AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Hvilken vei ble snittet ditt lagt? Nå tenker jeg ikke utenpå, men hvordan selve livmoren ble åpnet? Jeg vet at det vanligste er et tverrgående/vannrett snitt nede i livmoren, men det skal visst ikke være helt uvanlig med vertikalt/loddrett snitt heller - det er i hvert fall såpass vanlig at det er lagd statistikk på hvor stor risiko det er for livmorruptur for de forskjellige måtene å "åpne" livmoren på. Jeg spør fordi jeg fikk utført et hastekeisersnitt for noen år siden, og da husker jeg at jordmor etterpå bemerket hvor uvanlig det var at snittet mitt var lagt vertikalt. Men så har jeg nå når jeg er gravid på nytt blitt usikker på om det bare er utenpå snittet er lagt vertikalt, og at det kanskje er lagt vannrett "innenfor" når de kom til livmoren? Eller kunne det være at kirurgen la snittet vertikalt på grunn av at det hastet sånn å få ut barnet? Journalen fra sykehuset sier ikke noe om hvilken vei snittet var lagt, og det tar noen dager før jeg får i kirurgen (som sikkert ikke husker mitt tilfelle helt spesifikt, han har jo vært kirurg lenge, og sikkert utført en hel del hastesectio) - derfor spør jeg dere Eller hvis noen der ute er supergode på research, finnes det noe statistikk på hvor vanlig de forskjellige snittene er? Det har jeg ikke klart å finne statistikk på selv. Anonym poster: 2c24fb377756caca1cee67531da14b53
Renapur Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Når de legger snittet vertikalt betyr det at det haster veldig med å få barnet ut, jeg regner med du ble lagti i narkose siden de hadde det travelt. Jeg har 2 keisersnitt bak meg og begge mine ligger vannrette.
SmallTalk Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Jeg tror ikke de legger vertikalt snitt i huden med mindre de snitter vertikalt i livmoren også. Dersom man legger snittet i livmoren horisontalt etter å ha snittet vertikalt i huden, så vil man jo ende opp med å bruke lenger tid på å få ut barnet fordi åpningen totalt sett blir mindre. Vertikal snitt trodde jeg virkelig var aller siste utvei, så det er lite logisk at de har skjært på "kryss og tvers" i deg. Jeg har horisontalt snitt i både huden og livmoren etter et hastesnitt. Endret 12. oktober 2012 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg har horisontalt snitt i både huden og livmoren, det var et hastesnitt. Jeg har også hørt og lest at de kun legger vertikalt snitt om det haster veldig for da slipper de stort sett å passe på hodet til babyen. Anonym poster: 7df7761881d58b3703171232026d5028
SmallTalk Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Feil Endret 12. oktober 2012 av SmallTalk
Stinelin Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Planlagt ks her. Horisontalt utenpå, har ingen anelse om hvordan livmora ble åpna.
eitrande Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Horisontalt ganger to. Det første var et hastesnitt hvor legen brukte under ett minutt fra hun begynte å kutte til gutten var ute. (Ifølge henne selv) Så at det haster trenger ikke å bety vertikalt snitt. Endret 13. oktober 2012 av eitrande
Fru Filifjonka Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Horisontalt i huden, mener at det står i journalen også? Akutt
Gjest Magdalene Skrevet 13. oktober 2012 #10 Skrevet 13. oktober 2012 Vil tro det er likt inni som utenpå. Har planlagt snitt. En tynn strek helt nede ved bikinilinjen.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #11 Skrevet 14. oktober 2012 Horisontalt her også. Anonym poster: c24ad7180f49c2ab86e330fcac9d63b4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #12 Skrevet 14. oktober 2012 Drar opp tråden litt, så kanskje det er enda flere som svarer:) tusen takk til dere som allerede har svart:) Det er interessant å se at jeg foreløpig er den eneste som har vertikalsnitt, og at selv dere andre som har hatt hastesectio har fått horisontalsnitt. Jeg håper kirurgen husker meg, sånn at jeg får en forklaring på hva slags vurdering han gjorde da har foretok keisersnittet på meg. Anonym poster: 2c24fb377756caca1cee67531da14b53
kisskissbangbang Skrevet 14. oktober 2012 #13 Skrevet 14. oktober 2012 Horistontalt her og, planlagt snitt.
Diva77 Skrevet 15. oktober 2012 #14 Skrevet 15. oktober 2012 Hvordan snittet er lagt ved keisersnitt kommer an på flere ting, det har vanligvis ikke så mye med om det er planlagt eller ikke å gjøre. Hvis barnet er veldig prematurt kan det være enklere med vertikale snitt, hvis morens anatomi ellerhar hatt tidligere operasjoner i magen blir det vanligvis vertikalt for å ikke skapemer arr vev,, hvis mor har tidligere snitt som er vertikale( i noen land blir dette gjort som standard. I Norge er standaren horisontalt snitt både ved katastrofe,haste og planlagte snitt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 Nå har jeg ikke hatt keisersnitt selv, men før forrige fødsel leste jeg veldig mye om dette og kom frem til at om det var nødvendig med KS så ville jeg helst hatt vertikalt snitt. Dette fordi vertikalt snitt vil gro lettere og man slipper problematikken med delte magemuskler og dermed reduserer risikoen for hengemage. Hos dyr bruker en oftest vertikalt snitt nettopp pga at det gror bedre og er mindre traumatisk på vevet. Grunnen til at det hos mennesker brukes horisontale snitt er vel for å skjule arret under bikinilinjen. For min del så har jeg null problemer med å ha arr synlig på magen (det er uansett ikke så altfor ofte jeg spankulerer i bikini heller) og vil heller slippe risikoen med delte magemuskler. Derfor vil jeg fortsatt be om vertikalt snitt om dette er mulig og om KS noen gang blir aktuelt. Anonym poster: 710be81edc1eef84ef53474a661199dc
Marikke Skrevet 15. oktober 2012 #16 Skrevet 15. oktober 2012 Lillesøster ble født med hastesnitt. Horisontalt snitt, tynn strek nedenfor bikinilinjen.
SmallTalk Skrevet 15. oktober 2012 #17 Skrevet 15. oktober 2012 Nå har jeg ikke hatt keisersnitt selv, men før forrige fødsel leste jeg veldig mye om dette og kom frem til at om det var nødvendig med KS så ville jeg helst hatt vertikalt snitt. Dette fordi vertikalt snitt vil gro lettere og man slipper problematikken med delte magemuskler og dermed reduserer risikoen for hengemage. Hos dyr bruker en oftest vertikalt snitt nettopp pga at det gror bedre og er mindre traumatisk på vevet. Grunnen til at det hos mennesker brukes horisontale snitt er vel for å skjule arret under bikinilinjen. For min del så har jeg null problemer med å ha arr synlig på magen (det er uansett ikke så altfor ofte jeg spankulerer i bikini heller) og vil heller slippe risikoen med delte magemuskler. Derfor vil jeg fortsatt be om vertikalt snitt om dette er mulig og om KS noen gang blir aktuelt. Anonym poster: 710be81edc1eef84ef53474a661199dc Grunnen til at det legges horisontale snitt er også for å kunne snitte der hvor livmoren er smalest. Jeg mener å huske at vertikale snitt medfører større risiko ved senere svangerskap enn hva horisontale gjør, samt at man er nødt til å ha keisersnitt ved de senere svangerskapene også. Vanligvis så skjærer man ikke over magemusklene lenger ved horisontale snitt, men drar dem til siden. Dette må man uansett gjøre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at risikoen for delte magemuskler er større da. Det er nok bedre grunner til at det helst legges horisontale snitt enn at de ser penere ut, og det er nok tvilsomt at en kirurg vil la deg velge hvordan snittet skal legges.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #18 Skrevet 15. oktober 2012 Grunnen til at det legges horisontale snitt er også for å kunne snitte der hvor livmoren er smalest. Jeg mener å huske at vertikale snitt medfører større risiko ved senere svangerskap enn hva horisontale gjør, samt at man er nødt til å ha keisersnitt ved de senere svangerskapene også. Vanligvis så skjærer man ikke over magemusklene lenger ved horisontale snitt, men drar dem til siden. Dette må man uansett gjøre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at risikoen for delte magemuskler er større da. Det er nok bedre grunner til at det helst legges horisontale snitt enn at de ser penere ut, og det er nok tvilsomt at en kirurg vil la deg velge hvordan snittet skal legges. Ja, vertikalt snitt gir større fare for livmorruptur ved senere svangerskap, både under svangerskap og under fødselen. Men det er visst ikke fast rutine at man får keisersnitt på nytt, selv om sjansen for at livmoren sprekker er mellom 4 og 9 %. Det gir jo litt ekstra spenning når man venter på avgjørelsen om det blir keisersnitt eller om man bare må vente og se hvordan fødselen går.. Jeg har dessuten inntrykk av (uten at jeg egentlig har satt meg inn i det) at de vertikale magemusklene ikke så lett "går sammen" etter vertikalt snitt, jeg har fremdeles en rimelig stor glipe mellom musklene flere år etter snittet. Men jeg kan vel ikke klandre kirurgen som reddet barnet mitt, selv om han kanskje lagde et snitt som gjør svangerskapet jeg nå går gjennom mer spennende enn det stengt tatt hadde trengt å være Anonym poster: 2c24fb377756caca1cee67531da14b53
SmallTalk Skrevet 15. oktober 2012 #19 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg trodde at vertikalsnitt gjorde at man måtte ha keisersnitt ved senere svangerskap pga fare for ruptur under fødsel?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #20 Skrevet 15. oktober 2012 Mnæ, fikk klart inntrykk av at de heller la seg på en vente-og-se-om-det-ikke-går-bra-holdning da jeg var på fødeavd for prat med en lege her om dagen.. Hun syntes heller ikke det var noen stor vits i å få klarhet i om det bare er utenpå at snittet er vertikalt. Men jeg skal prøve å få tatt en prat med kirurgen som opererte meg sist, jeg tenker at hvis han ikke husker meg så kan han i hvert fall gi en kvalifisert gjetning på hva han har gjort. Så skal jeg heller få en ny vurdering fra noen andre ved avdelingen jeg skal føde ved, for hvis det er stor sjanse for livmorruptur synes ikke jeg det er noe gøy å ta risikoen. Anonym poster: 2c24fb377756caca1cee67531da14b53
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå