Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er da eit godt tekn. Det bør det vere! Skjønar ikkje kvifor det ikkje skulle vere status å skrive god nynorsk. Språkmeistring og fleksibilitet på sitt beste. Ja til nynorsk! (og det er litt flaut om det er skrivefeil her... Som Marmot over sa, øving gjer betre!)

*Teikn* :)

• Liker 1
Skrevet

Ingen en gang nynorskbrukerne kan nynorsk, hvorfor skal da vi andre måtte slite med å lese det? Kan vi ikke bare forholde oss til skrivespråket vårt, bokmål? Alle kan bokmål. Alle her i Norge kan bokmål.

Anonym poster: 329548567c20963e0e0f778fabf0937b

Skrevet

Ingen en gang nynorskbrukerne kan nynorsk, hvorfor skal da vi andre måtte slite med å lese det? Kan vi ikke bare forholde oss til skrivespråket vårt, bokmål? Alle kan bokmål. Alle her i Norge kan bokmål.

Dette var et rart innlegg..

• Liker 3
Skrevet

Dette var et rart innlegg..

Men de som er skrevet på nynorsk er ikke det?

Skrevet

Men de som er skrevet på nynorsk er ikke det?

Nei. Det er innholdet som gjør innlegget rart, ikke målformen. Nynorsk er ikke rarere enn bokmål.

• Liker 2
Skrevet

Verkeleg? Eg ser minst like mange skrivefeil hjå dei som skriv bokmål som dei som skriv nynorsk.

• Liker 2
Skrevet

Du stärker värkligen alla dom motföreställningar jag hadde med mej mot nynorsk från dom tröga lärarne i barnskolan, RSKRE.

Men sedan svenska ju är närare nynorsk enn bokmål så reknar jag med att det kan vara en kompromiss som du kan leva med (faen, slitsamt det här. Finner inte svenskt tastatur på PCen - kan du hjälpa mej, RSKRE?)

Skrevet (endret)

Sjøl liker jeg nynorsk, men som blant andre Vampen sier, så er jeg sterkere i bokmål, og velger derfor å skrive det i de fleste kontekster. Jeg tror ikke den offensive framgangsmåten til TS er særlig fruktbar.

Svensk er meir mykje likt nynorsk enn bokmål. Austnorske dialektar har i motsetnad til svensk, fransk, tysk, engelsk, nynorske dialekter, trykk på siste staving i staden for fyrste staving (ein går opp i slutten av setninga i staden for ned).

Det heter ikke trykk på første eller siste stavelse. Du som kan norsken din såpass godt, bør vite at trykket i norske ord er på første stavelse. Unntaket er selvfølgelig lånord som "musikk" og "baguett" osv - i østnorsk og trøndersk så uttales også disse ofte med trykk på første stavelse.

Det du snakker om, heter lav- og høytone. Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre - både nynorsk og bokmål er representert i ulike dialekter med enten lav eller høytone.

Endret av Drue
  • Liker 2
Skrevet

Nynorsk og bokmål konkurrerer om dei same brukarane. Framgang for det eine svekkjer det andre. Når du skriv, vel du side i denne målstriden. Du vel sjølv –vel nynorsk!

Jeg valgte for ca. 40 år siden - og jeg valgte riksmål. Årsaken var så enkel som at da jeg begynte på skolen ble jeg presentert for fenomenet "samnorsk" som i mine øyne var verken fugl eller fisk. Inntil da hadde jeg lest bøker som var på bokmål, men da jeg så kom på skolen og skulle lære å lese og skrive, så var alle regler plutselig forandret og "alt" syntes å være lov.

I tredje klasse gikk jeg av meg selv over til å skrive konservativt bokmål i ren protest. I 4. klasse fikk jeg foreldrene mine med på laget og de søkte skolen om at jeg skulle få benytte riksmål.

Senere har jeg modifisert meg en del og "ei" og a-endelser har sneket seg inn igjen, så i dag skriver jeg bokmål. For meg var det språket jeg lærte først det enkleste, og konvertering ble uaktuelt, selv om jeg led meg gjennom sidemålstimene og fikk noenlunde akseptabel karakter.

Skrevet (endret)

*Teikn* :)

Haha, ops! Da veit eg det til neste gong :mrgreen:

Edit: da/då?

Endret av Harlequin
Gjest Eurodice
Skrevet

Haha, ops! Da veit eg det til neste gong :mrgreen:

Edit: da/då?

Det er valfritt. Du kan nytta båe (begge).

Skrevet

Det er valfritt. Du kan nytta båe (begge).

Er du frå nynorskland, Arabella? Trudde du var arabisk eg.

Anonym poster: 551c752c6f843083d4b710891a34f607

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Er du frå nynorskland, Arabella? Trudde du var arabisk eg.

Kvifor trudde du eg var arabisk? Skuldast det nicket mitt, eller byrjinga på det?

Neida, jeg hverken er fra eller bor i "nynorskland". Jeg er vel heller konservativ i språket, bokmål altså. Jeg er veldig glad i nynorsk.

• Liker 1
Skrevet

Kvifor trudde du eg var arabisk? Skuldast det nicket mitt, eller byrjinga på det?

Neida, jeg hverken er fra eller bor i "nynorskland". Jeg er vel heller konservativ i språket, bokmål altså. Jeg er veldig glad i nynorsk.

Det var nok fyrstnemnde ja. Gildt at du tykkjer om språket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...