Gå til innhold

Adopsjon fra Chile

Kleopatra

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med adopsjon fra Chile? Min kjære søster har ventet nå i 3 år i mai (da sendte de inn de første papirene) og ingenting skjer (de er godkjent og alt mulig...). Først valgte de Russland, men der stod ting stille sa de, så de endret til Chile - der skulle det gå kjappere... men ingenting skjer..

Noen som har ventet like lenge eller som vet hvordan det er å adoptere derfra!!!

Jeg vil bli tante!!!

Får litt vondt inni meg også, for jeg er gravid med nr. 2 etter at de begynte denne prosessen, men hun bare ler og sier jeg ikke skal tenke på det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vi vurderte å adoptere fra Chile, men ble ikke anbefalt det av adopsjonsforeningen nettopp fordi det er så uforutsigbart der og ventetiden kan bli lang. Vi valgte derfor Kina.

Det er dessverre mange som bruker rundt tre år på hele prosessen, men det er jo ingen trøst!

Lykke til, forhåpentligvis blir du tante veldig snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem anbefalte dere dette? Adopsjonsforum? Det var isåfall de som anbefalte min søster å bytte fra Russland til Kina :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da vi skulle velge land for litt over et år siden, vurderte de situasjonen som usikker i Chile. Vi kunne sikkert valgt det landet for det, men valgte altså et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chile mente jeg selvfølgelig... Da de anbefalte det så var det stor pågang av barn og det var nesten så de ikke kunne få papirene fort nok.. og når det skjedde så var ståa en annen :evil: Idioter... Søstra mi sa at hvis de skulle velge å få en til så ville hun nok vurdere kina sterkt, hvis de skulle velge et annet land enn chile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
chile mente jeg selvfølgelig... Da de anbefalte det så var det stor pågang av barn og det var nesten så de ikke kunne få papirene fort nok.. og når det skjedde så var ståa en annen  :evil: Idioter...  Søstra mi sa at hvis de skulle velge å få en til så ville hun nok vurdere kina sterkt, hvis de skulle velge et annet land enn chile.

Synes det er drøyt å kalle folk idioter!

Når det gjelder adopsjon er det meste utrolig uforutsigbart. Situasjonen i et giverland kan endre seg i løpet av veldig kort tid av ulike årsaker. Et land med forholdsvis god kapasitet og kort ventetid kan faktisk plutselig snu og få laaang ventetid.

Årsakene kan være mange; uroligheter i landet, endringer i adopsjonslovgivningen, regjeringsskifte, midlertidig stopp av adopsjoner, få barn som frigis til adopsjon, ønsker om innenlandsadopsjon etc., etc.

Mye kan skje underveis i prosessen. Tar det 5 mnd fra papirene blir sendt til tildeling når man starter prosessen i Norge, kan det ha snudd til 12 mnd (eller mer) når papirene faktisk sendes.

Det er lite norske adopsjonsforeninger kan gjøre med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svært så hårsår du var da :hoho: Da jobber du sikkert på en av disse foreningene.... Da burde du også skjønne at man har med MENNESKER å gjøre og FORVENTNINGER disse har.. Hvis det er så uforutsigbart burde de kanskje være mer forsiktige med sine uttalelser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er absolutt ikke hårsår :wink: , ikke jobber jeg med adopsjon heller, men har adoptert selv og vet hvor fort ting kan endre seg.

Har enda ikke hørt om noen som har fått en 100 % garanti på hvor lenge de kan regne med å vente. Det understreker da de forskjellige organisasjonene gang på gang.

Kanskje vanskelig å forstå når man står midt opp i det, og enda vanskeligere å forstå når man er på sidelinja. Ikke misforstå, jeg skjønner at du engasjerer deg :) , men med adopsjon kan man ikke sette noen dato for "nedkomst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...