Gå til innhold

Jeg går ikke ned i vekt, får lyst til å gråte...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe rart at du ikke går ned, når du ikke spiser! Kroppen går i sparemodus, og holder på det lille den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor blir anorektiske så tynne da, de spiser jo ikke. Jeg spiser lite, men er likevel for tykk til at jeg kan godta meg slik jeg er. Veier rundt 55 kg, men ønsker 50. Men det er et slit!

Anonym poster: f74612f57a9c8e483435cdb068e06d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du? Tviler på at du er veldig tykk, når du bare veier 55 kg.

Og anoretikere sulter seg til bristepunktet, altså, de spiser ikke i det hele tatt, og når de spiser, spiser de ikke mye. Og de trener og presser seg selv lenger enn kroppen selv orker. Og ja, jeg snakker av erfaring.

Og selv om man blir tynn, blir kroppen ødelagt og tilslutt orker den ikke mer. Og etterhvert stopper det opp for de også, etter en liten stund skjønner kroppen at den ikke kommer til å få så mye mat, og holder på det den får.

Og når du veier så lite, blir det vanskeligere å gå ned i vekt.

Jeg kan også si av erfaring at når jeg begynte å spise mer, og trene regelmessig (ikke flere timer om dagen, vel og merke), gikk jeg ned mer og fortere enn jeg noen gang gjorde de årene jeg sultet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Okay, la oss ignorere alle gode, vanlige råd som jeg ikke tror du vil høre uansett, og se på de harde faktaene. Du vil gjerne gå ned 1 kg i uka. Da må du gå 7000 kcal i minus hver uke for å forbrenne en kg fett. (Det vil ikke nødvendigvis vise seg på vekta, men dette er altså den rent faktiske fettforbrenningen).

Normalt anslår man at man forbrenner ca. 2000 kcal i døgnet, men om vi nå antar at du er veldig slank og har sultefôret deg en stund, kan vi si 1800 kcal, med utgangspunkt i en relativt sedat livsstil med noe aktivitet.

Da forbrenner du 12600 kcal i uka.

Det betyr at for å ligge 7000 i minus i uka kan du ikke spiser mer enn 5600 på en uke. Det er nøyaktig 800 kcal om dagen, 7 dager i uka. Om du da ligger på si 800 kcal hver dag, samt kanskje 2000 kcal én dag i uka (relativt beskjedent, normalt inntak på en spisedag) sier det seg selv at du ikke vil klare å komme til dette tallet, og at det er fysisk umulig å gå ned en kilo i fett på den tiden du ønsker med det inntaket du har nå.

Dette er rent teoretisk, og jeg har overhodet ikke tatt hensyn til vann, muskler osv, bare fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser jo altfor lite. Hvor mye veier du og hvor høy er du? Det spiller jo en rolle. En person som veier veldig mye går ofte fortere ned enn en person som veier 60 kg og er 165 (som forsåvidt er en normalvekt, det var bare et eksempel). Istedenfor å bry seg så veldig mye om hva vekta sier, synes jeg du skal få et mer normalt forhold til mat og begynne å trene. Det som gir en flott kropp er riktig inntak av næring. Få i deg mye protein, spis fett og ro ned på karbohydratene.

Spis kylling, kjøtt (f.eks. karbonadedeig), fisk, cottage cheese, kesam, egg, frukt, bær, grønnsaker, avokado, osv.

Tren tung styrke og ta en intervalløkt i uka også, og spis nok i forhold til treningsmengde, så skal du se at resultatene kommer. Kanskje det ikke blir akkurat det tallet på vekta som du ønsker, men kroppen din vil bli strammere og du vil føle deg bedre. 500-800 kalorier om dagen er altfor lite, og det vet du nok selv tumblr_mgyk94fto81s1u8aoo1_500.jpg

Her ser du et eksempel på at vekt ikke har noe å si!

På fitnessbloggen.no finner du mye inspirasjon. Nei, du trenger ikke å bli en fitnessdronning, men tipsene de har om trening og kosthold er gull verdt! Gå inn og ta en titt!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er 1 år gammel.....

Haha! Det så ikke jeg. Jaja :) Da får TS litt flere tips hvis h*n fortsatt sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten min har også stagnert seg og ikke søren om jeg går ned i vekt. Har jogget fem dager i uka de siste to månedene, noen uker jogger jeg seks dager i uke og spiser rundt 1300-1400 kcal i løpet av en dag. Vekten går ikke ned, før i dag... Jeg fant ut at jeg hadde gått ned EN kg, det var resultatet etter to måneder med hardtrening og 1400 kcal om dagen. At det skal være mulig...

Anonymous poster hash: f26f4...3f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår TS godt (og alle andre som kjenner på lignende tanker). Jeg har eeeendelig slutta med jojo-dietter og sulting og spisedager og alle mulige rare regler jeg har lagd for meg selv. Nå spiser jeg sunt, koser meg av og til og prøver å trene jevnlig.

Har holdt på med dette hele høst og synes at kroppen min er blitt flottere. Så veide jeg meg selv for ca en måned siden og holdt på å begyhne å grine! Jeg hadde gått opp i vekt. Var rett før jeg gav opp hele driten!! ble så sint og skuffa og pinte meg selv med å ligge å tenke tilbake til hver kveld der jeg fråtsa i sjokolade osv osv osv.

Så innså jeg at kroppen min ser fantastisk ut. Den har blitt strammere, hardere, mer markert og klærne sitter bedre. Fettet har tydelig minska på noen deler av kroppen (ingen synlig forandring på feks lårene osv som du nevner). Jeg fortsetter og har tenkt å fortsette å leve denne livsstilen for alltid :)

Muskler veier. Vekta er en pekepinn, men forteller på ingen måte alt om hvordan kroppen din er eller har endra seg. STÅ PÅ. Ikke slutt med det sunne livet. Fortsett etter hver tilbakegang og hver usunne kveld, helg eller ferie. Bare fortsett :)

Anonymous poster hash: 53490...060
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du prøve ut ketosekuren, søk på nettet. Ambefaler ikke å sulte deg, litt mat må man ha lille venn. Dryss maten med cayennepepper, karri o.l krydder som dette setter forbrenning igang. Jeg vil også si at vennina mi gikk tilogmed opp i kg de første ukene. Etter ca 3 uker raste kiloene av! Kroppen må bare få tid til å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor blir anorektiske så tynne da, de spiser jo ikke. Jeg spiser lite, men er likevel for tykk til at jeg kan godta meg slik jeg er. Veier rundt 55 kg, men ønsker 50. Men det er et slit!

Anonym poster: f74612f57a9c8e483435cdb068e06d52

Da jeg hadde spiseforsyrrelser og var på mitt verste, spiste jeg kun et knekkebrød til frokost, bittelitt middag og et knekkebrød til kvelds i tillegg til at jeg trente en time kondisjon og en halvtime rokkering hver dag. Dette er overhodet IKKE et tips, men når du ser dette skjønner du kanskje hvorfor jeg gikk så mye ned. Jeg vil tipse deg om å kanskje holde deg på samme kalorinnhold (men ikke sult deg), også spise annerledes mat enn du har gjort de siste 20 dagene. Kanskje det er maten du spiser som er for ensformig og gir lite næring eller er usunn?

Anonymous poster hash: 40710...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på med dette hele høst og synes at kroppen min er blitt flottere. Så veide jeg meg selv for ca en måned siden og holdt på å begyhne å grine! Jeg hadde gått opp i vekt. Var rett før jeg gav opp hele driten!! ble så sint og skuffa og pinte meg selv med å ligge å tenke tilbake til hver kveld der jeg fråtsa i sjokolade osv osv osv.

Så innså jeg at kroppen min ser fantastisk ut. Den har blitt strammere, hardere, mer markert og klærne sitter bedre. Fettet har tydelig minska på noen deler av kroppen (ingen synlig forandring på feks lårene osv som du nevner). Jeg fortsetter og har tenkt å fortsette å leve denne livsstilen for alltid :)

Muskler veier. Vekta er en pekepinn, men forteller på ingen måte alt om hvordan kroppen din er eller har endra seg. STÅ PÅ. Ikke slutt med det sunne livet. Fortsett etter hver tilbakegang og hver usunne kveld, helg eller ferie. Bare fortsett :)

Anonymous poster hash: 53490...060

Det du beskriver her er det veldig mange som ikke har skjønt. Vekta betyr egentlig ingen ting. Det er hvordan du faktisk ser ut og føler deg som betyr noe. Godt å se at det er noen som har forstått det.

Anonymous poster hash: 44c3d...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...