Gå til innhold

Dere som er overvektige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror dere at vi normalvektige/slanke ikke må "slite" for å holde vekten? Dette gjelder selvsagt ikke alle, noen spiser naturlig lite. Men mange av oss må faktisk holde oss i skinnet når det gjelder mat og snop. Vi må tvinge oss ut på løpetur, selvom vi kanskje aller helst vil ligge på sofaen etter en lang arbeidsdag.

Ofte leser jeg om overvektige som har unnskyldninger om ditten og datten. De har det så vanskelig, og skylder på alt mulig.

Jeg er slank. Jeg elsker mat, godteri og junk food. Jeg virkelig hater å trene. Men jeg spiser sunt, selvom jeg ikke synes det er spesielt godt. Jeg holder snop til helgene, og tvinger meg selv til å trene. Det kalles viljestyrke.

Så til alle dere overvektige som tror at alle som er slanke er slanke uten å måtte slite for det, dere tar feil. Det er faktisk bare å ta seg sammen, slutte med unnskyldninger og få på plass viljestyrken.

Anonym poster: ab320028b5a57bc3806692f712debe90

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Men det krever mer innsats å gå NED i vekt, enn å beholde vekten.

Anonym poster: 8d49c52cd56930f387cbd2193d3dbc07

• Liker 7
Skrevet

Du har selvfølgelig helt rett. For de fleste skyldes overvekt for lite selvdisiplin og for mange unnslyldninger, det er det liten tvil om.

Det samme argumentet kan dessuten brukes for det aller meste her i livet:

Jeg har en godt betalt og spennende jobb fordi jeg prioriterte en god utdannelse og å få gode karakterer. Hvorfor har ikke alle det, det er jo bare å ta seg sammen?

Jeg har et stort hus uten lån langt oppover pipa fordi jeg har prioritert tid og penger på å øke verdi og nedbetale lån. Dette er selvfølgelgelig enklerer fordi både jeg og mannen har (som nevnt over) godt betalte jobber. Hvor gjør ikke alle det, det er jo bare å ha selvdisiplin nok?

Jeg kan godt komme med flere eksempler om du ønsker det, men jeg tror ikke det er nødvendig. Poenget mitt er at de fleste av oss (jeg kjenner ingen perfekte, i alle fall) har utfordringer hva gjelder prioriteringer og selvdisplin på områder. Mitt er mat og trening. Jeg vet det, i likhet med de aller fleste andre overvektige. Og jeg vet også at det bare er å ta seg sammen, men av grunner du ikke kjenner til synes jeg det er vanskelig. Akkurat på samme måte som du antakelig synes det er vanskelig å gjøre noe med dine egne utfordringer.

Eller er du perfekt, TS? For om ikke, er det bare å ta seg sammen!

• Liker 21
Skrevet

Det å "ta seg sammen", når f. eks foreldre sier det til ungen sin, er det ansvarsfraskrivelse.

Hvis ungen har depresjon eller sliter med overvekt, sier de "du må ta deg sammen".

Sånn. Ferdig. Nå har de gjort sitt..

Beklager mine assosiasjoner til setningen!

Men ja, det hjelper for mange overvektige å trene og spise sunt.

Men det er ikke bare, bare, de er overvektige for en grunn.

Det kan være psykisk, at maten er trøst, eller andre ting som sitter dypt.

Anonym poster: bd04ed70dfab7a4b090801bb1e2baadf

• Liker 3
Skrevet

Tror egentlig ingenting om normalvektige. De er jo like så forskjellige som oss som har mer på sidenbena.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Men det krever mer innsats å gå NED i vekt, enn å beholde vekten.

Anonym poster: 8d49c52cd56930f387cbd2193d3dbc07

Ja, det gjer det. Eg er overvektig framleis, men eg har gått ned 10 kg. No har eg vore stabil her eg er i rundt eitt år, det er ikkje noko stort problem. Sjølvklart må eg tenkje meg om litt innimellom, men ikkje i same grad som eg måtte då eg jobba for å gå ned i vekt.

Anonym poster: 87070808617ae081355d0dd44f792c51

• Liker 1
Skrevet

Det å "ta seg sammen", når f. eks foreldre sier det til ungen sin, er det ansvarsfraskrivelse.

Hvis ungen har depresjon eller sliter med overvekt, sier de "du må ta deg sammen".

Sånn. Ferdig. Nå har de gjort sitt..

Beklager mine assosiasjoner til setningen!

