Gå til innhold

Alternativer til pakkekalender


Gjest mari kontrari

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari

Nå håper jeg at jeg ikke fremstår som reneste Grinchen her, men jeg er litt overrasket over hvordan pakkekalendere ser ut til å ta av.

Jeg er kanskje i overkant opptatt av miljø og klimaspørsmål, og da kjenner jeg at jeg grøsser litt når jeg ser for meg både alle billig-lekene som kalenderen skal fylles med (ja, jeg vet at mange går for "nødvendige" gaver også), for ikke å snakke om de tusen små, godt innpakkede varer som skal sendes hit og dit fra ebay.

Mest av alt er det likevel overraskende å se hvordan enkelte tydligvis gir barna gaver i løpet av desember som tilsvarer det jeg trodde var normalt å gi i julegave - på julaften - i hvertfall av mindre nyttige ting. Er det like stas med gavene på julaften når man alt har fått ting hver eneste dag? Eller teller det ikke om det ikke er en stor gave til mange hundre kroner?

For å ikke være altfor sur og kjip tenkte jeg at vi kunne ha en tråd for alternative kalenderløsninger for de som vurderer det, og generelt tips til en trivelig advent uten overdrevent forbruk.

Tips fra meg og som jeg har lest i andre tråder til nå:

- adventsbok som man leser litt i hver dag

- bildekalender (som kanskje også kan brukes på nytt) med en liten prat rundt åpningen av hver luke

- kjøp eller lag selv en tegnebok der man fargelegger et bilde hver dag. Kan kanskje også være en bok der man klister inn et klistremerke? Gjør dette sammen med barnet som kosestund

- lag ruter på vinduet og sett opp et klistremerke hver dag frem til jul (idé stjålet fra annen bruker)

- lapper med en morsom lek eller aktivitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lapper med aktiviteter er jo en utrolig koselig kalender, og blir nok mer satt pris på, selv om det ikke alltid virker slik på de små bortskjemte håpefulle.

Lurer faktisk på om det ene vinduet på barnas rom består av 24 små ruter? Det må man jo kunne gjøre noe morsomt ut av :jepp:

Selv prøver jeg å fylle kalenderen med nyttige ting og aktiviteter, men det blir en del unyttig tull også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en kalender med middags-tips til mamma som virkelig slo an. Hun slet med å finne på noe nytt og hadde sett seg blind på kokebøkene.

(Beklager hvis du kun ville ha tips om kalender til barn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

[quote name=Forever :)' timestamp='1350400089' post='11676012]

Jeg lagde en kalender med middags-tips til mamma som virkelig slo an. Hun slet med å finne på noe nytt og hadde sett seg blind på kokebøkene.

(Beklager hvis du kun ville ha tips om kalender til barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kuttet vi ut gave kalender når minsten var 2.Synes det var slitsomt åfinne 24 x 2.og unødvendig dyrt.det ene året skaulle jeg kjøpe ting ungene trengte.Så er det Ts skriver hvor blir det av gleden over gavene på julaften når du har fått en gave hver dag i des.

Vi kjøper billige sjokoladekalendre ,som minsten på 8 spiser opp før 5 des.

I fjor leste jeg og storesøster ,på 9 . ett kapittel julemysteriet av Jostein Gaarder hver kveld.Kjempe koselig, vi gledet oss til fortsettelsen neste kveld.Denne suksessen gjentar vi i år også for begge ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kalender har hver eneste jul inneholdt 1-3 smågodter hver dag, og denne kalenderen har jeg tenkt å gi videre til mine barn. Ikke noe stress med å tenke ut 24 unike pakker, ikke noe stress med forventninger om fancye og flotte gaver i kalenderen.

Bare godis :) noen syns sikkert at det er forferdelig at barna skal få godteri hver dag i 24 dager, men det er jo veldig små mengder det er snakk om her.

Endret av Gaby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ut og kjøpe te i løsvekt, og lage en te-kalender til en venninne :) En ny te hver dag (eller bytte på en håndfull te-er!).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du er noen Grinch! Jeg, og helt sikkert flere med meg, er helt enig i egentlig alt du sier :)

I min grønne ungdom (på KG) startet jeg en tråd om nettopp dette, her, som jeg har dratt opp igjen flere ganger (hver jul, muligens? :nigo: ). Vil tro det er en del gode tips der til de som ønsker noe annet enn pakker. Min familie har vokst dramatisk siden jeg startet tråden (fra meg og lille til mann og flere søsken :)) og vi har hele tiden holdt oss til den samme typen kalender. Det er stor suksess hvert år! Gleder meg til å gå i gang med årets kalender, som for første gang skal deles av hele tre barn...og ja, de får en på deling :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne4388

Må man ha pakke kalender da?

For meg holdt det lenge med bare en vanlig sjokolade kalender til 20 kr på matbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har en stor familie på syv, og de hadde pakkelalender med en vri. 30.November fant mor frem et stort putevar og alle puttet oppi tre ting som de ikke brukte selv. Det var visst like vellykket hvert år. Mye morsommere å arve ullstillongs som er pakket inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

julemysteriet av jostein gaarder har blitt lest hvert år siden barna var små , nå er minsten 20 og i fjor var første gang jeg ikke hadde høytlesing

ellers har de fått 10-20 kr sjokoladekalender

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Stor pluss til eplet-! Anbefaler alle å kikke i den tråden også. Og kjekt at flere skriver her for den saks skyld, ser tråden min var i ferd med å bli dyttet ut fra første side av flere nye "pakkekalender-tråden", og jeg orker ikke forpeste andres tråden med moraliseringen min, de kan finne denne om de bryr seg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Vi har " gjøre hyggelig ting sammen med ungene" kalender vi og det er en slager hvert år:) Dette gjør at vi er bevisste på at vi skal ha med ungene,vi gjør bare det vi ellers ville ha gjort(LES: JEG ville ha gjort) men vi koser oss veldig:) Det er å lage julegaver,pakke de inn,skrive julekort,lage jule godteri,julepynt,julekaker,vi vasker sammen tilogmed;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid hatt en kalender hvor vi gjør ting sammen barna. I fjor var de 7 og nesten 5 år og da la jeg til et ekstra punkt, en gåte for hver dag.. Barna syntes det var kjempe artig! :nigo:

Gleder meg til å planlegge desember aktivitetene allerede! Ut å ake/ gå på ski, badeland, spille yatzy/brettspill, bake boller etter bhg og spise de som kveldsmat, se reisen til julestjernen (VHS faktisk!) hjemme etter bhg, pakke inn julegaver vi skal gi bort, bake pepperkaker, lage julepynt... Er noe av det vi har hatt tidligere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tradisjon tro lager jeg julekalender til min kjære mamma; hver dag får hun en liten kalenderpose med en liten vits/ordspråk eller lignende som er spesielt utvalgt til henne og som jeg vet hun har stor glede av! Dette sammen med en liten twist eller sjokoladebit gir henne litt adventskos hver dag fram til julaften uten at det trenger å koste så mye - bare mye omtanke! :)

Endret av Animone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...