Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe meg ny datamaskin - er redd min acer snart streiker...

Har veldig lyst på en mac, men kan vel egentlig ikke si helt hvorfor :)

Er utrolig fornøyd med min iphone og liker utseende veldig godt, men utover det kan jeg lite om mac. Har hørt at det tar lang tid å lære seg hvordan den skal brukes...

Jeg skal bruke den til å skrive masteroppgave, se filmer/tv serier og ellers generell surfing på nettet samt lagre bilder. Ønsker at den skal være lett for jeg reiser mye og vil ha den med da.

Hva skal jeg velge?? Hjelp meg med for og imot mac vs pc.

Blir det pc hører jeg nok på min mann og går for en hp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hatt både HP, Dell, og Acer, og nå har jeg en mac. HPen min var jeg utrolig fornøyd med de 6 (!) årene den varte (kjøpt 2005/2006 til ca 15 000 kr), men jeg synes kvaliteten på HP-pcene har gått ned betraktelig de siste årene. De har ikke fokusert godt på skolevennlige pc-er, og dette er jo også en av grunnene til at de har vurdert å slutte helt med alt av pc (usikker på om noe ble vedtatt). De henger rett og slett etter i utviklingen, og ender opp i en lignende posisjon som Nokia, hvor de ikke klarer å følge tendensene i markedet.Egentlig kjøpte jeg først en HP igjen da jeg skulle bytte pc i fjor, men den var DOA, så da ble jeg så oppgitt at jeg tenkte at jeg like godt kunne spytte i noen tusenlapper til og gå for en mac. Nesten alle jeg kjenner bruker mac/ipad, så jeg visste bl.a. at selv om jeg sikkert kom til å knote masse med en mac, ville det være svært gode muligheter for å få hjelp med ting. Jeg er ikke veldig teknisk av meg, mener jeg hvertfall selv (andre sier ofte det motsatte av en eller annen grunn), og det var en viss overgang fra HP til mac. I begynnelsen banna jeg nok en del (ehe), men det tok faktisk ikke lang tid før jeg begynte å venne meg til alle de nye funksjonene. F.eks. så har jeg stilt inn min på at når man drar på styreflaten med tre fingre, enten til venstre eller til høyre, så flytter du over til neste skrivebord. Så kan man f.eks. ha Spotify på et skrivebord, et Word-dokument på et annet osv., og enkelt switche mellom, i motsetning til på en vanlig pc hvor du må klikke opp det ene og ned det andre. Ulempen er at når jeg skal bruke andres pc-er, så swiper jeg automatisk på styreflaten, og når det da ikke skjer noe, så blir jeg litt sånn "hø? noe er galt med pcen din!!".. Men så er det jo bare meg.. :sjenert:

Alt i alt er jeg hvertfall veldig fornøyd med macen. Den er rask, effektiv, tåler at man kjører mange programmer på en gang, og den er veldig praktisk i bruk. Nå går alt på automatikken hos meg, jeg enser ikke engang at jeg switcher/vipper osv. - det går som en lek! :laugh:

Endret av Strixvaria
Skrevet

Jeg kan jo tilføye at jeg bruker macen til skolearbeid (man får jo office-pakken på den), ser masse på filmer og tv-serier (har ikke TV), hører på musikk og surfer. Helt vanlig bruk. Det eneste jeg "angrer" på er at min kun har 250 GB harddisk, og at jeg egentlig ville ha 500, men da måtte jeg hatt 15" og dét er helt uaktuelt - den blir for stor. Men det problemet kan løses ved å kjøpe ekstern harddisk til et par hundre kroner. Og primært har jeg fyllt macen opp med filmer og tv-serier *kremt*.. :fnise:

Skrevet

Takk for to fyldige svar! :) Kjenner jeg heller mot mac... :)

MEN tar veldig gjerne mot flere erfaringer!

Skrevet

Hvis det er laptop det er snakk om, og du skal gå for pc og ikke mac, ville jeg absolutt ikke valgt HP. HP er langt bedre på stasjonærpc'er enn på laptop'er. Asus e.l er mye bedre kvalitetsmessig på laptop (men er igjen dårligere på stasjonær.) :)

Mac derimot er litt mer skjør, og de er vanskeligere og dyrere å fikse. I klassen min (tar master innenfor IT) er det bare 2 av 140 som har MAC fordi det er noe forbanna dritt når det kommer til kvalitet og fiksing, men du hadde vel uansett ikke fikset pc'en din selv dersom den skulle ryke så da kan du sikkertl ike gjerne gå for en MAC dersom du har penger til dyre dommer om det skulle skje noe.

Anonym poster: cbb4f375a7353d5898e153aa9c19e62c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk fra PC til MAC og angrer. Jeg har hatt langt mer tull med MAC enn jeg hadde med PC, og jeg knoter fortsatt med det tekniske. Jeg kan heller ikke fordra iTunes.

