Gå til innhold

Gjøre grønnsaker gode

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke glad i grønnsaker, men jeg spiser det jo likevel.

Men har noen tips til hvordan man kan variere grønnsaker og gjøre de gode? Ikke bare vanlig kokte/stekte frosne grønnsaker :)

Anonym poster: 61fc341840eccac10f30e6f802123804

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste grønnsaker er best rå.

Anonym poster: 9714e40f0026adb4b05556526c662021

• Liker 2
Skrevet

Slutt med de frosne :)

Kjøp ferske, friske grønnsaker, de smaker så utrolig mye bedre og har mye bedre konsistens.

Og det finnes veldig mange tilberedningsmåter. Her er noen av mine favoritter

- Strimle grønnsakene og steke de kjapt på ganske sterk varme i panna. I stedet for å salte kan du ha litt soyasaus over når de er ferdig stekt, sausen fordamper i den varme panna og du sitter igjen med sprø grønnsaker med en litt annen smak.

- Ovnsbake grønnsaker i store biter, drypp litt god olje over og kanskje litt balsamico når de er ferdig stekt.

- kok grønnsaker møre i litt usaltet vann. Hell av vannet, mos grønnsakene med stavmikser og tilsett en smørklatt og litt krydder.

Og jeg bruker alltid flere typer, til hver eneste middag. Minimum er tre typer og aller helst skal de ha forskjellig farge ;) Maten ser bedre ut da.

• Liker 4
Skrevet

Kjøp ferske, friske grønnsaker, de smaker så utrolig mye bedre og har mye bedre konsistens.

Og det finnes veldig mange tilberedningsmåter. Her er noen av mine favoritter

- Strimle grønnsakene og steke de kjapt på ganske sterk varme i panna. I stedet for å salte kan du ha litt soyasaus over når de er ferdig stekt, sausen fordamper i den varme panna og du sitter igjen med sprø grønnsaker med en litt annen smak.

- Ovnsbake grønnsaker i store biter, drypp litt god olje over og kanskje litt balsamico når de er ferdig stekt.

- kok grønnsaker møre i litt usaltet vann. Hell av vannet, mos grønnsakene med stavmikser og tilsett en smørklatt og litt krydder.

Og jeg bruker alltid flere typer, til hver eneste middag. Minimum er tre typer og aller helst skal de ha forskjellig farge ;) Maten ser bedre ut da.

Dette skal jeg ha i bakhodet :)

Men jeg syns det blir mye de samme grønnsakene hele tiden, gulrøtter, blomkål, brokkoli, purre, tomat og løk....

Skrevet

Hvis du lar grønnsakene bli en del av matretten, og putter de inn i mat, blir det så mye bedre. Lag moussaka. I det skal man ha aubergine. Eller lag ovnsbakte søtpotet i stedet for vanlig pommes frites. Lag tomatsuppe av store, gode tomater. Bruk sopp i gryteretter. Den type ting :)

Skrevet

Men jeg syns det blir mye de samme grønnsakene hele tiden, gulrøtter, blomkål, brokkoli, purre, tomat og løk....

Hva med å lage en avtale med deg selv? Hver uke skal du prøve en grønnsak som ikke står på lista di over her. Ser du en i butikken du ikke vet hva heter, ja da spør du bare. Og så kan du søke den opp på nett og finne tilberedningstips der :)

Det er jo så mange gode grønnsaker der ute! Hva med smørsurret fennikel neste gang du spiser fisk? Gjerne med en god dæsj purrestrimler oppi også. Og for å få litt farge kan du jo lage saus av ovnsbakte paprikaer som du flår og moser med litt olivenolje?

• Liker 1
Skrevet

Har en helt annen oppfatning enn deg. F.eks. fryst brokkoli er billig, enkelt. Konsistensen blir sprø og skikkelig knasete om man bare klarer å koke riktig, noe som ikke er særlig vanskelig. :)

Min favoritt "saus" på brokkoli består av:

- Litt olje

- Litt sennep

- Rømme (mest rømme i forhold til det andre)

- Salt & pepper

YUMMIE.

• Liker 1
Skrevet

Ovnsbak, smørstek, mos til pureer og supper. Kjedelige grønnsaker kan bli veldig bra på den måten ;) Enig med en lenger opp i tråden, prøv ut grønnsaker du ikke har prøvd før og bland gjerne forskjellige :)

Skrevet

En god huskeregel når man tilbereder grønnsaker er at de trenger litt tilførsel av både fett, syre og salt for at grønnsakenes ege smak skal kommetil sin rett. Noen ganger også litt sødme.

Feks en vinaigrette på en salat av ulike grønne og røde salatblader, eller på nykokte grønne bønner. Eller en god skvis sitron i grønnsakspure der man allerede har tilsatt smør,fløteskvett e.l. Sånnedetaljer, særlig sitronen, gjør en enorm forskjell. Smak og juster til du er fornøyd!

Anonym poster: 15bad807a8061e14aa854939fd6cb5f0

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg likar å bake grønsaker i omnen. Rens paprika og løk, og legg det i ei eldfast form med bakepapir i (mindre oppvask!). Skjer squash i skiver eller båtar, og ha i nokre gulrøtter i relativt tynne skiver. Ringle over olivenolje, salt og peppar. Eg brukar å lage eit heimelaga urtesalt som er knallgodt til dette, men du kan også berre bruke vanleg salt, og heller supplere med litt tørka timian og basilikum. Vend alt saman, og bak i omnen på 200 grader i 40 minutt. Vend gjerne alt ein gong midtvegs i steiketida.

Skrevet

Ovnsbakte tomater med havsalt og litt olje over er knallgodt, gjerne dulcitatomater for ekstra mye smak. Glaserte gulrøtter er enkelt og godt, og veldig annerledes enn de vanlige kokte gulrøttene.

Brokkolisalat er også suverent, kan lages en stund i forveien slik at smaken får satt seg litt.

Skrevet

Hva med å lage en avtale med deg selv? Hver uke skal du prøve en grønnsak som ikke står på lista di over her. Ser du en i butikken du ikke vet hva heter, ja da spør du bare. Og så kan du søke den opp på nett og finne tilberedningstips der :)

Det er jo så mange gode grønnsaker der ute! Hva med smørsurret fennikel neste gang du spiser fisk? Gjerne med en god dæsj purrestrimler oppi også. Og for å få litt farge kan du jo lage saus av ovnsbakte paprikaer som du flår og moser med litt olivenolje?

Egentlig tåler jeg ikke meiriprodukter noe særlig godt, men jeg kan vel bruke melkefritt smør. Fennikel har jeg faktisk aldri smakt! :sjenert: Og blander du bare flådd paprika og litt olivenolje? Er helt grønn på dette ;)

Ovnsbak, smørstek, mos til pureer og supper. Kjedelige grønnsaker kan bli veldig bra på den måten ;) Enig med en lenger opp i tråden, prøv ut grønnsaker du ikke har prøvd før og bland gjerne forskjellige :)

Det er vel slik at man må bruke melk/smør i pureer? Er det mulig å bruke soyamelk til puree isteden for vanlig melk?

Eg likar å bake grønsaker i omnen. Rens paprika og løk, og legg det i ei eldfast form med bakepapir i (mindre oppvask!). Skjer squash i skiver eller båtar, og ha i nokre gulrøtter i relativt tynne skiver. Ringle over olivenolje, salt og peppar. Eg brukar å lage eit heimelaga urtesalt som er knallgodt til dette, men du kan også berre bruke vanleg salt, og heller supplere med litt tørka timian og basilikum. Vend alt saman, og bak i omnen på 200 grader i 40 minutt. Vend gjerne alt ein gong midtvegs i steiketida.

Ovnsbakte tomater med havsalt og litt olje over er knallgodt, gjerne dulcitatomater for ekstra mye smak. Glaserte gulrøtter er enkelt og godt, og veldig annerledes enn de vanlige kokte gulrøttene.

Brokkolisalat er også suverent, kan lages en stund i forveien slik at smaken får satt seg litt.

Glaserte gulrøtter må jeg prøve!

Brokkolisalat syns jeg er usannsynlig godt, men kan ikke spise det særlig ofte siden jeg ikke tåler melkeprodukter veldig godt.

Takk for tips!

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du toler laktosefrie mjølkeprodukt kan du lage brokkolisalat med laktosefri lettrømme, til dømes.

• Liker 1
Skrevet

Viss du toler laktosefrie mjølkeprodukt kan du lage brokkolisalat med laktosefri lettrømme, til dømes.

Tåler desverre ikke laktosefrie produkter heller. Blir veldig løs i magen av meiriprodukter, meeeeeen noen ganger må jeg bare ha det likevel :)

Skrevet

Egentlig tåler jeg ikke meiriprodukter noe særlig godt, men jeg kan vel bruke melkefritt smør. Fennikel har jeg faktisk aldri smakt! :sjenert: Og blander du bare flådd paprika og litt olivenolje? Er helt grønn på dette ;)

Det er vel slik at man må bruke melk/smør i pureer? Er det mulig å bruke soyamelk til puree isteden for vanlig melk?

Glaserte gulrøtter må jeg prøve!

Brokkolisalat syns jeg er usannsynlig godt, men kan ikke spise det særlig ofte siden jeg ikke tåler melkeprodukter veldig godt.

Takk for tips!

Hmm.. Jeg har aldri brukt soyamelk, men har brukt "soyakremfløte" på grunn av min mor, og det har fungert veldig bra. Også til soppstuing f.eks :) Så hvis du vil bruke soyamelk, vil jeg nå tro at det skal gå bra!
Gjest mari kontrari
Skrevet

Det jeg ser blir spist mest av når jeg serverer mat til kresne venner jeg vet er mest interessert i kjøtt og saus er ovnsbakt grønnsaksmiks som jeg kaller det.

Kutter gulrot, sellerirot, søtpotet, kålrot, rødbete og eventuelt litt potet (alt ettersom hva jeg har) i biter ala litt store pommes frites, sammen med noen løkbåter og et par hele hvitløksfedd. Har over litt oliven- eller rapsolje, og godt med salt, pepper, og f.eks. rosmarin/timian/cayennepepper avhengig av hva det er tilbehør til. Blander alt godt, og baker i ovn. Tror det pleier å ta rundt 20 min på 200 grader, men prøv deg frem. Lurt å spre det utover litt, altså ikke altfor mye i haug.

Ellers er mos av de fleste grønnsaker godt med en klatt smør og krydder i :)

Skrevet

Kutter gulrot, sellerirot, søtpotet, kålrot, rødbete og eventuelt litt potet (alt ettersom hva jeg har) i biter ala litt store pommes frites, sammen med noen løkbåter og et par hele hvitløksfedd. Har over litt oliven- eller rapsolje, og godt med salt, pepper, og f.eks. rosmarin/timian/cayennepepper avhengig av hva det er tilbehør til. Blander alt godt, og baker i ovn. Tror det pleier å ta rundt 20 min på 200 grader, men prøv deg frem. Lurt å spre det utover litt, altså ikke altfor mye i haug.

:)

Nam!! Dette hørtes ut som grønnsaker i min gate, ja :sikle:

Skrevet

Stek dem i sjokoladesaus. Nam, nam.

Anonym poster: 528e1053702dd837b2eb32ec56125b5a

Skrevet

Stek dem i sjokoladesaus. Nam, nam.

Og da ble det med ett ikke så sunt ;)

Skrevet

Nåh, grønnsakene får du i deg likevel. Dropp sjokoladen du spiser til Cæsar, så går det opp i opp. Grønnsaker stekt i sjokoladesaus er dritdigg. Slafs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...