Villa90 Skrevet 13. februar 2013 #741 Del Skrevet 13. februar 2013 Jeg kom over en "tekst" i dag, på nettet.. Som rørte meg veldig! Tenkte jeg skulle legge den ut her, jeg aner ikke hvem som har skrevet den, men syns det var utrolig vakkert skrevet og må inrømme at det kom en del tårer hos meg Kanskje du også vil lese den? "Vi sitter og spiser lunsj en dag, da min datter plutselig sier at hun og hennes mann vurderer ?å starte en familie?. Vi holder på med en spørreundersøkelse, sier hun, halvveis spøkefullt. Synes du vi skulle hatt en baby?? ?Det vil forandre livet deres,? sier jeg forsiktig og med et nøytralt tonefall. ?Jeg vet,? sier hun, ?slutt på å sove lenge i helgene, slutt på spontane ferieturer?? Men det var ikke det jeg mente i det hele tatt. Jeg ser på min datter, prøver å finne ut hva jeg skal si til henne. Jeg vil hun skulle vite noe hun aldri vil lære på noe svangerskapskurs. Jeg vil fortelle henne at de fysiske sårene fra en barnefødsel vil gro, men at å bli mor, vil gi henne et emosjonelt sår, så kraftig, at det for alltid vil gjøre henne sårbar. Jeg vurderer å advare henne om at hun aldri mer vil kunne lese en avis uten å spørre seg selv, ?Hva om det hadde vært MITT barn?? At hvert eneste flykræsj, enhver husbrann vil plage henne. At hver gang hun ser bilder av sultende barn, vil hun lure på om noe kan være mer grusomt enn å se sitt barn dø. Jeg ser på hennes nøye manikyrerte negler og moteriktige antrekk og tenker at uansett hvor sofistikert hun er, vil det å bli mor redusere henne til det primitive nivå hvor en bjørnemor beskytter sin bjørneunge. At et påtrengede rop ?Mamma!? vil få henne til å slippe en sufflé eller hennes fineste krystall uten et øyeblikks nøling. Jeg føler at jeg bør advare henne om at uansett hvor mange år hun har investert i sin karriere, vil hun bli profesjonelt avsporet til morsrollen. Hun vil kanskje ta i bruk barnehage eller dagmamma, men en dag vil hun gå inn til et viktig møte og ikke kunne slutte å tenke på den søte lukten av barnet sitt. Hun må bruke all den selvdisiplin hun kan oppdrive for ikke å skynde seg hjem, bare for å forsikre seg om at babyen hennes har det bra. Jeg vil at min datter skal vite at hverdagslige avgjørelser ikke lenger vil være rutine. At en fem år gammel gutts ønske om å bruke herretoalettet fremfor dametoalettet hos McDonald?s vil utgjøre et kjempedilemma. At akkurat der, midt i skramlende brett og hylende unger, vil ting som uavhengighet og kjønnsidentitet bli veid opp mot muligheten for at en barnemishandler kan lure inne på toalettet. Uansett hvor god hun er til å ta avgjørelser på kontoret, vil hun konstant sette spørsmål ved sin evne til å være mor. Når jeg ser på min attraktive datter, vil jeg forsikre henne om at hun etterhvert vil kunne ta av de ekstra svangerskapskiloene, men hun vil aldri føle seg som den samme som før. At hennes livsstil, som nå er så viktig, vil ha mindre verdi for henne med en gang hun får barn. At hun ville ofret seg selv umiddelbart, for å redde sitt avkom, men at hun også vil håpe på enda flere år; ikke for å oppnå sine egne drømmer, men for å kunne se sitt barn oppnå sine. Jeg vil at hun skal vite at et keisersnittarr eller et skinnende strekkmerke vil bli et hederstegn. Min datters forhold til hennes mann vil endres, men ikke på den måten hun tror. Jeg skulle ønske hun kunne forstå hvor mye du elsker en mann som forsiktig pudrer en barnerumpe eller som aldri nøler med å leke med sitt barn. Jeg synes hun bør få vite at hun vil forelske seg i ham igjen av årsaker hun nå ville synes er veldig uromantiske. eg skulle ønske min datter kunne fornemme det bånd hun vil kjenne med kvinner som opp gjennom historien har forsøkt å stoppe krig, fordommer og fyllekjøring. Jeg vil beskrive for min datter den gleden det er å se ditt barn lære seg å sykle. Jeg vil fortelle henne om den inderlige latteren fra en baby som rører ved den myke pelsen til en hund eller en katt for første gang. Jeg vil at hun skal kunne kjenne den gleden som er så virkelig at den faktisk gjør vondt. Min datters spørrende uttrykk får meg til å forstå at øynene mine er fulle av tårer. Du vil aldri angre på det, ? sier jeg til slutt. Så strekker jeg hånden over bordet og klemmer min datters hånd og sier en stille bønn for henne og for meg selv og for alle dødelige kvinner som snubler inn i dette vakreste av alle kall. Det er fantastisk å være mamma.. Jeg tok meg selv i å tenke på alle de stakkars menneskene som ikke får oppleve det å bli mamma. Og innser selv hvor stor frykt jeg har for dette, og hvor stor frykt jeg har for at noen rundt meg skal måtte oppleve det.. Men man har ikke annet valg her i livet en å håpe, ønske og drømme.. Men vi står sammen om dette, alle kvinner i verden ! FOR en fin historie! Nå ble jeg veldig rørt. Som du sier kan vi ikke gjøre noe annet enn å håpe og drømme og ikke minst støtte hverandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ratata Skrevet 13. februar 2013 #742 Del Skrevet 13. februar 2013 Utrolig rørende tekst.. Den fikk frem tanker jeg ikke helt har tenkt selv om jeg vet at det sikkert er mange "små ting" man kommer til å bli veldig rørt av. Og den frykten for at man ikke skal kunne bli mamma, den tror jeg det er mange av oss som har. Ikke for å trivialisere den frykten altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #743 Del Skrevet 13. februar 2013 Utrolig rørende tekst.. Den fikk frem tanker jeg ikke helt har tenkt selv om jeg vet at det sikkert er mange "små ting" man kommer til å bli veldig rørt av. Og den frykten for at man ikke skal kunne bli mamma, den tror jeg det er mange av oss som har. Ikke for å trivialisere den frykten altså. Ja den frykten er vel noe omtrent alle som ønsker å bli gravide har desverre :/ Men det ordner seg for de aller aller fleste av oss da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roseduft Skrevet 13. februar 2013 #744 Del Skrevet 13. februar 2013 Huff, det var en sterk tekst.. Frykten er ganske stor ja..........vi holder hvertfall sammen og deler samme ønske og drøm. Å få en datter, som kommer å spør meg det spørsmålet, alle de tankene som vil fare gjennom hodet på så kort tid - for å ta hånden og si at det å bli mamma er verdens beste rolle.. jeg er så utrolig klar...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 14. februar 2013 #745 Del Skrevet 14. februar 2013 For en fin tekst! Den fikk øynene mine til å bli våte ja! Nydelig, trist, sterk og tankevekkende tekst. Det er nok ikke alle som får barn som har tenkt gjennom hvor mye det faktisk endrer en som person. Det er ikke bare tøffe netter og trassalder man må takle når man blir foreldre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Favole Skrevet 14. februar 2013 #746 Del Skrevet 14. februar 2013 For en nydelig tekst! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #747 Del Skrevet 15. februar 2013 Ja den teksten er virkelig utrolig fantastisk! Jeg snakket med en vennine i dag, om det å ønske å få baby! Og hvor stort det ønske er, også kom vi inn på det at vi begge måtte innse at man får ikke bare baby. Man får baby, barn, tenåring, ungdom osv.. Og hvorfor utrolig mye skummelt man skal igjennom... VI kom inn på tankene om tenk om ditt barn blir deprimert, blir voldtatt, opplever noe forferdelig,... Mamma sa alltid til meg når jeg var liten at alt kan fikses! Men la oss innse det, alt kan man ikke fikse som en mor... Det er ikke alle vondter man kan ta bort desverre.. Men jeg tror det er en del av det å være mamma og pappa.. Man skal igjennom gleder, himmelen og helvete.. Og det blir feil av meg og si jeg er klar for det, for det er jeg nok ikke.. Men jeg tar med glede på meg utfordringen om å være en så god mor som jeg kan være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa90 Skrevet 17. februar 2013 #748 Del Skrevet 17. februar 2013 Hei:) jeg har skrevet en post på prøver forumet. Hadde satt stor pris at du gikk innom å svarte heter " er denne EL testen positiv ?" Vil høre fra noen jeg føler jeg "kjenner" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #749 Del Skrevet 17. februar 2013 Hei:) jeg har skrevet en post på prøver forumet. Hadde satt stor pris at du gikk innom å svarte heter " er denne EL testen positiv ?" Vil høre fra noen jeg føler jeg "kjenner" Går å titter på den nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #750 Del Skrevet 17. februar 2013 Tanta dro sin vet på onsdag, men jeg har fortsatt vondt? Ikke mensensmerter vondt, men er støl og øm der nede.. Hva i alle dager kan dette være?? ( vet jo at jeg ikke er gravid, ikke er det pga tr, og ikke kan jeg ha EL allerede :S) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 17. februar 2013 #751 Del Skrevet 17. februar 2013 Tanta dro sin vet på onsdag, men jeg har fortsatt vondt? Ikke mensensmerter vondt, men er støl og øm der nede.. Hva i alle dager kan dette være?? ( vet jo at jeg ikke er gravid, ikke er det pga tr, og ikke kan jeg ha EL allerede :S) Jeg har hatt syke menssmerter de siste ukene nå, og jeg har heller ikke peiling på hva det kan være?? Kroppene våre er sykt rare, når vi egentlig tenker oss om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #752 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg har hatt syke menssmerter de siste ukene nå, og jeg har heller ikke peiling på hva det kan være?? Kroppene våre er sykt rare, når vi egentlig tenker oss om Veldig rae også syns jeg Kan dem ikke bare oppføre seg "normalt" a !? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalille Skrevet 17. februar 2013 #753 Del Skrevet 17. februar 2013 Så nydelig tekst For min del så har jeg kun smerter de 2 første dagene av blødningene, og så går det liksom over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 17. februar 2013 #754 Del Skrevet 17. februar 2013 Veldig rae også syns jeg Kan dem ikke bare oppføre seg "normalt" a !? Tja, jeg syns de burde det Men jeg kan på en måte forstå hvorfor du har slike murringer osv, for du har jo trossalt mensen. Men jeg som går på pillene enda, og ikke har hatt mensen siden oktober... Hvorfor har jeg menssmerter og murringer i livmoren!?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #755 Del Skrevet 17. februar 2013 Tja, jeg syns de burde det Men jeg kan på en måte forstå hvorfor du har slike murringer osv, for du har jo trossalt mensen. Men jeg som går på pillene enda, og ikke har hatt mensen siden oktober... Hvorfor har jeg menssmerter og murringer i livmoren!?! Nei jeg var ferdig med mensen på onsdag Så den er borte vekk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #756 Del Skrevet 17. februar 2013 Så nydelig tekst For min del så har jeg kun smerter de 2 første dagene av blødningene, og så går det liksom over Når jeg har mensen, så har jeg også kun smerter de første par dagene Men denne gangen er den annen type "smerte" etter at mensen var over.. Kjennes nesten ut som om det vakum der nede eller noe sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 17. februar 2013 #757 Del Skrevet 17. februar 2013 Nei jeg var ferdig med mensen på onsdag Så den er borte vekk igjen Hehe, skrev litt knotete der.. du "har" mensen, den kommer hos deg, ikke hos meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fionel Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #758 Del Skrevet 17. februar 2013 Hehe, skrev litt knotete der.. du "har" mensen, den kommer hos deg, ikke hos meg Hahaha jaa nå skjønte jeg hva du mente :fnise: Men det skal jo gi seg når mensen er over da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 17. februar 2013 #759 Del Skrevet 17. februar 2013 Hahaha jaa nå skjønte jeg hva du mente :fnise: Men det skal jo gi seg når mensen er over da Det skal jo det! Hm... kanskje det er en liten spire der som klorer litt i livmoren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalille Skrevet 17. februar 2013 #760 Del Skrevet 17. februar 2013 Når jeg har mensen, så har jeg også kun smerter de første par dagene Men denne gangen er den annen type "smerte" etter at mensen var over.. Kjennes nesten ut som om det vakum der nede eller noe sånt Åja hehe. Nei, det har jeg ikke opplevd etter at mensen er ferdig. Men den "vakuum" følelsen kjenner jeg at. Kjennes ut som du har noe tungt som ligger i åpningen liksom, hehe! Har bestandlig lurt på hva det kommer av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå