AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #21 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg syns heller folk bør kreve andre ting enn mer lønn, feks andre frynsegoder som forsikring osv. Jeg vet ikke... Det er i denne sammenhengen ingen forskjell på om man får høyere lønn eller om bedriften betaler private utgifter. Anonym poster: 16e91cd8416b596fc25e3237031500c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 27. oktober 2012 #22 Del Skrevet 27. oktober 2012 Det er i denne sammenhengen ingen forskjell på om man får høyere lønn eller om bedriften betaler private utgifter. Anonym poster: 16e91cd8416b596fc25e3237031500c6 Nei resultatet er det samme: lønnsmottagerne får økt kjøpekraft som de igjen benytter på kjøp av andre varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrSmith Skrevet 29. oktober 2012 #23 Del Skrevet 29. oktober 2012 Dette blir alt for enkelt. Anonym poster: 92007fe3d7b32eced8cc521c3f41f281 Dette er alt for enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 29. oktober 2012 #24 Del Skrevet 29. oktober 2012 TS - vil anbefale deg en bok som er veldig grei - den heter "Alt du trenger å vite om samfunnsøkonomi - men ikke tør å spørre om" og er skrevet av Erling Røed Larsen. En veldig lettforståelig og god bok som beskriver temaer som - hvorfor prisene er så høye i Norge - Hvorfor vi ikke bare kan bruke opp alle oljepengene - Hva inflasjon er osv. Leste denne boka før jeg begynte på økonomistudiene, og likte den veldig godt. Anbefales :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #25 Del Skrevet 30. oktober 2012 Off ja, sorry. Jeg ble bare oppgitt over han som trodde alle pengene kom fra olja... Jeg så på den andre linken, og der er det en del folk som er opplyste om dette tema som svarer. Det jeg ville ha skrevet står for det meste der. Men en ting jeg gjerne vil få med, er denne evige lønnsøkningen. Folk vil hele tiden ha mer lønn, og det er jo forsåvidt forståelig. Men det som skjer, i år feks, de fleste fikk 4.2 % i lønn (stat/spekter/kommune), men hvor tar de pengene fra? Norges bank trykker bare opp disse pengene, de kommer fra ingenplasser. Og når det trykkes opp mer penger går også prisene på div varer opp. Så i bunn og grunn har du ikke hatt noen lønnsøkning... Jeg syns heller folk bør kreve andre ting enn mer lønn, feks andre frynsegoder som forsikring osv. Jeg vet ikke... Dette stemmer ikke. Det er forskjell mellom reallønn og nominell lønn. Dersom man lønnen stiger like mye som prisnivået har du ikke fått noen reallønnsvekst, det har du bare dersom lønnen stiger mer enn prisnivået. Derfor tas prisnivåøkningen selvsagt med i betraktning når man skal gjøre lønnsforhandlinger. Anonym poster: 0c5f8e8e3a57b18db129220ad118870e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå