AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes så utrolig synd i dagens barn! De begynner j Gjerne i barnehagen rundt 8 måneders alderen, der er det lange dager( 9 timer) hver dag hele uka.Når helgen endelig kommer er foreldrene sliten, så da orker De ikke stå opp med barna, og lar tven være barnevakt i ett par timer ( så koselig) Hvis man har en fridag, så sender man allikavel barna i barnehagen for det er jo innmari kjedelig å bare henge i buksene til mor hele dagen? Høst, jul, vinter og påskeferie hR man jo litt fri, da ma jo foreldrene ha Unga hjemme de obligatoriske helligdagene(uffda) Aller best er det når Jualften faller på en lørdag, da blir det jo bare en dag ekstra med ungene! Og selv om man har mer en 3 ukers ferie, så er det kun det man tar it om sommeren , for ungene koser jo seg sånn i barnehagen. Og sånn fortsetter det, når man begynner på skolen og den faktisk er Stengt, ja så takk og lov, vi har jo heldigvis sfo!! Ikke rart barn og unge idag er vanskelige og empatiløse Anonym poster: db68e19c4c534aa0b688b1cb5a0601f3 9
Mafalda Skrevet 18. oktober 2012 #2 Skrevet 18. oktober 2012 Ok....? Ikke vet jeg hvor du finner disse foreldrene hen, for jeg kjenner ingen som passer spesielt godt til beskrivelsen. Jeg skal ikke påstå at de ikke finnes, for det gjør de nok, men å slå fast at grunnen til at barn og unge i dag er vanskelige og empatiløse (er de det? alle sammen??), er at foreldrene for enhver pris vil slippe å være sammen med dem, er veldig fjernt for meg. 9
Gjest loren Skrevet 18. oktober 2012 #3 Skrevet 18. oktober 2012 Ja, det er akkurat sånn det er for absolutt alle barn i hele Norge. Er du ute etter å provosere, eller mangler du totalt evnen til å se nyasert på ting? 2
Lillymin Skrevet 18. oktober 2012 #4 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver....
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #5 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg synes så utrolig synd i dagens barn! De begynner j Gjerne i barnehagen rundt 8 måneders alderen, der er det lange dager( 9 timer) hver dag hele uka.Når helgen endelig kommer er foreldrene sliten, så da orker De ikke stå opp med barna, og lar tven være barnevakt i ett par timer ( så koselig) Hvis man har en fridag, så sender man allikavel barna i barnehagen for det er jo innmari kjedelig å bare henge i buksene til mor hele dagen? Høst, jul, vinter og påskeferie hR man jo litt fri, da ma jo foreldrene ha Unga hjemme de obligatoriske helligdagene(uffda) Aller best er det når Jualften faller på en lørdag, da blir det jo bare en dag ekstra med ungene! Og selv om man har mer en 3 ukers ferie, så er det kun det man tar it om sommeren , for ungene koser jo seg sånn i barnehagen. Og sånn fortsetter det, når man begynner på skolen og den faktisk er Stengt, ja så takk og lov, vi har jo heldigvis sfo!! Ikke rart barn og unge idag er vanskelige og empatiløse Anonym poster: db68e19c4c534aa0b688b1cb5a0601f3 Er du med i Jehovas Vitner siden du har slike meninger? Jeg husker en gang noen fra JV som kom til meg som sa "er det ikke en forferdelig verden vi bor i?" Anonym poster: e362ce0da81e1bbbb1b40bef4eb208ee
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #6 Skrevet 18. oktober 2012 Desverre har ts mye rett i det hun skriver:( Det som er feil er at foreldrene nok ikke ØNSKER å ha det sånn, men er tvunget til det pga økonomi... Trist men sant... Det er en grunn til at anntallet psykisk syke har økt kraftig de siste 20-30 årene! Anonym poster: 9bb110886bce725b5053d9f485da5058 12
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2012 #7 Skrevet 18. oktober 2012 Ts må du ikke glemme at før de er 8 mnd er de gjerne hos dagmamma, besteforeldre som passer barna. Var tidligere dagmamma og hadde barna 8-10 timer om dagen. Yngste var hos meg var under 5 mnd (barnet var også født nesten over 2 mnd før tiden) Foreldrene leverte barnet også da barnet var sykt eller de var syke. Jeg nektet pga smittefaren til de andre barna og mitt eget barn, da var denne gutten hos besteforeldrene istedenfor. Og så må du ikke glemme at foreldrene ikke på noe som helst måte må slutte eller redusere på sine aktiviteter. Gjerne ting barna ikke kan være med på. Eks. trening flere ganger i uken,"syklubb",ut å spise bedre middag, fester osv. En skal jo ikke gjøre noe mindre av dette selv om en er nybakte foreldre og barna kan jo ikke være med på slike ting, er jo så slitsomt det. På butikksentrene er det gjerne barnepass, så slipper foreldrene masete unger med på handletur, frisør, spa og slikt også. Og er det ikke ledig der har jeg ofte hørt betjeningen på lekebutikken klage på mange barn uten foreldre med som kan være der i timesvis. Om en da ikke er så heldig å ha besteforeldre, snille tanter og onkler som kan passe på. For å dra i butikken MED barn er jo bare sliiitsomt. Og er besteforeldrene gamle og slitne spiller det ingen rolle, da er det å gi dem så dårlig samvittighet at de passer barna likevel. Selv om noen er kommet i en alder hvor de har en del kroppslige plager. Er litt skremt når jeg støtt hører om slikt. Er dessverre ikke uvanlig. Så ja.. jeg synes også synd på barna som vokser opp nå.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2012 #8 Skrevet 18. oktober 2012 Desverre har ts mye rett i det hun skriver:( Det som er feil er at foreldrene nok ikke ØNSKER å ha det sånn, men er tvunget til det pga økonomi... Anonym poster: 9bb110886bce725b5053d9f485da5058 Det med økomonien kommer an på hvilke prioriteringer foreldrene har. Skal de ha ALT, nytt hus, ny bil, siste mote av klær /sko /utstyr av alle slag og helst store mengder av det også. MÅ en jo ha høy inntekt for å greie det. Vi greide oss fint selv om jeg var hjemme frem til ungene begynte på skolen. Og det bare med 1 inntekt. Men vi leide en liten leilighet, alle møbler, hvite og brune varer, var kjøpt brukt, fått eller kjøpt på tilbud. Kjøpte også mye klær på bruktmarked (mye der så helt ubrukt ut)ellers var det å passe på tilbudene. Laget all mat fra bunnen av selv også spedbarnsmaten. Trålte gjerne tilbudsavisene og gikk innom 3-5 butikker å plukket kun det som var på tilbud (på disse turene passet mannen min barna, siden det var litt hektisk å få med alt med 2 små som løp alle veier) En klarer det en ønsker, bare en er innstilt på det og ikke har for høye krav. Våre barn har aldri hatt mangel på varme klær, sunn mat på bordet og et varmt sted å bo og sove. Og nei.. dette var ikke for så veldig lenge siden, de er så vidt blidt tenåringer.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #9 Skrevet 18. oktober 2012 Godt det er flere av oss som mener det sammen. Dagens barn sliter mye, både med stress, aggresjon, konsentrasjon osv. Og dette kommer ikke av seg selv. Alt har en grunn. Helsesøster roste meg for minsten på 6 år kun gikk på sfo, og ikke noe annet fritidsaktiviteter. De som gikk på flere ting slet med hodepine, magevondt og dårlig appetitt. Anonym poster: 219b5271b8c02cf0332c654561dabc01 5
makkapakka Skrevet 18. oktober 2012 #10 Skrevet 18. oktober 2012 skal gi deg et praktisk eksempel: en bekjent av meg som var mor var borte fra barna hver eneste helg fra mai til september. Måtte ha litt egentid! og sommerferien på 3 uker måtte pappaen til barna ha med dem, da skulle hun jobbe. heldigvis i tillegg hadde hun mange reisedager i løpet av arbeidsuka.. skjønner ikke akkurat det familielivet! 3
Alice123 Skrevet 18. oktober 2012 #11 Skrevet 18. oktober 2012 Ungene må jo bli sinnsykt stresset? De er i en form for instutisjon fra de er knappe året, og har masse fritidsaktiviteter i tillegg. 7
tingeling Skrevet 18. oktober 2012 #12 Skrevet 18. oktober 2012 Kjenner ingen som har det slik du beskriver, TS. Og omgangskretsen består stort sett av par med to fulle stillinger, mange har lederstillinger og ingen har aupair. Hvor finner du disse foreldrene? 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #13 Skrevet 18. oktober 2012 Ser ofte oppdateringer på facebook der foreldre klager over febersyke barn om kvelden,morgenen etter er de like fullt i barnehagen.... Jobben til foreldrene er viktigere enn helsen til barnet Anonym poster: db68e19c4c534aa0b688b1cb5a0601f3 2
Gjest loren Skrevet 18. oktober 2012 #14 Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Det med økomonien kommer an på hvilke prioriteringer foreldrene har. Skal de ha ALT, nytt hus, ny bil, siste mote av klær /sko /utstyr av alle slag og helst store mengder av det også. MÅ en jo ha høy inntekt for å greie det. Vi greide oss fint selv om jeg var hjemme frem til ungene begynte på skolen. Og det bare med 1 inntekt. Men vi leide en liten leilighet, alle møbler, hvite og brune varer, var kjøpt brukt, fått eller kjøpt på tilbud. Kjøpte også mye klær på bruktmarked (mye der så helt ubrukt ut)ellers var det å passe på tilbudene. Laget all mat fra bunnen av selv også spedbarnsmaten. Trålte gjerne tilbudsavisene og gikk innom 3-5 butikker å plukket kun det som var på tilbud (på disse turene passet mannen min barna, siden det var litt hektisk å få med alt med 2 små som løp alle veier) En klarer det en ønsker, bare en er innstilt på det og ikke har for høye krav. Våre barn har aldri hatt mangel på varme klær, sunn mat på bordet og et varmt sted å bo og sove. Og nei.. dette var ikke for så veldig lenge siden, de er så vidt blidt tenåringer. Det med at det er en prioriteringssak er en sannhet med modifikasjoner. Jeg er aleneforsørger i vårt hjem som eneste voksen uten å motta noen stønader, og må jobbe så mye jeg kan både når sønnen min er hos meg og når han er hos faren sin for at det skal funke da vi dessverre bor i et dyrt område. Og tro meg, her i huset er IKKE alt nytt og fancy. Ja, jeg kunne flyttet til et billigere sted og dermed blitt helgeforelder for sønnen min, det velger jeg å ikke gjøre, noe jeg regner med de fleste vil forstå, det er min prioritering å heller ha annenhver uke med han og dermed prioritere mindre nye klær, eldre bil osv. Det er for lettvint å tro at det er fordi man vil at alt skal være nytt og flott at man må prioritere å jobbe. Jeg er enig med deg i at man får til det man vil, det handler ofte om innstilling. Endret 18. oktober 2012 av loren 4
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2012 #15 Skrevet 18. oktober 2012 Kjenner ingen som har det slik du beskriver, TS. Og omgangskretsen består stort sett av par med to fulle stillinger, mange har lederstillinger og ingen har aupair. Hvor finner du disse foreldrene? Er vel kanskje nettopp slike foreldre ts mener som satser karriere fremfor barna ! (Forstår ikke helt hvorfor de skal få barn da, når de ikke har tid til dem selv) Hvor står det forresten noe om aupair i start-innlegget ?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #16 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg kjenner én mor som leverte barnet sitt i bhg før fylte 1 år, og det var en tenåringsmor som skulle gjøre ferdig vgs. De aller fleste foreldre prøver så godt de kan med å få hverdagene til å gå opp i den grad det er best for barna, jeg kjenner ingen som ikke gjør det ihvertfall. Anonym poster: 0a1e399445eac335134767c23989e479 2
Bernardette Skrevet 18. oktober 2012 #17 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg er aleneforsørger. Og har fem ukers ferie. Forklar for meg, TS, hvordan jeg skal kunne ta meg fri hele romjulen, hele påskeuka m.m. når fem uker er borte på et knips (en uke på planleggingsdager bør også merkes). Bevares, hadde jeg fått standard månedslønn, men fri alle de dagene, ville jeg heller vært hjemme enn å få ekstra for å jobbe. Noen ganger har man ikke så mange valg, det er poenget mitt. Prioriteringer vurderes daglig, men virkeligheten treffer de fleste på et tidspunkt. 7
Gjest Eurodice Skrevet 18. oktober 2012 #18 Skrevet 18. oktober 2012 Er vel kanskje nettopp slike foreldre ts mener som satser karriere fremfor barna ! (Forstår ikke helt hvorfor de skal få barn da, når de ikke har tid til dem selv) Barna er et statussymbol blant mye annet for mange foreldre. Det har jeg sett en del eksempler på.
Pjusken81 Skrevet 18. oktober 2012 #19 Skrevet 18. oktober 2012 Jeg har en venninne som er lærer. Da hun var student , var barnet i barnehage alle dager utenom de obligatoriske 3 ukene fri, nå når hun jobber som lærer og har veldig mye fri, velger hun også å sende sønnen på sfo i skoleferier.... Jeg synes det er veldig rart
tingeling Skrevet 18. oktober 2012 #20 Skrevet 18. oktober 2012 Kjenner ingen som har det slik du beskriver, TS. Og omgangskretsen består stort sett av par med to fulle stillinger, mange har lederstillinger og ingen har aupair. Hvor finner du disse foreldrene? Er vel kanskje nettopp slike foreldre ts mener som satser karriere fremfor barna ! (Forstår ikke helt hvorfor de skal få barn da, når de ikke har tid til dem selv) Hvor står det forresten noe om aupair i start-innlegget ? Det jeg mener er at selv om så å si alle jeg kjenner jobber fulltid i til dels krevende stillinger, så har de det ikke slik som TS beskriver. Man har gjerne fleksitid, mange tar opp pc'en når barna har lagt seg osv. Resultatet er at de fleste barna leveres kl åtte i barnehage / aktivitetsskole og hentes før fire. Barna følges opp ift lekser og fritidsaktiviteter, alle er med på dugnad og helgene brukes til aktiviteter med familien, samt venner og naboer. Selvsagt løper vi litt innimellom, men man skal slutte veldig tidlig på jobb hvis man ikke skal gjøre det når fotballen / balletten begynner fem og man skal hente + spise først. Man må prioritere og da er det gjerne egentid og egen søvn som prioriteres bort, ikke barna. Når jeg nevner aupair var det med referanse til en av disse andre trådene som går på å rakke ned på de som får til både barn og karriere, for det går faktisk an ( nå skal det sies at Birken og annen trening blir det lite av, men man kan ikke få alt ) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå