Gå til innhold

Anbefal meg en shampo og balsam - tørt hår og psoriasis

Bloodflowers

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger en ny shampo og balsam snart og tenkte at kanskje noen av dere har litt mer peiling enn meg?

Jeg har krøllete og tørt/skadet hår, i tillegg har jeg psoriasis i hodebunnen, som nå har blitt litt verre pga stress, så jeg trenger noe som er sensitivt mot hodebunnen.

Håper noen her kan hjelpe meg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du bør prøve tjæresjampoen som de selger hos frisørene, Den gjør underverker på psoriasisen i hodebunnen til min datter. Når du har kjøpt en kan du bestille de fra internett senere da dette er billigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vet du hva den heter? Og hvordan er den for håret?

Har hatt litt problemer med shampoer for tørr hodebunn før, fordi de ikke er noe gode for håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips Gjest, den så veldig fin ut! Tror kanskje jeg skal prøve dem.

Hvis det er noen flere som har tips så tar jeg gjerne imot! Greit å ha flere valgmuligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også psoriasis og det jeg gjør er å bruke en fra Vichy som du får kjøpt på apoteket. Flasken har grønn merkelapp og innholdet er gult og lukter ikke godt. Jeg bruker denne i hodebunnen og en mild shampo fra Wella SP professional i resten av håret. Deretter skyller jeg ut begge shampoene og bruker en balsam tilpasset min hårtype kun i lengdene slik at den ikke kommer i kontakt med hodebunnen. Grunnen til at jeg ikke bruker den fra Vichy i hele håret er fordi den for det første lukter vondt, og for det andre så gjør den håret utrolig flokete.

Skriver fra mobil så får ikke lagt til link, men den fra Vichy får du kjøpt for både tørt og fett hår, jeg har egentlig tendenser til fett hår, men bruker likevel den for tørt hår fordi jeg føler den funker best mot psoriasisen.

Visst du går på www.feelunique.com og søker på SP balancing så får du opp en shampo og en hårlotion som jeg synes funker bra sammen med linimentet jeg har fått på resept av legen.

Prøver å bare lime inn adressen her:

http://www.feelunique.com/p/Wella-SP-Balance-Scalp-Shampoo-250ml?q=Sp%20balancing

http://www.feelunique.com/p/Wella-SP-Balance-Scalp-Lotion-125ml?q=Sp%20balancing

Håper dette kan hjelpe. Si gjerne fra om du finner noe annet som fungere, ts :-) Vil gjerne høre mer om en slik tjæreshampo, men lurer på om det er noe lignende som den shampoen fra Vichy som jeg bruker da den rett og slett lukter tjære/nylagt asfalt.

Anonym poster: 57738cc8218e592f7163ed168c8dc9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Tusen takk for alle tips her! En liten oppdatering: Spurte legen om tjæreshampo, men hun hadde ingen erfaring med det, og skrev heller ut en resept på et annet middel jeg skal bruke i hodebunnen. Både hun og jeg har en liten mistanke om at jeg ble resistent mot den gamle :fnise:

De var utsolgt på apoteket for den Vichy-shampoen som den ene ABen over her anbefalte, men kjøpte en annen, nemlig denne: http://www.apotek1.no/produkter/vichy-dercos-mineralsjampo-400ml-817159p. Fikk streng beskjed om at jeg måtte vaske ut middelet jeg fikk av legen, om morgenen med en mild shampo. Synes håret mitt blir fortere fett med denne, så tror nok at jeg velger å kun bruke den i hodebunnen, og så vaske lengdene med en annen shampo :) Mye styr, men foreløpig har det hjulpet, og psoriasisen er mye bedre nå! Borte blir det aldri, og det vil jo alltids klø, men godt å få lindret det litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mildt tilfelle av psoriasis i hodebunnen, men det jeg fikk på resept av legen funket ikke. Har vært skikkelig shampoo-rundbrenner i noen år, prøvd det meste uten hell, men jeg har til slutt funnet noen få kandidater som faktisk funker for meg. :nigo:

Aloe vera-shampooen fra Green People som noen nevner over meg er knallgod. Den lukter riktignok zalovann, men det er ikke noe som henger igjen. Den store favoritten er Giovanni Tea Tree Triple Treat. Den fåes kjøpt på iherb.com til 6 dollar for en flaske! Den lukter også supergodt og inneholder, som GP-shampooen, ingen ''skumle'' ingredienser.

Det er disse ''skumle'' ingrediensene jeg har merket at jeg reagerer veldig på, særlig SLES (sodium laureth sulfate) og SLS (sodium lauryl sulfate), men også sulfater generelt, og etter å ha kuttet ut dette er hodebunnen min noenlunde grei igjen. Økologisk er supert om du vil holde deg borte fra disse stoffene, noe både Green People og Giovanni er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...