Når det er sagt, så er batteritiden overlegen, og den blir ikke i nærhen så varm som en PC.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt vanlig PC. Mac er dyrt å kjøpe, sossete, dyr å reparere, tar tid å komme inn i systemet og mye annet tull. Kjøp en helt vanlig. Funker like fint. Får jo også generelle pc'er i tynne versjoner. Mange av de jeg kjenner er så opphengt i Mac. "Mac er best" er det mange som sier, men det er ikke tilfellet.

Skrevet

Er selv veldig fornøyd med mine mac'er. Det var litt knot i starten, særlig med det ikke-eksisterende mappesystemet på en mac, men akkurat det gikk fort over. Og så slet jeg med å laste ned programmer fra nett. Det der "dra over i programmappen" var så uvant at det tok flere uker før jeg fattet poenget skikkelig.

Det du imidlertid bør tenke gjennom er om du er avhengig av å kople maskinen til studiestedets nett og om den skal samarbeide med noen programmer som ligger på skolens servere. Alt annet er jo innrettet for windowsmaskiner, så der kan det bli mer enn bare litt knot.

Ville heller ikke valgt HP om jeg skulle gått for en Windows. Er stor fan av Lenovo i den verdenen. Stabile maskiner som tåler det meste. Bruker det på jobb og den forrige laptopen (som riktignok het IBM) varte i 8 år. Kunne sikkert hatt den enda om det ikke hadde kommet direktiver "fra oven" om at alle måtte bytte.

Skrevet

Hvis du spør om min politiske mening så skal du holde deg langt vekke fra ALT fra Apple. Om du spør meg om min brukervennlige mening så er det hipp som happ, det er snakk om vaner. Spør du om min tekniske mening så kjøper du eg en Apple maskin og holer deg til %¤%&¤#" langt vekke fra alt annet. Alt annet er for nerder som liker å plundre med ting. Om du vil ha noe som bare virker og som virker like godt fem år senere så kjøper du en Apple. Ja, de koster mer over disken, men de har kostet deg MYE mindre fem år senere. Pluss at den it-tekniske delen av omgangskretsen din slipper det evindelige maset om ting som må fikses på.

Gjest BabyBlue
Skrevet

HPen min, som jeg betalte 11 tusen for ca. 4 år tilbake, sugde balle fra første stund. Vifta lagde en lyd fra en annen verden og ble glovarm bare jeg spilte en runde med sims 2. Hele maskinen hadde en gjennomført plastikkfølelse, og den har vært på reperasjon flere ganger enn jeg kan telle. HP maskiner er også de som har vært mest til reperasjon av de andre merkene der ute, om jeg husker rett. Anbefaler virkelig ikke å kjøpe en pc derifra.

Jeg trives med mac, men det er for det meste fordi den er liten og elegant og har god batteritid. Liker den kompakte følelsen og det at den er så lett å ha med å gjøre, så den oppfyller kravene dine ganske godt. Men på en annen side er det en ganske dyr maskin om du kun skal skrive en master og surfe på nettet. Også blir du ekstremt bundet opp til apple, det er veldig... irriterende. Om en pc konker kan du kjøpe deg nye deler eller få den fikset, om en mac går ned for telling lønner det seg egentlig å bare bytte ut hele greia.

Skrevet

Min anbefaling er at du drar ned på Elkjøp eller Expert eller en annen butikk hvor du får kjøpt datamaskiner og ser på maskinene de har til utstilling der og prøver de.

Ikke lytt til selgerne, det er du som skal ha, ikke de. De skal bare tjene penger.

Dette er en investering du gjør for i hvert fall to-tre år fremover. Så det er viktig at du får prøvd ut litt og sett på hva som passer deg til ditt bruk.

Det finnes personer som opplever Mac som en ren velsignelse, det finnes andre som opplever Dell som den store frelseren når det gjelde bærbare. Andre igjen kjøper Mac og kjører linux på de.

Dette er en smaksak. Du må som sagt selv finne ut av hva som passer deg. Ikke stol på at det som passer noen annen er det samme som passer deg.

Anonym poster: 33b21b80e6f70a75c712377431567dfa

Skrevet

Min anbefaling er at du drar ned på Elkjøp eller Expert eller en annen butikk hvor du får kjøpt datamaskiner og ser på maskinene de har til utstilling der og prøver de.

Ikke lytt til selgerne, det er du som skal ha, ikke de. De skal bare tjene penger.

Dette er en investering du gjør for i hvert fall to-tre år fremover. Så det er viktig at du får prøvd ut litt og sett på hva som passer deg til ditt bruk.

Det finnes personer som opplever Mac som en ren velsignelse, det finnes andre som opplever Dell som den store frelseren når det gjelde bærbare. Andre igjen kjøper Mac og kjører linux på de.

Dette er en smaksak. Du må som sagt selv finne ut av hva som passer deg. Ikke stol på at det som passer noen annen er det samme som passer deg.

Føkk El-kjøp og Expert, de vet nada om IT. Kjøp en Apple-maskin da investeringen holder seg i alle fall de fem neste år.

• Liker 1
Skrevet

Føkk El-kjøp og Expert, de vet nada om IT.

Troll. Det er som å si føkk rimi og rema, de vet nada om melk og andre matvarer.

Hun er ikke der for å spørre om ip-lagene eller lære seg hva syn/ack er for noe. Hun er der for å se på varene de har utstilt for å se om det er noe som passer til hennes bruk og som faller i smak for henne. De har både epler og vinduer til utstilling der så hun får sett og prøvd litt alt mulig forskjellig. Det mener jeg er det beste en kan gjøre før en kjøper seg en elektronisk duppeditt.

Det må så være at du synes at alt med et eple på er bra. Mange av oss andre er litt mer objektive enn som så i subjektiviteten vår.

• Liker 3
Skrevet

Troll. Det er som å si føkk rimi og rema, de vet nada om melk og andre matvarer.

Hun er ikke der for å spørre om ip-lagene eller lære seg hva syn/ack er for noe. Hun er der for å se på varene de har utstilt for å se om det er noe som passer til hennes bruk og som faller i smak for henne. De har både epler og vinduer til utstilling der så hun får sett og prøvd litt alt mulig forskjellig. Det mener jeg er det beste en kan gjøre før en kjøper seg en elektronisk duppeditt.

Det må så være at du synes at alt med et eple på er bra. Mange av oss andre er litt mer objektive enn som så i subjektiviteten vår.

Rimi og Rema vet fåkk åll og blomkål om varene de selger. Bare spør neste gang du er i butikken. De vet knapt korrekt oppbevaring av varene. For ikke å snakke om hvor totalt tomme de er når det kommer til produksjon av varene.

Jeg er vel alt annet en fan av Apple og kommer aldri under noen omstendighet kjøpe noe fra Apple. Mitt forhold til iTunes er kaldere en iskaldt og jeg synes iTunes burde vert forbudt med lov. Men, det du ikke kommer bort fra er at byggekvaliteten på Apple sine laptopper er av en annen verden. De eneste som er på samme nivå er Lenovo. Videre så er ti minutter i butikken langt i fra nok for å få en følelse med produktet. det får du først etter noen uker med daglig bruk. Jeg anbefaler Apple fordi da slipper jeg gnåling om alt som ikke virker pluss at folk får maskiner som holder i minst fem år.

Skrevet

Videre så er ti minutter i butikken langt i fra nok for å få en følelse med produktet. det får du først etter noen uker med daglig bruk.

Det er som å si at man kan droppe å prøvekjøre en bil før man kjøper den fordi man må ha kjørt den i minst et par uker før man får et godt inntrykk av den.

Det er bedre å prøve ut og få et inntrykk av maskinene før en kjøper det som en selv opplever er riktig bærbar enn det er å bare kjøpe en tilfeldig vare fordi den har "riktig merkevarenavn". Da blir man sjelden fornøyd. Selv om man prøver å overbevise seg om at det er bedre enn alt annet pga logoen som er på pcen.

Apropos prøvekjøring av bil, siden du anbefaler å kjøpe en maskin som varer fremfor en maskin man er fornøyd med så går jeg ut fra at du kjører Lada? ;)

• Liker 1
Skrevet

Apropos prøvekjøring av bil, siden du anbefaler å kjøpe en maskin som varer fremfor en maskin man er fornøyd med så går jeg ut fra at du kjører Lada? ;)

Når varte en Lada?

Skrevet

Det kommer jo helt an på smak og behag, men til ditt bruk tror jeg du ville vært fornøyd med en mac :)

Har en 13" selv, strålende fornøyd. Byttet til mac for 3-4 år siden når HPen måtte til reparasjon 4 ganger i løpet av et år... Har aldri angret!

Skrevet

Når varte en Lada?

Vi hadde Lada´n i mange mange mange mange maaaange år! :)

Anonym poster: 810d0871bda5b82c9cd36fe190dd6076

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde Lada´n i mange mange mange mange maaaange år! :)

Én Lada sier ingenting. Hvor stor prosentandel av verdens produserte Lada'er er i kjørbar stand i dag? Kjøper du billig dritt så ryker den først. Kjøp solide ting fra Apple.

Skrevet

Én Lada sier ingenting. Hvor stor prosentandel av verdens produserte Lada'er er i kjørbar stand i dag? Kjøper du billig dritt så ryker den først. Kjøp solide ting fra Apple.

to lada hadde vi. Det at Lada ikke slo an annet enn der den komfra, var vel av andre grunner ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...