Men ja, det hjelper for mange overvektige å trene og spise sunt.

Men det er ikke bare, bare, de er overvektige for en grunn.

Det kan være psykisk, at maten er trøst, eller andre ting som sitter dypt.

Anonym poster: bd04ed70dfab7a4b090801bb1e2baadf

Jeg sliter også psykisk. Har blitt mishandlet mange år i barndommen. Det er dager jeg bare vil låse meg inne og spise kaker og godteri.

Og nei, jeg er ikke perfekt. Jeg gjør det greit på studiet, men kunne godt ha gjort det bedre. Jeg orker bare ikke. Men jeg klager ikke over det heller, eller legger skylda over på noen andre. Jeg vet hva som må til, og hadde jeg gitt alt, så hadde jeg selvfølgelig klart å få toppkarakterer.

Hilsen ts, som tok seg en lang joggetur i dag;)

Anonym poster: e54f8dcc6e4dadec3e5b30558ea46da9

Skrevet

Aha, oppfatter innlegget ditt som en slags metode for å trykke ned en gruppe mennesker for å føle seg bedre med seg selv.

Anonym poster: 6d22d3dcb1a419accae918ebf0189f44

• Liker 13
Skrevet

Thank you, Captain Obvious.

• Liker 4
Skrevet

You're welcome, miss Snappy Mouth.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter også psykisk. Har blitt mishandlet mange år i barndommen. Det er dager jeg bare vil låse meg inne og spise kaker og godteri.

Og nei, jeg er ikke perfekt. Jeg gjør det greit på studiet, men kunne godt ha gjort det bedre. Jeg orker bare ikke. Men jeg klager ikke over det heller, eller legger skylda over på noen andre. Jeg vet hva som må til, og hadde jeg gitt alt, så hadde jeg selvfølgelig klart å få toppkarakterer.

Hilsen ts, som tok seg en lang joggetur i dag;)

Anonym poster: e54f8dcc6e4dadec3e5b30558ea46da9

Men hvis du selv ikke er perfekt TS, hva gir deg rett til å sette deg til doms over meg? Hvilken forklaringsplikt har jeg for deg, om min begrunnelse for min overvekt?

• Liker 5
Skrevet

I motsetning til skap alkoholisme, dop i helgene, null økonomisk sans, lat på skolen, slår kona, etc så er overvekt en "feil" vi overvektige ikke kan hjemme fra å synes veldig godt.

Overvektige får tyn fordi de ikke kan skjule problemet på samme måte TS kan skjule sitt psykiske problem, oppvekst eller dårlige karakterer.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Og forresten, så fint du tok deg en joggetur. Jeg bakte sjokoladekake. Den ble god. :blomst:

Edit: skrivefeil

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 9
Skrevet

Dette er blant de dummeste innleggene jeg har lest her på kg. Du virker uvitende og veldig, veldig uintelligent TS. Jeg selv er godt trent og langt innenfor normalvekt. Men allikevel eier jeg evnen til å skjønne at det ikke bare er å ta seg sammen. Hvordan i all verden kan du være så bitter på overvektige mennsker? Hvor får du fra at overvektige mennesker sitter å klager og unnskylder seg? Du kan ikke forestille deg grunner for at folk er overvektig, alle kan ikke bare ta seg sammen. Psyken til folk er bygd opp forskjellig. Heldigvis forstår jeg at du er ung TS, du har mye å lære. Alt er ikke bare svart og hvitt. Det er trist at slike mennesker som deg finnes, de som mangler evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Du eier ikke sympati. Noe forferdelig må ha skjedd i livet ditt? Det er ikke normalt å være så dømmende og bitter. Forøvrig er det trist å høre hvor mye du hater trening og å spise sunt. Selv elsker jeg det. Kanskje det bare har noe med instillingen din å gjøre? Du er jo sånt et negativt menneske virker det som.

• Liker 8
Skrevet

Elsker trangsynte fjortisser som deg :bolledeig:

Anonym poster: 0956b163c6dca49e2b3954635af36694

Skrevet

Du har selvfølgelig helt rett. For de fleste skyldes overvekt for lite selvdisiplin og for mange unnslyldninger, det er det liten tvil om.

Det samme argumentet kan dessuten brukes for det aller meste her i livet:

Jeg har en godt betalt og spennende jobb fordi jeg prioriterte en god utdannelse og å få gode karakterer. Hvorfor har ikke alle det, det er jo bare å ta seg sammen?

Jeg har et stort hus uten lån langt oppover pipa fordi jeg har prioritert tid og penger på å øke verdi og nedbetale lån. Dette er selvfølgelgelig enklerer fordi både jeg og mannen har (som nevnt over) godt betalte jobber. Hvor gjør ikke alle det, det er jo bare å ha selvdisiplin nok?

Ja, helt enig. Hvorfor er folk rusmisbrukere, alkoholikere, røykere, har spiseforstyrrelser eller depresjoner, det er jo bare å ta seg sammen. :ironi:

Det er jo ofte en grunn til at folk er overvektige, så klart. Maten blir en trøst eller en slags rus. For mange er det like lett å "ta seg sammen" som det er for folk med anorexia eller tunge depresjoner. Det er derfor mange som har vært med på ekstreme slankekurer som Biggest Loser ofte faller tilbake, for hva hjelper det å gå ned i vekt når de fortsatt har de samme problemene som gjorde at de spiste feil og for mye?

I USA er det på en måte ikke så rart at mange blir overvektige, når man hører om småsteder der matbutikken er nedlagt men de har McDonalds, og folk tror det sunt å spise frokostblanding med 40% sukker fordi det er 50% fullkorn. Reklamen der borte er jo helt syk, de kan si alt er sunt og kolesterolsenkende, folk må bli helt hjernevaska. Men også i Norge kan det være vanskelig å se hva som er bra alternativer f.eks. til middag. Man burde kanskje hatt mer om ernæring i gym-faget på skolen.

Kanskje TS burde ta seg sammen og begynne å like å trene. Det er jo bare å like det. :ironi: Jeg liker både løpeturer og å spise sunt, det er bare å ta seg sammen, vet du, TS.

• Liker 5
Skrevet

Tror dere at vi normalvektige/slanke ikke må "slite" for å holde vekten? Dette gjelder selvsagt ikke alle, noen spiser naturlig lite. Men mange av oss må faktisk holde oss i skinnet når det gjelder mat og snop. Vi må tvinge oss ut på løpetur, selvom vi kanskje aller helst vil ligge på sofaen etter en lang arbeidsdag.

Ofte leser jeg om overvektige som har unnskyldninger om ditten og datten. De har det så vanskelig, og skylder på alt mulig.

Jeg er slank. Jeg elsker mat, godteri og junk food. Jeg virkelig hater å trene. Men jeg spiser sunt, selvom jeg ikke synes det er spesielt godt. Jeg holder snop til helgene, og tvinger meg selv til å trene. Det kalles viljestyrke.

Så til alle dere overvektige som tror at alle som er slanke er slanke uten å måtte slite for det, dere tar feil. Det er faktisk bare å ta seg sammen, slutte med unnskyldninger og få på plass viljestyrken.

Anonym poster: ab320028b5a57bc3806692f712debe90

Jeg er feit, du er teit, jeg kan slanke meg.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er feit, du er teit, jeg kan slanke meg.

Her er du inne på noe som et typisk å gjøre. Det er visst helt greit i samfunnet i dag å kalle folk for dumme, skoletapere, undermålere. Ingen reagerer. Men kall en person feit og man blir personlig ansvarlig for at folk får spiseforstyrrelser, psykiske problemer eller rett og slett tar selvmord. For som du sier, folk som er feite kan faktisk gjøre noe med det. Det er det ikke sikkert mennesker med lav IQ kan gjøre, med hensyn på utdannelse og jobbutsikter.

Skrevet

Skal jeg slanke meg så er dt HVERTFALL ikke fordi en " normalvektig" sitter på sin høye hest og preker om hvor " lett " det er å " bare" ta seg sammen .

Skrevet

Her er du inne på noe som et typisk å gjøre. Det er visst helt greit i samfunnet i dag å kalle folk for dumme, skoletapere, undermålere. Ingen reagerer. Men kall en person feit og man blir personlig ansvarlig for at folk får spiseforstyrrelser, psykiske problemer eller rett og slett tar selvmord. For som du sier, folk som er feite kan faktisk gjøre noe med det. Det er det ikke sikkert mennesker med lav IQ kan gjøre, med hensyn på utdannelse og jobbutsikter.

Om man kaller en feit person feit, så må da den feite få lov til å si at den andre er litt dum? Manglende EQ. Spade er spade, lort er lort.

Man kan forsåvidt utvikle sin EQ om man vil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...