Gå til innhold

Erfaring med elbil?


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eneste fordelen jeg ser er du sparer de ca 15kr pr/liter.....

Vet ikke hva det koster å fylle på elbil men det må vel være billigere.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe på nyhetene nettopp at man kan parkere gratis og slipper bomavgift. Dette med å parkere gratis - hvor gjelder dette liksom?

Samt at det finnes gratis ladestasjoner for elbiler. Må fortrinnsvis gjelde i oslo og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper:

Utrolig lang tid å lade.

Når batteriet dør etter 5-6 år koster det 100.000+ for et nytt, så da kan man like gjerne kjøpe ny bil. Ser også for meg at det er nesten umulig å få solgt en elbil uten nytt batteri.

Kan ikke kjøre lange strekninger som f.eks oslo - trondheim da du må stoppe for å lade.

De aller fleste elbiler ser fæle ut.

Mindre sikkerhet? Ser for meg at om du krasjer med en vanlig persjonbil vil en liten elbil få mye mer juling.

Fordeler:

Billig i drift.

edit: glemte å si at jeg ikke har elbil selv, men vurderte elbil da jeg kjøpte ny bil før sommeren.

Endret av Chelmon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe på nyhetene nettopp at man kan parkere gratis og slipper bomavgift. Dette med å parkere gratis - hvor gjelder dette liksom?

Samt at det finnes gratis ladestasjoner for elbiler. Må fortrinnsvis gjelde i oslo og omegn?

Jeg bor "på bygda", og vi har gratis ladestasjoner her :)

Anonym poster: b82c3f46bad3bcb31e1d55ac562f9960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha gode råd fra folk med mye kunnskap om elbil anbefaler jeg å spørre på forumet på elbil.no De kan også svare på om elbil kan passe for deg utifra kjøremønsteret ditt etc.

Rene elbiler har mange fordeler: ingen moms på nybilkjøp,lav årsavgift, ofte lavere forsikring, gratis bom, gratis ferje, gratis parkering på alle kommunale avgiftsplasser, ofte gratis strøm på offentlige ladestasjoner. Sjekk ladestasjoner.no for å se om det er noen i nærheten av deg. Sist men ikke minst er det morsomt å kjøre elbil! Dra og prøvekjør en Nissan Leaf eller Mitsubishi iMiEV selv så skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har en Nissan Leaf, og de sier at "full tank" (altså når de lader 0-100%) koster det ca 15 kr totalt når de lader hjemme. Vil tro at ved de fleste ladestasjoner kan man lade gratis.

I tillegg finnes det hurtigladestasjoner her og der (det er mulig man kan finne disse i lenken til California).

Man må følge parkeringsreglene på parkeringsplassen man bruker. Noen opererer med gratis parkering, andre ikke. Uansett har elbiler ofte egne parkeringsplasser.

Vi vurderer å kjøpe elbil, spesielt dersom vi kan "snike" i parkeringsplasskøent til borettslaget. Den kommer til å bli brukt på korte kjøreturer uansett, og dersom vi skal lengre strekninger finnes det alltids biler som vi kan låne av familie.

Anonym poster: 79662bc090e006c4fe75390bcf71bc39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen byer får el-biler kjøre i kollektivfeltet, og passere gratis i bomstasjonene.

De tingene som gjør at jeg har slått fra meg el-bilkjøp er

- jeg har ingen steder å lade den hjemme. Bor i blokk, og det er verken faste plasser eller ladepunkter på parkeringsplassen. Ser for meg en jævlig lang skjøteledning fra 12 etasje og rundt halve kvartalet for å lade :P

- kan ikke kjøre langt med den. Kommer ikke til hytta engang...

- dårlig sikkerhet for de minste el-bilene. De er så små, og veier så lite, at i en kollisjon har man ikke sjangs

Anonym poster: 5e577d520ff069085cc5727433b68e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får IKKE gode råd fra elbil.no. det blir det samme som å spørre om det finnes en gud eller ei hos KFUM-gutta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar: Hvis du vil ha gode råd fra folk med mye kunnskap om elbiler, så jo, da er det langt bedre å spørre på elbil.no om elbiler der enn her eller på mange andre bilforum. Men ja,selvfølgelig er det deres spesialfelt så de er kanskje mer begeistret for elbil enn menigmann, men kunnskap og erfaring har de.

Endret av California
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du penger kjøper du Tesla S i 2013.

pris; cirka 650 000 for toppmodellen.

50 mil rekkevidde

hurtiglader (8 timer)

Større enn Audi A6, bmw 5 serie og Mercedes E klasse

0-100 på 4,4 sekunder

toppfart 210

Ser FABOLOUS ut..lysår forran alle andre modeller.

Anonym poster: 237fcd77c4d5dfe6a5451c026475d4c9

post-64278-0-84623800-1352960775_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

426 hester, 600 newton og 0-200 på 7,8 sekunder på Tesla S sport (85kw). Gleder meg til høsten 2013!!! Blir nok noen porscher og bmw`er som blir lange i maska i lyskrysset da gitt.

Anonym poster: 237fcd77c4d5dfe6a5451c026475d4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det gikk en Tesla i Oslo for et par år siden. Var vel han Bellona-duden sin.

Dvs, den stod mest parkert. Hver gang jeg så den på veien, var det oppå en redningsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det gikk en Tesla i Oslo for et par år siden. Var vel han Bellona-duden sin.

Dvs, den stod mest parkert. Hver gang jeg så den på veien, var det oppå en redningsbil.

Tull. Du snakker for øvrig om Tesla Roadster, en liten sportsbil som kom ut for 5-6 år siden. Den har plettfritt vandel så langt, og har meg bekjent ikke fått noen klager. Jeg har vært nabo til Fredrik Hauge i godt og vel fire år nå, og han kjører den bilen sin stort sett hver dag til jobb.

Jeg snakker dessuten om Tesla S, en bil som har blitt lovprist i all bilpresse. Den har ingenting med roadster å gjøre, foruten at det er samme selskap som produserer den.

Hvorfor i all verden spre løgner om Tesla? Tesla S er fremtiden. En fantastisk nydelig bil med rå kraft og vanvittig rekkevidde.

Anonym poster: 237fcd77c4d5dfe6a5451c026475d4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går for øvrig mange tesla roadstere i Oslo, og siden jeg står på ventelisten til Tesla S selv, så har jeg forhørt meg med mange av kundene, og samtlige var svært fornøyd med roadsterns driftssikkerhet. Nå snakker jeg uansett om en bil som er av en helt annen generasjon..produsert i 2011-2012 og hvor man har tatt lærdom av eventuelle mangler og mindre gode løsninger i roadstern. Ut over at begge bilene er elektriske, har de heller ikke så mye med hverandre å gjøre.

Anonym poster: 237fcd77c4d5dfe6a5451c026475d4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top Gear hadde også en veldig lite overbevisende test av Tesla. Men det var jo også en annen generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Top Gear hadde også en veldig lite overbevisende test av Tesla. Men det var jo også en annen generasjon.

Feil. Top gear iscensatte en falsk test av Tesla, og spekulasjoner om at BBC har mottatt penger fra oljebransjen for nettop å svekke Tesla florerer på nettet. BBC er jo ikke akuratt i siget om dagen med sin pedofili-ring osv..

Uansett, Tesla Roadster er en gammel bil. Tesla Model S er en hypermoderne sports-sedan som lovprises i alle bilmagasiner og antas å bli årets bil i 2013.

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-20048815-48.html

Anonym poster: 237fcd77c4d5dfe6a5451c026475d4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det veldig økonomisk med elbil. Dette vil opphøre når "nok folk" har kjøpt, og ladeprisen går opp, fordelene forsvinner og avgiftene sidestilles med bensin-, og dieselbiler. Men dette er det nok minst 5-10 før vi ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...