Gå til innhold

Hvor mye kan jeg låne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd meg litt frem i lånekalkulatoren på nett, men prøver meg her også. Jeg er 23 år, tjener 522.000 i året og har egenkapital på 250.000. Har funnet en knallfin leilighet til 3 millioner, er det mulig for meg å få et lån på ca 3 mill til bolig med min inntekt og egenkapital?

Jeg har studielån på litt over 200.000 som jeg begynner å betale ned på kvartalvis nå, men ingen annen gjeld utover det.

Er veldig fersk i gamet så håper på noen lure og gode svar :) Takk på forhånd!

Anonym poster: e3f2668ba70e6a2a187f709e493504cb

Anonym poster: e3f2668ba70e6a2a187f709e493504cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I snitt så sier bankene 3-3,5 ganger inntekten, og for å få 3 mill så blir det nesten 6 x inntekten. I tillegg må du ha egenkapital på 15 %, og det betyr 450 000 for denne leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har forsøkt kalkulatorer på nett har du vel fått en pekepinn? Mange av de er relativt gode.

Sett opp et budsjett selv også, se hvor mye som er igjen hver mnd til lån.

Det med 3x inntekt kan du se bort fra, det er kun valid innenfor en snever inntektsgruppe, det som betyr noe er forbruket ditt i forhold til inntekten. SIFO har modeller for å beregne kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt bankenes egenkapitalkrav, vil du vel kunne kjøpe leilighet på opp mot ca 1,7, inkludert fellesgjeld. Med mindre du har foreldre som kan kausjonere for manglende egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

250 000 : 15 * 100 = 1 666 000

Generelt sett så må du ha 15% av kjøpesummen, så med din EK kan du låne 1 666 000 kr og kjøpe noe til 1 916 000 kr.

Bankene kan selvfølgelig gi konkrette tall.

Prøv å spare mer. Med den intekten, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har omtrent samme inntekt som deg, og fikk tilbud om 1,7 mill forutsatt at jeg har 300 000 i egenandel for å dekke opp 15% kravet. Så med mindre du har noen som kan hjelpe deg med resten må du nok se langt etter en leilighet til 3 mill.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startlån er for vanskeligstilte og får å kjøpe seg en nøktern boplass, noe jeg ikke kan se at TS er eller har planer om å kjøpe seg.

Anonym poster: 762fa4ba43af3a4d53ab946f4a3e7cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlån er for vanskeligstilte og får å kjøpe seg en nøktern boplass, noe jeg ikke kan se at TS er eller har planer om å kjøpe seg.

Anonym poster: 762fa4ba43af3a4d53ab946f4a3e7cc0

Feil

Anonym poster: 5ddf3006b36878f4203178bf0fbb266e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hvor mye du kan låne er det viktigste spørsmålet. Men hvor mye du har lyst til å bruke på å bo.

Med dagens rentenivå vil et lån på 3 mill koste deg 16 000 i måneden. Stiger renta mot 10% blir det 25 000 i betaling i måneden. Med en lønn på 522 000 har du vel bare drøye 25 000 utbetalt i måneden? Da er det ikke så veldig mye igjen for å bruke penger på alt mulig annet.

Selv tok jeg ikke opp det bankene tilbød (hadde grei egenkapital og likvid yrke). Jeg ville reise, spise god mat, kjøpe fine klær, bruke penger på mat/drikke med gode venner og mye annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...