bompenger). Men verditapet er uforholdsmessig stort, få vil ha brukt elbil og nytt batteri koster skjorta. Jeg fyller røfflig 60 liter bensin tredjehver uke, 1020 liter * 15kr = 15300kr i året + verditap 30000kr/å. Med bare dette overslaget mener jeg mange elbil har større verditap av overfor nevnte grunner...

Økologisk sett er batteriet et stort svineri. På den positive siden antar jeg gjennomført resirkuleringssatsing på elbiler. Livssyklusen er nok kortere. Materialinnsats er nok like stort som ved vanlig bil minus motor, mye av drivverket. Verre med hybrid. Så er det utbygging av strømnettet og tap av uerstattelig natur + renessanse for kullkraftverk i Europa og Asia.

Nææææ....

Anonym poster: ae02b5aaf2a8229d4bb48465e93fe0c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...