Eplenepe Skrevet 28. oktober 2012 #81 Skrevet 28. oktober 2012 Bytt alt du får av klær som du vet du ikke hadde kjøpt selv. Det blir IKKE brukt. veldig sant. Man føler vel gjerne for å ikke bytte ting man har fått i gave - men det er jo bedre enn at det blir liggende i skapet. Man lærer endel om hva man skal og ikke skal kjøpe i gave til andre nyfødte når man har vært der selv hehe. Jeg oppdaget fort at jeg garantert har kjøpt upraktiske klær/typiske ting som alle andre også kjøper til nyfødte før jeg fikk barn selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #82 Skrevet 28. oktober 2012 Her var det mange gode tips, jeg har lyst på en til så jeg kan prøve alt det lure! Ellers ville jeg brukt tid/penger/energi på å lese litt om kosthold/fysisk aktivitet/oppdragelse/utvikling/ å samtale med barn osv. Det er så mye voksne "tar for gitt" og mange feiltolker. Oppdragelse/kosthold er vel noe av hva man får mest igjen for i det lange løp som forelder Dette har jeg stadig tenkt, men ennå ikke fått gjort. Er det noen som har konkrete titler å foreslå for denne typen bøker? Bøker som er bredt annerkjent i dag? Anonym poster: 1c6c258a5b16d280cdc302907c370eb1 1
Vera Vinge Skrevet 28. oktober 2012 #83 Skrevet 28. oktober 2012 Og: tørrshampoo til den første tiden hvor man ikke alltid klarer å ta seg tid til en dusj Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947 Vil gjerne si meg enig i og fremheve dette. Tørrsjampo var hvertfall redningen for at jeg følte meg ok mang en gang. Innimellom var det veldig vanskelig å få tatt seg en dusj fordi babyen ikke ville ligge alene på gulvet. Men stort sett var problemet at de første månedene var på vinteren, så kaldt ute. Måtte da planlegge hårvasken så veldig, for å ikke gå ut med vått hår (ja, vet det fins fønere, men det er ikke tingen for mitt hår, i tillegg til at det tar tid når man skal føne langt hår). Og når jeg de første månedene ikke var ute av senga for dagen før i 10-11-tiden, var det deilig å droppe hårvasken enkelte dager det egentlig var påkrevet, for å i det hele tatt komme seg ut. For min del var det vanskelig å få gjort ting på egne vegne på kveldene, siden dette var den mest krevende tiden på døgnet de første par månedene. Mye uro og konstant amming, før vi la oss. Mao. vanskelig å legge hårvasken til den tiden på døgnet. Haha, langt innlegg om hår. Men jeg kom på det nå, og hvordan jeg hadde veldig behov for å føle meg ok utseendemessig. Var ganske opptatt av å ikke ha typisk permisjons-stil, fordi jeg følte meg mer vel i andre klær enn joggebukse, med litt sminke og hår som så ålreit ut. 1
LiveLaughLove Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #84 Skrevet 30. oktober 2012 Og: tørrshampoo til den første tiden hvor man ikke alltid klarer å ta seg tid til en dusj Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947 Ikke dumt! Det er faktisk den jeg har Jeg kjøpte den i butikk - denne http://www.gerdmartinsen.no/index.html . Lokal barneutstyrskjede. Har aldri sett akkurat den badebøtta i noen annen butikk - men jeg har sett en fra et annet merke (tror ikke det heller var tummy tub) både på barnashus og barn&utstyr Okai, skal sjekke det ut, for en slik må vi absolutt ha! takk for svar! Vil gjerne si meg enig i og fremheve dette. Tørrsjampo var hvertfall redningen for at jeg følte meg ok mang en gang. Innimellom var det veldig vanskelig å få tatt seg en dusj fordi babyen ikke ville ligge alene på gulvet. Men stort sett var problemet at de første månedene var på vinteren, så kaldt ute. Måtte da planlegge hårvasken så veldig, for å ikke gå ut med vått hår (ja, vet det fins fønere, men det er ikke tingen for mitt hår, i tillegg til at det tar tid når man skal føne langt hår). Og når jeg de første månedene ikke var ute av senga for dagen før i 10-11-tiden, var det deilig å droppe hårvasken enkelte dager det egentlig var påkrevet, for å i det hele tatt komme seg ut. For min del var det vanskelig å få gjort ting på egne vegne på kveldene, siden dette var den mest krevende tiden på døgnet de første par månedene. Mye uro og konstant amming, før vi la oss. Mao. vanskelig å legge hårvasken til den tiden på døgnet. Haha, langt innlegg om hår. Men jeg kom på det nå, og hvordan jeg hadde veldig behov for å føle meg ok utseendemessig. Var ganske opptatt av å ikke ha typisk permisjons-stil, fordi jeg følte meg mer vel i andre klær enn joggebukse, med litt sminke og hår som så ålreit ut. Håret er viktig for oss kvinner, vet du Hihi. Jeg også tenker det at jeg vil føle meg litt fresh osv selvom jeg har permisjon og sikkert er veldig sliten. Det tror jeg hjelper litt på humøret:) for min del gjør det hvertfall det ellers, så. Takk alle, for supre tips! Ser det er flere her som likte tråden, så kom gjerne med flere erfaringer / tips og triks til både innkjøp/ investeringer, og/eller andre ting som har gjort hverdagen deres lettere :D
kaprifolen Skrevet 30. oktober 2012 #85 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Bæresele Purelan Bleiebøtte Pysjer med fot og åpning mellom beina, lunt og godt, og lett å sjekke bleia. De tørre serviettene Soveskinn Og jeg gjentar: ammeinnlegg i ull! Endret 2. november 2012 av kaprifolen 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #86 Skrevet 31. oktober 2012 Dytt:D Anonym poster: f4327f732cdbbcea4b191b1f868733e1
Tina87 Skrevet 1. november 2012 #87 Skrevet 1. november 2012 Bleiebøtte Bæresele Omslagsbodyer ( syntes en ting jeg leste en plass er en bra beskrivelse av hvordan det er å ta på body over hodet til nyfødt - det er som å dytte tannkrem tilbake inn i tuben😜) Vippestol - sitter så fornøyd å følger med når jeg lager mat eller dusjer... Kan faktisk bruke litt tid på badet😀 Det er det jeg kommer på😄 Også en ting jeg tror kommer til å bli godt å ha litt senere : leikegrind - men det er fordi vi har hund... 1
LiveLaughLove Skrevet 1. november 2012 Forfatter #88 Skrevet 1. november 2012 Hmm.. Jeg tenker å kjøpe en elektrisk brystpumpe fra Avent. Er jo grønn på dette området som alt annet, Hehe, men hvordan/ hvor lenge kan man oppbevare melken?
Vera Vinge Skrevet 1. november 2012 #89 Skrevet 1. november 2012 (endret) Bæresele Purelan Bleiebøtte Pysjer med fot og åpning mellom beina, lunt og godt, og lett å sjekke bleia. De tørre serviettene Soveskinn Mange anbefaler pysjer med fot, men jeg syns det har vært veldig upraktisk fordi jeg har en gutt med lange bein. Har fått pysjer med fot i gave, og de har blitt brukt så kort fordi han omtrent vokser ut av dem i beina før de passer i overkroppen. Liker klær man kan bruke lengst mulig, da de trenger nok nye klær uansett. Så jeg ville sett an behovet for pysjer med fot til man vet hvordan babyen er proporsjonert, hvertfall hvis foreldrene er lange. Kunne selvsagt fint hatt et par sånne pysjer liggende, men ville ikke kjøpt inn bøttevis. Vi har forresten brukt sånne helt tynne ullsokker om natta. De fra Janus som vi har hatt flere av, er ganske lange i skaftet og litt stramme, men tøyelige, sånn at de sitter godt. Vi har nemlig en liten propell, som har pleid å få av vanlige bomullssokker nattestid. Endret 1. november 2012 av Vera Vinge 1
ablaze Skrevet 1. november 2012 #90 Skrevet 1. november 2012 Hmm.. Jeg tenker å kjøpe en elektrisk brystpumpe fra Avent. Er jo grønn på dette området som alt annet, Hehe, men hvordan/ hvor lenge kan man oppbevare melken? Melken kan stå 3 døgn i kjøleskapet og opp til 6 mnd i frys. Jeg fullammer, men pumper/håndmelker likevel hver dag da vesla kun vil spise vitaminer iblandet litt melk. Brukte pumpen og sterilisatoren daglig når vi kom hjem fra sykehuset da vi ga henne mati sonde i tillegg til amming (pga prematur). Vet mange ikke vil kjøpe pumpe før de vet om de trenger, og det er jo forsåvidt fornuftig det, men vi fikk som sagt brukt for den fra dag 1 1
LiveLaughLove Skrevet 2. november 2012 Forfatter #91 Skrevet 2. november 2012 :D fantastisk tråd dette ble! 2
Eplenepe Skrevet 3. november 2012 #92 Skrevet 3. november 2012 Jeg fullammer, men pumper/håndmelker likevel hver dag da vesla kun vil spise vitaminer iblandet litt melk. Brukte pumpen og sterilisatoren daglig når vi kom hjem fra sykehuset da vi ga henne mati sonde i tillegg til amming (pga prematur). Vet mange ikke vil kjøpe pumpe før de vet om de trenger, og det er jo forsåvidt fornuftig det, men vi fikk som sagt brukt for den fra dag 1 Jeg har manuell brystpumpe fra avent - og klarte meg fint med den. Man får jo låne pumpe mens man er på barsel - og der fant jeg fort ut at jeg var såpass lettmelket at en manuell ville holde. (den er jo litt billigere) Så da sendte jeg mannen ut for å kjøpe - så den sto klar til vi kom hjem. Synes det var et lurt alternativ til å kjøpe på forhånd Jeg pumpet også endel i starten og ga på flaske - pga gulsott var hun littt treg med spisingen med en gang - og da var det lettere å suge på flaska.
Citrus Skrevet 3. november 2012 #93 Skrevet 3. november 2012 Vil bare gi et lite "mot tips" til salven inotyol... Jeg jobber i barnehage og vet at salven er kjempe god, derfor kjøpte jeg den til min nyfødte datter. Dessverre var salven altfor sterk for henne og vi endte opp med å dra av huden der salven var for å få den av. Hun ble mer sår når vi vasket vekk gammel salve enn hun var i utgangspunktet. Skaff deg alle gratis pakkene og test ut de produktene, så finner du ut hva som passer deg før du kjøper for mye. Kjøp svært lite klær i str. 62 siden de fleste gavene kommer i denne str.. Inotyol har vi brukt ved tegn på rødhet hos barnet - den må brukes i et svært tynt lag (ser mange smører på tykt lag, som med sinksalve), skal ikke brukes ved sprukken hud og så er det greit å huske på at den farger av på tøy (er gulaktig). Jeg er veldig glad i Inotyol både i jobbsammenheng og til eget barn, men bruker den ikke ofte. Sink er bedre som forebyggende (tynt tynt lag). Ammepute var kanskje noe av det jeg brukte mest av de første månedene - fikk så vondt i armer/skuldre om jeg ikke brukte puten. Når jeg brukte puten kunne jeg ha armene helt frie og bare slappe av. Tepper kan aldri få for mange tepper. Smokkesnor - når barnet klarer å føre smokken inn i munnen selv - sparer mange stopp på veien. Dårligste kjøp: nesesuger, aldri brukt, barnet har aldri vært så syk at det har vært nødvendig. 1
Gjest asanti Skrevet 4. november 2012 #94 Skrevet 4. november 2012 Noen som anbefaler newborn set til Stokke? Er det da nødvendig med vippestol? Ellers har jeg fått masse god omtale om omslagsbodyer, så det er innkjøpt. Her i gården blir det tøybleier så om noen har anbefalinger på det så kom med, og jeg har fått øyne opp for Cheeky Wips. Noen som har erfaring med det?
kaprifolen Skrevet 4. november 2012 #95 Skrevet 4. november 2012 Vi har newborn-set! Liker det godt, og har det istedenfor vippestol, ja!
Gjest Nikki09 Skrevet 4. november 2012 #96 Skrevet 4. november 2012 Vippestol! Beste investering jeg har gjort hittil! Hun elsker å ligge i den og følge med mens jeg lager mat eller husarbeid ol. Den er verdt sin vekt i gull!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #97 Skrevet 4. november 2012 Vi har newborn-setet til tripptrapp. Hun har ikke likt særlig å sitte i den. Men hun hadde en nakkelåsning som gir ryggen svai, og tror kanskje det var derfor det ble ukomfortabelt(siden de blir litt krumme i ryggen når de sitter i den). Men uansett er det ikke noe problem å selge på finn.no hvis man ikke får full klaff, der forsvinner de ut fort som svint. Anonym poster: 5dac0585d69128be53b3f32921b26947
LiveLaughLove Skrevet 5. november 2012 Forfatter #98 Skrevet 5. november 2012 :D:D jeg lærer så mye av det dere skriver
Emas Skrevet 13. november 2012 #99 Skrevet 13. november 2012 Er her noken som har erfaring med ullskinnet til IKEA kan brukast f.eks i vogna? Eller bør det vere eit med kortare hår, som f.eks dei frå nøstebarn?
Teriyaki Skrevet 13. november 2012 #100 Skrevet 13. november 2012 Babycall, kunne aldri klart meg uten. Stellebord. Bruker begge deler enda. Vippestol kom godt med! Beco butterfly bæresele har vært mye brukt fra fire måneders-alder. Håndkle med hette. Han elsker å få hettet over hode mens jeg gnukker han tørr. Virker nesten som om han holder på å sovne. Gym-matte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå