Gå til innhold

Effekten av snus

Fremhevede innlegg

Gjest Leirviking
Skrevet

Kan så være at det er farligere, siden man kan dø av skadene det medfører organer. På den andre siden av saken, så selges dette i butikk. Tunge narkotiske stoffer som meth og heroin, som du nevner, vil nok føkke opp livet mer enn tobakk vil gjøre. Ser poenget ditt med tråden, men synes det blir litt for dumt og snevert å sidestille narkotika og tobakksprodukter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan så være at det er farligere, siden man kan dø av skadene det medfører organer. På den andre siden av saken, så selges dette i butikk. Tunge narkotiske stoffer som meth og heroin, som du nevner, vil nok føkke opp livet mer enn tobakk vil gjøre. Ser poenget ditt med tråden, men synes det blir litt for dumt og snevert å sidestille narkotika og tobakksprodukter.

Men en kan jo få det på apotek? I Norge kan man få både GHB, amfetamin og opium på det lokale apoteket. I England kan man få heroin på resept, og i USA kan også få meth på resept.

Anonym poster: f1d2f91d7707df70dbcbdb8aef4e10c9

Gjest Leirviking
Skrevet

Ok, det er sikkert fint det. Men du kan ikke seriøst mene at narkotiske stoffer er bedre enn tobakk? Virker som du skriver det her bare for argumentasjonens skyld.

Skrevet

Ok, det er sikkert fint det. Men du kan ikke seriøst mene at narkotiske stoffer er bedre enn tobakk? Virker som du skriver det her bare for argumentasjonens skyld.

Hva legger du i bedre? Såvidt jeg vet nyttes ikke nikotin som medisin rett og slett fordi det er for farlig.

Tenk på alle de som nytter amfetaminer (narkoleptikere, ADHD-ere osv.), det er snakk om millioner. Dødeligheten er ikke forhøyet, selv ikke for hjerte-/kart-sykdommer (effekten er også mye bedre, man får sammenlignbart betydelig bedre konsentrasjon, våkenhet, energi, følelse av velvære, også lavere fare for avhengighet). Sammenlign det med tobakk og du ser poenget min. .

• Liker 1
Skrevet

Dere vet at snus inneholder polonium 210 (ja, slik man lager atombombe av). I tillegg finnes det kvikksølv, arsenikk, bly osv.

Masse godt dere stapper i dere.

• Liker 1
Gjest Leirviking
Skrevet

Ok, så det hadde vært bedre for helsen om folk ikke hadde røyket og snuset, men tatt i bruk narkotiske stoffer da? Fint samfunn det ville blitt da.

Skrevet

Jeg snuste skruff Ekstra sterk portion, har endelig klart å slutte, snust siden jeg var 17, er nå 23 :) Selv om det hadde vært kos å ha en under leppa i eksamensperioden.

Effekten vil gradvis avta, det eneste du vil merke med tiden er den første på morgenen, og den er med andre ord den beste også. Føler meg nesten litt små-brisen da pluss at det setter fart på tarmene :P

• 6 måneder senere...
Skrevet

Heisann :) En jævlig god snus er General Ekstra Sterk. den er god den :) Eller Vanelig general Laus. je er av den typen som er litt gammal dags, men du er itte ordtenlig snuser før du sitter med tunga nedi snusboksen:) Det hender att det begynner å renne, men når det renner i munnvikene og ned på haka og begynner å drøppe ned på skjorta da er man ordtlig snusleppkall :)

Skrevet

Alltid lurt på det der med god smak på snus. Hvorfor? Hvordan kjenner dere smaken? Svelger dere snus .. eh, spyttet? Jeg tar ut min så fort det begynner å renne av den og kjenner aldri noe smak?

Gjest Guilty
Skrevet

Skjønner godt du likte den følelsen du fikk av snusen. Hvorfor den gikk over når du prøvde igjen aner jeg ikke. Snuste selv i et par mnd og syntes det var kjempedeilig fordi for første gang i mitt liv klarte jeg å føle meg avslappet :) Jeg ser du ikke vil at noen skal hogge hodet av deg her og det har jeg full forståelse for, men vil likevel komme med et velmenende råd. Slutt med snus! Jeg skjønner det er godt og jeg savner det, er jeg superstressa kan jeg finne på å ta en, men ellers ingenting. Det er absolutt ikke bra for kroppen din og siden du er så ny på det der er det lettere å slutte nå enn om du må gjøre det senere :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Fakta om snus

Snus består av mørke tobakkssorter blandet med vann, salt, smaksstoffer og pottaske. Blandingen virker som lut på tannkjøttet og framkaller etseskader der prisen legges. I dag er snus forbudt i EU/EØS, med unntak av Norge og Sverige.

Offentlig og kvalitetssikret

Snus har i likhet med annen tobakk 18-års aldersgrense.

STERKE SAKER

Snus inneholder mer enn 2500 kjemiske stoffer, deriblant nikotin. 31 stoffer i snus er identifisert som kreftfremkallende. Hvor mye nikotin man får i seg avhenger av type snus og hvor lenge man har den i munnen. Akkurat som røyk er snus sterkt avhengighetsskapende.

HELSESKADER VED SNUSBRUK

Tenner:

På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Munnhulen:

Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Dette kan bli som normalt igjen når du slutter å snuse.

Kreft:

EU og WHO har klassifisert snus som kreftfremkallende. Bukspyttkjertelen og spiserøret er mest utsatt.

Sukkersyke:

Det er en mulig sammenheng mellom snusing og utvikling av sukkersyke (diabetes type 2) og overvekt.

Skjelett og muskler:

Én studie av norske soldater viser at når du snuser øker sjansene for skader ved fysisk trening. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet er det også mulig at det tar lenger tid å bli frisk igjen.

Høyt blodtrykk:

Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen og at pulsen stiger. Dette fører igjen til høyere blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du har snusen i munnen. På grunn av dette kan bruk av snus for personer med hjerte- og karsykdom eller høyt blodtrykk trolig være særlig uheldig. Studier har vist at bruk av snus gir økt dødsrisiko ved hjerteinfarkt.

Hjerte- og karsykdommer:

Høyt blodtrykk kan bli resultatet av snusing. På lang sikt kan det bidra til utvikling av alvorlig hjerte- og karsykdom. Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer.

Graviditet og snus:

Hvis gravide snuser går nikotinet over i fosterets blod. Dette kan medføre at barnet blir født for tidlig eller får lavere fødselsvekt. En studie fra Sverige tyder på at bruk av snus under graviditet også øker risikoen for svangerskapsforgiftning.

2295-Strek-1.gif

MYTER OM SNUS

"Snus inneholder små glassbiter.."

Feil: I snus finnes det små saltkrystaller, disse ligner på glassbiter. Saltkrystallene risper ikke opp slimhinnen, men irriterer den. Saltet gjør også at blodtrykket øker. Du har sikkert hørt at for mye salt ikke er bra for kroppen.

"Snus er ufarlig i motsetning til røyken"

Feil: Snus er mindre skadelig enn røyk, men alikevel 1000 ganger mer skadelig enn vanlige husholdningsvarer som ost eller yoghurt. Både snus og sigaretter inneholder betydelige mengder nikotin og andre farlige, kjemiske stoffer.

"I våre dager får man jo kreft av alt mulig.."

Feil: Nei, man får ikke det! De viktigste årsakene til kreft er tobakksbruk, feil kosthold, soling og overdrevent alkoholforbruk.

"Snus lages av restene av sigaretter og sigarer"

Feil: snus lages av en helt annen type tobakk

2295-Strek-1.gif

SNUSENS HISTORIE

Historien om snus, for Europas del, begynte med at Columbus "oppdaget" Amerika. Han var den første til å beskrive bruk av tobakksplanten. Indianerne, derimot, hadde nok snust denne planten i årevis.

Snus vanlig blant fiffen

En av Columbus medreisende, den franske ambassadøren Jean Nicot, tok med seg frø av tobakksplanten før han dro hjem. I Paris dyrket han fram tobakk og framstilte snus. De første som brukte dette var hoffet til dronning Catharina av Medici på midten av 1600-tallet. De la ikke inn en pris under leppa, men snuste tørrsnus inn i nesa. Det var vanlig å oppbevare tørrsnusen i snusdåser som var utsmykket eller i gull og sølv. Snusdåser var populære gaver i de fine kretsene.

Soldater som hadde deltatt i tredveårskrigen tok med seg snusen til Sverige på slutten av 1600-tallet. På 1800-tallet var det tre snusfabrikker i Sverige og våtsnusen ble vanlig. Idag er det Sverige og USA som er de største eksportørene av produktet. I EU/EØS er snus bare tillatt i Sverige og Norge. I Danmark er det et delvis forbud; løssnus er tillatt. De andre landene ønsket ikke å innføre enda et nytt og helseskadelig tobakksprodukt. I tillegg sier New Zealand, Israel, Australia og Hong Kong klart nei til snus. Det ser relativt mørkt ut i framtida for snusen...

2295-Strek-1.gif

AVHENGIGHET

Nikotin er et stoff det er lett å bli avhengig av. Nikotinet i snus blir tatt opp i blodkarene i munnens slimhinner og ført med rundt i kroppen. Det tar kort tid fra du legger en porsjon snus i munnen til nikotinet når hjernen. Når det skjer, frigjøres stoffer i hjernen som både kan ha en beroligende og stimulerende effekt. Det er denne virkningen som gjør deg avhengig. Etter hvert utvikles en toleranse for nikotin og de positive effektene avtar. Det betyr at du vil trenge mer og mer for å få den effekten du ønsker. I tillegg vil man kunne oppleve ubehag og trang til nikotin de periodene man ikke bruker det.

Den fysiske avhengigheten merker du spesielt når du slutter å snuse. Da kan du få abstinensplager som hjertebank, kaldsvette eller hodepine. Mange blir også irritable, trøtte, rastløse, deprimerte eller engstelige. Plagene er vanligvis verst de første to til tre dagene etter at du har sluttet. Etter to til fire uker er plagene som regel borte.

SNUS OG TRENING

Når du legger inn en porsjon snus stiger både puls og blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du beholder snusen i munnen. De som snuser kan merke at det føles tyngre å yte maksimalt under trening og i konkurranser.

Nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen og øker motstanden for blodstrømmen. Når blodtrykket stiger må hjertet arbeide hardere og du får dårligere kondisjon.

Endret av Arabella
Gjest miora
Skrevet

Virker som jeg har vært heldig med mitt snus-forbruk, etter det jeg leser her. Har ikke fått gule tenner, dårlig ånde eller dårlig hud. Heller ikke noe misfarging på tannkjøtt.

Bestemte meg for å slutte, og da sluttet jeg på dagen. Hadde ikke noe problem med det, bortsett fra noe som kan sammenlignes med sjokolade-sug man får nå og da. Startet igjen pga. kjærlighetssorg etter et år eller noe sånt, trengte litt trøst. Snuser nå rett og slett fordi det er digg.

Skrevet

Joda, sånn er det. Kjente den følelsen de første gangene jeg prøvde nikotin. Så forsvant den.

Siden har jeg løpt etter dragen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, så det hadde vært bedre for helsen om folk ikke hadde røyket og snuset, men tatt i bruk narkotiske stoffer da? Fint samfunn det ville blitt da.

Nikotin er et narkotisk stoff. Men tja, ser ikke bort fra at om folk hadde sluttet å røyke vanlig tobakk, og i stedet hatt en hasjplante eller to hjemme, at samfunnet hadde blitt sunnere.

Gjest sweetsugar
Skrevet

Mocca og catch er jo ikke akkurat sterke saker..

Anbefaler nick and johnny crushed ice. Den er veldig god, og jeg fikk sånn digg følelse i 1 mnd eller noe før jeg til slutt ikke merka mer. At du blir kvalm er pga du går rett fra mocca og catch til en mye (?) sterkere snus. Det blir du vant med ganske kjapt. Prøv nick and johnny :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...