Gå til innhold

Pizzadeig

Fremhevede innlegg

Gjest blah blah
Skrevet

Kan man lage pizzadeig nå tidlig på morgenen og la den ligge i bakebollen frem til i kveld når den skal brukes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går greit, bruk halv mengde gjær, kaldt vann og sett deigen i kjøleskapet. Jeg bruker ofte ha litt pepper, basilikum og oregano i deigen, evt. litt hvitløkpulver.

Anonym poster: 3e18a5f00a406ba5f5c69fc77824144d

Gjest Raindrops
Skrevet

Putt den i kjøleskapet som sagt over her. Lurt å ta den ut en halvtie/time før du skal bruke den, for den blir litt vanskelig å jobbe med når den kommer rett fra kjøleskapet.

Skrevet

Det går helt fint. Du behøver ikke sette den i kjølesksapet heller, dersom du bruker kaldt vann og mindre mengde gjær. Jeg pleier å bruke 1/2 ts tørrgjær om den står nærmere ett døgn. 1 ts om den skal stå 8-10 timer. Bruker kun tørrgjær for langtidsheving, jeg føler jeg har bedre kontroll på deigen da.

Gjest blah blah
Skrevet

Å så kjekt da

Har masse törrgjär, så da bruker jeg det bare litt mindre enn normalt.

Deilig å kunne få dette ut av verden nå så slipper jeg å stresse med det senere i dag :)

Skrevet

Det går helt fint. Du behøver ikke sette den i kjølesksapet heller, dersom du bruker kaldt vann og mindre mengde gjær. Jeg pleier å bruke 1/2 ts tørrgjær om den står nærmere ett døgn. 1 ts om den skal stå 8-10 timer. Bruker kun tørrgjær for langtidsheving, jeg føler jeg har bedre kontroll på deigen da.

Enig i mye her!

Selv bruker jeg 1/4 ts tørrgjær på deig som står i romtemperatur i 15-18 timer, og 3 g fersk gjær på deig som står i 8-10 timer. Deigen er da knafri. Den første løsningen er Jim Laheys, og gir brød med litt tyngre krumme (à la surdeigsbrød). Dette er også metoden jeg foretrekker til pizzadeig. Den andre løsningen er Martin Johanson (bloggeren Pain de Martin). Dette gir lettere krumme, mer som vanlig nordisk gjærbakst, om man kan si det sånn.

Anonym poster: 1f0f7f46facee16d36a3cf1960ec85bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...