feuerstein Skrevet 14. oktober 2012 #21 Skrevet 14. oktober 2012 Problemet med å gå på Elkjøp og Expert er at de ikke fører Lenovo ThinkPad. Hva er vitsen med å gå på en butikk og prøve masse pcer som ikke er den man skal ha? 1
super-s Skrevet 14. oktober 2012 #22 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har vokst opp med mac, men sverger til vanlig pc. Pc er mye enklere enn mac, det er billigere, og det er rett og slett bedre. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som er bedre. Men ville heller valgt Asus enn HP! 2
Strixvaria Skrevet 14. oktober 2012 #23 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har ikke sansen for den ThinkPad-greia. Alle jeg kjenner har hatt ymse problemer med dem, i tillegg til at de er veldig kompakte og tunge. Men det syntes mange om HP-en jeg hadde også, så det er vel en smakssak Som et lite apropos til deg som poengterte dette med å koble seg på intranettet via mac, så er det faktisk overraskende enkelt. Du laster bare ned CoRD, taster inn serveren oppe i venstre hjørne (til UiO er det win.uio.no), så kommer påloggingsvinduet opp, og du logger deg på med brukernavn og passord - tada; access! Men jeg klarer fortsatt ikke å koble macen til skriverne på universitetet da, så det får bli neste utfordring..
Dragonfly84 Skrevet 14. oktober 2012 #24 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg hører veldig mye "mac er best" og "hvis man skal redigere film/redigere bilder/sett inn hva som helst her så er mac best", men hvorfor? HVA konkret kan man gjøre med en mac som man ikke kan gjøre med en pc? Er prosessor, minne, ja alt av hardware og egentlig software også så innmari mye bedre på en mac enn en pc? Betaler man bare for eple-logoen og muligens flere hurtigtaster? 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #25 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg var i samme situasjon som deg i sommer TS. Stod mellom Pc og mac. Jeg har alltid brukt Pc og vært sånn passe fornøyd med det. Har hatt mange forskjellige, men felles for de er at de har ofte hatt veldig lang oppstartstid, henger seg ofte litt opp osv. Derfor valgte jeg en macbook pro 13 tommer - og jeg har ikke angret ett sekund! (Og jeg er ikke noen apple-patriot generelt) Jeg elsker at den er så enkel å bruke, og har så mange praktiske funksjoner. Det er absolutt ingenting jeg savner på macen. Det beste er at den har så utrolig lang batteritid. Kan ha den med på lesesalen og sitte der hele dagen uten å måtte ha med lader. Jeg er ganske sikker på at jeg aldri kommer til å bytte tilbake! Anonym poster: b1ecf880c98e342cea65b464fa05ccef
Ripsy Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter #26 Skrevet 14. oktober 2012 Takk for alle svar!! Fortsatt ikke bestemt meg helt... men kjenner fortsatt draget mot mac...
2shy Skrevet 14. oktober 2012 #27 Skrevet 14. oktober 2012 Takk for alle svar!! Fortsatt ikke bestemt meg helt... men kjenner fortsatt draget mot mac... Elkjop har 30 dagers åpent kjøp. Kjøp en Mac hos Elkjøp, angrer du innen 30 dager så er det bare å levere tilbake uten spørsmål. Grei måte å teste det ut på. Ellers så kan du godt få kjøpe min Mac 1
Gjest Snoken- Skrevet 14. oktober 2012 #28 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg hører veldig mye "mac er best" og "hvis man skal redigere film/redigere bilder/sett inn hva som helst her så er mac best", men hvorfor? HVA konkret kan man gjøre med en mac som man ikke kan gjøre med en pc? Er prosessor, minne, ja alt av hardware og egentlig software også så innmari mye bedre på en mac enn en pc? Betaler man bare for eple-logoen og muligens flere hurtigtaster? Det må isåfall være software, da PC alltid har vært overlegen når det kommer til hardware. 3
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #29 Skrevet 15. oktober 2012 Det må isåfall være software, da PC alltid har vært overlegen når det kommer til hardware. Billigere og kraftigere maskiner. Mac er overprisa, og det finnes ingen ting de kan gjøre, som ikke en windows-maskin kan. Ser folk nevner at Mac har så mye bedre batteri... Det syns jeg er rart, når det er flere leverandører som selger maskiner med like gode batterier som Apple. En annen ting som er merkelig, er jo at apple er en av samsungs største kunder. Blir delene Apple kjøper av Samsung bedre, bare fordi de får et eplelogo og en høyere pris? 2
Gjest BM2 Skrevet 15. oktober 2012 #30 Skrevet 15. oktober 2012 Det må isåfall være software, da PC alltid har vært overlegen når det kommer til hardware. Nei, PC har ikke det og er ikke det. Komponent for komponent er Apple sine maskiner overlegne hva som helst i PC verdenen i samme prisklasse. Eneste som kan måle seg er Lenovo, men de sliter med siste biten, nemlig OS'et.
Gjest BM2 Skrevet 15. oktober 2012 #31 Skrevet 15. oktober 2012 Billigere og kraftigere maskiner. Mac er overprisa, og det finnes ingen ting de kan gjøre, som ikke en windows-maskin kan. Ser folk nevner at Mac har så mye bedre batteri... Det syns jeg er rart, når det er flere leverandører som selger maskiner med like gode batterier som Apple. En annen ting som er merkelig, er jo at apple er en av samsungs største kunder. Blir delene Apple kjøper av Samsung bedre, bare fordi de får et eplelogo og en høyere pris? Du må se hva du får for pengene. Der er Apple uslåelige. Videre så blir komponentene bedre når de settes sammen i et dedikert og gjennomtenkt design. Det hjelper ikke med 1200hk i folkevognen din når resten av bilen ikke er i nærheten av å kunne henge med motoren.
Gjest BM2 Skrevet 15. oktober 2012 #32 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg hører veldig mye "mac er best" og "hvis man skal redigere film/redigere bilder/sett inn hva som helst her så er mac best", men hvorfor? HVA konkret kan man gjøre med en mac som man ikke kan gjøre med en pc? Er prosessor, minne, ja alt av hardware og egentlig software også så innmari mye bedre på en mac enn en pc? Betaler man bare for eple-logoen og muligens flere hurtigtaster? Apple har den fordelen at de har full kontroll på både OS. programvare og maskinvare. Da får du et gjennomtestet og gjennomdesignet system. Det fører til bedre ytelse, mer solid programvare og generelt mindre feil. Videre så kommer Apple sitt OS X fra UNIX verdenen. Noe som borger for kvalitet og ytelse på et nivå Windows aldri kommer til å komme i nærheten av.
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #33 Skrevet 15. oktober 2012 Du må se hva du får for pengene. Der er Apple uslåelige. Videre så blir komponentene bedre når de settes sammen i et dedikert og gjennomtenkt design. Det hjelper ikke med 1200hk i folkevognen din når resten av bilen ikke er i nærheten av å kunne henge med motoren. Min erfaring med Mac er at de, på lik linje med maskiner fra andre selskaper som lager gode maskiner, lager maskiner som fungerer helt fint, men de er på ingen måter eksepsjonelle, verken i programvare eller byggekvalitet. (knirkete plast og maskiner som fryser, er ikke noe Apple er vaksinert mot) De slenger gjerne på et par tusen kroner ekstra på prislappen, bare fordi de kan, og har faktisk 3 fjerdedeler fortjeneste på hvert produkt de selger, så du betaler ikke for det du får. Når man får en laptop med bedre komponenter enn Apples stasjonære maskiner, til 7000 kr mindre, vitner det til at Apple er sleipe på prisene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #34 Skrevet 15. oktober 2012 Apple har den fordelen at de har full kontroll på både OS. programvare og maskinvare. Da får du et gjennomtestet og gjennomdesignet system. Det fører til bedre ytelse, mer solid programvare og generelt mindre feil. Videre så kommer Apple sitt OS X fra UNIX verdenen. Noe som borger for kvalitet og ytelse på et nivå Windows aldri kommer til å komme i nærheten av. Kremt. Dette er strengt tatt ikke helt riktig. Jeg jobber i et større driftsmiljø, der vi har både mac og pc, og jeg kan med hånda på hjertet si at selv om begge maskinene generelt er ganske gode i dag, så er det nesten uten unntak at det er med Mac vi har opplevd problemer de siste årene. Det er ikke nødvendigvis noen alvorlige feil, men det er med Mac og OSX vi stadig opplever små irriterende bugs fordi funksjonaliteten og/eller programvaren ikke er skikkelig gjennomtestet. Bluescreen på en pc har jeg nærmest ikke sett de siste årene, derimot "kernel panic" på en mac dukker opp med jevne mellomrom. Ikke ofte, men nok til at det er et lite irritasjonsmoment til de som bruker dem. Programvaren til mac opplever jeg også oftere som mer ustabil enn tilsvarende programvare for pc. Dette er ikke nødvendigvis Apple sin feil, men det kan være at programvaren ikke er godt nok gjennomtestet. Adobe CS6 suiten var en prøvelse helt fremt til Adobe slapp noen oppdateringer. Hjemme kjører jeg en ca 2-3 år gammel macbook pro 15". Den er nå treg som et langt år. Jeg har bevisst unnlatt å "vedlikeholde" for å etterprøve "vedlikeholdsfriheten" mange påstår man får med mac, og jeg kan si så mye om at det ikke eksisterer noe som heter "vedlikeholdsfritt", hverken for mac eller pc. Så den skal jeg reinstallere om kort tid Når det er sagt så vil jeg nok likevel anbefale å kjøpe en maskin som passer ditt behov, og for vanlige kontoroppgaver kan både pc og mac gjøre jobben, det gjelder også ting som man vanligvis gjør i dag, som å se filmer, høre på musikk f. eks via spotify mm. Imidlertid kan det være lurt å kjøpe en maskin som gjør det lettest mulig å samarbeide med andre. Om de på skolen din f. eks bruker mac, så kan det være lurt å ha mac selv, det forenkler samarbeid i en del tilfeller. Sjekk også ut muligheten for å få hjelp til de ulike plattformene, for eksempel er det en del som standardiserer på Microsoft i skole/bedriftssammenheng, og man kan da risikere at man ikke får noe særlig hjelp med mac. Anonym poster: 40a84d0bc00d5d4abcd4eb739f2025fc 3
Gjest Snoken- Skrevet 15. oktober 2012 #35 Skrevet 15. oktober 2012 Billigere og kraftigere maskiner. Mac er overprisa, og det finnes ingen ting de kan gjøre, som ikke en windows-maskin kan. Ser folk nevner at Mac har så mye bedre batteri... Det syns jeg er rart, når det er flere leverandører som selger maskiner med like gode batterier som Apple. En annen ting som er merkelig, er jo at apple er en av samsungs største kunder. Blir delene Apple kjøper av Samsung bedre, bare fordi de får et eplelogo og en høyere pris? Sant det. Grunnen til at Apple hadde bedre batterier en alle andre i en periode (De har ikke det lengre) Var fordi de hadde patent på et spesielt batteri. Nei, PC har ikke det og er ikke det. Komponent for komponent er Apple sine maskiner overlegne hva som helst i PC verdenen i samme prisklasse. Eneste som kan måle seg er Lenovo, men de sliter med siste biten, nemlig OS'et. Jo PC har bedre hardware tilgjengelig, og senere har Apple begynt å bruke vanlig PC teknologi istedenfor deres eget merke. Apple bruker nå skjermteknologi fra Samsung og prosessorteknologi fra Intel som tidligere bare har vært tilgjengelig for pc-brukere. Dvs. Apple bruker omtrent samme teknologi som PC nå. 2
2shy Skrevet 15. oktober 2012 #36 Skrevet 15. oktober 2012 Et argument jeg alltid fikk, var at det var langt mindre fare for virus med Mac. Er dette også feil?
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #37 Skrevet 15. oktober 2012 Et argument jeg alltid fikk, var at det var langt mindre fare for virus med Mac. Er dette også feil? Det er riktig at det er færre virus på til OS-X, men jeg vil ikke påstå at man er tryggere, med tanke på hvor dårlig Apple er med å tette sikkerhetshull. Tidligere i år, var det et hull i Java, som skapte sikkerhetproblemer. Orakle (som lager java) fiksa hullet og ga ut oppdateringer... Alle fikk oppdateringen med en gang, men ikke Mac-brukere. Det var over 700.000 Mac-brukere som blei infisert av malware, og det tok Apple 2 måneder å fikse hullet som Orakle allerede hadde lagd en løsning på. De fleste trusler idag er nettbaserte, så de dagene hvor Mac var sikrere, er så godt som over.
Gjest BM2 Skrevet 15. oktober 2012 #38 Skrevet 15. oktober 2012 Et argument jeg alltid fikk, var at det var langt mindre fare for virus med Mac. Er dette også feil? Det er like stor fare for det som heter social engineering. Det betyr at du lures til å utføre ting på din maskin som gir andre urettmessig tilgang til den, eller informasjon som ligger på den. Virus av den gode gamle sorten er litt ut rett og slett. 1
Yme Skrevet 15. oktober 2012 #39 Skrevet 15. oktober 2012 Sant det. Grunnen til at Apple hadde bedre batterier en alle andre i en periode (De har ikke det lengre) Var fordi de hadde patent på et spesielt batteri. Oooh! Har du noe greie på hva slags batteriteknologi det var, så jeg kan søke det opp? Syns sånt er skikkelig spennende!
Gjest BM2 Skrevet 15. oktober 2012 #40 Skrevet 15. oktober 2012 Sant det. Grunnen til at Apple hadde bedre batterier en alle andre i en periode (De har ikke det lengre) Var fordi de hadde patent på et spesielt batteri. Jo PC har bedre hardware tilgjengelig, og senere har Apple begynt å bruke vanlig PC teknologi istedenfor deres eget merke. Apple bruker nå skjermteknologi fra Samsung og prosessorteknologi fra Intel som tidligere bare har vært tilgjengelig for pc-brukere. Dvs. Apple bruker omtrent samme teknologi som PC nå. Ikke til samme pris og med samme varighet. En Apple maskin holder i flere år og over flere timers bruk en hva PC'er gjør. Unntatt, som nevnt før, Lenovo. Men de er dessverre infisert med Windows.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå